صادرات پوشاک رونق تولید را تسهیل می کند

صادرات پوشاک رونق تولید را تسهیل می کند
صادرات پوشاک رونق تولید را تسهیل می کند

صادرات پوشاک رونق تولید را تسهیل می کند

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه قیمت های نهایی محصولات ما نسبت به قیمت های جهانی جذاب تر است، گفت: صادرات پوشاک رونق واحدهای تولیدی را تسهیل می کند.

سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت و گو با عصراقتصاد، گفت : صادرات می تواند راهکار رونق تولید باشد. قیمت های نهایی محصولات ما نسبت به قیمت های جهانی جذاب تر است؛بنابراین صادرات پوشاک رونق واحدهای تولیدی را تسهیل می کند.
وی افزود: هزینه نیروی کار و انرژی در صنایع ایران کمتر از استانداردهای جهانی است، این مزیت می تواند موجب صادرات محصولات ایرانی شود . طی سال های گذشته صنعت پوشاک با مشکلات عدیده ای از جمله قاچاق مواجه بوده و زیر ساخت های لازم از بین رفته است، اما هنوز تولید پوشاک ایرانی جذابیت داشته و صادرات پوشاک می تواند به رشد و توسعه واحدهای تولیدی کمک کند.
جلالی قدیری ادامه داد: در اتحادیه پوشاک به دنبال برنامه ریزی برای صادرات بوده و در تلاشیم تا برای اولین بار در نمایشگاه عراق به صورت گسترده حضور داشته باشیم. در کشورهای همسایه از جمله عراق به دلیل بعد مسافت و مبادلات مالی مزیت های
بی شماری از جمله تناسب فرهنگی و روانی داریم و می توان با این کشورها همکاری بیشتری داشت و دولت نیز باید این امر را تسهیل کند .


معضل نقل و انتقالات ارزی عامل کاهش صادرات پوشاک

وی اظهار کرد: دولت باید در موضوع نمایشگاه ها، مراودات مالی و بازارچه های مرزی و تسهیل در ورود و خروج کالاها به صادرکنندگان کمک کند؛ چرا که هنوز هم با مشکلاتی از جمله نقل و انتقالات ارزی مواجهیم که موجب کاهش صادرات پوشاک در سال گذشته شد.
بخشنامه های ارزی بانک مرکزی مانعی در مقابل بخش خصوصی

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: بخشنامه های ارزی بانک مرکزی مشکلات بسیاری را برای بخش خصوصی ایجاد کرد ، اما با وجود این هنوز هم فرصت های مناسبی در بخش صادرات وجود دارد که می توان از آن ها بهره برداری کرد .
وی در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در صادرات کشور ، عنوان کرد: طی سال های گذشته نرخ ارز به طور مصنوعی ، ثابت و به نفع تولیدکنندگان خارجی بود و به دلیل واقعی نبودن نرخ ارز ، قیمت تمام شده محصولات برای تولید کنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی کمتر بود؛ در نتیجه بازارها به سمت واردات رفته و شاهد پدیده قاچاق در حوزه پوشاک هستیم .


قاچاق یک میلیون دلاری پوشاک

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد:در سال های 96-95 شاهد قاچاق یک میلیارد دلاری پوشاک به کشور بودیم؛پس از پوشاک بیشترین میزان قاچاق مربوط به محصولات بهداشتی و آرایشی است .
وی تصریح کرد: واقعی شدن نرخ ارز فرصتی برای تولید کنندگان داخلی بوده تا بتوانند محصولات خود را توسعه داده و با میزان تولید بیشتر، بنگاه تولیدی خود را گسترش دهند؛ زمانی که یک بنگاه اقتصادی کوچک مشغول به فعالیت  است، مجبور بوده از تمامی هزینه های خود بکاهد و در بخش هایی نیز کیفیت محصولاتش با مشکلاتی مواجه شود.
به گفته این تولید کننده صنعت پوشاک، با واقعی شدن نرخ ارز امکان تولیدات بهتر و محصولات با کیفیت داخلی  وجود خواهد داشت؛ دولت باید نظارت های لازم را در خصوص نرخ ارز داشته باشد؛ چرا که ممکن است در حال حاضر از قیمت های واقعی نیز بیشتر باشد.


افزایش تولیدات داخلی با ثبات نرخ ارز

این تولید کننده صنعت پوشاک با اشاره به واقعی شدن نرخ ارز، تصریح کرد: ثبات نرخ ارز منجر به افزایش تولیدات داخلی می شود. جلالی قدیری با اشاره به معضلات تامین مواد اولیه و ماشین آلات، ادامه داد: در
سال های گذشته بارها هشدار دادیم که دولت باید زیر ساخت لازم برای توسعه ، تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید کنندگان را فراهم کند.
به گفته وی، دولت وظیفه تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز صنایع را ندارد، اما باید تسهیل کننده این بخش باشد. در گذشته نرخ ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده بود و هیچ گونه حمایتی از سوی دولت نبود،در نتیجه صادرکنندگان برای تامین نقدینگی لازم برای تهیه ماشین آلات و حتی دریافت تسهیلات کم بهره با مشکلات بسیاری مواجه بودند.
وی افزود: با واقعی شدن نرخ ارز، صنایع دچار شوک و مشکلات بسیاری در تهیه ماشین آلات ، مواد اولیه و نقدینگی شده و با مشکلات عدیده ای مواجه شدند.
جلالی قدیری اظهار کرد: درحوزه پوشاک شرایط مناسبی حاکم است اما در تامین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی با مشکل مواجه هستیم؛ با توجه به اینکه پنبه و ماشین آلات ما وارداتی هستند، با افزایش نرخ ارز، قمیت مواد اولیه نیز بالا می رود.
وی ادامه داد: در گذشته واحدهای تولیدی به صورت اعتباری محصولات خود را خریداری می کردند، اما با افزایش نرخ ارز، تولید کنندگان ناچار به خرید نقدی محصولات خود هستند ؛ در این شرایط نقدینگی واحدهای تولیدی به یک سوم
می رسد، اما در مقابل با افزایش نرخ ارز قیمت محصولات ما سه برابر می شود.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط سخت فعلی برای تهیه مواد اولیه، شاهد فرصت های طلایی برای صادرات محصولات خود هستیم .


صنعت نساجی و پوشاک، فرصت یک جهش بزرگ را دارد

در همین خصوص معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ، معدن و تجارت معتقد است : با توجه به ظرفیت و قابلیت های واحدهای تولیدی نساجی و پوشاک و شرایط اقتصادی کشور، این صنعت آمادگی یک جهش خوبی را دارد.
سعید زرندی گفت: مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور در کنار همه زحمت ها و تنگناهای که برای تولید کشور ایجاد کرد اما برای صنعت نساجی و پوشاک به یک فرصت تبدیل شده است.
وی گفت: نوسانات قیمت ارز منجر به کاهش واردات و قاچاق محصولات مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک شده و تولیدات را بالا برده است ، بنابراین فعالان این صنعت باید از این فرصت جهت تقویت و توسعه تولید داخل استفاده کنند.
زرندی گفت: چند صنعت در سال رونق تولید برای ما اهمیت ویژه دارد که صنعت نساجی و پوشاک از جمله صنایع اولویت دار وزارت صنعت،معدن و تجارت در سال 98 است و ما مصمم به رفع موانع این صنعت برای توسعه آن هستیم.
معاون طرح و برنامه افزود: یکی از اهداف مهم سال رونق تولید، توجه به بازار صادراتی با اولویت کشورهای همسایه می باشد و این صنعت نیز باید برای صادرات گام بردارد.
وی در خصوص مشکلات این صنعت از جمله کمبود نقدینگی، مالیات، بازسازی و نوسازی صنایع تاکید کرد: در قالب تبصره 18 قانون بودجه برای نوسازی و بازسازی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که با توجه به اهمیت نساجی و پوشاک،این واحدها در اولویت دریافت قرار خواهند گرفت.
زرندی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: جلسات، مکاتبات و اقداماتی دراین خصوص انجام شده است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با همراهی خوب خود ،کمک بزرگی به تولید انجام دهد.
معاون طرح و برنامه در ادامه تصریح کرد: نمی شود همه شعار رونق تولید بدهند اما در مقام عمل هیچ تفاوتی نسبت به گذشته در خصوص تولید نداشته باشند.
باید نگاه ها نسبت به تولید تغییر کند

وی گفت: باید نگاه ها نسبت به تولید تغییر کند و اگر بخواهیم رونقی اتفاق بیفتد الزامات آن هم باید محقق شود.
زرندی افزود: گرچه همه از محدودیت های مالی کشور مطلع هستند اما می توان با پیداکردن کسب و کارهای که فرار مالیاتی یا کم اظهاری دارند ، منابع در آمدی مالیاتی تامین شود تا باری از دوش تولید برداشته شود.
استراتژی توسعه صنعت نساجی و پوشاک ابلاغ می شود

معاون طرح و برنامه تاکید کرد: مشکلات مربوط به گمرک یکی از دغدغه های بخش صنعت است که وزارت صنعت،معدن و تجارت آن را پیگیری می کند.وی گفت: استراتژی توسعه صنعت نساجی و پوشاک که با همکاری تشکل ها و انجمن ها تدوین شده به زودی ابلاغ می شود تا این صنعت با نقشه راه مشخص حرکت کند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان