بازارهای موبایل پایتخت، زیر ذره‌بین مقایسه

بازارهای موبایل پایتخت، زیر ذره‌بین مقایسه
بازارهای موبایل پایتخت، زیر ذره‌بین مقایسه

بازارهای موبایل پایتخت، زیر ذره‌بین مقایسه 
مرکزخرید علاءالدین یکی از پرآوازه‌ترین مراکز عرضه تلفن همراه است که در تقاطع خیابان‌های جمهوری و حافظ در پایتخت احداث شده است. علاءالدین به عنوان نخستین مرکز تخصصی خرید و فروش و تعمیرات وسایل ارتباطی از جمله تلفن همراه، تبلت، لوازم جانبی و ...  است که نزدیک به 2 دهه از عمر آن می‌گذرد و در این مدت گرفتار حواشی ریز و درشتی شده است، بخصوص از زمان حادثه تلخ ساختمان فرسوده پلاسکو که منجر به تخریب تعدای از طبقات این مرکزخرید شد.


اما زیر سایه اجناس معتبر و باکیفیت این مرکز، تعداد کالاهایی که به دلیل نداشتن مرغوبیت و استانداردهای مورد نظر مشتری، عاملی برای بروز درگیری و جدال هرروزه بین مشتریان و فروشندگان شده‌اند هم کم نیستند. گویا پر پیچ و خم بودن راهروها و روشنایی نامناسب فضای داخلی این مرکزخرید هم تمام قد در مقابل شهرت و سابقه علاء‌الدین ایستاده است. جدا از اینها قدرت‌نمایی و افزایش مراکزخرید رقیب که از جذابیت بصری نیز برخوردار هستند، زیاد به مزاج فروشندگان این مرکزخرید خوش نیامده است.
یکی از فروشندگان علاءالدین که در حوزه عرضه لوازم جانبی فعالیت می‌کند به تجارت طلایی گفت: مشکلات بسیاری بر سر راه کسبه علاءالدین وجود دارد و برای ماندگاری در این عرصه علاوه بر سرمایه کافی، استقامت و تحمل و صبر نیاز است. 
اکثریت کسبه مرکزخرید علاءالدین بر موضوع کاهش تعداد و تراکم مشتری پس از روی کار آمدن و همجوار شدن مراکز جدید نظیر بازار موبایل شماره 1 و چارسو اتفاق نظر دارند و معتقدند از آن زمان تا کنون با کاهش مشتری مواجه شده‌اند. اما برخی دیگر می‌گویند: ما مشتریان همیشگی و قدیمی خودمان  را داریم و طی این مدت تفاوت آنچنانی برایمان ایجاد نشده است. 
از سوی دیگر، عرضه کالا و لوازم بی‌کیفیت و تقلبی با حضور دلالان، شلوغی غیرقابل تحملی را به این مرکزخرید تحمیل کرده و موجب شده است تا با قدم زدن و تماشای ویترین مغازه‌ها، زباله‌های ریز و درشت هم جلب توجه کرده و دست در دست عوامل دیگر محبوبیت سابق مرکزخرید علاءالدین را زیر سوال ببرند.


اما مرکزخرید چارسو که سابقه‌ای 3 ساله دارد، قرار بود مقتدرانه جای علاءالدین را بگیرد. فروشندگان چارسو در ابتدای فعالیت خود بر این باور بودند که به زودی با استقبالی بی‌نظیر از سوی مشتریان مواجه خواهند شد. با توجه به نورپردازی‌های انجام شده در چارسو، جذابیت ویژه‌ای به مجموعه اضافه شده است. شاید همین عامل، باعث جلب اعتماد مشتریان هم شده و  با کم شدن حضور جمعیت در علاءالدین در مقایسه با گذشته‌، حس اعتماد بیشتری را به مشتری تلقین کرده است.
در گوشه‌ای از طبقه همکف چارسو فروشگاهی قرار دارد که عرضه‌کننده انواع و اقسام لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی، یخچال، تلویزیون و ... است. البته این مرکزخرید در زمان آغاز به فعالیتش قرار بود مکانی برای عرضه انواع دستگاه‌های الکترونیکی، لپ‌تاپ‌ و تبلت و ‌... باشد.
شواهد حاکی از آن است که راه‌اندازی پارکینگ در این مجموعه در مقایسه با افتتاح پردیس سینمایی طبقات بالایی‌، موفق‌تر عمل کرده و نقش بسزایی در تسهیل رفت‌وآمد و حل معضل ترافیک داشته است. گویا این پردیس سینمایی آنچنان که باید و شاید در جذب مشتریان موفق عمل نکرده و تا حدودی موجبات نارضایتی فروشندگان را هم فراهم آورده است. 
یکی از فروشندگان طبقه دوم چارسو پیرامون اثرات پردیس سینمایی در کاهش یا افزایش فروش این مرکزخرید به تجارت طلایی گفت: بر خلاف آنچه که تصور می‌شد افتتاح پردیس سینمایی اثر منفی بر فروش ما گذاشته است. او که انگار دل پری از بی‌برنامگی و حضور بی‌دلیل بازدیدکنندگان در مغازه‌اش داشت، ادامه داد: زمانی که بهای بلیت سینما کاهش قابل توجهی می‌یابد و یا رایگان عرضه می‌شود خستگی ما نیز دوچندان می‌شود، زیرا بازدیدکنندگان که اکثریت آنها جوان هم هستند با توقف بیجا و سوال‌های پی‌درپی تنها قصد وقت‌گذرانی دارند و بنده به شخصه از این وضعیت راضی نیستم.
در ادامه آنطور که سایر فروشندگان گفته‌اند، مرکزخرید لوازم الکترونیکی چارسو با داشتن رستوران، سینما و پارکینگ میزبان کاسبانی شده است که به نیت فرار از شرایط نامساعد علاءالدین به این مکان کوچ کرده‌اند.
کمی آن طرف‌تر و در حوالی خیابان شیخ ‌هادی، مرکزتجاری یگانه واقع شده است که اکثر کسبه آن به فروش و تعمیرات دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال، نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته و فروش تلفن‌همراه و تبلت و سایر لوازم جانبی مربوطه مشغول هستند. تفاوت مرکزتجاری یگانه با مراکز همجوار، وجود یک آژانس مسافرتی‌، رستوران و کافه و همچنین نمای ظاهری مناسب است که می‌تواند در جذب مشتری نقش بسزایی داشته باشد.
 با این حال در حوالی ساعت 4 بعدازظهر خلوتی بیش از اندازه این مرکزتجاری توجه خبرنگار تجارت طلایی را جلب کرد تا جایی که در موفقیت این مرکز دچار تردید شود. برچسبی با عنوان "پخش میزهای ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی" و همینطور متن فروش و عرضه خوراکی‌های خانگی که بر شیشه یکی از فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کرد، مهر تاییدی بر وضعیت قابل مشاهده و کسادی در ساعات اوج شلوغی بود!


سمت دیگر خیابان و در نبش خیابان شیخ‌ هادی مرکزخرید دیگری با شهرت "علاءالدین شماره2" قرار گرفته است که با وجود چند طبقه بودن مشتری آنچنانی ندارد. علاءالدین شماره 2 پخش‌کننده انواع سیستم‌های حفاظتی، امنیتی، دزدی و اعلام حریق و دستگاه حضور و غیاب است. این مرکزخرید که غالبا ارائه دهنده کالاهای تضمین کننده امنیت ویژه دفاتر، شرکت‌ها و ... است در طول روز میزبان مشتریان خاصی است که صرفا برای تامین امنیت محل کار یا زندگی خود به آنجا مراجعه می‌کنند.
اما در این میان بازار موبایل ایران شماره1 یکی از موفق‌ترین مراکز عرضه لوازم صوتی، تصویری و تلفن‌همراه در شهر تهران است که با زیربنای 63 هزار مترمربع و در 5 طبقه تجاری، خدماتی و رفاهی احداث شده است.
خدمات شایسته و مطابق نیاز مشتریان به صورت هرروزه و فراهم آوردن محیط آرام ویژه خانواده‌ها از جمله محاسن این بازار خوش‌آوازه به حساب می‌آید. بازار موبایل ایران شماره 1 در واقع  بازاری  است که مطابق با استانداردهای مراکزخرید بین‌المللی ساخته و سامان‌دهی شده است. 
این بازار موبایل به واسطه کنار هم قرار دادن برندهای مختلف و معتبر جهانی و از همه مهم‌تر ایجاد فضای مقایسه، حق انتخاب بهتری را برای فروشندگان و خریداران محصولات عرضه شده در این بازار فراهم کرده است.
از دیگر مزایای بازار موبایل ایران شماره 1 می‌توان به رستوران‌ها (برند‌های برتر)‌، کافی‌شاپ‌، سوپرمارکت و همچنین پارکینگ طبقاتی آن اشاره کرد. همچنین این مجموعه بزرگ و کم‌‌نظیر طبقات را بر اساس نوع محصولات قابل ارائه تفکیک کرده است.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان