«قلعه شادی» مجموعه‌ای برای تفریح، سرگرمی و آموزش

«قلعه شادی» مجموعه‌ای برای تفریح، سرگرمی و آموزش
«قلعه شادی» مجموعه‌ای برای تفریح، سرگرمی و آموزش

«قلعه شادی» مجموعه‌ای برای تفریح، سرگرمی و آموزش

برای نخستین‌بار در کشور، چند جوان توانمند و خلاق آذربایجانی دست به ابتکاری نوین زده‌اند. آنها مجموعه‌ای زنجیره‌ای در حوزه اقتصادی و اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند که تنها در سطح کشورهای پیشرفته خارجی می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد. این روزها نام «قلعه شادی» برای همه کودکان و نوجوانان تبریزی و حتی شهرهای ارومیه و زنجان آشناست، زیرا ارائه خدمات نوین و مهیج تفریحی در قلعه شادی سبب شده تا اشتیاق آنها برای رفتن به این قلعه اعجاب‌انگیز هر روز بیشتر شود. 
قلعه شادی تنها جایی برای تفریح و وقت‌گذرانی نیست؛ قلعه شادی هیجان، شادی و نشاط خانوادگی، پر کردن اوقات فراغت و مهم‌تر از همه آموزش مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به نونهالان را یکجا با هم ارائه می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه، زنجیره‌ای بودن آن است و این امکان برای همه استفاده‌کنندگان فراهم شده تا به‌طور هماهنگ، آسان و سیستماتیک از خدمات آن در هر شهری که هستند بهره‌مند شوند. ضمن آنکه در طراحی و ارائه خدمات به شهروندان هر شهری به ذائقه‌ها و سلایق مردم و کودکان شهرها نیز توجه شده تا دستگاه‌ها و بازی‌هایی ارائه شود که بیشتر با فرهنگ و سلایق آن شهر تناسب دارد. همین امر سبب شده تا در کنار مشترک بودن برخی دستگاه‌ها و بازی‌ها و امکانات، شاهد برخی خدمات نوین و تازه و منحصر‌به‌فرد در هر یک از شعب این مجموعه زنجیره‌ای باشیم. 
مجموعه زنجیره‌ای شهربازی «قلعه شادی» تاکنون در سه شهر بزرگ شمال‌غرب کشور، لحظات مفرح، شاد و خلاقانه‌ای را برای نونهالان و نوجوانان این سرزمین فراهم کرده ‌است.
یکصد جوان خوش‌ذوق و علاقه‌مند در چهار مجموعه «قلعه شادی» در شهرهای تبریز، ارومیه و زنجان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا لحظاتی خاطره‌انگیز و شاد را برای خانواده‌ها خلق کنند.
آمارها نشان می‌دهد تنها در سال 1397، بیش از 580 هزار نفر از چهار شهربازی فعال در مجتمع‌های تجاری ستاره‌باران (تبریز 1395)، اطلس (تبریز 1395)، اشراق (زنجان 1396) و ترک‌مال (ارومیه 1397) بازدید کرده و از دستگاه‌های آن استفاده کرده‌اند.

گام بعدی: تحقق آموزش در کنار تفریح
مطالعات نشان می‌دهد کودکان بیشترین و موثرترین پیام‌ها را در لحظات شادی و تفریح دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، آموزش در لحظات شادی کودک آسان‌تر و موثرتر اتفاق می‌افتد.
بنیانگذاران «قلعه شادی» با الهام از این اصل علمی، در کنار توسعه دستگاه‌ها و مراکز تفریح و شادی‌آفرین، به موضوع آموزش نیز توجه دارند تا مجموعه‌ای «خودبسنده» که تلفیقی از چند عنصر حیاتی نظیر: آموزش، تفریح و حتی تغذیه است در کنار هم به کودکان عرضه شود. همچنان که مواردی مانند بستن کمربند ایمنی و رعایت برخی مسائل در زندگی روزمره و واقعی ما، جزو الزامات است، در این مجموعه نیز رعایت برخی مقررات و قوانین به ظاهر ساده و غیرضروری برای کودکان اجباری است، چرا که «قلعه شادی» تنها جای تفریح و شادی صرف نیست، بلکه آموزش و فرهنگ‌سازی هم می‌کند.

کسب امتیاز ویژه: استاندارد تشویقی برای قلعه شادی
تک‌تک دستگاه‌ها و کل مجموعه شهربازی‌های تحت پوشش قلعه شادی، در درجه‌ی بالای امنیت قرار دارند. هر یک از دستگاه‌ها به طور مرتب توسط کارشناسان فنی خود مجموعه و کارشناسان اداره کل استاندارد، بازرسی، کنترل و نظارت شده و ضریب امنیت و سلامتی آنها تضمین می‌شود. به گونه‌ای که این مجموعه در کنار دریافت گواهی استاندارد اجباری شهربازی‌ها که دریافت آن برای همه مجموعه‌های شهربازی الزامی است، برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی موفق به دریافت گواهی «استاندارد تشویقی» هم شده است که خود گویای ضریب بالای ایمنی و کنترل دستگاه‌هاست.

تلفیق جوانی و تجربه در قلعه شادی
اپراتوری و کنترل و نظارت بر دستگاه‌های به کار رفته در شهربازی‌ها نیاز به نیروهای جوان، باحوصله و خلاق دارد. در کنار آن، کاربران و مسئولان فنی دستگاه‌ها باید افرادی با‌تجربه و ماهر باشند که با تسلط و آشنایی کافی با دستگاه‌ها، مدیریت خلاقانه و شایسته‌ای را بر مجموعه شادی‌آفرین کودکان داشته باشند.
مجموعه شهربازی‌های «قلعه شادی» در این زمینه موفق شده با تلفیق جوانی و تجربه، فضای خدمتی موفقی را ارائه دهد به گونه‌ای که میانگین سنی پرسنل مجموعه‌های قلعه شادی، 25 تا 26 سال است.

آموزش‌های دوره‌ای و ضمن خدمت برای پرسنل
قلعه شادی، خود را در حصار گذشته و سکون نمی‌داند. تحرک و پویایی اصل جدایی‌ناپذیر مجموعه‌است. از این رو، جلب رضایت مشتریان، ارائه خدمات نوین، خلق موقعیت‌های ویژه، کارآفرینی و پیشرفت و ارتقا سرلوحه برنامه‌هاست. این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه پرسنل و مجموعه خدمتگزاران خانواده‌ها در قلعه شادی، در راستای افزایش مهارت‌ها و ارتقای مهارت‌های شغلی خود، به صورت مرتب و دوره‌ای آموزش‌های لازم را ببینند. برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با رویکردها و سرفصل‌های مختلف نظیر: مشتری‌مداری، تکریم ارباب‌رجوع، برخورد با مشتری، اطفای حریق، استانداردسازی دستگاه‌ها، تامین ایمنی دستگاه‌ها و مهارت‌های فنی و... در دستور کار مدیران قلعه شادی قرار دارد.

آموزش مفاهیم ارزشی تلاش و پس‌انداز به کودکان
در گام بعدی با الهام از نمونه‌های خارجی مانند مجموعه «شهر مشاغل» در شهر تبریز و برای شهرهای بزرگ در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. در این مجموعه‌ها، ضمن تاکید بر فرهنگ ملی و باورهای دینی و اجتماعی، مسائلی از قبیل: مهارت‌های مختلف، صرفه‌جویی، کار و تلاش و قناعت به کودکان آموزش داده شده و همزمان نسبت به شناخت توانایی‌های آنان و ارائه راهنمایی‌های مفید به والدین اقدام می‌شود.
با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده «تیکت»‌های دریافتی توسط کودکان، به‌عنوان سرمایه مجازی کودکان محسوب شده و آنها می‌توانند با جمع‌آوری و پس‌انداز این تیکت‌ها جوایز متنوعی را به دست آورند. به این ترتیب این آموزه تاریخی به عینه به کودکان یادآوری می‌شود که:
نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد!
تیکت‌های دریافت‌شده توسط کودکان نیز در حساب مرتبط با کارت شهربازی جمع‌آوری می‌شوند و می‌توانند در سایر شعب قلعه شادی از مزایای آن بهره‌مند شوند. این امکان، کمک می‌کند که در صورت مفقود شدن کارت، موجودی ریالی و موجودی تیکت‌ها از بین نرود و با ارائه شماره موبایل کارت جدید با همان مبالغ کارت قبلی برای استفاد‌ه‌کننده صادر شود.

طراحی و اجرای نرم‌افزار اختصاصی «کلیک»
دنیای پرشتاب تکنولوژی و فناوری ایجاب می‌کند که شهربازی‌ها نیز از قافله مدرنیزاسیون عقب نمانند. ایده بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها برای ارائه خدمات بهتر و آسان‌تر به خانواده‌ها و کودکان برای اولین‌بار در کشور در مجموعه «قلعه شادی» به کار گرفته شد و در همین رابطه جوانان خلاق و خوش‌فکر این مجموعه با طراحی و اجرای نرم‌افزارهای اختصاصی و منحصر به‌فرد، فصل نوینی از اتوماسیون و فناوری را به مرحله اجرا گذاشتند که سبب رغبت و انگیزش بیشتر خانواده‌ها و تسهیل ارائه خدمات به آنها شده است.
«کلیک» تازه‌ترین و کاربردی‌ترین نمونه از این نرم‌افزارهاست که ضمن بهره‌گیری در مجموعه‌های «قلعه شادی»، قابل استفاده در مراکز تفریحی مدرن و همه شهربازی‌های ایران است.

«مگالگو» دستاورد تازه قلعه شادی
چرخ‌های خلاقیت در تفریحات سالم در قلعه شادی، هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد. همه دست‌اندرکاران و مدیران این مجموعه‌، همواره به فکر خلق پدیده‌های نوین و جذاب و جدید برای کودکان هستند. در تازه‌ترین نمونه از دستاوردهای این مجموعه، می‌توان به تولید بلوک‌های پلیمری «مگالگو» اشاره کرد. این بلوک‌ها، با رنگ‌های متنوع و جنس و شکل منحصر‌به‌فرد خود، فضای شاد و مفرحی را برای کودکان پدید آورده‌اند. «قلعه شادی» به عنوان اولین تولید‌کننده و استفاده‌کننده این محصول، آماده عرضه آن به سایر شهربازی‌ها و مراکز تفریحی کشور نیز می‌باشد.
مهندس امین انزلی، مدیرعامل مجموعه شهربازی‌های قلعه شادی با بیان اینکه در این مجموعه کارت‌ها و تیکت‌های ارائه‌شده در تمام شعب قابل استفاده است، می‌گوید: «هر چند هماهنگ‌سازی و یکسان‌سازی ارائه خدمات در همه شعب زحمت زیادی دارد ولی با این وجود این مهم محقق شده و برند «قلعه شادی» توسعه هماهنگی یافته است. به گونه‌ای که هر استفاده‌کننده‌ای در کنار مشاهده اشتراکات و هماهنگی‌های مربوط به هر یک از مجموعه‌ها، با امتیازات و ویژگی‌های خاص هر شهربازی نیز آشنا خواهد شد.»
مهندس رضا مسعودی، رئیس هیات‌مدیره مجموعه زنجیره‌ای قلعه شادی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه می‌گوید: «بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده، طی سه سال آینده شعب قلعه شادی در سایر شهرهای کشور نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و این رویداد در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر است چراکه در کنار فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای با یک رویداد اقتصادی _ اجتماعی به نام «شهربازی‌های زنجیره‌ای» وارد بازار کار، تفریح، سرگرمی و اشتغال می‌شود.» وی ابراز امیدواری می‌کند که تعداد شعب در سه سال آینده به 10 عدد برسد. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان