رمضان در مال‌ها و مراکز خرید کشورهای مسلمان

رمضان در مال‌ها و مراکز خرید کشورهای مسلمان
رمضان در مال‌ها و مراکز خرید کشورهای مسلمان

 رمضان در مال‌ها و مراکز خرید کشورهای مسلمان


ماه جذاب و پرشور

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بخشی از جمعیت این کره خاکی بنا بر وظیفه مذهبی، تغییری در شیوه غذایی و زندگی خودشان ایجاد می‌کنند.
روزه‌داری به‌خصوص در کشورهای اسلامی، برندها و مراکز خرید این کشورها را ملزم به تطابق با شیوه زندگی در این ماه مبارک می‌کند. به همین دلیل مراکز خرید و مال‌های برجسته‌ای مانند دوبی‌مال، قطر‌مال و... علاوه‌بر انطباق با شیوه زندگی در این ماه، برای رفاه حال مشتریان برنامه‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند که مرور و بررسی آنها خالی از لطف نیست.

 

 

 برنامه‌های جذاب در خاورمیانه 
در چند سال اخیر دوبی‌مال با در نظر گرفتن برنامه‌های ویژه برای ماه مبارک رمضان، حتی توریست‌های غیرمسلمان را هم به سمت خودش جلب کرد. به‌طور کلی مراکز خرید و مال‌ها در کشورهای عربی خاورمیانه در ایام ماه مبارک از غروب تا طلوع آفتاب زمان بیشتری را نسبت به روزهای عادی سال به ارائه خدمات به مشتریان اختصاص می‌دهند و معمولا تا ساعت یک بامداد باز هستند و حتی در روزهای تعطیل یک ساعت بیشتر به مشتریان خدمات می‌رسانند.
 تغییر در این ماه تنها در ساعات خدمات‌دهی خلاصه نمی‌شود؛ طبق سنت هر سال در این ماه برنامه‌های ویژه‌ای برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود؛ از تخفیف‌های ویژه گرفته تا برنامه‌های سرگرم‌کننده. برندهایی مانند کوتون، ال‌سی‌وایکیکی، نایک، آدیداس و هوگوباس 25 درصد تخفیف روی اجناس خودشان در نظر می‌گیرند و البته این اتفاق فقط در برندهایی که در مراکز خرید کشورهای عربی خاورمیانه شعبه دارند، رخ می‌دهد. مراسم آتش‌بازی، آشنایی با سنت‌های این ماه و برگزاری 6 فستیوال رمضان از جمله برنامه‌هایی است که در کنار ضیافت‌های گوناگون افطار انجام می‌شود.

 

رویه متفاوت در کشورهای جنوب شرق آسیا 
ماجرای ماه رمضان در خارج از منطقه خاورمیانه، رنگ‌وبوی متفاوتی دارد. مالزی و سنگاپور به عنوان دو کشور دارای طیف وسیعی از مسلمانان در ماه رمضان، درهای مراکز خرید خودشان را ساعات بیشتری به سوی مشتریان باز می‌گذارند. تاثیر حضور اقوام مختلف چینی و هندی با فرهنگ، تمدن و سنت‌های خاص باعث جلوه‌گری بیشتر ماه رمضان به عنوان یک سنت اسلامی - مالایی شده است. در مراکز خرید وان‌اوتاما، پاویلون و تایمزاسکوائر، شب آغازین رمضان هر ساله مصادف است با آتش‌بازی‌های فراوان در نقاط مختلف کشور و از آن پس هم هر شب مردم می‌توانند مراسم آتش‌بازی را در محلی از پیش تعیین‌شده به نظاره بنشینند. مراسم افطاری و شام هم در کلیه مراکز خرید به صورت رایگان برقرار است. در این بین استقبال خارجی‌ها به خصوص دانشجویان هم دیدنی است. سبدهای خریدی که به غایت پر شده‌اند نیز نشان از پاداش‌ها و عیدی‌هایی دارد که کارمندان ادارات دولتی و غیردولتی گرفته‌اند و البته تخفیف‌های ویژه ماه رمضان در این امر بی‌تاثیر نبوده است. شلوغی سوپرمارکت‌ها و چهره نونوار شده شهر نشان از شور زندگی در مردم مالزی دارد. با آغاز این ماه، مراکز خرید بیش از هر زمان دیگری پذیرای مشتریانی از مالزی و حتی گردشگرانی از دیگر کشورها هستند و اقلیت‌های قومی هم از این بازار پررونق بی‌نصیب نمی‌مانند. فعالیت بازارهای محلی که اقدام به فروش انواع مایحتاج روزانه به‌ویژه غذا می‌کنند، بسیار چشمگیر است. مالزی از لحاظ تنوع غذایی بسیار غنی و سفره افطار آن بسیار متنوع است. از این رو هنگام غروب روزهای ماه مبارک رمضان بازارهای محلی برای خرید مایحتاج افطار بسیار پررونق می‌شوند و دیدنی هستند. از هر چند خانواده مالایی یک نفر میز و گاز و وسایل عرضه غذا گذاشته و از سوی دولت و پلیس هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. همزمان با آغاز ماه رمضان، جشنواره‌ای ویژه برای جذب گردشگران عرب در این کشور برگزار می‌شود. این جشنواره که با انواع مسابقات مهیج و اعطای جوایز ارزشمند به برندگان همراه است، بخشی از تلاش‌های دولت مالزی برای جذب بیشتر توریست‌ها به این کشور به حساب می‌آید. بیشتر گردشگران عرب این کشور از کشورهای عربی حوزه‌ خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. در ماه رمضان اغلب رستوران‌ها تعطیل هستند، بعضی رستوران‌ها هم برای پذیرایی از غیرمسلمانان باز هستند. مک‌دونالد در این ماه در تمام ساعات باز بوده و البته ساعات کار آن به شدت افزایش پیدا می‌کند و سحر را هم شامل می‌شود. برگرهای مک‌دونالد که در مالزی محبوبیت زیادی دارد در بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان مشوق برای سحری خوردن و فراموشی خواب کودکان به کار می‌رود!

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان