چرا ریسک سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها بالاست؟

چرا ریسک سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها بالاست؟
چرا ریسک سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها بالاست؟

سال چالش استارت‌آپ‌ها / چرا ریسک سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها بالاست؟ 
با پایین آمدن سود بانکی، بالا رفتن دستمزدها، محرومیت اپ‌های ایرانی در اپ‌استور و محرومیت‌های اقتصادی به نظر می‌رسد سال سختی در انتظار استارت‌آپ‌ها باشد.
سال ۹۸ تیغه دولبه‌ای برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود، سالی که هم جان می‌گیرد و هم جان می‌دهد. با پایین آمدن سود بانکی، بالا رفتن دستمزدها، محرومیت اپ‌های ایرانی در اپ‌استور و محرومیت‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد سال سختی در انتظار استارت‌آپ‌ها باشد.


حالا دو دیدگاه درباره پیش‌بینی وضعیت استارت‌آپ‌ها در سال جدید  وجود دارد؛ طیفی که معتقد است بخت و اقبال استارت‌آپ‌ها خوب است و سرمایه‌های در گردش بانک‌ها و سرمایه‌گذارها به دلیل نوسانات ارزی به سمت استارت‌آپ‌ها سرازیر می‌شود اما طیف دیگر کارشناسان با حساسیت بیشتری وضعیت امسال را تحلیل می‌کنند و معتقدند بی‌ثبات بودن شرایط اقتصادی، ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا را بالاتر می‌برد.
عادل طالبی، کارشناس کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها درباره احتمال جذب سرمایه از سوی استارت‌آپ‌های نوپا به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «سال ۹۸ سال دشواری خواهد بود اما به نظر من سال فیلتر شدن ناخالصی‌ها هم خواهد بود چراکه همیشه دشواری‌ها مثل صافی عمل می‌کند و کسانی که ناخالصی دارند عملا درگیر خواهند شد. به نظر من اگرچه قطعا سال بسیار بدی برای کسب‌وکارها خواهد بود اما آن دسته از کسب‌وکارهایی که بتوانند دوام بیاورند، موفق می‌شوند.»
آن‌طور که این کارشناس کسب وکارهای آنلاین گفته است بعید به نظر می‌رسد سرمایه‌های خارج‌شده از بانک‌ها به سمت استارت‌آپ‌ها بیاید و به احتمال زیاد به سمت بازارهای خرید و فروش طلا، ارز و ملک می‌رود. به این دلیل که ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها بالاست، چرا که سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد، به اندازه کافی عاملی بازدارنده برای ورود سرمایه به حوزه استارت‌آپ‌ها به حساب می‌آید.
او ادامه می‌دهد: «به اعتقاد من کسانی که بتوانند در این شرایط دوام بیاورند در سال آینده از نام‌آوران استارت‌آپی کشور خواهند بود.»
طبق اظهارات طالبی، به طور مشخص استارت‌آپ‌هایی که بتوانند استقامت کنند و در شرایط سخت دوام بیاورند، موفق خواهند شد. البته استارت‌آپ‌های بزرگ هم ممکن است زمین بخورند، چراکه هزینه‌های ستادی بالایی دارند و احتمال اینکه به ورطه ورشکستگی کشیده شوند، زیاد است. اما استارت‌آپ‌های کوچک و آنها که بیزینس مدل هستند و درآمد مالی قابل اتکایی دارند، اگر بتوانند دوام بیاورند بزرگ خواهند شد. در شرایط عدم ثبات اقتصادی خطر برای بزرگان خیلی بیشتر خواهد بود چون امکان بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی وجود ندارد.
اما از سوی دیگر برخی با خوشبینی به رویدادهای امسال نگاه می‌کنند. از جمله آرش سروری، یک فعال در حوزه استارت‌آپ که فشار بر استارت‌آپ‌هایی که نیاز به مبادلات کالای اولیه دارند و در شرایط بغرنجی به‌سر می‌برند را تایید می‌کند و می‌گوید: «انتظار می‌رود سال ۹۸ یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای کسب‌وکارهای نوپا باشد ولی از یک طرف می‌توان گفت امیدهایی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد، چراکه کسب‌وکارهای سنتی هم رویکردشان را عوض کرده‌اند و در حال حمایت از استارت‌آپ‌ها هستند؛ از جمله شرکت‌های بیمه و بانک‌ها و خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها.»
او ادامه داد: «نگاه به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و فناورانه عوض شده و فکر می‌کنم در سال ۹۸ با اینکه سال سختی است و با توجه به فشارهای اقتصادی و مشکلات تحریم‌های خارجی، با این حال این سال می‌تواند از برخی جنبه‌ها امیدبخش باشد.»
منبع: تجارت‌نیوز

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان