چشم‌انداز 6 ساله افق‌کوروش تا همنشینی با خرده‌فروشی‌های برتر دنیا

چشم‌انداز 6 ساله افق‌کوروش تا همنشینی با خرده‌فروشی‌های برتر دنیا
چشم‌انداز 6 ساله افق‌کوروش تا همنشینی با خرده‌فروشی‌های برتر دنیا
چشم‌انداز 6 ساله افق‌کوروش تا همنشینی با خرده‌فروشی‌های برتر دنیا
راه‌اندازی و شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ا‌ی در ایران به دهه 70 بازمی‌گردد. گرچه در دو دهه شاهد رشد پایین این قبیل فروشگاه‌ها بودیم، اما با الگوبرداری و انتقال تکنولوژی و مدل کسب و کار به‌ویژه در صنعت خرده‌فروشی، چندین فروشگاه‌ زنجیره‌ای مطرح ایجاد شده است و به‌رغم مشکلات اقتصادی که مدتی است در کشور سایه افکنده است، در حال فعالیت هستند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای که حالا جای خود را در میان مردم پیدا کرده‌اند شاهد رشد بسیار خوبی بوده و در تلاشند سرویس و خدمات بهتری به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. یکی از این فروشگاه‌ها که با وجود عمر کم عملکرد موفقی داشته، فروشگاه زنجیره‌ای افق‌کوروش است. حسین صبوری، قائم‌مقام این فروشگاه زنجیره‌ای، پیرامون روند کاری افق‌کوروش توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.
1. روند شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش با وجود تعداد دیگری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای چطور شکل گرفت؟
مسیری که دنیا در حوزه اقتصاد و صنعت رفته، مسیری است که به همه کشورها سرایت می‌کند. همانند بسیاری از صنایع که تولد و شکل‌گیری آنها در نقاط مختلف دنیا بوده و کم‌کم به ایران هم وارد و به‌کار گرفته شده است. 
در حوزه خرده‌فروشی نیز مسیری که در دنیا طی شده است توزیع بخش اعظم مایحتاج مردم توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. نتایج حاصل از جمع‌بندی‌های گروه صنعتی گلرنگ تا سال 1388 نیز پیوستن سریع به صنعت خرده‌فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود بود. اولین فروشگاه تخفیف‌محور افق‌کوروش در آذرماه 92 فعالیت خود را آغاز کرد و درحال حاضر افق‌کوروش با داشتن 1450 فروشگاه در خدمت مشتریان است.
 
2. فروشگاه‌های افق‌کوروش براساس چه کانسپت‌ها و با چه متراژ و ابعادی در لوکیشن‌ها راه‌اندازی می‌شوند؟
مفهوم محوری فروشگاه‌های افق‌کوروش ارائه کالاهای باکیفیت با تخفیف و قیمت مناسب است. دسترسی بالا دومین محور بنیادین افق‌کوروش است، فروشگاه‌های افق‌کوروش «محله‌محور» هستند و دسترسی مناسبی دارند. به همین علت نمی‌توان در هر محله‌ای فروشگاه با متراژ بالا تاسیس کرد، پیرو همین کاهش متراژ، طبیعی است که تعداد کالاهای قابل عرضه نیز کاهش خواهد یافت. متراژ استاندارد برای هریک از شعب فروشگاه افق‌کوروش 200 مترمربع است.
3. در رابطه با ویژگی‌های برند افق‌کوروش برای مخاطبان تجارت طلایی توضیح داده و بفرمایید تامین کالا از سوی این فروشگاه به چه صورت انجام می‌شود؟
حقیقت این است که فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای در کلاس‌های متفاوتی از نظر نوع عملکرد و خدمات قابل ارائه فعالیت می‌کنند. اما افق‌کوروش در رده فعالیت خود توانسته است تا چند هدف مهم را در کنار یکدیگر داشته باشد.
 به نوعی می‌توان گفت افق‌کوروش در دسترس‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای است و علی¬رغم فضای کوچک فروشگاه‌ها، برندهای معتبر و تنوع مناسبی را در سبد کالایی خود دارد و از همه مهم‌تر سطح تخفیف مناسب‌تری را به مشتریان ارائه می‌دهد. تلفیق این مفاهیم با یکدیگر سبب شده تا استقبال خوبی را هم از سوی مردم شاهد باشیم.
ضمن آنکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش دارای بالاترین توان توسعه در میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور است.
 
4. همان‌طور که می‌دانید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دهه 70 در شرایط مناسبی قرار داشتند اما از اواخر دهه 80 برندهای خارجی هم وارد دنیای خرده‌فروشی ایران شدند. نظر شما در رابطه با حضور این برندها در کشور چیست؟
با ورود شرکت‌های خارجی طبیعتا انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی منجر به شکل‌گیری مستحکم‌تر و پیشرفته‌تر صنعت خرده‌فروشی در کشور می¬شود که خروجی آن نیز در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. 
 
5. از دیدگاه شما فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی چند سال اخیر چقدر توانسته‌اند موفق عمل کرده و سبد کالایی خانوار را پربارتر کنند؟
اعمال تخفیف روی کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان منجر می‌شود تا با مبلغی که در اختیار دارند کالاهای بیشتری را نسبت به زمانی که وارد یک فروشگاه محله‌ای می‌شوند خریداری کنند و به همان نسبت مبلغ کمتری را نیز بپردازند.
در اینجا موضوع مابه‌التفاوت خرید انجام‌شده، مطرح می‌شود که خود تبدیل به یک خرید جدید می‌شود. به‌طور کلی تخفیفات اعمال شده در این قبیل فروشگاه‌ها منجر به افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خواهد شد و مصرف بیشتر تولید بیشتر را در هم پی خواهد داشت. این درحالی است که به‌رغم انتقاداتی که متوجه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، طبیعتا اشتغالزایی بیشتری را هم شاهد خواهیم بود.
 
6. تصور می‌کنید فروشگاه‌های زنجیره‌ای چقدر می‌توانند در رونق تولید و به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند؟
اولا اعمال تخفیف روی کالاها موجب می‌شود مصرف‌کننده کالا را با مبلغی کمتر نسبت به زمانی که کالاها فاقد تخفیف هستند خریداری کند. مابه‌التفاوت دو قیمت خرید (در حالت باتخفیف و بدون‌تخفیف) تبدیل به یک خرید جدید می‌شود.
به‌طور کلی تخفیفات اعمال‌شده در این قبیل فروشگاه‌ها منجر به افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خواهد شد و مصرف بیشتر تولید بیشتر را در پی خواهد داشت و تولید بیشتر منجر به اشتغال و رفاه بیشتر می‌شود. علی‌رغم انتقادهایی غیر‌مستدلی که در مورد اثر منفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال مطرح می‌شود با فعالیت بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای طبیعتا اشتغالزایی بیشتر می‌شود.
دوما بیش از 95 درصد کالاهای عرضه‌شده در فروشگاهی مانند افق‌کوروش تولید داخل کشور است و این به معنای رونق بیشتر تولید است.
سوما فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای امکانی هستند که در خرده‌فروشی‌های مستقل و کوچک وجود ندارد و آن کنترل کیفیت است. کنترل کیفی برای جلب اعتماد مشتریان صورت می‌گیرد. اما اثر جانبی آن ارتقای کیفیت محصولات تولیدکننده و در نتیجه بالارفتن قدرت رقابتی آنها و امکان بیشتر تولید و صادرات این محصولات است.
7. چالش‌های پیش روی صنعت خرده‌فروشی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظر شما کدامند؟
رونق ایجادشده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی چند سال اخیر حاکی از آن است که مشکلات اساسی چندانی در این صنعت به چشم نمی‌خورد. بزرگ‌ترین چالش¬های هر صنعتی عدم استقبال مشتریان است. در حال حاضر به دلیل استقبال مشتریان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این صنعت دارای بحران عمیقی نیست، هرچند مشکلاتی وجود دارد.
 
8. سال 1397 چه مقدار فرصت شغلی ایجاد شد و نحوه مهارت‌آموزی به پرسنل و نیروهای جذب‌شده به چه صورت است؟
در حال حاضر تعداد پرسنل مشغول به کار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش به 9 هزار نفر رسیده است که در واقع تابعی از تعداد فروشگاه‌های راه‌اندازی‌شده است.
ما طی سال 97 افزایش نیروی سه‌هزار نفری را تجربه کردیم که این روند در سال جاری نیز به همین شکل خواهد بود.
پرسنل افق‌کوروش از بدو ورود به شرکت، وارد دوره‌های آموزشی تئوری به صورت حضوری و مجاری و دوره‌های کارآموزی در سطح فروشگاه می‌شوند. علاوه‌بر آموزش‌های بدو خدمت، آموزش حین خدمت نیز برای ارتقای دانش و مهارت‌های همکاران وجود دارد.
 
9. در صورت تمایل پیرامون برنامه‌های سال جدید و اهداف بلندمدت فروشگاه زنجیره‌ای افق‌کوروش توضیحاتی ارائه دهید.
چشم‌انداز و در واقع هدف اصلی افق‌کوروش قرارگرفتن در فهرست 250 خرده‌فروش برتر دنیا تا سال 1404 است. روند رشد افق‌کوروش تا امروز نشان می‌دهد رسیدن به این چشم‌انداز در زمان مقرر میسر خواهد بود. 
 
10. شما در دوازدهمین نمایشگاه بورس و بانک و بیمه حضور داشتید، ضرورت حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این قبیل نمایشگاه‌ها چیست؟ برگزاری آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
با توچه به نوپا بودن صنعت خرده‌فروشی در ایران، از هر فرصتی برای معرفی دقیق‌تر و هرچه بهتر افق‌کوروش به جامعه استفاده می‌کنیم تا به یاری خدا بتوانیم به سهمی از بازار که هدف گذاری شده است، دست یابیم. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان