چهارمين کارگاه آموزشي بين‌المللي بهره‌برداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خرده‌فروشي برگزار شد

چهارمين کارگاه آموزشي بين‌المللي بهره‌برداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خرده‌فروشي برگزار شد
چهارمين کارگاه آموزشي بين‌المللي بهره‌برداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خرده‌فروشي برگزار شد

چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد
و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي برگزار شد

 

مرکز نمايشگاهي بازار بزرگ ايران (ايرانمال) در روز پنجشنبه سيام خردادماه امسال ميزبان بيش از 700 نفر از فعالان صنعت خردهفروشي همچون صاحبان برندها، مديران مراکز خريد و مجتمعهاي تجاري بزرگ و فاخر در کشور بود که براي شرکت در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي که به همت همکارانمان در ماهنامه تجارت طلايي برگزار شد، گرد هم آمده بودند.

 در اين مراسم برخي مسئولان کشوري همچون سهراب سليمي مديرکل حوزه رياست سازمان توسعه تجارت نيز حضور داشتند.

 

 

مهندس شاهرخ کشاورز

موسس و صاحبامتياز ماهنامه تجارت طلايي

مهندس شاهرخ کشاورز، موسس و صاحبامتياز ماهنامه تجارت طلايي و نماينده انجمن مراکز خريد خاورميانه و شمال آفريقا در ايران، ضمن خوشامدگويي و ابراز خرسندي از توفيق برگزاري چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي که امکان ميزباني از فعالان صنعت خردهفروشي از صاحبان برندها گرفته تا مديران عامل مراکز خريد، مجتمعهاي تجاري و فروشگاههاي زنجيرهاي را براي افزايش دانش در اين حوزه از مديريت مجموعه فاخر، بينالمللي و ارزشمند ايران فراهم کرده است، تشکر و قدرداني کرد.

نماينده انجمن مراکز خريد خاورميانه و شمال آفريقا در ايران گفت: «اشاره ما به يک استاندارد بينالمللي و درواقع يک سازه تمدني و با عظمت پايدار همچون ايرانمال است که تعدادي از فازهاي آن نيز در انتظار افتتاح است.»

او در ادامه به دعوت از 20 برند بزرگ فعال در صنعت خردهفروشي براي انتقال تجربيات در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي اشاره و از زحمات هميشگي دکتر رامين سميعزاده مدير مرکز نمايشگاهي ايران مال تشکر و قدرداني کرد.

به گفته وي، طي اين همايش براي نخستينبار از خدمات ارزشمند بانوان فعال در صنعت خردهفروشي در حضور بزرگان اين صنعت تقدير خواهد شد که تا به امروز به نقش اثربخش و پررنگ آنها توجهي نشده بود.

نماينده انجمن مراکز خريد خاورميانه و شمال آفريقا در ايران پيرامون برگزاري نخستين نمايشگاه بينالمللي مراکز خريد، مجتمعهاي تجاري و صنعت خردهفروشي که قرار است طي روزهاي 22 تا 25 شهريورماه امسال در محل دائمي نمايشگاههاي بينالمللي تهران با مساعدت شرکت سهامي نماشگاهها و سازمان توسعه تجارت برگزار شود، سخن گفت و ادامه داد: «اميدواريم آموزههاي نمايشگاه مپيک را در اين فضا ارائه دهيم و فضايي را براي نمايش توانمنديهاي صنعت خردهفروشي کشور ايجاد کنيم.»

 

دکتر رامين سميعزاده

مدير مرکز نمايشگاهي بازار بزرگ ايران

پس از پايان سخنرانيهاي مهندس شاهرخ کشاورز، دکتر رامين سميعزاده مدير مرکز نمايشکاهي بازار بزرگ ايران براي ايراد سخنراني روي سن حاضر شد.

دکتر رامين سميعزاده، مدير مرکز نمايشگاهي بازار بزرگ ايران ضمن خوشامدگويي به ميهمانان حاضر در سالن، مرکز نمايشگاهي ايرانمال را فراتر از يک سايت نمايشگاهي دانست و گفت: «اين مرکز در کنار داشتن امکان برگزاري رويدادهاي چندگانه و همزمان مثل نمايشگاههاي مختلف، کارگاههاي آموزشي، سمينار و... با در اختيار داشتن امکانات گوناگون و نگرشهاي جديد در اين منطقه در حال فعاليت است.»

طبق اظهارات او در کنار برگزاري رويدادهاي مختلف در اين مرکز نمايشگاهي، تمامي ذينفعان همچون مسئولان، برگزارکنندگان، مجريان و از همه مهمتر بازديدکنندگان ميتوانند از امکانات مجموعه بزرگ ايرانمال نظير اقامت در هتل، فضاهاي F&B محلي و بينالمللي، امکانات تفريحي و... بهرهمند شوند و تمامي اين امکانات به گونهاي است که ايرانمال را بهعنوان يک وزنه تاثيرگذار در تجارت و اقتصاد کشور معرفي ميکند.

او با بيان اينکه 70 درصد کاربري مجموعه فاخر ايرانمال غيرتجاري است، ادامه داد: «برگزاري سمينارهاي گوناگون و وجود دانشگاه و مراکز آموزشي امکان بهروز شدن دانش مربوط در اين زمينه را فراهم ميکند.»

مدير مرکز نمايشگاهي بازار بزرگ ايران به تمايل برندهاي مطرح و بزرگ به فضاهاي بزرگ و فيزيکي و متمايل شدن آنها به سوي ديجيتالي شدن اشاره و آن را يک پارادايم شيفت با سرعت تکرار بسيار بالا عنوان کرد.

به گفته او فعالان صنعت خردهفروشي براي ماندگاري بايد ضمن استفاده و بهرهمندي از پارادايم شيفتها و اطلاع از تغييرات آن، در راستاي خلق يک پارادايم شيفت و صاحب سبک شدن در آن تلاش کنند.

 

فريتز زِهِر

مديرعامل اسبق فروشگاههاي زنجيرهاي اينتراسپار

لازمه‌های موفقیت مراکز خرید

سخنران ویژه چهارمین کارگاه آموزشی بین‌المللی بهره‌برداری و مدیریت مراکز خرید و بررسی رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی، جناب آقای فریتس زهر یکی از چهره‌های جهانی صنعت خرده‌فروشی و مدیر سابق فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار بود.

 

او در سخنرانی خود ضمن تعریف مدل‌های مختلف مراکز خرید و ویژگی‌های هر کدام به بیان عواملی پرداخت که برای موفقیت هر مرکز خریدی باید به آن‌ها توجه داشت و از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مکان‌سنجی مناسب و انتخاب مدل مرکز خرید با توجه به منطقه
  • بازاریابی مناسب
  • تعامل مدیران مراکز تجاری با صاحبان فروشگاه‌ها در جهت برطرف‌سازی نیاز مشتری
  • تحلیل درست فروش و رفتار مشتریان با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای فروشگاهی کارآمد
  • تعلیم و پرورش کارمندان به عنوان مرکز ثقل فروشگاه‌ها و مراکز خرید
  • احترام‌گذاری و ارزش نهادن به کارمندان در تمامی سطوح ( لازمه احترام به مشتری)
  • احترام به مشتری و خدمات‌رسانی شایسته
  • بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغاتی مدرن

 

وی همچنین بیان داشت مراکز خرید و مال‌های ایرانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند اما همچنان نقاط ضعفی مشاهده می‌شود که برای موفقیت مجموعه می‌بایست آن‌ها را برطرف ساخت، آقای فریتس زهر  نقاط قوت و ضعف را به پیچ و مهره‌های یک ماشین تشبیه کرد که برای حرکت لازم است تمام پیچ و مهره‌ها در کنار هم به خوبی کار کنند.

از جمله مسائلی که وجود دارد و برای پیشرفت مراکز خرید و مال‌ها باید آن‌ها را بهبود ببخشیم به موارد زیر اشاره شد:

  • عدم الویت برنامه‌ریزی بر سرمایه‌گذاری
  • عدم وجود مذاکرات کافی میان مجری و سرمایه‌گذار
  • مقاومت دربرابر استفاده از مشاور
  • مشکل در حمل و نقل شهری
  • استفاده از آسانسورها با ظرفیت نامناسب در مکان نامناسب
  • مشکل نورپردازی
  • استفاده از فروشگاه‌های نامی و جذاب در طبقه‌های زیرین مراکز خرید
  • عدم همکاری و هویت‌سازی مناسب
  • برون‌سپاری کارهایی چون نظافت و حراست
  • استفاده از فروشندگان بی‌انگیزه و با رفتار نامناسب

 

 

 

دکتر محمدرضا عمراني

مديرعامل شرکت توسعه کالاي دماوند

دکتر محمدرضا عمراني، مديرعامل شرکت توسعه کالاي دماوند که داراي نمايندگي بسياري از برندهاي ساعت و اکسسوري بوده و در صنعت غذا نيز دستي بر آتش دارد، به دعوت مهندس کشاورز براي ايراد سخنراني در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي روي سن حاضر شد و پيرامون تحولات اتفاق افتاده در صنعت آيتي و انقلابي که طي سه تا پنج سال آينده در اين صنعت بهوجود خواهد آمد، صحبت کرد و اين انقلاب را به تغيير مکانيکال به ساعتهاي اتميک تشبيه کرد.

او از ورود تکنولوژيهاي جديد که منجر به تغيير صنايع ميشود سخن گفت و مثالهاي متعددي را  براي آن ارائه داد.

مديرعامل شرکت توسعه کالاي دماوند به جمعيت 80 ميليوني در ايران و اتصال
35 ميليون نفر به اينترنت از طريق تلفن همراه اشاره کرد و افزود: «براساس آمار ارائهشده حدود 65 ميليون اکانت اينترنتي در ايران وجود دارد و بيش از 70 درصد از مردم چک کردن صفحات اجتماعي را بهعنوان اولين کار در اوايل روز ترجيح ميدهند و اين نشاندهنده نياز به توجه بيشتر صنعت خردهفروشي به حوزه آنلاين است.»

او به موضوع خريد آنلاين و آمار 700 ميليارددلاري حاصل از آن در آمريکا اشاره کرد و گفت: «اين اتفاق بزرگ در کشور ما نيز در حال رخ دادن است و شاهد هستيم که صنايع گوناگون تحت تاثير ضريب نفوذ خدمات و فروشهاي آنلاين قرار گرفتهاند.»

طبق اظهارات دکتر عمراني، دنيا در حال حرکت به سوي ME TAIL است و برندها در اين شرايط ميتوانند به صورت شخصيسازي شده و دقيق ايدهآلترين کالا را با بررسي مشتريان و مطابق با سليقهشان به آنها ارائه کنند.

 

پس از اتمام سخنان مديرعامل اسبق فروشگاههاي زنجيرهاي اينتراسپار و کارشناس بينالمللي خردهفروشي و همچنين سخنراني دکتر عمراني، نخستين پنل گفتوگوي چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي برگزار شد.

رسول محمدي

 مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه

دکتر رسول محمدي، مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه با اشاره به اينکه فروشگاه رفاه يکي از قديميترين برندهاي فروشگاه زنجيرهاي بوده و از زمان واگذاري به بخش خصوصي تلاشهاي بسياري را براي جبران عقبماندگيهاي گذشته انجام داده است، گفت: «طي سال 97 معادل 70درصد ظرفيت فروش 23 سال گذشته به سطح فروش فروشگاههاي رفاه اضافه شده است.»

به گفته او اين فروشگاه در حوزه فروشگاههاي همواره تخفيف (DiscountStore) در سال جاري برنامه راهاندازي 1000 فروشگاه را در نظر دارد و هماکنون 250 فروشگاه با برند رفاه و وينمارکت راهاندازي شده است.

طبق اظهارات مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه، اين فروشگاه هماکنون داراي 160 شعبه با برند رفاهمارکت است که تا پايان سال 98، تعداد 400 فروشگاه ديگر به آن اضافه خواهد شد. همچنين فروشگاههاي وينمارکت رفاه تا پايان امسال به 500 عدد ميرسد در حالي که هماکنون 100 فروشگاه آن در حال فعاليت است.

آنطور که دکتر محمدي در نخستين پنل برگزار شده در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي اعلام کرد، فروشگاه رفاه با تعاملات اثربخش هماکنون در حدود 50 مرکز تجاري کشور حضور دارد و سعي ميکند دغدغه مالکان مبني بر افزايش پاخور اين مجتمعهاي تجاري را برطرف کند. برهمين اساس گاهي متقبل هزينههاي تبليغات ميشود تا سودي را از آن مالکان کند و انتظار کسب درآمد متقابل را دارد. در ادامه لازم است تا مالکان مراکز تجاري پيش از ساخت، لزوم مشورتخواهي از فروشگاههاي زنجيرهاي را براي درنظر گرفتن استانداردهاي جهاني راهاندازي آنها مدنظر قرار دهند.

او به همکاري فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه با سازمان جهاني يونيسف براي برگزاري کمپين برگزار شده در ماه محرم سال گذشته تحت عنوان «براي مادران» اشاره کرد و افزود: «طي اين طرح که در دسته سه طرح برگزيده جهاني عنوان شده و تقديرنامهاي را هم از سازمان جاني يونيسف دريافت کرد، بيش از 20 هزار بسته غذايي در اختيار مادران باردار و شيرده که توان مالي چنداني نداشتند قرار گرفت. ما در کنار بانک گردشگري اسپانسر رسمي تيم ملي واليبال نيز هستيم.»

مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه منابع مالي قوي را مزيت فروشگاه رفاه دانست و افزود: «براي رسيدن فروشگاههاي رفاه تا يک بنگاه پيشرفته و برگزيده ايراني در حوزه خردهفروشي، مسير زيادي باقي مانده و اين فروشگاه همچنان در مسير رشد است، اما توانسته در حوزه ريبرندينگ شاخصترين پروژهها را اجرا کند که از موفقترين پروژههاي کشور بوده و همچنان نيز ادامه دارد.»

براساس صحبتهاي وي، لازم است تا مسير پيشرفت يکپارچه و همهجانبه باشد. ضمن آنکه مدرسه کسبوکار (BusinessSchool) رفاه نيز از ماه گذشته در راستاي افزايش نيروهاي رفاه راهاندازي شده است.

 

هاشم مهرزاد

مدير فروش و توسعه مجموعه درسا

هاشم مهرزاد، مدير فروش و توسعه مجموعه درسا در رابطه با نقش باشگاه مشتريان در اين مجموعه لوکس گفت: «اين واحد در کنار خريد مشتريان طي سالها توانسته است با جمعآوري اطلاعات از مشتريان خود آنها را بشناسد و نيازهايشان را تحليل کند. درسا توانسته است با هوشمندي سيستمها و نرمافزارهاي خود محصولاتي زيبا و کاربردي را ارائه کرده و تجربه خريدي لذتبخش را براي مشتريانش رقم بزند.»

او به شاخصههاي تربيت نيروي انساني اشاره کرد و ادامه داد: «در اختيار داشتن منابع انساني مفيد و يافتن جايگاهي مناسب در ذهن مخاطب از اهميت بسياري برخوردار است. آنچه تا به امروز در مجموعه درسا مهم بوده منابع انساني است که بهعنوان سرمايه تلقي ميشود. از اين رو طي سال 97 پايه مدرسه انديشه درسا گذاشته شد.»

طبق اظهارات او «شبکههاي اجتماعي فرصت مناسبي براي انتقال پيام است و ما براي جهاني شدن نياز به برنامهريزيهايي داريم که نيازمند صداقت و تحمل در شنيدن انتقاد است.»

مدير فروش و توسعه مجموعه درسا اذعان کرد: «اميدوارم در کنار يکديگر بتوانيم بهترينها را رقم بزنيم و بهترين توليدکنندگان و برندها را در کشور داشته باشيم.»

 

 

 

منصور عاليپور

مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي هايپرمي

منصور عاليپور، مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي هايپرمي با بيان اينکه فروشگاههاي زنجيرهاي هايپرمي بازار هدف خود را رصد ميکند گفت: «لازم است تا مالکان مراکز تجاري اين نکته را مدنظر داشته باشند که هايپرها علاوهبر هزينههاي بالايي که براي جذب مشتري دارند، نيازمند تعاملاتي دوجانبه با مالکان هستند.»

او افزود: «فروشگاههاي زنجيرهاي هايپرمي پتانسيل خوبي دارد و با توجه به بازار هدف مشخص و تنوع کالايي بالا و تمايزاتي که دارد به آينده روشن اميدوار است.»

مديرعامل فروشگاههاي زنجيرهاي هايپرمي بر لزوم فرهنگسازي و مديريت در برنامه مصرف کالا تاکيد کرد و ادامه داد: «بهرغم بالا بودن آمار وجود محصول در فروشگاههاي زنجيرهاي، گاهي نيز شاهد آن هستيم که در پي يک شايعه، دسترسي به يک کالاي مشخص در فروشگاهها محدود ميشود. در چنين شرايطي لازم است تا به جاي احتکار کردن مديريت مصرف از سوي مشتريان انجام شود. کما اينکه ما در تلاشيم تا هميشه وفور کالا را در فروشگاهها ايجاد کنيم.»

 

 

پگاه گشايشي

مديرعامل برند سفير

پگاه گشايشي، مديرعامل برند سفير با اشاره به اينکه حدود دو سال از آغاز راهاندازي پروژه توليد در سفير ميگذرد، گفت: «خوشحالم که توانستيم نخستين عطر ايراني را توليد کرده و در فکر صادرات آن باشيم.»

او با بيان اينکه با داشتن رقابت سالم ميتوان شاهد پيشرفت بود، ادامه داد: «ما طي پنج سال اخير دو اقدام مهم انجام داديم که يکي از آنها آموزش به پرسنل و ديگري تعريف باشگاه مشتريان بود که در حال حاضر باشگاه مشتريان سفير داراي 700 هزار عضو ردهبنديشده است.»

مديرعامل برند سفير پيرامون نقش شبکههاي اجتماعي افزود: «ديجيتالمارکتينگ اين امکان را دارد که در کوتاهترين زمان محبوبيت يک برند را مشخص کند و از اين رو بازار بسيار حساسي است. ضمن آنکه بلاگرها در حال حاضر حرف اول را در دنيا ميزنند به اين دليل که نوع مصرف کالا و همينطور مشخصات کلي آن را به خوبي براي کاربران توضيح ميدهند.»

او با اذعان به اينکه با جلب رضايت مشتري ميتوان هميشه بهترين بود، اعلام کرد: «برند سفير توانسته است لوح حمايت از مصرفکنندگان را از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت کند.»

 

 

هانس ديويد روکس

مدير فروشگاههاي زنجيرهاي هايپراستار

هانس ديويد روکس، مدير فروشگاههاي زنجيرهاي هايپراستار با بيان اينکه هزينههاي بالا در مراکز تجاري باعث به فروش رفتن واحدهاي تجاري ميشود، از تلاش مجموعهها براي بهترين شدن ابراز خوشحالي کرد.

به گفته او «در صورتي که Asset management براي مجموعههاي تجاري اتفاق نيفتد، شاهد يک تهديد واقعي خواهيم بود.»

او با بيان اينکه ضرورت دارد تا پرسنل دائما با مشتري در تماس باشند، گفت: «ما داراي دو تيپ آموزشي مديريتي و پرسنلي هستيم.»

مدير فروشگاههاي زنجيرهاي هايپراستار بررسي دقيق يک پروژه و دسترسي مشتريان را حائز اهميت دانست و گفت: «در سال جديد بين 6 تا هشت فروشگاه جديد به مجموعه هايپراستار اضافه خواهد شد. ضمن آنکه مشتريمداري نيز موضوع بسيار مهمي است و اجراي آن در وضعيت کنوني ضروري است زيرا تضمين موفقيت آينده در گرو رضايت مشتريان است.»

طبق اظهارات او، قرار بر اين است تا طي پنج سال آينده 50 فروشگاه ديگر به مجموعه هايپراستار اضافه شود.

 

 

 

بابک مصري

مديرعامل شرکت چرم مشهد

بابک مصري، مديرعامل شرکت چرم مشهد با اعلام اينکه در دو سال اخير بازار ايران و مشتريانمان را بررسي کرده و نياز به تنوع، تحول و ايجاد محصولات مورد توجه قشر جوان را احساس کردهايم، گفت: «طراحان معروف براي برگزاري کلاسهاي آموزشي ويژه فعالان واحد طراحي از سوي شرکت چرم مشهد دعوت شدند. ضمن آنکه در نتيجه توجه به فضاهاي فروشگاههايي قرار است تعداد فروشگاههاي چرم مشهد تا پايان سال 98 به عدد 70 برسد.»

او با اشاره به اينکه چرم ايران از لحاظ کيفيت زبانزد است و توانسته از قدرتمند شدن کشورهايي همچون ترکيه و چين در صنعت چرم جلوگيري کند، ادامه داد: «خدمات پس از فروش چرم مشهد به مشتريان به صورت مادامالعمر است و باشگاه مشتريان چرم مشهد نيز هماکنون داراي 400 هزار عضو است.»

مديرعامل شرکت چرم مشهد افزود: «سياست ما در گذشته خريد و مالکيت يک فروشگاه بود اما امروزه و با افزايش تعداد مجتمعهاي تجاري، تمايل به مشارکت يا اجاره واحدها از مراکز تجاري را داريم. ضمن آنکه افزايش شعب به تعداد بالا چندان موضوع جالبي نبوده و نيازمند بررسي بيشتر است.»

طبق اظهارات او 10 درصد از درآمد چرم مشهد صرف امور خيريه ميشود.

 

 

 

اما دومين پنل گفتوگو در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي نيز با حضور تعداد ديگري از فعالان اين صنعت برگزار شد.

 

 

علي ميرعالي

مديرعامل مجتمع تجاري کورش

علي ميرعالي، مديرعامل کورشمال ضمن اشاره به مجموعه ايرانمال بهعنوان مجموعهاي فاخر براي نمايش توانمنديهاي ايران در صنعت مراکز خريد گفت: «رمز موفقيت مجتمع تجاري کورش ارائه خدمات درخور شأن و همينطور احترام به مشتري است که توانسته مخاطباني پرشمار و وفادار را به خود جذب کند.»

او با بيان اينکه همکاران مجموعه کورشمال در واقع سفيران اين مجتمع بوده و منتقلکننده احساس خوب يا بد به مشتريان هستند، بر اهميت بحث آموزش به پرسنل در کنار بحث کميته بحران و ايمني تاکيد کرد و به مديران ساير مراکز خريد توصيه کرد حوزه آموزش منابع انساني را برونسپاري نکنند و حتما در مورد مبحث آموزش نيروهاي انساني با ديد سرمايهگذاري به اين موضوع توجه کنند. وي افزود: «تاليف و ترجمه کتاب چهار اصل مهم در مديريت مراکز تجاري آسيايي توسط اينجانب نيز در همين راستا بوده است.»

مديرعامل کورشمال با ابراز تاسف از فقدان تجربه مالداري در ايران افزود: «با توجه به اينکه سبک جديدي از مديريت مراکز خريد وارد کشور شده بايد تمهيدات لازم از سوي سرمايهگذاران و بهرهبرداران انجام شود. علاوه بر آن سبک خريد مردم نيز متفاوت شده است و مجموعههايي موفق خواهند بود که در گام اول نگاه خاصي نسبت به مسئوليتهاي اجتماعي داشته باشند و در گام دوم با ارائه سبدي از خدمات بهصورت يکجا در جهت رفع نيازهاي مردم تلاش کنند.»

مهندس علي ميرعالي با بيان اينکه با خروج برندهاي خارجي از کورشمال شرايط براي جايگزيني برندهاي ايراني فراهم شده است، افزود: «در اين شرايط امکان اشتغالزايي بيشتر فراهم ميشود و ما ميتوانيم کالاهايي باکيفيتتر از قبل ارائه دهيم تا پس از بهبود شرايط اقتصادي توان رقابت با برندهاي خارجي را بيش از گذشته داشته باشيم؛ بنابراين هر برند ايراني که کالاي باکيفيت و با قيمت مناسب ارائه دهد، توسط کورشمال مورد حمايت قرار خواهد گرفت.»

مديرعامل کورشمال بزرگترين چالش در مديريت مراکز خريد را عدم تجربه کافي دانست و عنوان کرد: «با وجود آنکه سرمايه بسياري صرف ميشود اما به جاي بهرهبرداري، تمرکز توجهات بر زيباييهاي ظاهري مراکز خريد است. بايد بپذيريم که دانش ما در اين صنعت نوپا نسبت به کشورهاي اروپايي و آسياي شرقي کمتر است و بايد بيشتر در اين زمينه تلاش کنيم.»

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد پرديس سينمايي کورش، اشارهاي درست و قابل اعتنا به نقش مشتريان لنگري مراکز خريد داشت ولي تنها رمز موفقيت کورشمال را پرديس سينمايي ندانست و افزود: تناسب ميان پرديس سينمايي، شهربازي، رستورانها، واحدهاي تجاري در زمان طراحي اوليه، در کنار مديريت نظاممند کورشمال و ارائه خدمات شايسته به شهروندان ميتواند رمز موفقيت اين مجموعه قلمداد شود. اگرچه پرديس سينمايي کورش آغازگر تحول در صنعت سينماي کشور و آشتي مردم با سينما بود ولي مجددا تاکيد ميکنم جميع خدمات ميتواند در رشد و شکوفايي يک مال اثرگذار باشد. من فکر ميکنم احترام به مشتريان و تجميع خدمات رفاهي، فرهنگي و تفريحي در کنار هم اين موفقيت را رقم زده است. چنانچه در منشور کورشمال آمده است: «قانون اول: حق با مشتري است؛ اگر مشتري اشتباه کرد قانون اول را دوباره بخوان.»

 

 

مجتبي کاظمي

مديرعامل مجتمع مهراد کرج

مجتبي کاظمي، مديرعامل مجتمع مهراد کرج، اين مجتمع را متفاوت و منحصربهفرد دانست که امکان برگزاري همايشهاي گوناگوني را نيز دارد.

او با بيان اينکه ساخت يک مجتمع چندمنظوره در شرايط اقتصادي کنوني گرفتاريهاي بسياري را دارد، از مجموعه ايرانمال بهعنوان يک مجتمع قابل تقدير نام برد و گفت: «تنها يکپنجم اين مراکز بايد تجاري باشند و بقيه فضا بايد به ارائه خدمات مناسب، بهروز و مورد نياز مشتريان اختصاص يابد.»

مديرعامل مجتمع مهراد با اشاره به اينکه خدمات عمومي ارائه شده در مراکز تجاري ديگر جوابگوي نياز مردم نيست، ادامه داد: «مراکز تجاري بايد بعد ارائه خدمات به مشتريان را بالا ببينند و هر مرکزخريدي که نسبت به اين مهم اهميت دهد موفق خواهد بود، چراکه آينده و طول عمر مراکز خريد مبتني بر ارائه خدمات است.»

مجتبي کاظمي بر لزوم کاهش ديد مالي براي بهبود شرايط تاکيد کرد و گفت: «براي رشد فروش و موفقيت يک مجتمع تجاري بايد نکات مختلفي را مدنظر قرار داد.»

 

 

پانتهآ  ديرمکاني

 مدير فروشگاه هايپراستار باکري

پانتهآ ديرمکاني، مدير فروشگاه هايپراستار باکري و مدير ليزينگ کشوري گروه مافپارس، آموزشمحوري در مجموعههاي تجاري را بزرگترين عامل کمککننده براي اهداف شرکتها دانست و گفت: «برگزاري دورههاي آموزشي مديريت در کشورهاي گوناگون و حضور در آن قطعا به بهبود شرايط اين صنعت در کشور کمک ميکند.»

او بيان اينکه تمرکز اصلي فروشگاه هايپراستار روي هايپرمارکت است، گفت: «به دليل کم بودن تعداد واحدها امکان همکاري با برندهاي بسياري را در هايپراستار باکري نداريم. از اين رو راهاندازي هايپرباکسها و سوپرباکسها را در تهران در نظر گرفتهايم تا به نمايندگي از هايپراستار به ارائه خدمات مشغول شوند و امکان ميزباني از برندهاي موفق ايراني نيز فراهم شود.»

مدير فروشگاه هايپراستار باکري و مدير ليزينگ کشوري گروه ماف پارس بر لزوم استانداردسازي مجموعهها براي داشتن يک بازخورد خوب تاکيد کرد و افزود: «سختکوشي، تعهد و پشتکار سه ضلع مثلث موفقيت هستند.»

 

 

ميثم حکيمزاده

مديرعامل شرکت نقش شارستان (برج آراد مشهد)

ميثم حکيمزاده مديرعامل شرکت نقش شارستان (برج آراد مشهد) با بيان اينکه برج آراد به دليل قرارگيري در مجاورت حرم مطهر رضوي پتانسيل بسيار بالايي دارد، گفت: «از نخستين روز در تلاش بوديم تا با نگاهي متفاوت و بهروز و توجه به ظرفيتها، پروژهاي ارزشمند را ارائه دهيم.»

او ادامه داد: «براي جذب بيشتر مخاطب از هر قشري در برج آراد چند فضاي خاص مثل شهربازي و فودکورت را متناسبسازي کردهايم.»

مديرعامل شرکت نقش شارستان (برج آراد مشهد) خودکفايي و نقطه قوت اين مجموعه را به دليل خصوصي بودن آن عنوان کرد و گفت: «50 درصد از فضاي برج آراد براي ارائه خدمات است؛ با توجه به اينکه ارائه خدمات يک خلأ بزرگ است و اگر در انتظار بهرهبرداري خوب هستيم بايد براي بهبود شرايط پيشقدم شويم.»

 

 

 

نيکو کشتکار

مدير گسترش بخش تجاري پروژه ميکامال کيش

نيکو کشتکار، مدير گسترش بخش تجاري پروژه ميکامال کيش به افزايش توجه به اين پروژه پس از مپيک اشاره کرد و گفت: «ما با ارائه خدمات گوناگون و سرويسهاي تفريحي در ميکامال درصدد هستيم تا نيازهاي 80 ميليون ايراني را برطرف کنيم.»

او با تاکيد بر ارائه سرويس به برندهاي خارجي براي حضور در کشور ادامه داد: «امکانات موجود در منطقه آزاد کيش همسو با اهداف ميکامال است و ما از اين فرصت طلايي براي جذب گردشگر از داخل و خارج از کشور استفاده خواهيم کرد.»

مدير گسترش بخش تجاري پروژه ميکامال کيش با اذعان به اينکه کمک همگاني لازمه ساخت يک مديريت قوي است، گفت: «ضرورت دارد تا در انتقال تجربيات براي بهبود شرايط همکاري کنيم.»

 

 

علي اسلامي

مديرعامل مجموعه تجاري گردشگري باملند

علي اسلامي مديرعامل مجموعه تجاري گردشگري باملند از اين مجموعه بهعنوان يک کانسپت مختلط تجاري تفريحي شهري ياد کرد و گفت: «از همان روزهاي آغاز ساخت، بحث موضوعات ورزشي را براي باملند مدنظر قرار داده بوديم که نيازمند رسيدن به بلوغ بود.»

او با بيان اينکه زيرساختهاي مناسب براي توسعه بسياري از برندها وجود ندارد اما فرصتي مناسب براي رشد و ارتقاي برندها بهشمار ميرود، گفت: «پيش از خروج برندهاي خارجي از کشور مذاکرات ما با برندهاي ايراني آغاز و فضا براي حضور آنها طراحي شد.»

مديرعامل مجموعه تجاري گردشگري باملند اظهار داشت: «ما براي برگزاري رويدادهاي ورزشي برنامه جامعي را در نظر گرفتيم. ضمن آنکه گرايشهاي ورزشي در سوابق مديران مجموعه باملند نيز به چشم ميخورد و اين موضوع شرايط را براي برگزاري اين قبيل رويدادها راحتتر کرد.»

او در خاتمه صحبتهاي خود گفت: «بهعنوان بهرهبردار يک مجموعه تجاري اعلام ميکنم خالي بودن مجموعهها دليل قانعکنندهاي براي تکميل کردن آن بدون استانداردهاي لازم و دانش کافي نيست. ضمن آنکه ضرورت دارد تا نسبت به برندهاي ايراني ارزش بيشتري قائل شويم که اين موضوع تنها با سختگيري بيشتر روي برندها اجرايي ميشود.»

 

 

اما سومين و در واقع آخرين پنل چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي با حضور تعداد ديگري از فعالان عرصه خردهفروشي کشور اجرا شد.

 

 

آيلا شايگان

مدير توسعه شعب برند Health & Beauty هايپر استار

آيلا شايگان، مدير توسعه شعب برند Health & Beauty هايپراستار با بيان اينکه اين کانسپت تنها روي لوازم آرايشي و عطر تمرکز ندارد و ميتواند ميزبان همه قشرها از زن، مرد و کودک باشد، گفت: «اکثر برندها تمرکزشان را روي عطر و لوازم آرايشي معطوف کردهاند و ما تصميم داريم تا در کنار خريد، حس خوب را نيز به مشتريان منتقل کنيم و براي نيل به همين منظور در فروشگاههايمان خدمات و محصولات بهداشتي و مراقبتهاي پوستي را نيز علاوه بر محصولات آرايشي و عطر و ادکلن ارائه خواهيم داد.»

او با اشاره به اينکه در حال حاضر پنج شعبه Health & Beauty زير چتر حمايت هايپراستار فعال هستند، اعلام کرد: «بهزودي شعبه جديد ما افتتاح خواهد شد. ضمن آنکه کانسپتهاي مختلفي را براي توسعه درنظر داريم تا بتوانيم بازخوردهاي خوبي را از سوي مشتريانمان دريافت کنيم.»

مدير توسعه شعب برند Health & Beauty هايپراستار اظهار داشت: «شهرهاي تهران، قم و مشهد بيشترين آمار مصرف لوازم آرايشي را دارند.»

آيلا شايگان با اشاره به فعاليت گسترده فروشگاههاي اينترنتي در ايران و ضرورت استفاده از شبکههاي اجتماعي گفت: «ما اين اين فرصت را براي ماندگاري در ذهن مشتريان غنيمت ميشماريم.» او افزود: «ما داراي بازاري انبوه هستيم و پرستيژ برندمان را در همه جوانب حفظ خواهيم کرد.»

 

 

صدرا شريعتمداري

طراح و ايدهپرداز برند پنو

صدرا شريعتمداري طراح و ايدهپرداز برند پنو پس از اشارهاي به داستان راهاندازي اين برند و تشکيل ارتش کلهپنبهايها گفت: «داشتن يک ايده خاص است که ماندگاري برندها را در پي خواهد داشت.»

وي به افزايش تعداد طراحان لباس و پيشي گرفتن آن از تعداد مصرفکنندگان اشاره کرد و افزود: «در بازاري که هنوز رقيبي براي آن وجود ندارد، کوچکترين کالاي توليدي بهسرعت برند ميشود.»

طبق اظهارات طراح برند پنو ضرورت دارد تا تيمهايي براي تعريف HRها (منابع انساني) وجود داشته باشند چراکه HR يک کشور ديگر که داراي فرهنگي متفاوت است در صورت اجرا شدن در ايران با مشکلاتي مواجه خواهد شد.

 

 

 

سيدجلال حسينيخواه

مديرعامل برند مارالچرم

سيدجلال حسينيخواه مديرعامل برند مارالچرم گفت: «در کنار مراکز خريد موفق 99درصد مراکز تجاري قراردادهاي يکسان با برندها منعقد ميکنند. در شرايطي هستيم که بيش از هرچيز ديگري به دريافت شارژ بالا بهعنوان عاملي براي درآمدزايي توجه ميکنند. در صورتي که مراکز تجاري که خواهان پايداري هستند بايد فکري به حال اين مسأله کنند.»

او ادامه داد: «ما بهعنوان يک توليدکننده موظف به حفظ کيفيت، برندسازي و هويتسازي براي برندمان هستيم.»

 

 

رامين جوانرود

مديرعامل برند بادياسپينر

رامين جوانرود، مديرعامل برند بادياسپينر با بيان اينکه تا چند سال پيش شرايط لازم براي ديدهشدن برندهاي ايراني وجود نداشت، گفت: «امروزه با افزايش فضاهاي تجاري امکان خودنمايي و نمايان کردن توانمنديهاي برندهاي ايراني فراهم شده است. نکته مهم ديگر اداره شدن مراکز تجاري توسط صاحبان آنهاست و همکاريهايي که متاسفانه با برندها صورت نميگيرد.»

طبق اظهارات او، «درحال حاضر رقابت خاصي را شاهد نيستيم و هرچند پول و پرداختي به مراکز تجاري حرف اول را ميزند اما باز هم شرايط براي حضور تمامي همکارانمان در مراکز تجاري فراهم است.»

مديرعامل برند بادياسپينر با اشاره به اينکه رشد پلکاني براي نيروهاي انساني در بادياسپينر تعريف شده است، گفت: «تلاش ميکنيم تا آموزشهاي لازم در کنار فرصتهاي شغلي براي نيروي انساني فراهم شود.»

 

 

عليرضا نخجواني

مديرعامل شرکت دايامد

عليرضا نخجواني، مديرعامل شرکت دايامد به موفقيت شرکت دايامد مبنيبر دريافت نمايندگي از تمامي گروههاي کالايي برند آرماني تاکيد کرد و ادامه داد: «در حالي که موفق شديم تا نظر شرکتهاي اروپايي را براي حضور در ايران جلب کنيم اما استفاده چنداني را از حضورمان شاهد نيستيم.»

او با اشاره به اينکه در شرايط نامساعد اقتصادي حاکم بر کشور راضي کردن يک برند خارجي براي حضور در ايران سخت بود، ادامه داد: «ترفيع يک برند باعث ميشود تا انتخاب يک شريک تجاري نيز براي همان برند مهمتر از قبل باشد.»

طبق اظهارات مديرعامل شرکت دايامد «شروع همکاري برندهاي مطرح خارجي با ايران نوعي ريسک بهحساب ميآيد و علاوهبر آن زيرساختهاي مناسبي هم براي حضور برندهاي سطح بالا در ايران فراهم نيست. ما نيز تا بهتر شدن شرايط از امکانات محدود استفاده ميکنيم.»

 

 

اميرحسين انوري

مدير توسعه شعب فروشگاههاي زنجيرهاي اسپار

اميرحسين انوري مدير توسعه شعب فروشگاههاي زنجيرهاي اسپار به سابقه 87 ساله برند اسپار اشاره کرد و گفت: «سهم فروشگاههاي زنجيرهاي در ايران بين 11 تا 15 درصد است. درحالي که اين ميزان در اروپا 60 درصد و در آمريکا 70 درصد است.»

او تنوع بالا در کانسپتهاي فروشگاهي اسپار را عامل تمايز آن دانست و گفت: «متراژ فروشگاههاي اسپار از 13 مترمربع در ايستگاه راهآهن هامبورگ در آلمان تا 25 هزار مترمربع در چين متغير است که نشاندهنده انعطافپذيري بزرگترين زنجيره خردهفروشي دنيا در مکانهاي مختلف است. از آنجا که ترجيح مراکز تجاري بر همکاري با برندهايي با عملکردهاي مثبت است، تمامي فروشگاههاي اسپار نسبت به محل قرارگيري چيدمان ميشوند که امتياز بزرگي براي اسپار است.» مدير توسعه شعب فروشگاههاي زنجيرهاي اسپار داشتن يک آکادمي را براي تربيت نيروها ضروري دانست و ايران را به عنوان يکي از کشورهايي که مجوز داير کردن آکادمي خردهفروشي اسپار را دارند، معرفي کرد.

 

پيمان باودر

مديرعامل برند سارار

پيمان باودر مديرعامل برند سارار در ايران گفت: «شرايط ايدهآل اين است که هم صاحبان مراکز خريد و هم برندها سودي دوطرفه و در واقع تجارتي برد- برد را تجربه کنند. اما در گذشته اين امتياز صرفا به مالکان مراکز تجاري معطوف ميشد.

به گفته او در حال حاضر برندهاي خارجي که ماندگار شده و توليد در ايران را هم در پيش گرفتهاند، داراي شرايط و وضعيت واگذاري بهتري هستند و در صورت انجام ميتوانند سودي دوطرفه را هم براي خود و هم براي شريک تجاري بههمراه داشته باشند.

 

 

 

در اين رويداد به چالشهاي امروز صنعت خردهفروشي از جمله اشتغالزايي، مديريت، بهرهبرداري، تهديدهاي فضاي مجازي و رويکردهاي نوين استفاده از نرمافزارها و سختافزارها و همينطور بستههاي فروش مجازي توجه ويژهاي شد.

حمايت از توليد ملي و نقش موثر فروشگاههاي زنجيرهاي و برندها نيز يکي از مهمترين موارد قابل بحث در چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي بود.

لازم به ذکر است که يکي از مجموعههاي مستعد و توليدکننده موفق که در اين رويداد مورد توجه قرار گرفت، شرکت آسانسور و پلهبرقي بهران بود. اين شرکت که در زمينه توليد آسانسور، پله برقي و
moving walkway فعاليت ميکند هماکنون به سطحي از توانمندي دست يافته است که حتي پس از خروج برندهاي بينالمللي از کشور، امکان ارائه خدمات پس از فروش آنها را دارد.

در خاتمه چهارمين کارگاه آموزشي بينالمللي بهرهبرداري و مديريت مراکز خريد و بررسي رويکردهاي نوين صنعت خردهفروشي از 20 بانوي کارآفرين مدير و موثر در صنعت مراکز خريد و خردهفروشي کشور با اهداي لوح و هدايايي تقدير و تشکر به عمل آمد. ضمنا سه لوح تقدير نيز به حاميان برگزاري اين رويداد ارزشمند اهدا شد.

به اميد موفقيت و اعتلاي تمامي برندهاي ايراني.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان