مسئولیت‌های اجتماعی اسپار برای محیط زیست

مسئولیت‌های اجتماعی اسپار برای محیط زیست
مسئولیت‌های اجتماعی اسپار برای محیط زیست

مسئولیت‌های اجتماعی اسپار برای محیط زیست

شرکت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود تلاش می‌کنند تا ردپای زیست‌محیطی خود را کم کنند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. نمونه‌های زیادی هستند که در این راه قدم برداشته‌اند و روز به روز این مقوله را جدی‌تر دنبال می‌کنند.

به‌عنوان مثال Starbucks، غول کافی‌شاپ‌های دنیا لیوان‌هایی برای چای، آیس‌کافی و اسپرسو طراحی کرده که احتیاجی به نی پلاستیکی ندارد. با همین یک کار ساده و با توجه به تعداد شعب استارباکس در سرتاسر دنیا (بیش از ۲۹ هزار شعبه)، این برند نقش خود را در محافظت از محیط زیست بازی می‌کند. Levis دیگر برندی است که به‌واسطه آسیب صنعت پوشاک و مد به طبیعت، برای حفظ محیط زیست پیشقدم شده است. آنها با راه‌اندازی کلکسیون «Waste<Less» از بطری‌های بازیافتی پلاستیکی، شلوار جین درست می‌کنند. علاوه بر این، Levis با استفاده از تکنیک‌های جدید، پروژه Water<Less را اجرا کرده که مصرف آب در تولید شلوارهای جینش را تا ۹۶درصد کاهش می‌دهد و این یعنی کاهش مصرف یک میلیارد لیتر آب در تولید کل محصولات این شرکت. Unilever در راستای کاهش ردپای محیطی خود برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰ ردپای کربن خود را مثبت کند. آنها این کار را با حذف سوخت‌های فسیلی در عملیات تولید و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌دهند. ۵۶درصد مواد خام کشاورزی این شرکت از منابع پایدار تأمین می‌شود و این یعنی کاهش ۶۰۰ میلیون یورویی هزینه انرژی از سال ۲۰۰۸ به این طرف.

وقتی پای مسئولیت اجتماعی وسط می‌آید، برندها بیش از گذشته تلاش می‌کنند تا به نوبه خود زنجیره تأمین‌شان را پایدارتر کنند. کوکاکولا به‌عنوان یکی از برندهای پیشرو دنیا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ردپای کربن خود را تا ۲۵درصد کاهش دهد. کوکاکولا که در سال ۲۰۱۴ کامیون‌هایش 7/3 میلیون مترمکعب گاز گلخانه‌ای تولید می‌کردند با نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و استفاده از جایگزین‌های بنزین چون بیودیزل، گاز طبیعی و سیستم‌های دیزلی-برقی، سهم خود را در بهینه‌سازی حمل و نقل انجام داده است. از دیگر برندهایی که برنامه کاهش ردپای محیطی خود را دارند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار هستند. اسپار با توجه به مدل کسب و کارش که روی فرانچایز بنا نهاده شده است، در کشورهای مختلف، رویه‌های مختلف را در پیش می‌گیرد. آنها با رعایت «خرده‌فروشی مسئولانه» در زنجیره تأمین، پلاستیک را تا حد زیادی از چرخه خود حذف و با کیسه‌های کاغذی، کیسه‌های قابل تجزیه و کیسه‌های چندبار مصرف جایگزین کرده‌اند. در انگلیس ۵۱درصد بطری‌های آب «Silverbrook» به‌عنوان محصول خود اسپار از پلاستیک بازیافتی تولید می‌شود و این یعنی کاهش ۱۳۰ تنی مصرف سالانه پلاستیک.

اسپار مانند کوکا برای کاهش تولید دی‌اکسیدکربن و ردپای کربن، روی ناوگان حمل و نقلش نیز تمرکز کرده است. اسپار هلند با معرفی کامیون‌های LHV (کامیون‌های بلند و سنگین) به طول ۲۵ متر، به جای ۵۰ تن، ۶۰ تن بار را جابه‌جا کرده و ۳۰درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند. در نتیجه دی‌اکسیدکربن کمتری تولید می‌کنند. اما اسپار اتریش در راستای افزایش کارایی، با بهینه‌سازی مسیر کامیون‌هایش بین ۱۵۰۰ فروشگاه و ۶ انبار در کل کشور، سالانه 4/2 میلیون کیلومتر مسیرهایش را کوتاه‌تر کرده است. علاوه‌بر این، آنها با به‌کارگیری کامیون‌های برقی MAN آلمان مدل TGM ۲۶-۳۶۰ E  برای جابه‌جایی‌های روزمره، قدم مثبتی در کاهش ردپای کربن و آلودگی صوتی برداشته‌اند. با داشتن این کامیون‌ها، سالانه ۴۰ تن دی‌اکسیدکربن کمتر تولید و وارد چرخه زیست‌محیطی می‌شود.

اما اسپار نروژ پا را فراتر گذاشته و تکنولوژی سبز را وارد فاز جدیدی کرده است. آنها با سفارش ۱۰ مینی‌کامیون برقی به Tesla، سهم پررنگ خود را در ادای دین به محیط زیست و تکنولوژی انجام داده‌اند. مدیرعامل اسپار نروژ درباره این سفارش می‌گوید: «ما دو سالی است از کامیون‌های برقی هلندی استفاده می‌کنیم اما از لحاظ تکنولوژی باور داریم که Tesla در بازار پیشرو است. بنابراین ۱۰ کامیون از آنها خریداری کرده‌ایم. در راستای جاه‌طلبی‌مان، باور داریم که خودروهای هیدروژنی و برقی آینده را از آن خود خواهند کرد. ما فکر می‌کنیم تحویل این کامیون‌ها در سال ۲۰۲۰ خواهد بود ولی امیدواریم بتوانیم در سال ۲۰۱۹ آنها را وارد زنجیره تأمین شرکت کنیم.»

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان