آوازه بلند «رسا الکترونیک اطلس» در صنعت صدای ایران

آوازه بلند «رسا الکترونیک اطلس» در صنعت صدای ایران
آوازه بلند «رسا الکترونیک اطلس» در صنعت صدای ایران

آوازه بلند «رسا الکترونیک اطلس» در صنعت صدای ایران

شرکت «رسا الکترونیک اطلس» از اوایل دهه 90 در زمینه طراحی، مشاوره و اجرای سیستم‌های صوتی در مال‌ها، هتل‌ها و خرده‌فروشی‌های گوناگون فعالیت می‌کند. این شرکت که نماینده رسمی بهترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان این صنعت، همچون برند ECLER  اسپانیا است، محصولاتی باکیفیت را همراه با خدمات عالی و قیمت‌های بسیار رقابتی عرضه می‌کند. حمیدرضا عبداللهی، رئیس هیات‌مدیره «رسا الکترونیک اطلس» پیرامون فعالیت‌های این شرکت توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.


-شرکت رسا الکترونیک اطلس چه هدفی را دنبال می‌کند و چه خدماتی از سوی این شرکت به صنعت خرده‌فروشی ایران ارائه می‌شود؟
هدف ما ایجاد ساختار تامین کالای باکیفیت و با قیمت مناسب است که باید در دسترس کارفرمایان و پیمانکاران قرار بگیرد. یکی از اقداماتی که از طرف این شرکت انجام می‌شود طراحی اختصاصی مربوط به یک فضای مشخص است که این طراحی‌ها به کمک نرم‌افزارهای تخصصی که از سوی کمپانی‌ها  ارائه شده انجام می‌پذیرد و کمک بسیار شایانی را هم در کاهش هزینه‌های تهیه سیستم‌های صوتی می‌کند.
شرکت رسا الکترونیک اطلس همچنین می‌تواند گواهینامه‌های مربوط به سیستم‌های صوتی را به نام فضایی که برای نصب شدن این سیستم‌ها در نظر گرفته شده است از کمپانی تولیدکننده دریافت کند. ضمن آنکه کالاهایی که از طرف شرکت رسا الکترونیک اطلس ارائه می‌شود شامل گارانتی و خدمات پس از فروش در محل هستند. این درحالی است که اگر همین طراحی سیستم‌های صوتی که برای یک مجتمع یا مال انجام می‌شود در یک کشور پیشرفته صورت گیرد، هزینه گزافی را در پی خواهد داشت و افتخار این شرکت ارائه رایگان این خدمات به مشتریان خود است.

-پیش‌بینی شما از تاثیر سیستم‌های صوتی در فروش و جذب مشتریان در مراکز خرید به چه صورت است؟
طبق تحقیقاتی که محققان اسپانیایی انجام داده‌اند، حس بینایی 83 درصد به جذب مخاطب کمک می‌کند و موسیقی شانس فروش را 65درصد افزایش می‌دهد. اما متاسفانه کارفرمایان اعتقادی به این امر ندارند.

-با توجه به آمار ارائه‌شده، چه عواملی در انتخاب تجهیزات صوتی برای یک فروشگاه اهمیت دارند؟
پاسخ به این سوال وابسته به چند پارامتر بوده که یکی از آنها هدف از راه‌اندازی مکانی است که قرار است به سیستم صوتی مجهز شود. در ادامه نوع محتوای صوتی که قرار است از سیستم‌های مذکور پخش شود، هدف از پخش آن و محل قرارگیری سیستم‌ها از دیگر پارامترهای حائز اهمیت هستند.
در تمام اتفاقاتی که در طراحی می‌افتد اولویت زیبایی‌شناسی یا کارکردگرایی است و همه این عوامل در کنار هم کاربری درست یک سیستم صوتی را مشخص می‌کند. 

-با توجه به قیمت سیستم‌های صوتی، لطفا بفرمایید که پس از تجهیز یک فروشگاه، آیا الزامی برای حضور نیروهای آموزش‌دیده وجود دارد یا خیر؟
سیستم صوتی یک مقوله تخصصی بوده و باید یک نیروی انسانی به آن اختصاص یابد تا بتواند با بهره‌بری بالا با سیستم کار کند و از تمام قابلیت آن بهره ببرد.
لازم است تاکید کنم اپراتوری که قرار است با این قبیل سیستم‌ها کار کند، باید از قبل آموزش‌های لازم را دیده باشد که این موضوع نیز از وظایف ما و شرکت‌هایی است که فعالیتی مشابه فعالیت ما دارند.

-از نظر شما نقش سیستم‌های صوتی در مراکز خرید شامل چه مواردی می‌شود؟
نقش سیستم صوتی ایجاد حسی خوب برای مراجعان به وسیله پخش موسیقی پس‌زمینه (موسیقی سازمانی) و رساندن پیغام‌های مورد نیاز توسط کارفرمایان است.
ضرورت دارد تا سیستم‌های اعلام خطر نیز در این سیستم‌ها نهادینه شود. برندهایی هم که در یک فضای تجاری گردهم آمده‌اند باید این امکان را داشته باشند تا از سوی کارفرمایان و به وسیله این سیستم‌های صوتی معرفی و در واقع تبلیغ شوند. اما این موضوع وابسته به فضای نصب یک سیستم صوتی و همینطور محتوایی است که قرار است از این طرق پخش شود.

-در صورت امکان تعدادی از برندها و مراکزی که سابقه همکاری با آنها را دارید نام ببرید.
ما در حال حاضر با برندهای مطرحی همچون: زیلان، یونیتی، برگرلند، گیلانه، مامونیا سکندکاپ و... همکاری می‌کنیم. در گذشته نیز با بازار مبل شماره 3 (بخش نمایشگاهی)، بازار موبایل و فودکورت برج میلاد همکاری داشته‌ایم.
در حقیقت صنعت مد، رستوران‌داری و هتل‌داری صنایعی هستند که ارتباط بسیار نزدیکی با حوزه فعالیت ما دارند.
برندهای بزرگ دنیا به این نکته پی برده‌اند که امروزه پخش موسیقی برای افزایش امکان فروش، برخلاف گذشته یک احتمال نیست، بلکه یک ضرورت است. در بحث سرو غذا نیز به همین صورت است، لذت سرو غذا همراه با یک موسیقی دلنشین دوچندان می‌شود. در موضوع هتل‌داری نیز پخش یک موسیقی، باعث به‌یادماندنی شدن اقامت در ذهن مسافران خواهد شد.

-لطفا کمی در رابطه با اهمیت صدا در مارکتینگ توضیح دهید.
در علم مارکتینگ روز دنیا بحث نورومارکتینگ بسیار مطرح است.
نورومارکتینگ در واقع تلفیقی جذاب از بازاریابی و علم مارکتینگ است که تحقیقات بسیاری هم در دنیا روی آن انجام گرفته. نورومارکتینگ روی ضمیر ناخودآگاه مشتریان اثر می‌گذارد که برای رسیدن به این هدف و انتخاب یک کالا در فروشگاه، پخش شدن موسیقی پس‌زمینه موثری خواهد بود. لازم به ذکر است که موسیقی پس‌زمینه در رستوران‌داری بر کاهش یا افزایش اشتهای مشتریان در هنگام سرو غذا اثر دارد. نوع موسیقی انتخابی حتی می‌تواند کنترل احساسات مشتری را هم در دست بگیرد.

-چالش اصلی صنعت صدا در ایران چیست؟ ضمن اینکه بفرمایید کارفرمایان چه زمانی باید به تامین‌کنندگان سیستم‌های صوتی مراجعه کنند؟
موضوع تاسف‌برانگیز و در واقع چالشی که پیش روی ما قرار دارد، این است که کارفرمایان نیاز به راه‌اندازی سیستم‌های صوتی تنها پس از اتمام ساخت بنا احساس می‌کنند و حضور ما در این مرحله باعث کاهش کیفیت کار ارائه‌شده نسبت به زمانی می‌شود که از ابتدا حضور داشته باشیم.
درخواست ما از کارفرمایان این است که در همان ابتدای کار اقدام به همکاری با تامین‌کنندگان سیستم‌های صوتی کنند تا با هزینه کمتر به کیفیت بهتر هم دست یابند.

-از نظر شما تجهیز فضای پردیس‌های سینمایی هم به همین ترتیب است؟
لازم است این نکته را یادآور شوم که پردیس‌های سینمایی به دلیل داشتن سیستم‌های دالبی و DTS نیازمند سیستم‌های صوتی مخصوص به خود هستند.
در بخش سالن‌های چند‌منظوره نیز ضرورت دارد تا محاسبات لازم انجام شده و نیازهای مدنظر پیش‌بینی شود.

-با توجه به تعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدرتمند در ایران که دارای نرخ توسعه بالایی هم هستند، بفرمایید که این قبیل فروشگاه‌ها به چه سیستم‌هایی نیاز دارند و چه زمانی باید به تامین‌کنندگان مراجعه کنند؟
در مقوله فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فرانچایزینگ به سیستم‌های صوتی با انعطاف‌پذیری بالا و فعالیت تحت شبکه نیاز است. 
در مرحله بعدی ضرورت اتصال سیستم صوتی فروشگاه‌ها به یکدیگر مطرح می‌شود.
اخیرا ما توانسته‌ایم با یکی از کمپانی‌هایی که این کار را به صورت آنلاین انجام می‌دهد، به توافق دست یابیم. به وسیله این سیستم‌ها می‌توانیم در یک لحظه پیامی واحد به تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا ارسال کنیم. مثل پیام اعمال تخفیف، لانچ محصول و... . این سیستم به‌زودی به ایران نیز وارد می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان بهره‌مندی از آن را پیدا خواهند کرد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان