رشد خیره‌کننده صنعت غذا و نوشیدنی پس از «مپیک‌فود» پله‌پله تا اوج

رشد خیره‌کننده صنعت غذا و نوشیدنی پس از «مپیک‌فود» پله‌پله تا اوج
رشد خیره‌کننده صنعت غذا و نوشیدنی پس از «مپیک‌فود» پله‌پله تا اوج

رشد خیره‌کننده صنعت غذا و نوشیدنی پس از «مپیک‌فود»
پله‌پله تا اوج

در حاشیه مراسم مپیک‌فود در سال 2019، فرانچسکو پوپیلو، مدیر اجرایی «مپیک‌مارکت» بهترین شخصی بود که می‌توانست درباره زوایا و آینده صنعت غذا و نوشیدنی در نقش یک کارشناس عمل کند و به اظهارنظر بپردازد.
«مارکت‌مال» برند تحت نظر او طی چند سال اخیر همایش‌ها و گردهمایی‌های موفقی درباره صنعت غذا و نوشیدنی برگزار کرده و به‌خوبی نبض این بازار را در دست دارد.

آمار موفق صنعت غذا و نوشیدنی 
رشد 21 درصدی گیاهخواری در دنیا نسبت به سال 2018 به موفقیت و سود بیشتر صنعت غذا و نوشیدنی کمک کرده است. علاوه‌بر این در فستیوال موسوم به «هفته غذا و نوشیدنی» در میلان، دوهزار میهمان از 50 کشور از جمله 200 خریدار و 500 سرویس غذایی از سراسر دنیا حضور یافتند و به رونق این صنعت افزودند. در واقع آمار نشان داده توجه به صنعت غذا و نوشیدنی در هر مرکزخرید 15 درصد به فروش بیشتر مجموعه کمک می‌کند و اگر این توجه به تاسیس و راه‌اندازی حداقل دو فودکورت در هر مال بینجامد، افزایش 25 درصدی سود هم چندان دور از ذهن نیست. 

 یک سیاست نوین 
دیپلماسی غذایی به ساده‌ترین بیان، به دست آوردن ذهن و قلب مردم از طریق اشتها و علاقه آنها به غذا است. یک مثل قدیمی می‌گوید: «با شناختن ما، ما را دوست خواهید داشت». اما دیپلماسی غذایی کره‌ای‌ها و تایوانی‌ها کمی متفاوت است و می‌گوید: «با چشیدن ما، ما را دوست خواهید داشت»! غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می‌شود. غذا یک زبان مشترک و مهم‌تر اینکه یک حق جهانی است و مانند هر زبان دیگری برای ارتباط، اشتراک در احساسات، عواطف و هیجان به کار گرفته می‌شود. لذت غذا صرفاً به‌واسطه خوردن نیست بلکه به سبب اشتراک آن با دیگران است. در عصری که زندگی می‌کنیم، همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی این قابلیت را دارند تا به یک محصول گردشگری و جهانگردی تبدیل شوند. پیش‌بینی‌ها همگی بیانگر این هستند که هم گردشگری و هم غذا دو مورد از پویاترین بخش‌ها در این قرن بوده و با توجه به تمایل فعلی برای کاهش ساعات کار و افزایش تدریجی زمان فراغت، بیشتر از پیش هم مورد توجه قرار می‌گیرند. عموما گردشگران را از لحاظ طبع غذایی می‌توان میان دو طیف قرار داد؛ آنهایی که ترجیح می‌دهند در سفر غذاهایی مشابه با آنچه در خانه می‌خورند، صرف کنند و آنهایی که ترجیح می‌دهند در هر مقصد، غذای مخصوص به همان مکان را امتحان کنند. این‌گونه از گردشگری در سال‌های اخیر از چنان رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده که هرساله مهم‌ترین سازمان جهانی در زمینه گردشگری، یعنی سازمان جهانی گردشگری سرفصلی از گزارش‌های سالانه خود را به بخش گردشگری غذا و خوراک تحت عنوان «گزارش جهانی از گردشگری خوراک و غذا» اختصاص می‌دهد. در این گزارش ضمن برشمردن ابعاد این صنعت جذاب، استراتژی‌های مختلف مرتبط با توسعه این شکل از گردشگری و کشورهای مختلفی که در این حوزه فعالیت دارند، معرفی می‌شوند.

اهمیت گردشگری غذایی
در حال حاضر ارتباط میان گردشگری ماجراجو‌یانه و غذا روز‌به‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که نزدیک به یک‌سوم از اپراتورهای تورهای ماجراجویانه می‌گویند مسافران‌شان خواسته‌اند تجربه انواع مواد غذایی ناشناخته را به‌عنوان بخشی از تجربه سفر بگنجانند. انجمن بین‌المللی تجارت سفرهای ماجراجویانه اخیرا نتایج یک بررسی گسترده را بر اساس نظرسنجی از ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی و آژانس مسافرتی از ۵۴ کشور که سالانه به بیش از سه‌هزار و 300 مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می‌کنند، منتشر کرد. طبق این بررسی‌ها ۵۰ درصد از مسافران اعلام کرده‌اند از ترکیب تجربه غذا در خارج از برنامه‌های مرسوم و عادی خود با یک فعالیت بدنی جدی لذت می‌برند. 49 درصد هم اعلام کرده‌اند اجرای یک برنامه مسافرتی را که ترکیبی از یک ماجراجویی و فعالیت جسمی و لذت چشیدن غذایی متفاوت باشد، به یک برنامه سفر ماجراجویی بدون غذا ترجیح می‌دهند. به هرحال این روزها و به عبارت بهتر طی یک دهه گذشته، صنعت غذا و نوشیدنی هویتی مستقل از مراکز خرید و مال‌ها دارد و هرچند زمانی لطف برندهای برتر خرده‌فروشی شامل حالش می‌شد اما حالا همه باور دارند که صنعت غذا و نوشیدنی در داخل مراکز خرید و مال‌ها به رونق و البته سود مجموعه‌های تجاری کمک شایانی می‌کند.
منبع: RLI MAGAZINE

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان