قدرت بالای هایپرمی در تامین نیازهای مشتریان

قدرت بالای هایپرمی در تامین نیازهای مشتریان
قدرت بالای هایپرمی در تامین نیازهای مشتریان

قدرت بالای هایپرمی در تامین نیازهای مشتریان
هایپرمی ،از جمله برند های فروشگاهی ایران است که ضمن توجه به معیارهای بومی خرده فروشی و درک روش های خرید ایرانیان به مثابه یک خرده فرهنگ اجتماعی، همسان سازی قابل قبولی از این رفتار فرهنگی را با متدهای جهانی به منصه ظهور برساند.
اگرچه در سال های اخیر فروشگاه های زنجیره ای در ایران، ظهور و توسعه شتابانی را تجربه کرده اند، با این حال فقط تعداد محدودی از این فروشگاه ها توانسته اند، مطابق با استانداردهای بین المللی و براساس روش های مدرن خرده فروشی کار خود را به پیش ببرند. 
براساس متن گزارش تیتر20، هایپرمی که هم اکنون دهها واحد فروشگاهی این مجموعه در سراسر کشور فعال است، از جمله برند های فروشگاهی ایران است که ضمن توجه به معیارهای بومی خرده فروشی و درک روش های خرید ایرانیان به مثابه یک خرده فرهنگ اجتماعی، همسان سازی قابل قبولی از این رفتار فرهنگی را با متدهای جهانی به منصه ظهور برساند. 
آن چه در حوزه خدمات رسانی مطلوب و مشتری مداری از آن یاد می شود، درحقیقت مجموعه روش ها، اصول، ریزه کاری ها و مناسبات بین فروشنده و مشتری است که محصول آن یک استاندارد قابل اندازه گیری برای تعیین استاندارها و الگوهاست. 


یکی از اولین رهیافت هایی که مدیریت این مجموعه در مناسبات کاری خود مورد نظر قرار داده و از آن دستاوردهای مهمی نیز کسب کرده است، تعیین یک روز به عنوان «روز مشتری» در این مجموعه است.
کسب رضایت حداکثری مشتری که به عنوان مهم ترین اولویت تیم مدیریتی اعلام شده و بارها در مصاحبه های مختلف از سوی مدیر عامل این مجموعه بر آن تاکید شده است، درحقیقت مرکز ثقل هر نوع رابطه مستمر و پایدار بین مشتری و مجموعه فروشگاهی است. 
درواقع اهداف دیگری مانند سودآوری و کسب بیشتر از بازار به خودی خود معلول و منتج آن هدف اولیه است.
تخفیف هایی که تا حدود 50 درصد هم در «روز مشتری» به مراجعین و خریداران ارائه می شود، در کنار سایر آفرهای ارائه شده از جمله محاسبه دوبرابر امتیازها و اعطای جوایز و برگزاری مسابقه ها به‌نوعی ماهیت اختصاصی برندینگ «هایپر می» است. 
تامین سبد کالایی متنوع و با کیفیت که نیاز حداکثری مشتریان را برطرف نماید، یکی دیگر از شاخصه های اصلی و عمده فروشگاه های زنجیره ای در حوزه برندینگ و مشتری مداری است که شاخص این مساله در هایپر می به مقدار قابل ملاحظه ای از رقبای خود بیشتر است. 
شرکت سامان اندیشان امرتات با استفاده از برند «هایپر می» 22 تیرماه 1391 با راه اندازی فروشگاهی در مگامال اکباتان کار خود را آغاز کرد. 

هایپر می Hyper Me که خلاصه عبارت Middle East Hyper به معنای هایپر خاورمیانه است، خیلی زود توانست خود را به عنوان یکی از شاخص ترین برند های کشور درحوزه خرده فروشی زنجیره ای مطرح نماید.
این مهم در سایه گروه چشمگیر کالایی در رسته های مواد غذایی و آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، پوشاک و منسوجات، لوازم خانگی و اداری و... با اتکا به شبکه ای از مدیریت یک‌پارچه و استاندارد، در مدت زمانی کوتاه محقق شد. 
هایپر می در این مدت نسبتا کوتاه که از فعالیتش می گذرد توانست به عنوان یک فروشگاه بزرگ با سبد کامل کالایی، که ترکیبی از برندهای معتبر ملی و بین المللی را در خود جای داده بود، جایگاه قابل ملاحظه ای در بین مشتریان و مخاطبین خود به دست آورد. 
ظرفیت های تبلیغاتی و برندینگ این فروشگاه که بر ارتباط مستمر و فراگیر با مشتریان استوار است، از جمله شامل این موارد است. 
• ایجاد شرایط فروش همراه با تخفیف که عموما بین 10 تا 50 درصد در نوسان است. 
• توجه جدی مدیریت مجموعه به مقوله باشگاه مشتریان که علاوه بر بهره برداری از آن به عنوان یک ابزار ارتباطی، نسبت به فرایند وفادار سازی مشتریان نیز توجه بسیاری دارد. 
• بهره مندی از امکانات اجرایی و فروش سیستم های استاندارد و تکنولوی های روز و مدرن که در شبکه فروشگاهی هایپرمی به کار رفته است
• مکانیزم چیدمان که براساس الگوهای استاندارد طراحی و اجرا شده است، نیز از دیگر شاخصه های این مجموعه است، به گونه ای که مشتریان به راحتی امکان تردد و حضور در فضاهای عبوری و راهروهای وسیع را دارند.
• جذابیت های بصری و ظاهری که در کنار سطوح تیمز و نورپردازی های مناسب و ارائه موسیقی آرامش بخش نیز از نکات برجسته مجموعه های هایپری می است.
• استفاده از موزیک های ملایم در جهت تلطیف هرچه بیشتر روح مشتریان.
• ارائه محصولات تازه که درگروه کالاهای نان، سبزی ها و میوه ها و همین طور انوع گوشت قرمز و سفید بسیار اهمیت دارد و با استفاده از یخچال های پیشرفته قابل ارائه است.
• درنهایت باید به ارائه فاکتورهای خرید قابل فهم با ذکر حاشیه سود به دست آمده توسط مشتری از محل تخفیف ها، اشاره کرد که ضمن اطلاع رسانی مناسب به مشتریان در زمینه خریدشان آن ها را از جزئیات متعددی درخصوص جنبه اقتصادی خریدشان مطلع می نماید.
همه این ها باعث شده است که «هایپر می» بتواند در دهه دوم فعالیت خود به مزیت های رقابتی عظیمی دست یابد که در بسیاری از مواقع در زمان های کوتاه قابل حصول نیستند. 

ناگفته پیداست که عملکرد موفق سیستم های مدیریتی از این دست که شانه به شانه نمونه های بین المللی فعالیت می کند در گرو به کاربستن نظام های مهندسی کارآمد و بسیار دقیق است. چرا که بدون داشتن یک سیستم موفق مطالعاتی و توسعه محور یا CRM دست یافتن به موفقیت هایی از این دست میسر نخواهد بود. 

در کنار این ها نمی توان از مساله جذب، آموزش و حفظ منابع انسانی کارآمد و ارتقای روشمند نظام بهره وری غافل ماند. مساله ای که می تواند یک سازمان فروش را در حوزه های مهمی چون تکنیک های بازاریابی و چارچوب های عملیاتی مبتنی بر رقابت سالم پیشتاز نماید.
 


بی دلیل نیست که این برند توانسته است در سال 1393 به فاصله کمی از شروع فعالیت خود در همایش سالیانه برند های برتر ایران لوح سپاس و تقدیرنامه دریافت نماید. 

رصد دگرگونی های رخ داده در الگوهای خرید و رفتارهای فرهنگی شهروندان که در گفت وگوهای مدیر عامل مجموعه هم بازتاب یافته است، همین طور مطالعه مستمر در رفتارهای اقتصادی مردم که هم سو با صنعتی شدن، الگوهای زیست اجتماعی دچار تحول می شود، ازجمله مواردی است که از نگاه این مجموعه به دور نمانده است. 

حقیقت آن است که «اقتصاد رفتاری»، مساله ای است که با علوم دیگری مانند روانشناسی و کنش های متعدد مردم مانند پیروی از احساسات و همذات پنداری، در ارتباطات است. 
مجموعه های موفقی مانند «هایپر می» با بهره مندی از دانش نوین، و به کار بستن تازه ترین دستاوردهای علمی توانسته اند حضوری حداکثری در میان طیف گسترده ای از مصرف کنندگان داشته باشند. 

همه این تحولات و دستاوردهای بزرگ هنگامی اهمیت خود را نشان می دهند که بدانیم سابقه سه دهه ای فروشگاه های زنجیره ای مدرن در ایران در قیاس با سابقه 300 ساله این نظام فروش در دنیا بسیار اندک است. 

با این حال سهم 15 درصد فروشگاه های زنجیره ای در شبکه خرده فروشی ایران حکایت از آن دارد که شبکه های فروشگاهی مدرن ایران مانند «هایپر می» راه درازی برای اخذ سهم نهایی خود از بازار فوق، در پیش دارند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان