رشت، میزبان نخستین اجلاس کارآفرینی مد و لباس در کشور

رشت، میزبان نخستین اجلاس کارآفرینی مد و لباس در کشور
رشت، میزبان نخستین اجلاس کارآفرینی مد و لباس در کشور

رشت، میزبان نخستین اجلاس کارآفرینی مد و لباس در کشور

اواخر شهریور ماه امسال قرار است اجلاس کارآفرینی ملی در حوزه مد و لباس در شهر رشت برگزار شود. این اجلاس که با اهداف و رویکردهای گوناگونی برای میزبانی از فعالان حوزه مرتبط به‌ خود روزشماری می‌کند برای نخستین بار برگزار خواهد شد. خانم میرسنبل در این‌باره توضیحات بیشتری ارائه داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

-لطفا در ابتدا خودتان را به اختصار معرفی کرده و پیرامون اجلاس کارآفرینی ملی که قرار است در حوزه مد و لباس برگزار شود توضیحاتی ارائه دهید؟

سیده مرسده میرسنبل هستم. مدیرعامل موسسه مد طراحان، طراح لباس، برگزارکننده رویداد، سمینار و ورک‌شاپ‌های آموزشی، تخصصی در حوزه مد و لباس و برگزارکننده نودوششمین جشنواره فجر استان گیلان و دبیر اجرایی اجلاس ملی کارآفرینی که برای اولین‌بار در حوزه تخصصی مد و لباس برگزار خواهد شد.

- برگزاری این اجلاس با چه رویکردی انجام خواهد گرفت و میزبان چه افرادی خواهد بود؟

 با رویکرد رونق تولید برگزار می‌شود و میزبان تمامی افرادی است که در این حوزه از تولید تا عرضه پوشاک نقشی خواهند داشت چه افراد حقوقی و چه حقیقی.

-اهداف برگزاری این رویداد بر چه محورهایی استوار است؟

  • نقش صنعت مد و پوشاک در توسعه پایدار؛
  • آموزش رفتارهای مطلوب جهت ارتقای سطح رضایتمندی مشتری؛
  • آشنایی با راهکارهای افزایش فروش؛
  • شناخت راهکارهای موثر اشتغال جهت تحقق اقتصاد مقاومتی؛
  • تعامل و آشنایی شرکت‌های فعال، برندهای ملی و کارخانه‌داران در حوزه مد و لباس با طراحان و مزون‌داران.

- با توجه به اهمیت روزافزون مد و تأثیر زیاد آن بر فرهنگ جامعه، برگزاری این چنین رویدادهایی را چقدر موثر و لازم می‌دانید؟

متاسفانه سال‌هاست تعریف از واژه مد نهایتا ختم می‌شود به این جمله: «آنچه از خارج از مرزها آمده است.» این تعریف اشتباه و همین‌طور بی‌مهری به پوشش فرهنگ ایرانی می‌تواند اثرات نامطلوبی در فرهنگ و اقتصاد جامعه بگذارد. برگزاری همچین رویدادهایی البته به صورت هدفمند می‌تواند تاثیرات فرهنگی و اقتصادی خوبی به جا بگذارد.

-چالش امروز در صنعت مدولباس کشور از دیدگاه شما چیست؟

فکر می‌کنم اصلی‌ترین چالش موجود عدم وجود ارتباط و پیوند حرفه‌ای میان طراحان و تولیدکنندگان و حتی فروشندگان است که البته یکی از هدف‌های اصلی این اجلاس ایجاد همین ارتباط به صورت پیوسته است و شاید مهم‌ترین چالش بعدی چارچوب‌ها و قواعدی است که بر اساس قوانین و عرف جامعه در کشور ما شکل گرفته است. منظورم کنار گذاشتن این قوانین نیست بلکه فکر می‌کنم نهادی مثل وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با حمایت بیشتر از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌تواند نقش بسیار پررنگ‌تری در ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی داشته باشد. مثلا در قالب حمایت‌های مالی، در اختیار گذاشتن استودیوهای مختلف به طراحان، بسترسازی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حذف موانع مالیاتی، برگزاری هفته‌های مد و لباس.

- نظر شما پیرامون اثرات مثبت و منفی استارت‌آپ‌هایی مثل دیجی‌استایل، رگال و... که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، چیست؟

اجازه بدید اسم خاصی بیان نشود. در کل عمده‌ترین اثر مثبت استارت‌آپ‌ها صرفه‌جویی در هزینه، زمان و... است. از آنجایی که نخستین موج از این جریان را تجربه می‌کنیم و با توجه به بررسی‌ها و کمبودها، این مسیر راهی طولانی را پیش رو خواهد داشت. به صورت کلی با آمدن این استارت‌آپ‌ها می‌توان امیدوار بود که قشر بسیار زیادی از جامعه از این اتفاق نفع ببرند. در یک مثال ساده، بعد مالی تقریبا برای افرادی که از خدمات این بازار استفاده می‌کنند مزیت قابل توجهی نخواهد داشت و کسی که در شهر بزرگی زندگی می‌کند با کسی که در یک مکان دور در حال زندگی است تقریبا تفاوتی در این زمینه ندارد. این که مردم در جای یکسانی قرار می‌گیرند خوشحال‌کننده است. به عبارتی نوعی از شکاف‌های جامعه در حال ترمیم شدن است.

 -آیا حضور این قبیل استارت‌آپ‌ها در پیشبرد اهداف صنعت مدولباس کشور کمک‌کننده است؟

ایران با بیش از 35 میلیون کاربر و ضریب نفوذ 45 درصدی اینترنت به یکی از کشورهای مستعد برای رشد استارت‌آپ‌ها در همه حوزه‌ها تبدیل شده است. با در نظر گرفتن پیشینه قومی، مذهبی، فرهنگی و جغرافیایی بسیار متفاوت ایران، ایجاد پلتفورمی پیشرفته می‌تواند مفید واقع شود.

خوشبختانه در چند وقت اخیر حمایت دولت را هم از این استارت‌آپ‌ها داشته‌ایم.

- در اجلاس کارآفرینی مد و لباس آیا امکان حضور متقاضیان نیز فراهم شده است؟ نحوه حضور افراد متقاضی در این همایش به چه صورت است؟

البته، و تدابیری هم برای متقاضیانی که خارج از استان گیلان شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده است. برای این عزیزان از روز قبل از اجلاس 22 شهریور ماه امکان اسکان در هتل محیاست.

- این اجلاس برای چندمین سال است که برگزار می‌شود؟

این اجلاس برای اولین‌بار به صورت کشوری در حوزه تخصصی مد و لباس در شمال کشور برگزار خواهد شد.

- در این همایش شاهد سخنرانی چه کسانی خواهیم بود؟

 سخنران‌ها در دو بخش آموزشی و سخنران‌های اصلی سخنرانی خواهند داشت.

سخنران‌های سمینارهای آموزشی شامل: دکتر مشیرنیا (رویکردها و الزامات ایزو)، دکتر کامران صحت (بازاریابی و فروش موفق) و سهراب رحیمی (مدیریت مد).

سخنران‌های اصلی شامل: دکتر شاهین فاطمی (موسس و بنیانگذار برند درسا) و شاهرخ کشاورز (مدیرمسئول مجله تجارت طلایی) و همین‌طور یک سخنران از حوزه نساجی که اعلام خواهیم کرد.

-لطفا زمان و مکان دقیق برگزاری اجلاس کارآفرینی مد و لباس را جهت اطلاع‌رسانی اعلام فرمایید.

 23 شهریور ماه 1398 – ایران، گیلان، رشت، بلوار احمدزاده، تالار مرکزی.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان