تلفیقی از هنر و تجارت در عمارت فردوسی

تلفیقی از هنر و تجارت در عمارت فردوسی
تلفیقی از هنر و تجارت در عمارت فردوسی

تلفیقی از هنر و تجارت در عمارت فردوسی

مرکز تجارت جهانی فردوسی عمارتی خاص در ضلع جنوبی میدان  فردوسی است که با متراژی بالغ بر70هزار مترمربع بنا شده است. این عمارت که دارای 14 طبقه و مشتمل بر حدود 400 واحد تجاری و 100 واحد اداری و بیش از 1200 واحد پارکینگ طبقاتی است، از مراحل ابتدایی ساخت قرار بود میزبان صرافی‌ها، غرفه‌های طلا، دفاتر کارگزاری بورس و بیمه و بانک‌ها و... باشد که پس از اتفاقات نه‌چندان خوشایندی که در کشور رخ داد و در واقع غافلگیرانه بود بنا به مصلحت‌اندیشی‌های انجام‌شده مدتی از رونق کمتری برخوردار بود و سپس فعالان عرصه پوشاک به آن وارد شدند.
این بنای فاخر و زیبا اولین مجتمع مدرن تجاری و اداری و تفریحی و بین‌المللی با معماری کلاسیک است که ضمن رعایت استانداردهای جهانی، ایجاد نگاهی نو و بدیع در زمینه ساخت این قبیل مراکز را در ایران و در سطح و اندازه جهانی رقم زد.


نکته جالب توجه اینجاست که مرکز تجارت جهانی فردوسی سایه حمایت خود را با عنایات ویژه مالک محترم آن حاج‌آقا کلائی روی سر مستاجران اسبق ساختمان خاطره‌انگیز پلاسکو گسترانیده است و در حال حاضر در این مرکز مشغول کسب و کار موفقی هستند.


اما آنچه ماهنامه تجارت طلایی را به انتشار گزارشی پیرامون مرکز تجارت جهانی فردوسی واداشت، راه‌اندازی سرای هنر فردوسی در این مجموعه بود. طبقه سوم این مجتمع، از زمستان سال گذشته تصمیم گرفت تا حسی منحصربه‌فرد را در میان مراکز تجاری پایتخت به مراجعه‌کنندگان منتقل کند زیرا واضح است که راه‌اندازی یک فضای هنری و سنتی در فضایی بیش از پنج‌هزار مترمربعی در یک مرکز تجاری می‌تواند پای فعالان عرصه هنر را هم به این مرکز تجاری باز کند. فضایی که حالا توسط اصیل‌ترین و فاخرترین آثار هنری از بهترین هنرمندان پیشکسوت و معاصر کشور پر شده است و همین هنرمندان سابقه برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در کشورهای خارجی را هم در کارنامه خود دارند. همچنین در حوزه‌های گوناگونی از قبیل ساخت و طراحی زیورآلات، گوهرتراشی، نگارگری، خطاطی، سفال و سرامیک، آبگینه، معرق و منبت، خاتم، چرم و سراجی سنتی، بافت و رودوزی‌های سنتی، قلم‌‌زنی، میناکاری و مجموعه هنرهای سنتی و تجسمی و... تبحر دارند. لازم به ذکر است این هنرمندان خود نیز در محل حاضرند و اقدام به خلق آثار خود و بعضا آموزش شاگردان در همین فضا می‌کنند که این موضوع باعث عرضه این محصولات با قیمت مناسب شده است.


طبقه سوم مرکز تجارت جهانی فردوسی که در حال حاضر مشغول فعالیت است، قرار است بیستم خرداد ماه سال جاری به طور رسمی و با حضور مقامات تراز اول کشوری افتتاح شود. این طبقه آثار هنری را در خود جای داده که قیمت برخی از آنها حتی به چندصدمیلیون تومان هم می‌رسد. ضمن آنکه بسیاری از صنایع دستی حضور یافته در این مجتمع در سطح کشوری یگانه بوده و رقیبی درخور شأن خود ندارند.
در همین قسمت از سرای هنر فردوسی، نیم‌طبقه‌ای بیش از یک‌هزار مترمربع وجود دارد که به احتمال زیاد تابلوفرش‌های نفیس را در معرض دید عموم قرار دهد و علاقه‌مندان به این حوزه را هم وارد مجموعه کند.


در کنار مواردی که عنوان شد مرکز تجارت جهانی فردوسی صاحب «عمارت فردوس» نیز هست؛ سفره‌خانه‌ای سنتی که به نحوی خاص طراحی شده و چیدمان جذاب و خیره‌کننده‌ای دارد. تالار لوکس و کافه عربی نیز یکی دیگر از نقاط قوت این مجموعه به حساب می‌آید که به‌زودی فعالیت خود را آغاز کرده و به محلی برای برگزاری مراسم و مجالس و قرارهای دوستانه و بعضا تجاری تبدیل خواهد شد. طبقه فوقانی هم که شامل فودکورت و باشگاه و سالن زیبایی مختص بانوان است مانند هر مجموعه تجاری دیگر فضایی را فراهم خواهد کرد تا مراجعه‌کنندگان به بهانه سرو غذا و... اوقات بیشتری را در مجموعه بگذرانند. در کنار موارد ذکرشده و باشگاه ورزشی و استخر مدرن و لوکس در فضایی نزدیک به 2000مترمربع در این عمارت فاخر، فضایی هم برای برگزاری حراج، مشابه حراج‌های بزرگ تهران برای فروش آثار هنرمندان مشغول در مجموعه طراحی شده است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

موارد عنوان‌شده بخشی از مزیت‌ها و امتیازاتی بود که طی چندماه اخیر در مرکز تجارت جهانی فردوسی اتفاق افتاده و آینده‌ای درخشان را برای کسبه آن رقم خواهد زد. آینده‌ای که با عنایات خداوند متعال و حمایت‌های بی‌دریغ مالک و کارفرمای دوست‌داشتنی این مرکز، جناب ابوالفضل کلائی و بهره‌مندی از توانمندی‌های مدیر جوان و موفق آن آقای حمیدرضا مقدم به احتمال بسیار زیاد از تابستان سال جاری باید منتظر نمودهای اصلی آن باشیم.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان