صنعت خرده فروشی در حال پوست اندازی است

صنعت خرده فروشی در حال پوست اندازی است
صنعت خرده فروشی در حال پوست اندازی است

بزرگان ریتیل ایران در گفتگو با خط بازار

صنعت خرده فروشی در حال پوست اندازی است

حمید بهمنی رئیس هیات مدیره شرکت زبراسیا با اشاره به نیاز کشور به توسعه فناوری های نوین در صنعت خرده فروشی اظهار کرد: صنعت خرده فروشی در ایران در حال پوست انداختن است و در دوره گذار به رویکردهای مدرن، نیازمند فناوری های جدید است

  در نشست خبری نخستین نمایشگاه مراکز خرید، مجتمع های تجاری و رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور شاهرخ کشاورز مدیر ماهنامه تجارت طلایی و مجری این نمایشگاه، سام ضرابی مشاور بین المللی صنعت خرده فروشی و قائم مقام مدیرعامل شرکت گلدیس تجارت، محسن بهداری مدیر پروژه میکا مال کیش، محمد حسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای فامیلی و افق کوروش، محسن پوررضایی مدیر مرکز تجاری گلشهر مشهد و حمید بهمنی رئیس هیات مدیره شرکت زبراسیا برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، شاهرخ کشاورز مجری نخستین نمایشگاه مراکز خرید، مجتمع های تجاری و رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی با بیان این که این نمایشگاه اولین رویداد این بخش در سطح کشور است که به همت ماهنامه تجارت طلایی برگزار می شود، اظهار کرد: نمایشگاه صنعت خرده فروشی یک نمایشگاه بی تو بی(بین فعالان صنعت خرده فروشی) محسوب می شود و هدف این نمایشگاه این است که با جمع کردن کلیه عوامل تاثیرگذار صنعت خرده فروشی - از عوامل زیرساختی و سخت افزاری تا عوامل نرم افزاری و مدیریتی و آموزشی-زیر یک سقف، به تعامل حلقه های زنجیره تامین این صنعت با یکدیگر کمک کند.

وی با اشاره به این که اقتصاد ایران نیازمند گذر از رویکردهای سنتی به رویکردهای مدرن در بسیاری از حوزه ها و از جمله در حوزه صنعت خرده فروشی است، افزود: این رویداد امسال با حضور 60 شرکت در کشور ما برگزار می شود که به عنوان نخستین سال برگزاری استقبال خوبی از آن صورت گرفته و یکی از باکیفیت ترین نمایشگاه های این حوزه در خاورمیانه به شمار می رود. با توجه به شرکت های معتبری که از کلیه اجزای زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در این نمایشگاه حضور دارند و با توجه به تعاملی که بین این شرکت ها در این رویداد صورت می گیرد و همچنین با برگزاری ورک شاپ های آموزشی که با حضور کارشناسان بین المللی، این رویداد را حرکتی موثر برای ورود ایران به رویکردهای مدرن صنعت خرده فروشی و توسعه مراکز خرید مدرن می دانیم.

وی تصریح کرد: امسال مشکلات تحریمی مانع حضور شرکت های بین المللی در این نمایشگاه شد اما قطعا در سال های آینده شاهد حضور شرکت ها و برندهای معتبر این صنعت از کشورهای خارجی در این نمایشگاه خواهیم بود.

در ادامه این نشست سام ضرابی مشاور بین المللی صنعت خرده فروشی و قائم مقام مدیرعامل شرکت گلدیس تجارت، با بیان این که صنعت خرده فروشی در ایران سابقه چندانی ندارد و با فاصله 50 ساله از صنعت خرده فروشی جهان حرکت می کند، اظهار کرد: عقب ماندن از قافله صنعت خرده فروشی مدرن و بی توجهی به رویکردهای مدرن این صنعت موجب خسارت به زنجیره توزیع و فروش کالا و هدررفت منابع کشور می شود و از این جهت برگزاری چنین رویدادهایی برای اصلاح این وضعیت بسیار مفید و موثر است.

وی در ادامه با بیان این که در ایران مفهوم خرده فروشی مدرن ناشناخته است، تصریح کرد: در دنیا این مفهموم به معنای فروش خوشحالی و تجربه خرید است و به همین دلیل توسعه صنعت خرده فروشی در کشورهای مدرن و حتی برخی کشورهای همسایه موجب افزایش رغبت مردم به خرید کالا از مراکز مدرن و کاهش اتلاف منابع و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بیشتر در این کشورها شده است و این در حالیست که در ایران صنعت خرده فروشی در بهترین حالت خود، با کمک برخی پارتنرهای بین المللی سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده و بخش کمی از نیازهای مردم و سرمایه گذاران را پوشش داده است.

ضرابی خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم و مشکلاتی که در قوانین و مقررات و ساختارهای اقتصاد کشور ما وجود دارد و شرکت های بزرگ و بین المللی صنعت خرده فروشی در ایران حضور موثری ندارند، نبود رقبای قدرتمند موجب شده است که به رغم تلاش های درخور تقدیر مجموعه هایی مثل هایپر استار و گلرنگ و افق کوروش و ...، صنعت خرده فروشی کشور ما هنوز تا رسیدن به جایگاه لازم فاصله زیادی داشته باشد.

محسن بهداری مدیر پروژه میکا مال کیش نیز در این نشست با بیان این که در مقطع کنونی عوامل بیرونی مثل تحریم باعث توقف ورود برندهای مطرح خرده فروشی به بازار ایران شده است، اظهار کرد: البته در دل این تهدید فرصتی هم وجود دارد و آن این که برندهای داخلی صنعت خرده فروشی پتانسیل خوبی برای رشد داشته اند و بعضا از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کرده اند. ضمنا برخی مناطق کشور ما کمتر تحت تاثیر تحریم قرار گرفته اند و از جمله منطقه آزاد تجاری کیش که پروژه بزرگ میکا مال در آن واقع شده به دلیل ماهیت آزاد این منطقه کمتر مورد تهاجم تحریم قرار دارد.

بهداری با رد این فرضیه که کیش از نظر مراکز تجاری و خرید به اشباع رسیده است، گفت: در کیش، شاهد انواع مختلف مال ها و مراکز تجاری هستیم و همان طور که مستحضرید این جزیره در حال تغییر فاز و توسعه صنعت گردشگری است، بر این اساس برخی مراکز تجاری مثل میکا مال یک بازار قابل توجه 2 میلیون نفری از افرادی که برای گردش به این جزیره سفر می کنند را بازار هدف خود می دانند.

مدیر پروژه میکا مال کیش همچنین با اشاره به کسب افتخارات متعدد توسط مجموعه میکا مال در حوزه مراکز تجاری که تجربه خوبی برای مشتری ایجاد می کنند، بر لزوم توجه به برندسازی و توسعه برند در صنعت خرده فروشی تاکید کرد.

در ادامه این نشست، محمد حسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای فامیلی و افق کوروش، در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی خط بازار مبنی بر از رونق افتادن کسب و کارهای محلی و ورشکسته شدن سرمایه گذاران جز مانند سوپر مارکت ها و بیکار شدن کسبه محلی با اشاره سهم مراکز تجاری و فروشگاه های زنجیره ای از خریدهای خانوار اظهار کرد: مشکلی که در صنعت خرده فروشی با آن مواجه هستیم این است که فروشگاه های زنجیره ای تامین11 درصد سبد کالای خانوار را به عهده دارند در حالی که در کشوری مثل ترکیه این عدد به 80 درصد نزدیک شده است.

وی تصریح کرد: هر چه این سهم افزایش یابد با خرید باکیفیت تر و قیمت های شفاف تر و پاسخگویی بهتری از سوی زنجیره توزیع و فروش نسبت به مشتری و مصرف کننده مواجه خواهیم بود.

اسمایی درباره فرضیه تعطیلی مراکز خرید کوچک و کاهش اشتغال با توسعه مال ها و مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای گفت: روند توسعه روش ها و رویکردهای مدرن صنعت خرده فروشی قطعا به تحولاتی در کشور ما خواهد انجامید و بسیاری از مراکز سنتی را به تعطیلی سوق خواهد داد اما این به معنای کاهش اشتغال و کوچکتر شدن بازار خرده فروشی نیست چرا که مراکز مدرن تجاری و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای علاوه بر ایجاد بهره وری در شبکه توزیع و فروش، گردش مالی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیمی به مراتب بیشتر از فروشگاه های کوچک و سنتی ایجاد می کنند. ضمنا خرده فروشان سنتی نیز با برخی راهکارها از جمله نزدیک شدن به هم و ایجاد زنجیره صنفی در مقام حفظ بازار خود و رقابت با مال ها هستند که این رقابت در کل به نفع مصرف کننده و اقتصاد کشور است.

وی همچنین گفت: فروشگاه های فامیلی و افق کوروش با الگوبرداری از یک مجموعه ترکیه ای پا به عرصه صنعت خرده فروشی مدرن گذاشت ولی اکنون ما سطح فعالیت خود را در ایران از شرکت مذکور بسیار فراتر برده ایم و در افق پیش رو توسعه بیشتری را نیز در این در کسب وکار خود خواهیم داشت.

در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خط بازار محسن پوررضایی مدیر مرکز تجاری گلشهر مشهد با بیان اینکه این مرکز تجاری مرتفع ترین مرکز تجاری شرق کشور به شمار می رود و سرمایه گذاری قابل توجه بخش خصوصی را در این حوزه به نمایش می گذارد، اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی باید با حمایت های دولت و حاکمیت همراه باشد تا این سرمایه گذاری ها به توسعه اشتغال و شکوفایی اقتصادی کشور ما منتهی شود.

پوررضایی برخی رویکردها در حوزه معماری و شهرسازی را با منافع پایدار مردم در تضاد دانست و افزود: برخی خیابان ها ماهیت تجاری و صنفی دارند و وجود مراکز خرید کوچک در آنها طبیعی است اما مجوز دادن به واحدهای صنفی کوچک در خیابان هایی که ماهیت تجاری ندارند نفع پایداری برای توسعه شبکه توزیع و فروش کشور ندارد.

وی همچنین به ظرفیت عظیم شهر مشهد در جذب توریست مذهبی داخلی و خارجی اشاره کرد و یادآور شد: این ظرفیت می تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند و تاثیر مثبت قابل توجهی بر اقتصاد کل کشور داشته باشد به شرط آن که سیاست گذاری های دولت در جهت تشویق سرمایه گذاری و جذب گردشگر به این منطقه باشد.

وی در مورد علاقه مندی عراقی ها به سرمایه گذاری در مشهد گفت: محدودیت هایی در این زمینه از نظر قانونی وجود دارد و خود عراقی ها هم تاکنون تمایل چندانی به سرمایه گذاری در مراکز تجاری نشان نداده اند اما با توجه به اشتراکات پررنگ فرهنگی بین دو کشور و حضور پرتعداد عراقی ها به عنوان زائر در مشهد، افق پیش رو در زمینه فعالیت اقتصادی آنها در مشهد امیدوار کننده است.

در تکمیل پرسش خبرنگار خط بازار نیز حمید بهمنی رئیس هیات مدیره شرکت زبراسیا از شرکت های ارائه دهنده خدمات نوین به مراکز تجاری و صنعت خرده فروشی نیز در این نشست با اشاره به نیاز کشور به توسعه فناوری های نوین در صنعت خرده فروشی اظهار کرد: صنعت خرده فروشی در ایران در حال پوست انداختن است و در دوره گذار به رویکردهای مدرن، نیازمند فناوری هایی است که عملکرد این صنعت را مطابق انتظارات و نیازهای روز جامعه پیش ببرد.

وی از رونمایی ارائه راهکارها و روش های مکانیزه استفاده از بارکد برای شناسایی و رهگیری کالا و دیگر فناوری های نوین مورد نیاز صنعت خرده فروشی و مراکز تجاری توسط شرکت زیراسیا در این نمایشگاه خبر داد.

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان