همه آنچه باید درباره «آشپزخانه تاریک» بدانید

همه آنچه باید درباره «آشپزخانه تاریک» بدانید
همه آنچه باید درباره «آشپزخانه تاریک» بدانید

همه آنچه باید درباره «آشپزخانه تاریک» بدانید
روشنایی پیشرفت در دل تاریکی

در دنیای پرشتاب امروز که همه اتفاقات گاهی در کسری از ثانیه رخ می‌دهد، به حداقل رساندن انتظار مردم و مشتریان برای رسیدن به محصول دلخواه، برگ برنده هر شرکت و برندی است.
در صنعت غذا و نوشیدنی به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مقولات روز و نیاز عمده مردم، حضور تکنولوژی پررنگ‌تر از سایر صنایع است و در این راستا طی یک دهه اخیر، استفاده از چند تکنولوژی نوین به کلی چهره این صنعت را دگرگون کرده است.

 ماهیت آشپزخانه تاریک
فناوری اخیرا توسعه‌یافته «آشپزخانه تاریک»، مبحث مورد اشاره و داغ این روزهاست. آشپزخانه تاریک به رستوران‌های بدون صندلی و خالی از پیشخدمت گفته می‌شود که فقط به قصد ارسال، دست به تهیه غذا می‌زنند. برندهایی مانند دلیورو، گولووو، اوبر ایست، آمرست و قسمت غذایی اوراسل، بخش آشپزخانه تاریک خودشان را تقویت کرده‌اند و بنا به عقیده استفان فیکاجا، مدیر اجرایی بخش شمال و جنوب اروپا در برند اوبرایست، اروپا تا پنج سال آینده به پنج‌هزار آشپزخانه تاریک جدید خوشامد خواهد گفت که از سوی 200 هزار کترینگ تهیه غذا حمایت می‌شوند. 
به نظر او فناوری آشپزخانه تاریک در آینده صنعت غذا و نوشیدنی نقش مهمی دارد و بیشتر از سایر نوآوری‌های این حیطه، رشد داشته است. یکی از دلایل این رشد، صرفه‌جویی در وقت، ابتکار در پخت و البته آسان شدن کار برای صاحبان صنعت و خریدار تلقی می‌شود. هرچند وجود رستوران‌های فیزیکی و در واقع سنتی در مقطع فعلی سودآورتر به نظر می‌رسد اما سیستم آشپزخانه تاریک در نقش یک مولتی‌برند امکان بیشتری برای موفقیت در آینده دارد. ارزش‌گذاری مسافران و توریست‌ها در مورد صنعت غذایی در سه فاکتور زمان، پول و انتخاب‌های شخصی خلاصه می‌شود. در واقع بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، مشتریان حاضر هستند بابت کیفیت خوب اغذیه هزینه کنند. برای آنها آماده شدن غذا در مکان‌های پرعجله و پررفت‌و‌آمدی مانند فرودگاه‌ها آن هم در سریع‌ترین زمان اهمیت دارد و با کمال میل هزینه لازم را می‌پردازند. رستوران‌های مجهز به این سیستم، آی‌پدهایی را مهیا کرده‌اند تا مشتریان بتوانند به ‌محض ورود غذا را به‌وسیله‌ آن سفارش دهند و بعد از آماده شدن سفارش، غذا در محفظه‌ای شیشه‌ای ظاهر می‌شود. البته افراد زیادی برای انجام این کار زحمت می‌کشند اما مشتریان هیچ تماسی با آنها ندارند. در واقع مشتری از لحظه‌ ورود تا هنگام خروج، هیچ پیشخدمتی را در رستوران نمی‌بیند. 

سرعت و کیفیت 
در سیستم «آشپزخانه تاریک» حتی در زمینه پرداخت پول هم مشتریان آسودگی خیال خاصی دارند. مشتریان کارت خود را در یکی از چند جایگاه آی‌پد کشیده و شروع به انتخاب نوع غذا می‌کنند.
موقع گرفتن سفارش، مشتری‌ها باید بین دیواری ویژه که چند پنجره‌ شفاف دارد، سفارش خود را انتخاب کنند. این پنجره‌ها لمسی بوده و برای سفارش دادن باید دوبار به آن ضربه زد. چند کارمند در پشت این دیوار به‌وسیله‌ نرم‌افزار در حال دریافت سفارش‌ها بوده و می‌توانند به‌سرعت غذا را مهیا کنند. در آینده نزدیک آشپزخانه‌های تاریک به سرعت گسترش خواهند یافت. اکنون یک مورد در لس‌آنجلس آماده‌ بازگشایی است که تا دو ماه دیگر شروع به کار می‌کند. قرار شده شعبه‌ دیگری هم در سانفرانسیسکو شروع به فعالیت کند. البته در حال حاضر ظاهرا اولویت، کار روی نرم‌افزارها برای بالا بردن سرعت سفارش‌هاست.

 آینده روشن
 هرچند هنوز فناوری آشپزخانه تاریک به مرحله تکامل خودش نرسیده اما به نظر می‌رسد با رونمایی از این برگ برنده تا مدت زیادی کمبودی در زمینه سفارش غذا در رستوران‌ها وجود نداشته باشد. طبق آمار موجود تا سال 2030، دوسوم رستوران‌هایی که فقط غذا برای بیرون از محدوده خودشان آماده می‌کنند، میز و صندلی و عوامل انسانی را جمع‌آوری کرده و تبدیل به «آشپزخانه تاریک» می‌شوند. از نظر تقسیم‌بندی جغرافیایی، تعداد آشپزخانه‌های تاریک در خاورمیانه و به طورکلی آسیا 11 درصد بیش از دومین نقطه پراستقبال از این فناوری یعنی اروپاست. به‌طور کلی در آسیا و اروپا، دوسوم تمام آشپزخانه‌های تاریک ثبت شده در دنیا فعالیت می‌کنند که نشان‌دهنده استقبال بیشتر این دو قاره از چنین فناوری جذابی است. در آینده برای تعدیل شدن جغرافیای قدرت «آشپزخانه تاریک»، آمریکای‌جنوبی هم در تعداد گسترده‌تری پذیرای این طرح خواهد بود.

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان