تابش "آفتاب مردم وار‌" بر سر لوازم خانگی

تابش "آفتاب مردم وار‌" بر سر لوازم خانگی
تابش

تابش "آفتاب مردم وار‌" بر سر لوازم خانگی
محله سید رضی در شهر مشهد دارای قدمتی 35 ساله و بافتی ویلایی‌نشین است که در گذشته ساختمانی در آن دیده نمی‌شد. این منطقه به سرعت تغییر کاربری داد و تغییرات و پدید آمدن بافت جدید در آن موجب شد تا به مراتب میزبان فروشندگان مختلف باشد تا جایی که آن را با نام محله تجاری با فروشگاه‌های متعدد می‌شناسند. محله سید رضی که روزگاری وجهه خوبی برای ساکنان مشهد نداشت، حالا به بورس لوازم خانگی تبدیل شده است. مدتی پیش بازار بزرگ اطلس با آوازه "جامع‌ترین مرکز تخصصی جهیزیه و لوازم منزل کشور" در این محل افتتاح شد و اکنون پروژه فاخر آفتاب میهمان همیشگی‌اش شده است. در این راستا با جناب آقای مهندس خلیل سهرابیان به گفت‌وگو نشستیم که شرح کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا یک بیوگرافی کوتاه از خود و سابقه فعالیتتان ارائه دهید.
خلیل سهرابیان هستم، متولد شهر مشهد. دوران تحصیل را در دبستان طاهر و دبیرستان علوی مشهد گذراندم و پس از آن با قبولی در دانشگاه شهید بهشتی برای ادامه تحصیل به تهران آمدم و در سال 58 موفق به اخذ فوق لیسانس از این دانشگاه شدم‌‌. 
از سال 1350 همزمان با ورود به دانشگاه در مسابقات زیادی شرکت داشتم که در اکثر موارد جزو نفرات برتر بوده‌ام‌‌. 
در حال حاضر نزدیک به 45 سال است که در حوزه مشاوره‌، طراحی و اجرا در انواع پروژه‌های ساختمانی فعالیت دارم‌‌.

نام چند پروژه شاخص را که توسط جنابعالی طراحی شده است، برایمان بگویید.
مجتمع تجاری الماس شرق‌، برج آلتون و اتاق بازرگانی از شاخص‌ترین پروژه‌ها هستند‌‌. علاوه بر مشهد حوزه فعالیت ما در سایر کشورها و شهرها نیز است و در سال 1385 به عنوان صادرکننده نمونه خدمات فنی و مهندسی شناخته شدیم. برج آلتون نیز موفق به اخذ 2 جایزه کشوری شده است‌‌.

از مراحل طراحی آفتاب برایمان بگویید.
طراحی نما و طراحی داخلی پروژه با الهام از لغت "آفتاب" صورت گرفته است. محل ورود به پروژه و طلوع خورشید در یک نقطه در نظر گرفته شده است، همچنین طراحی نمای آفتاب که شامل عناصر تکرار شونده شعاع نور است بیش از 6 ماه به طول انجامید که در این مسیر‌، 15گزینه مورد بررسی قرار گرفتند‌‌. 
مهم‌ترین مسئله برای ما طراحی "‌مردم‌وار‌" این پروژه بود و سعی کردیم به گونه‌ای طراحی کنیم که طرح پروژه آفتاب تا چندین سال برای مردم تازگی داشته باشد. 

تفاوت طراحی آفتاب با سایر پروژه‌ها چه بود؟
مهم‌ترین تفاوت طراحی پروژه آفتاب با سایر پروژه‌ها در طراحی داخلی فضای مشاعات است‌‌. در این پروژه ارتفاع هر طبقه حداقل 6 متر و در برخی قسمت‌ها 9 متر است‌‌. این ارتفاع که به لحاظ ارائه خدمات بهتر به فروشندگان لوازم خانگی ایجاد شده است‌ در صورت عدم طراحی مناسب و عدم رعایت تناسبات، می‌تواند برای مشتریان و مخاطبان آینده ناخوشایند باشد، بنابراین تمام تلاش خود را برای طراحی داخلی و استفاده از رنگ‌ها و نقش‌ها به کار بردیم تا مردم در مجتمع احساس خوشایندی داشته باشند‌‌. 

پروژه آفتاب در بحث طراحی دارای چه ویژگی‌هایی است؟
طراحی پروژه آفتاب دارای 2 ویژگی منحصربه‌فرد است. اولین ویژگی آن وجود حیاط مرکزی با عرض 20 و طول 100 متر است‌‌. طراحی 2000 مترمربع نیز با هدف انجام هر گونه فعالیت اجتماعی چون جشن‌ها و رویدادها انجام شده است که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و چنین فضایی در هیچ یک از پروژه‌های شهر مشهد وجود ندارد و اکثر مجتمع‌های تجاری در زمان بهره‌برداری با معضل کمبود فضا برای جمع شدن افراد و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های موقت روبه‌رو هستند. 
از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد در طراحی آفتاب‌، اختصاص درب خروجی و ویترین به واحدهای تجاری حاشیه است‌‌. این پروژه دارای 600 متر حاشیه است و وجود واحدهای تجاری فعال در حاشیه بر ایجاد کشش مخاطبان به این مجتمع خواهد افزود. با توجه به زیربنای قابل توجه مرکزخرید آفتاب فعالیت واحدهای تجاری مذکور‌ نه تنها خللی در عملکرد واحدهای تجاری داخل مجتمع وارد نمی‌کند، بلکه بر رونق بیشتر مرکزخرید می‌افزاید. 

چند نیروی متخصص در این پروژه همکاری داشته‌اند؟
تعداد افراد تیم بنا به مراحل مختلف کار متغیر بوده است. حدود 10 آرشیتکت و 7 اپراتور نقشه‌کش در مراحل مختلف در این پروژه همکاری کرده‌اند.

 به عنوان سخن آخر،  اگر نکته‌ای را مد نظر دارید، لطفا بفرمایید.
ایجاد احساس متفاوت‌، نو و لوکس بودن‌ و انتخاب مصالح ماندگار اولویت اول ما در طراحی مرکزخرید آفتاب بوده است و امیدواریم این مرکزخرید بتواند سال‌های سال به عنوان مجموعه‌ای زنده و پویا در شهر مشهد فعالیت کند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان