جام‌جهانی چه میزان هزینه و سود برای میزبان دارد؟ پول کاشتن، روبل درو کردن

جام‌جهانی چه میزان هزینه و سود برای میزبان دارد؟ پول کاشتن، روبل درو کردن
جام‌جهانی چه میزان هزینه و سود برای میزبان دارد؟ پول کاشتن، روبل درو کردن

جام‌جهانی چه میزان هزینه و سود برای میزبان دارد؟
پول کاشتن، روبل درو کردن

فرصت بسیار کمی تا آغاز جام‌جهانی 2018 باقی مانده و بیشتر افراد، درگیر حواشی و اخبار مربوط به تیم‌ها هستند، اما برای افرادی که به شکل متفاوتی این رویداد بزرگ ورزشی را بررسی می‌کنند، اعداد و ارقام و سود مالی کشور میزبان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. کنکاش در درآمدهای میزبان از این جام، چندان خالی از لطف نیست.
 سود بزرگ 
 طبق گزارش‌ها، مبلغ 867 میلیارد روبل (معادل 13 میلیارد و 984 میلیون دلار) تاثیر برگزاري جام‌جهانی 2018 روسيه در تولید ناخالص داخلی در بازه زمانی بین سال‌های 2013 تا 2020 است. 220 هزار شغل جديد  طي این سال‌ها ايجاد شده و مبلغ 150 تا 210 میلیارد روبل (2میلیارد و 420 میلیون تا 3 میلیارد و 387 میلیون دلار) تاثیر سالانه بر تولید ناخالص داخلی طي سال‌های 2013 تا 2020 براي هر سال است. از سوي ديگر، مبلغ 150 میلیارد روبل (معادل 2 میلیارد و 420 میلیون دلار) مالیات اضافی در بودجه فدرال و منطقه‌ای در خصوص آماده‌سازی و برگزاری جام‌جهانی 2018 در بازه زمانی 2013 تا 2018 تعيين شده است. الکسي سورکين، مدیر کل کمیته برگزاری جام‌جهاني روسیه 2018 در مصاحبه اخير خود در خصوص آمادگی روسیه برای برگزاري مسابقات، نحوه مديريت طرفداران و تاثير مالي و معيشتي برگزاري جام‌جهاني در روسيه اظهار نظر کرد. سورکين ادعا کرده تاثیر جام‌جهانی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در روسيه بسيار قابل توجه است. تمام اسناد بررسي شده و کلیه ارقام و شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است، در ابتدا مبلغ هزینه‌های جام‌جهانی بيشتر از انتظار بود، اما  تصمیم گرفته شد استادیوم‌های «اسپارتاکوس» و «زنيت» را از محاسبات هزينه‌هاي جام‌جهاني جدا کنند، زیرا هزينه اين استاديوم‌ها بر عهده باشگاه است.


 2 مرحله متفاوت
 وقتی در مورد تاثیر اقتصادی جام‌جهاني بر روسيه صحبت می‌کنیم، باید مسائل را در 2 مرحله بررسی کنیم؛ در مرحله اول باید تاثير برگزاري جام‌جهاني از سال 2013 تا 2018 را در نظر بگيريم. هزینه‌های عملیاتی بررسی و سعی شده درآمد گردشگری با یک پیش‌بینی تقریبا درست به دست بیاید‌. مبلغ هزینه کل جام‌جهانی 2018 در این دوره یک درصد از تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی کل کشور) در سال بود. اگر تاثیر اقتصادی بلندمدت را در نظر بگيريم، یک محرک قدرتمند برای رشد کشور خواهيم داشت. اگر ما در مورد نفوذ اجتماعی صحبت کنیم، باید بدانیم کیفیت زندگی شهروندان روسيه، زیرساخت‌های پزشکی و شهرها بهبود يافته است. در این مدت 116 بیمارستان اختصاصي بنا شده است. از سوي ديگر، توسعه فرهنگي و ورزش از تاثيرات جام‌جهاني است. پس از دریافت حق میزبانی این تورنمنت، اقتصاد کشور بهبود يافت، اما چند طرفدار خارجی از روسیه بازدید خواهند کرد؟ انتظار می‌رود حدود 500 هزار گردشگر و طرفدار فوتبال و گردشگر خارجی به این کشور سردسیر بروند و از دیدن بازی‌ها لذت ببرند.
ترس از آشوبگری
روسیه امید دارد همه هواداران واقعی فوتبال به این کشور سفر کنند. برای برقراری امنیت، جلسات متعددي با مقامات دولتي برگزار شده و همه اطلاعات لازم طرفداران فوتبال در جهان در اختيار سازمان‌های امنیتی قرار گرفته است. روسیه در واقع یک سیستم امنیتی جهانی دارد و همچنین با همکاران بین‌المللی خود در ارتباط مستقيم است. در این بین سوالی وجود دارد؛ آیا مقررات خاصي براي طرفداران روسی وجود دارد؟ گفت‌وگوهای تفسیری و توجيه‌کننده توسط سازمان‌های اجرای قانون و طرفداران تيم ملي روسيه انجام شده است. یک بروشور ویژه براي قوانين طرفداران در استادیوم‌ها و فهرستی از موارد ممنوعه هم تدارک دیده شده است. با این اوصاف روسيه تا چه ميزان آمادگي برگزاري جام‌جهانی را دارد؟ تا آغاز جام‌جهاني فرصت زیادی باقی نمانده است. ظرفیت استادیوم‌ها در مسابقات مقدماتي افزایش داده شده و کل زیرساخت‌ها، تقریبا آماده به نظر می‌رسند. طبق برآورد سایت اقتصادی بلومبرگ، 3 برابر هزینه 150 میلیارد روبلی کشور تا 3 ماه پس از برگزاری جام‌جهانی به این کشور برمی‌گردد. باید توجه داشته باشید دولت روسیه برای تسهیل رفت‌وآمد، 3 خط جدید مترو با هزینه 35 میلیون روبل افتتاح کرده و 150 خط شرکت اتوبوسرانی در مجموع با هزینه25 میلیون روبل تجهیز شده است. با این میزان هزینه، برگزاری یک جام‌جهانی رویایی اصلا دور از تصور نیست.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان