همسویی نبوغ ایرانی با صنعت مد و فشن ایتالیا
تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ --- کد خبر ۱۲۲۷

صنعت مد و فشن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی در حال حرکت است، هر روز طرح‌ها و ایده‌های جدیدی ظهور می‌کنند، برندهای جدیدی متولد می‌شوند، طراحان ایده پردازی می‌کنند. و در این دریای پر تلاطم، طراحانی موفق هستند که بتوانند با آخرین تحولات در صنعت مد،  ایده‌های جدید خود را با یکدیگر تلفیق کنند و سبک جدیدی را ارائه دهند، طراحی در صنعت کیف هم از ظرافت‌های خاصی برخوردار است که شاید در ایران توجه چندانی به آن نمی‌شود، خانم مونا‌ بهی طراح توانمند ایرانی که در حال حاضر در کشور ایتالیا فعالیت دارند یکی از این طراحانی هستند که با برندهای اروپایی در صنعت مد و فشن و در حوزه طراحی کیف همکاری دارند و به همین بهانه با ایشان به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
 
لطفا خودتان را معرفی کنید و رزومه کوتاهی از خودتان ارائه دهید ؟
مونا بهی هستم متولد سال 1367 لیسانس گرافیک خود را از داشگاه هنر شیراز در‌یافت کرده‌ام و فوق‌لیسانس را در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه برارا (brera) از شهر میلان گرفته ام.
از کودکی با داشتن مادری هنرمند که در رشته هنرهای تجسمی مدرس بودند راه خود را پیدا کردم، جز هنر و طراحی و راهی که پیش گرفتم انتخاب دومی هرگز به ذهن من خطور نکرد. که این انتخاب درست را همیشه مدیون تشویق‌های مادرم هستم.
از کودکی کیف‌ ها را دوست داشتم، همیشه تحت تأثیر این همراه دوست‌‌داشتنی بودم و طراحی کیف را به صورت شخصی از چهار سال پیش در کنار دیگر طراحی هایم پیش می‌بردم . از سن 18 سالگی شروع به فعالیت در حوزه طراحی گرافیک کردم و از سن 24 سالگی به طراحی مبلمان و طراحی اکسسوری به‌ویژه کیف علاقه‌مند شدم و در این حوزه طراحی کردم.
 فعالیت اصلی من در حال حاضر طراحی کیف می‌باشد  و البته در زمینه تبلیغات نیز با یک برند در زمینه مد و فشن همکاری دارم.
من اعتقاد دارم که یک کیف تنها یک اکسسوری ساده نیست بلکه یک کار هنری و ارزشمند است و  سهمی بسزایی در صنعت مد دارد. 
و همچنین انتخاب یک کیف نشانگر شخصیت و احساسات درون هر فردی است. 
 
 
بفرمایید یک طراح کیف نیازمند چه  دانشی برای فعالیت در این حوزه است؟ و کلا از نظر شما یک طراح خوب چه ویژگی‌های دارد؟
به نظرم می‌توان فاکتورهای زیادی را برای آن نام برد مثل:
خلاقیت – از عناصر اصلی برای رسیدن به ایده ها و طرح های جدید، داشتن خلاقیت است.
دید مناسب نسبت به رنگها، زمینه ها و اشکال
اطلاع از ویژگی های مواد، پارچه ها، چگونگی کاربرد آنها و فرایند تولید انواع کیف‌ها
مهارت های طراحی و  فنی مانند دوخت و برش
مهارت های ارتباطی مناسب و توانایی بررسی گرایش ها و تمایلات مشتریان
توانایی استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتری
توانایی کار تیمی – برای همکاری با تولید کنندگان، مشتریان و...
شم تجاری – به خصوص برای طراحانی که به صورت آزاد و مستقل کار می کنند.
از نظر من یک طراح کیف علاوه بردانش طراحی و ذهن خلاق باید آگاهی کامل از تمامی برندهای دنیا و مدل های جدیدی که در بازار ارایه می‌شوند و همچنین پیشبینی‌های رنگ سال و علایق مخاطب را در نظر بگیرد . برندهای رقیب را به خوبی شناخته و طرحی ارایه دهد که جذابیت بیشتری داشته باشد. یک طراح هنگام طراحی نیاز به شناخت متریال های جدید و دانش رنگ‌شناسی در ترکیب آنها هم نیز دارد .
 
آیا در طراحی کیف‌های خود از مدل‌های خاصی الگو می‌گیرید؟ و برترین برندها در این حوزه را معرفی کنید
معمولا قبل از شروع به ایده دادن و طراحی سری به برندهای تاپ دنیا مثل،Fendi , Gucci D&G, Chanel, Celine ,prada میزنم.
10 تا از بهترین برندها در طراحی کیف که همیشه زبان‌زد هستند :
CHANEL, FENDI, HERMES, HILDEPALLANDINO, LANAMARKS, LOUIS VITTON, MARCJACOBS, MOUAWAD, PRADA, JUDITH LEIBER
 
از نظر شما چه چیزی باعث تمایز یک طراحی با دیگر طرح های موجود در بازار می‌شود؟
یک کیف با داشتن یک ایده نو مثلا در نحوه باز و بسته شدن و ترکیب  رنگ‌ها و متریال‌های درست انتخاب شده و خلاقیت در فرم می‌تواند تبدیل به یک طراحی متمایز شود.
بسیاری از هنرمندان ایرانی که خارج از کشور فعالیت میکنند از برخی از نمادهای ایرانی در طراحی های خود استفاده میکنند آیا شما هم در طراحی خود به این موضوع فکر میکنید؟
نمادها و سمبل‌های ایرانی همیشه برای من خاص و تاثیرگذار بودند، لذا از آنها به صورت محصوص و مدرن در طراحی هایم بهره می‌گیرم من با برندهایی همچون:  
 TOSCA BLU,BAGS/ TOTEM, ACCESSORY FURNITUR/ MY CHOICE, BAGS / FERRUCCIO VECHII, CLOTHING  /  همکاری داشته‌ام.
 و درحال حاظر با برند کیف ایتالیایی MY CHOICE که در صنعت چرم  نقش پررنگی را دارد مشغول به کار هستم. 
 
 
کسانی که علاقه‌مند هستند درایران این نوع فعالیت را انجام دهند از کجا باید شروع کنند؟
 
کسانی که علاقه‌مند به طراحی کیف و اکسسوری هستند  با تحصیل در رشته فشن و مد و با گذراندن دوره های ویژه طراحی کیف و اکسسوری اولین گام را به سوی این حرفه جذاب می‌توانند بردارند.
دومین گام داشتن اطلاعات به  روز در دنیای مد و این حرفه است، همچنین آشنایی با نرم افزارهایی همچون AUTOCAD, RHINO, PHOTOSHOP, ILLUSTRATOR, خیلی به پیشبرد کارها می‌تواند کمک کند.
آیا تمایل به همکاری با برندهای ایرانی نیز دارید؟
باعث افتخار من هست که بتوانم با برندهای ایرانی همکاری داشته باشم، با توجه به اینکه متاسفانه اکثریت برندهای معروف ایرانی در طراحی‌های خود از الگوهای برندهای معروف خارجی کپی می‌کنند، امیدوار هستیم که روزی در زمینه طراحی انقدر قدرتمند شویم که نیازی به این کپی برداری‌ها دیگر احساس نشود. و شاید هم متاسفانه کوتاهی از تولیدکنندگانی باشد که استعداد‌های طراحان ایرانی را کشف نمی‌کنند و راه آسان کپی کردن را انتخاب می‌کنند.
 
به عنوان سخن پایانی بفرمایید که آینده دنیای مد و به خصوص در طراحی کیف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با گام‌های بلند و سرعت شتابانی که مُد دارد، باید انتظار داشت لباس‌ها و اکسسوری ها درآینده کارکردی کاملا متفاوت با امروز داشته باشند. مد فراتر از مرزها و تعریف‌های رایج امروز خواهد رفت. زیبایی و منحصر به فرد بودن، شاخص‌هایی که امروزه دنیای مد به آن توجه دارد، برای مدهای آینده کافی نیست. قله‌ای که باید توسط مدهای آینده فتح شود با مفاهیم دیگری ازجمله کارایی بیشتر و زیست‌پایداری پیموده می‌شود. اما چطور؟ تکنولوژی گام بلند و سکوی پرشی است که مد به کمک آن به اوج خود خواهد رسید.
پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۲۰ بازار تکنولوژی‌های پوشیدنی رشدی بالغ بر ۳۱ میلیارد 270 میلیون دلار داشته باشند. با چنین پتانسیل رشدی طبیعی است که دنیای مد مطابق با تکنولوژی راه‌های جدیدی را برای پیشرفت طی خواهد کرد. 
به امید ان روز که تکلونوژی را با این صنعت دوست داشتنی همسو کنیم و با خرید یک کیف چیزی بیشتر از یک کیف در دست داشته باشیم. 
 
 
 
 
 
 
 

 
ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی