نقطه فروش، شاه کلید نورومرچندایزینگ

نقطه فروش، شاه کلید نورومرچندایزینگ
نقطه فروش، شاه کلید نورومرچندایزینگ
نقطه فروش، شاه کلید نورومرچندایزینگ
نورومرچندایزینگ بر اساس تعریف ارائه شده در این گفت و گو در برگیرنده دانش حاصل از تحقیقات مغز و زیست شناسی تکاملی است و عنصر کلیدی و اصلی آن هم نقطه فروش آن است. در ادامه این متن با مفهوم کلی نورومرچندایزینگ آشنا خواهید شد.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
امید عسگری هستم متولد ایران، دانشجوی همیشگی در دانشگاه زندگی، محقق، مدرس و استراتژیست در زمینه نوروبرندینگ، نورومرچندایزینگ و نورولیدرشیپ در دانشگاه Nova School of Business and Economics درکشور پرتغال مشغول به تحقیق و یادگیری و پس از آن یاددهی هستم. علاوه بر فعالیت آکادمیک و دانشگاهی به‌مراه دوستان خود از کشورهای مختلف شرکت مشاوره DCG Lab را بنیان نهادیم که خدمات مشاوره تخصصی در سه زمینه ذکر شده را ارائه می‌دهیم.
نورومرچندازینگ چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟
اجازه دهید برای لحظه‌ای شما را با مفهوم اولیه نورومرچندایزینگ آشنا کنم تا به عمق این نظریه و سه عنصر مرتبط با آن برسید. نورومرچندایزینگ از نظر بنده می‌گوید: هر انسانی مشتری شما نیست ولی هر یک از مشتریان شما یک انسان هستند. هر فرد به خودی خود، در مرکز تمامی افکار و روش‌های نورومرچندایزینگ است. تمامی بخش‌های تشکیل‌دهنده آن اعم از پرسش‌هایی در باب رهبری، برقراری ارتباط و الهام‌بخشی است. به همین دلیل است که تمامی نظریه‌ها و توصیه‌ها تنها به آن مربوط نمی‌شود بلکه مستقیماً به آن ربط دارد.
نورومرچندایزینگ دربرگیرنده دانش به دست آمده از تحقیقات مغز و زیست‌شناسی تکاملی است به همراه واقعیت‌ها و ملزومات نقطه فروش مدرن. هدف نورومرچندایزینگ ایجاد وفاداری نسبت به کارمندان، مشتریان و تأمین‌کنندگان است که رشدی ماندگار و فروش و درآمدزایی چشمگیری به دنبال دارد. شاه‌کلید اصلی نورومرچندایزینگ نقطه فروش آن است که لزوماً فقط فضای داد و ستد نیست بلکه فضایی است که در آن افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. نقطه فروش می‌تواند اتاق برگزاری جلسه باشد که در آن مشاوری مشتری خود را ملاقات می‌کند. غرفه نمایشگاهی، لابی هتل، رستوران خیابانی، داخل قطار یا اتاق انتظار دندان‌پزشک باشد.
نورومرچندایزینگنقطه فروش را از دو بعد می‌بیند: یکی فضا و دیگری افراد. منظور از فضا بیشتر جوی است که در آن مشتری و کارمندان راحت باشند و منظور از افراد یعنی ابعاد برقراری ارتباط میان افراد. روی هم رفته داد و ستد همیشه یعنی ملاقات میان افراد و صرفاً تهیه و تدارک اقلام نیست.
بیش از هرچیز این کارمندان هستند که موفقیت کسب‌وکاری را رقم می‌زنند و ماندگاری آن را تضمین می‌کنند. آیا همین را با نقطه فروشی که هم‌اکنون مشغول آن هستید تجربه کرده‌اید؟ نقطه فروش ماهنامه وزین تجارت طلایی کجاست؟ آیا می‌توانید در فروشگاهی که کارمندان آن آشکارا راحت نیستند حس خوبی پیدا کنید؟ فکر می‌کنم این حقیقت با تقسیم‌بندی ساده دیگری برابر است با یک مثلث طلایی در نورومرچندایزینگ. کارمندان شاد و راضی منجر به داشتن مشتریان شاد و راضی خواهند شد و در نهایت مدیران از این شادی پایدار سود خواهند برد.
-میزان گسترش و توسعه نورومرچندازینگ را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از دیدگاه نورومرچندازینگ، فروش یعنی درک کردن افراد. در حال حاضر در مفهوم نورومرچندازینگ شاهد رشد سریع در نقطه فروش هستیم. «دهه کیفیت» به اوج خود رسیده است: هرکس می‌خواهد محصولات یا خدماتش تا جایی که ممکن است پاسخگوی تقاضای روزافزون مشتریان باشد.  هرکس می‌تواند فروشگاهش را مزین کند اما در  اینجا اغلب قانون کهنه کپی کردن متداول است. این فقط کافی نیست که طراحی مطبوعی با معماری «دل انگیز» داشته باشید. بیش از همه‌چیز باید از درون حس خوبی داشت. اما آنچه اغلب بی‌پاسخ می‌ماند این پرسش بزرگ است: آیا سازمان شما چشم‌اندازی یکپارچه در محیطی سودآور دارد؟
نورومرچندازینگ بیش از پیش به مرحله بعدی توسعه می‌پردازد که از نظر ما آن را می‌توان «دهه انسانیت » نامیدکه به همراه آن جهتی نیرومندتر و شفاف‌تر به سوی عناصر اصلی موفقیت در نقطه فروش، که همان مردم هستند پدید می‌آید. امیدوارم ایران هم در صنعت خرده‌فروشی نه‌‌تنها از بعد فضا بلکه از بعد افراد نیز توسعه پایداری داشته باشد.
و اما کلام آخر؟
تشکر فراوان از حمایت شما و به‌ویژه از موسس ماهنامه «تجارت طلایی» جناب آقای مهندس شاهرخ کشاورز بزرگوار و دوست‌داشتنی که مسبب این گفت‌وگو شدند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان