عدم ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چالش بزرگ صنعت پوشاک

عدم ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چالش بزرگ صنعت پوشاک
عدم ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چالش بزرگ صنعت پوشاک
عدم ارتباط میان صنعت و دانشگاه، چالش بزرگ صنعت پوشاک
 
نزدیک به ربع قرن از آغاز به کار برند «هالیدی» به‌عنوان یک تولیدکننده داخلی در کشور می‌گذرد. برندی که عمده تولیدات خود را در ابتدا بر تامین نیاز پوشاک زنان قرار داده و رفته‌رفته وارد مراحل جدیدی از تولید شده است. مدیرعامل و موسس این برند توضیحات کامل‌تری را پیرامون روند فعالیتی هالیدی ارائه داده است که در ادامه می‌آید.
 
لطفا خودتان را معرفی کرده و در رابطه با راه‌اندازی پوشاک هالیدی توضیحاتی ارائه فرمایید.
من مهرداد افراز هستم، فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل و موسس برند پوشاک هالیدی. خواندن کتاب «به سوی کامیابی» از آنتونی رابینز در یکی از شب‌های شیفت من در بیمارستان، مسیر زندگی‌ام را به کل تغییر داد و منجر شد تا از آن به بعد و بدون داشتن هیچ سرمایه‌ای و تنها با وام ازدواج وارد کار تولید پوشاک شوم. هرچند که در نگاه اول کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. من در سال 1374 نخستین فروشگاه و سپس تولیدی پوشاک هالیدی را تاسیس کردم. از آنجا که خواستن توانستن است به جوانان قول می‌دهم که با خواستن صد درصدی می‌توانند در مسیر دلخواه‌شان به موفقیت دست یابند و سرمایه نیز طی این مسیر به خودی خود به‌دست خواهد آمد.
محصولات هالیدی در چند دسته قرار می‌گیرند؟ 
ابتدای کار ما با تولید پوشاک در رسته تولید پوشاک زنان با پوشاک راحتی ست و ورزشی ست آغاز شد که برندهای آدیداس، نایک و ریبوک الگوی تولیدات ما بود. مدتی بعد پیشروی نیاز خانواده به سمت پوشاک کودکانه و مردانه را نیز احساس کردیم. برند هالیدی در حال حاضر برای تمام اعضای خانواده تولیدات خود را ارائه می‌دهد و تصمیم دارد تا به زمینه تولیدات شلوار جین، شلوار کتان و... نیز ورود کند.
 
 
بازار هدف هالیدی چه قشری از جامعه هستند و چه گروه سنی را دربرمی‌گیرد؟
لازم است تا در ابتدا به قشر مرفه جامعه و تمایل آنها به استفاده از برندهای گران‌قیمت و البته با کیفیت خارجی اشاره کنم. قشری که دو تا پنج درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند. از طرفی حدود 50 درصد از جمعیت کشور نیز به دلیل درآمد پایین به دنبال کالاهایی با قیمت کمتر بوده که طبیعتا کیفیتی کمتر هم دارند. کما اینکه با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده جمعیت آنها به 70 درصد هم رسیده است. در میان این دو گروه قشری وجود دارد که علاوه بر تمایل داشتن به استفاده از کالاهای با کیفیت نسبت به اجناس داخلی و هم اجناس خارجی ارزش قائل می‌شوند. تولیدات هالیدی نیز در این رسته قرار می‌گیرند و در واقع قشر متوسط به بالای جامعه را هدف قرار داده است.
 
پوشاک هالیدی هم‌اکنون دارای چند فروشگاه در سراسر کشور است و چه تعداد پرسنل برای آن فعالیت می‌کنند؟
برند هالیدی هم‌اکنون دارای 200 شعبه در سراسر کشور است که 19 عدد آن در اقصی نقاط شهر تهران و بقیه در شهرهای گوناگون از جمله مشهد، همدان، بوشهر، مازندران، گیلان و... قرار دارند. برنامه پوشاک هالیدی داشتن حداقل یک شعبه در هر کدام از شهرهای کشور است تا بتواند به‌عنوان یک برند موفق و تولیدکننده داخلی بدرخشد.
2500 نفر هم به صورت مستقیم در داخل فروشگاه‌ها و تولیدی مشغول به فعالیت هستند. ما با این روند و کارآفرینی که انجام داده‌ایم به نوعی مسئولیت اجتماعی خود را نیز به انجام رسانده‌ایم.
 
در کنار نقش بسیار زیاد طراحی در صنعت پوشاک، هالیدی از چه مواردی برای تولیدات خود الگوبرداری می‌کند؟ پروسه طراحی و تولید هالیدی به چه صورت است؟
الگوی ما در ابتدا برندهای مطرح آدیداس، پوما و نایک بودند. اما طی 6 سال اخیر دریافتیم که برند محبوب زارا نیز بسیار موفق عمل کرده است. در حال حاضر حدود 50 درصد از تولیدات ما از سبک برند زارا پیروی می‌کنند. طراحان ما نیز با بهره‌گیری از ذهن خلاق و ایده‌پردازشان طراحی پوشاک هالیدی را در مراحل گوناگون انجام می‌دهند تا پس از آن تیراژ تولید به دو هزار عدد برسد؛ تولیداتی که با لوگوی هالیدی همراهی می‌شوند. لازم است اشاره کنم برند هالیدی اولین برندی است که ست پوشاک خانواده را ارائه داده است.
 
چرا پوشاک هالیدی در مراکز خرید حضو پیدا نمی‌کند؟ آیا برنامه‌ای برای حضور در مجتمع‌های تجاری دارید؟
از دیدگاه ما دیدن شدن در سطح شهر و خیابان اصلی و معروف شهرهای بزرگ خصوصا پایتخت شرایط ویژه‌تری برای ماست، چرا که مراکز تجاری و مال‌ها به‌رغم جذابیت‌هایی که برای مردم دارند و روزانه شاهد پاخور بالا به دلایل گوناگون هستند اما شرایط مالی مناسبی برای ما به‌عنوان یک تولیدکننده ندارند. هزینه‌های بالای اجاره و شارژ ما را برآن داشته است تا فعلا به ماندن و دیده شدن در خیابان‌های پرتردد اطمینان بیشتری داشته باشیم.
 

 

 

آیا در چرخه صادرات هم برنامه‌هایی از طرف پوشاک هالیدی وجود دارد؟
ما به دو علت اعتقادی به صادرات محصولات‌مان به خارج از کشور نداریم؛ یکی از آنها مسائل سیاسی و جو نامساعد برای پوشاک ایرانی در خارج از کشور است. مورد بعدی موضوع ارزآوری است که در صورتی ارزشمند و موفق عمل می‌کند که به خود شرکت‌های تولیدی سوددهی داشته باشد. اما به طور کلی فعلا داخل کشور بستر مناسبی برای ادامه روند تولید خواهد بود. 
 
تصور می‌کنید با خروج برندهای خارجی از کشور مسیر فعالیت برندهای ایرانی به چه صورت خواهد بود و چه امتیازاتی را به‌دست خواهند آورد؟
درست است که در این شرایط تهدیدها به نوعی به فرصت تبدیل شده‌اند اما چالش بزرگی همچون تامین مواد اولیه همچنان بر سرراه تولیدکنندگان خودنمایی می‌کند. می‌توان گفت نوسانات ارزی و افزایش ناگهان قیمت دلار برای تولیدکنندگان دو سویه عمل کرده است.
 
از نظر شما چه عواملی منجر شده تا کشورهای دیگر نظیر چین و ترکیه در صنعت پوشاک از ایران پیشی بگیرند؟
باید به این نکته توجه داشت که مشکل کشور ما برتری کشورهای دیگر در زمینه تولید نیست بلکه عدم وجود مدیر با مدیریتی قابل قبول است تا بتوانند با ارائه برنامه‌های مدون کوتاه‌مدت و بلندمدت مشکلات اقتصادی کشور را رفع و رجوع کند. ضمن اینکه با وجود تبصره‌ها و قوانینی که به صورت مقطعی وضع می‌شوند مشکل تولید کشور حل‌شدنی نخواهد بود.
 
چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک ایران از دیدگاه شما کدامند؟ چطور می‌توان از آنها عبور کرد؟
چالش بزرگ ما عدم ارتباط صنعت با دانشگاه است که پدیدآورنده 50 درصد از مشکلات موجود در صنعت پوشاک است. 
جالب است بدانید طی 24 سال فعالیت برند هالیدی هیچ ارگانی برای مشاهده و قرارگیری در جریان تولیدات ما در این مجموعه حضور پیدا نکرده است. پیشنهاد ما به دولت این است که با توجه بیشتر به تولیدکنندگان شرایط مطلوب را برای اشتغالزایی و ریشه‌کن کردن بیکاری ایجاد کند.
 
برنامه‌های آینده هالیدی و به‌طور کلی چشم‌انداز فعالیت این برند را در صورت تمایل اعلام فرمایید. 
برند هالیدی تا پیش از نابسامان شدن شرایط اقتصادی برنامه بسیار قدرتمندی داشت که تا حدود کمی تغییر کرده است. اما ما درصدد هستیم تا سال 1400 تعداد شعب پوشاک هالیدی را به عدد 500 برسانیم. ضمن اینکه در هرماه حدود دو شعبه در کشور افتتاح می‌کنیم.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان