بازار موبایل ایران، انتخاب نخست پایتخت‌نشینان

بازار موبایل ایران، انتخاب نخست پایتخت‌نشینان
بازار موبایل ایران، انتخاب نخست پایتخت‌نشینان

بازار موبایل ایران شماره 1 از جمله مراکزخرید موفق پایتخت است که با وجود عمری 9 ساله محبوبیت فراوانی را بین مردم پیدا کرده و به دلیل مزایای متعددی که دارد به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های افراد برای تهیه وسایل ارتباط جمعی تبدیل شده است.
 این امتیاز تجارت طلایی را بر آن داشت تا با جناب آقای سعید فرهادی، مدیر اجرایی بازار موبایل ایران شماره 1 به گفت‌وگو بنشیند که شرح کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

یک بیوگرافی کوتاه از خودتان ارائه داده و پیرامون سابقه فعالیتتان توضیحاتی ارائه دهید.
سعید فرهادی هستم متولد مهرماه 1341 در منطقه 17 تهران. تا پایان سال دوم دبیرستان در همان منطقه مشغول به تحصیل بودم، اما با شروع جنگ تحمیلی همراه با خیل عظیم نیروها به جبهه اعزام شدم و در زمان جنگ تحصیلات خود را تا مقطع فوق دیپلم ادامه دادم. در سال 61 به استخدام یک سازمان دولتی درآمدم و 30 سال در سازمان مربوطه مشغول فعالیت بودم، اما به طور همزمان 10 سال پیش از موعد بازنشستگی، یعنی از سال 82 افتخار همکاری با جناب آقای مهندس علی انصاری را در بازار مبل ایران داشتم و از مشاهده خدمات ایشان به مردم شریف منطقه 17 بویژه در امر اشتغال‌آفرینی و همچنین تغییر چهره منطقه از بافت سنتی به بافت تجاری بسیار خشنود بودم و از سال 93 تا کنون به دستور ایشان در بازار موبایل ایران شماره 1 به عنوان مدیریت اجرایی فعالیت خود را ادامه می‌دهم.

چه محصولاتی در این مجموعه ارائه می‌شود و در واقع بازار موبایل ایران شماره 1 میزبان چه برندهایی است؟
بازار موبایل ایران شماره 1 به عنوان مکانی برای توزیع موبایل، لپ‌تاپ، تبلت، لوازم جانبی و بخشی از لوازم کامپیوتر در نظر گرفته شده است. سال 88 بود که این مجموعه افتتاح شد و در ابتدا تعدادی از واحدهای عرضه کننده لوازم خانگی در این مکان مشغول به کار شدند، اما بنابر سیاست‌گذاری‌هایی که جناب آقای انصاری انجام دادند، این مجموعه صرفا به موبایل و لوازم جانبی اختصاص پیدا کرد. تقریبا تمامی برندهای تلفن همراه در این مکان حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به برند سونی، سامسونگ، هوآوی، اچ‌تی‌سی، ایسوز و اپل اشاره کرد که عاملان فروش آنها به تعداد قابل توجهی در این مجموعه حضور یافته‌اند و کالای مورد نظر خود را عرضه می‌کنند.
همچنین مگااستور کیوان که نمونه‌ای از فروشگاه‌های SATURN در اروپا است (به معنی ستاره کیوان) فروشگاهی است که حدود 400 قلم لوازم برقی از جمله صوتی و تصویری و تلفن را در خود جای داده است. این مگااستور از سال 96همکاری خود را با بازار موبایل شماره 1 آغاز کرد و با کسب موفقیت نسبی کنونی، قطعا می‌تواند آینده موفق‌تری پیش رو داشته باشد.

بازار موبایل ایران شماره 1، طی سال‌های فعالیت خود چه امکاناتی را برای مشتریان در نظر گرفته است؟
اصول اولیه تمامی مجموعه‌های تجاری گروه تات که توسط جناب آقای مهندس انصاری طراحی و ساخته شده‌اند بر مبنای احترام و احقاق حقوق مشتری است و هر آنچه که به این منظور لازم بوده در این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده است؛ امکاناتی همچون پله برقی، آسانسور، رستوران، کافی‌شاپ، نمازخانه و ‌...‌. . بنابراین مهم‌تر از ساخت و نصب این تجهیزات، نگهداری و سرویس آنها است. ما در این راستا و به عنوان نخستین مجتمع  تجاری در ایران فعالیت¬های خود را منطبق بر الزامات استاندارد‌های جهانی سیستم مدیریت یکپارچه برنامه¬ریزی کردیم و الزامات قانونی را انجام دادیم تا بتوانیم گواهینامه استانداردهای مد نظرمان را اخذ کنیم. 
در سال 95 موفق به دریافت گواهینامه ISO9001 از شرکت TUV NORD آلمان شدیم و در ادامه با توجه به بحث محیط زیست، حفاظت از کارکنان و امنیت و آرامش مشتریان، 2 استاندارد دیگر تحت عناوین ISO14001 و OHSAS18001 را از شرکتIMQ  ایتالیا دریافت کردیم که همه این عوامل بر پایه نگهداری خوب، ایجاد محیط مناسب برای مشتریان و کارکنان و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی استوار بوده است.

 

با وجود این‌که 9 سال از تاسیس بازار موبایل شماره 1 می‌گذرد، فکر می‌کنید چه تاثیری در انتخاب مردم به عنوان مرکزی برای خرید لوازم الکترونیکی داشته است و استقبال مردم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
از آنجایی که این مرکز به طور مستقیم به عنوان توزیع کننده با مشتری در ارتباط است، مسئولیت ما دوچندان است، زیرا باید بتوانیم مشتری را جذب کرده و او را به طور دائم به خود وفادار کنیم. طبق آمار، در سال 96 که میزان رکود اقتصادی نسبت به سال قبل بیشتر بوده است، توانستیم جمعیت بیشتری را به مجموعه جذب کنیم. همچنین بر اساس داده‌ها، اکثریت مشتریان به توصیه دوستان در این مجموعه حضور یافته‌اند و این نشان دهنده رضایت مراجعه‌کننده اولیه و در نتیجه توصیه او به اطرافیان است.
یکی از دلایلی که منجر به موفقیت ما در این زمینه شده شناخت خوبی است که از تمامی ذی‌نفعان از جمله مالکان، بهره‌برداران و مشتریان نهایی داریم. وقتی مصمم می‌شویم منافع تمامی ذی‌نفعان اعم از مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم می‌توانیم رضایت مشتری را به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ذی‌نفع خود جلب کنیم. باور داریم این عوامل و اقدامات صحیح باعث شده استقبال مردم از این مجموعه نسبت به سایر مجموعه‌ها بیشتر باشد.

افزایش قیمت دلار و عدم ثبات نرخ ارز چقدر بر کاهش خرید مردم و کاهش سوددهی فروشگاه‌های بازار موبایل موثر بوده است؟
این موضوع کاملا تاثیرگذار بوده و طبیعی است که قیمت تلفن همراه نیز افزایش یابد. زمانی که محصولی با نرخ دلار بالا خریداری می‌شود نرخ سود تغییری نمی‌کند و حتی بسیاری از فروشندگان به دلایل مختلف نیاز دارند تا کالای خود را سریع‌تر به پول تبدیل کنند‌، به همین دلیل بدون در نظر گرفتن سود، اجناس خود را به فروش می‌رسانند. طی روزهای اخیر آمار ما یک سوم کاهش یافته و گویا مردم همچنان منتظر به ثبات رسیدن قیمت ارز هستند. 

اجرای طرح ریجیستری چه تاثیری بر بازار فروش تلفن همراه گذاشته است؟
بحث ریجستری به خودی خود محاسن زیادی داشته و توانسته بازار آشفته تلفن همراه را نظم دهد. طرح ریجستری توانسته از واردات غیرقانونی تلفن همراه جلوگیری کرده و این کالا را ساماندهی کند. به عقیده بنده، اجرای طرح مذکور تاثیر بسیار خوبی داشته است، زیرا در گذشته سرمایه اکثر فعالان این حوزه در خارج از کشور (حوزه خلیج فارس) بود و به مرور شاهد بازگشت و ورود سرمایه به کشور هستیم که اتفاق بسیار خوبی است، اما اجرای این طرح در کنار محاسنی که دارد مشکلاتی را هم برای فروشندگان به وجود آورده است، زیرا سرنوشت کالاهایی که قبل از اجرای طرح ریجستری به فروش رفته‌اند در صورت بروز اشکال و خاموشی، در نهایت به طرح دعوا و شکایت خریدار از فروشنده ختم خواهد شد. با وجود چنین مشکلاتی، اما فکر می‌کنم به مرور زمان نظم کلی بر این بازار حاکم شود.

در کنار رقبایی که به صورت فیزیکی حضور دارند و در حال خرید و فروش تلفن همراه هستند، فکر می‌کنید فروشگاه‌های مجازی با امکان فروش این قبیل کالاها به عنوان رقیب تلقی می‌شوند؟ 
در بخش فروش حضوری و فیزیکی رقابت زمانی معنا می‌یابد که رقیب توانایی تامین منافع همه ذی‌نفعان خود را داشته باشد و حس احترام و آرامش و انگیزه وفاداری را به مشتری منتقل کند. طبیعتا هر کدام از مجموعه‌های عرضه تلفن همراه در صورتی که بتوانند اعتماد مشتری را جلب کرده و رفتاری توام با احترام با مشتری داشته باشند می‌توانند به عنوان رقیب تلقی شوند.
همچنین بعضی از مراکز و مجتمع¬ها عمده‌فروش هستند و با فروشندگان در ارتباط هستند و طبیعی است که آمار فروش بالایی داشته باشند، اما مهم ترین مقوله فروش کالا به مشتری نهایی است، چرا که اکثر اقتصاددان‌ها معتقدند امروزه فروش مهم‌ترین و دشوارترین مقوله است و این مهم زمانی ارزشمند است که رضایت مشتری را در پی داشته باشد.
اما در بحث فضای مجازی و فروش آنلاین باور داریم که به هیچ عنوان این مقوله را به عنوان تهدید نگاه نکنیم، بلکه آن را فرصتی برای خودمان جهت هماهنگ شدن و حضور در این فضا همزمان با حضور در بخش فیزیکی می¬دانیم و به همین دلیل بسیاری از فروشگاه‌ها این فرصت را غنیمت شمرده و در کنار فروش فیزیکی، فروش آنلاین هم دارند.

برای سال 97 چه برنامه‌هایی مد نظر دارید؟
در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال 97‌، 2 محور را در نظر گرفته‌ایم؛ یکی بحث سخت‌افزار است که همچنان در تلاشیم و شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا در زمینه مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی که متعلق به نسل‌های آینده است درست عمل کرده و امانتدار خوبی باشیم. در این راستا بدون کاهش نرخ خدمات مصرف انرژی را کاهش داده‌ایم و در نظر داریم تا بتوانیم استاندارد 14254 که  تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی است را اخذ کرده و در این بحث امانتدار مردم باشیم. اما در بخش نرم‌افزار نیز اتفاقات خوبی رخ خواهد داد تا در جلب رضایت مشتری موفق باشیم، به عنوان مثال برگزاری چند جشنواره را مد نظر قرار داده و جوایز نفیسی را اهدا خواهیم کرد. نخستین جشنواره ما مصادف با عید سعید فطر است که تاریخ دقیق آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به عنوان حسن ختام این گفت‌وگو اگر نکته¬¬ای را مد نظر دارید، لطفا بفرمایید.
تشکر می‌کنم از شما و همچنین ماهنامه موفق و وزین تجارت طلایی. امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد و با توجه به این‌که سال 1397 تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، شاهد آن باشیم که شرکت¬های صنعتی و الکترونیکی موفق به ساخت تلفن همراه داخلی شوند و یا به عنوان مولد، بخشی از تجهیزات و قطعات را در این حوزه که سود سرشاری عاید کشور خواهد کرد تولید کنند تا از جایگاه واردکننده مطلق این محصول خارج شویم.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان