وضعیت ناکوک صنف ساعت در بازار کار

وضعیت ناکوک صنف ساعت در بازار کار
وضعیت ناکوک صنف ساعت در بازار کار
 
وضعیت ناکوک صنف ساعت در بازار کار
 
اتحادیه فروشندگان ساعت در پایتخت نخستین بار در سال ۱۳۴۴ تأسیس شد که در ابتدای آغاز به فعالیت خود با اتحادیه طلافروشان همراه بود. اما از ۱۳۷۲ و براساس قانون از اتحادیه طلافروشان جداشد تا اتحادیه ساعت‌فروشان و تعمیرکاران ساعت تهران شود و به نوعی لقب یکی از بی حاشیه ترین و مردمی ترین اتحادیه های کشور را یدک بکشد. در ادامه این متن با تعدادی از اعضای هیات مدیره این اتحادیه به گفتگو نشستیم که شاهد شرح آن در ادامه خواهید بود.
 
اقدامات انجام شده در سال گذشته توسط اتحادیه ساعت
جناب اقای غلامحسن ادریس آبادی، خزانه دار اتحادیه ساعت پیرامون عملکرد اتحادیه در سالی که گذشت توضیحاتی ارائه کرد و درباره تغییر یا عدم تغییر در اعضای هیئت مدیره پاسخگوی ما بود.
به گفته آقای ادریس آبادی طی سال 96 تلاش های بسیاری توسط اتحادیه ساعت برای افراد عضو در این اتحادیه انجام شد. این اقدامات دربرگیرنده مسائل متعددی از جمله مسائل مالی، اقدامات مربوط به جواز و پیگیری های مالیاتی بوده است که حتی‌الامکان سعی برآن شد تا سقف مالیات ها در کمیسیون های مالیاتی به اندازه ای برسد که مورد رضایت همکاران قرار گیرد.
طبق اظهارات خزانه دار اتحادیه ساعت، درحال حاضر پنجمین دوره هیئت مدیره ساعت است و هیئت مدیره کنونی نیز برای دومین بار انتخاب شده است. براساس مصوبه اتاق اصناف اعضای هیئت پنج نفر هستند ویک نفر نیز به عنوان بازرس از طرف هیئت مدیره و با رای گیری انتخاب میشود. بطور کلی در اعضای هیئت مدیره کنونی تغییری ایجاد نشده است.  
  
دستاوردهای نمایشگاه تخصصی در حوزه ساعت
جناب آقای عبدالرحیم احمدی رییس هیات مدیره اتحادیه ساعت درخصوص اهداف اتحادیه از راه اندازی نمایشگاه ساعت و همچنین ستوردهای آخرین نمایشگاه برگزار شده و زمان تقریبی برگزاری دور بعدی نمایشگاه سخن گفت.
آقای احمدی گفت: نخستین دوره نمایشگاه ساعت در تاریخ 27 بهمن ماه 95 به مدت 4 روز در برج میلاد تهران برگزار شد که هدف از آن تشخیص کالای اصل از کالای تقلبی بود و با استقبال پرشور حدود 10 هزار نفر بازدیدکننده مواجه شد. ضمن اینکه بازدیدکنندگان جدا از خرید ساعت مورد نظر خود که تمامی اصل هم بودند، امکان آگاهی از انواع مدل های مطابق با مد روز را داشتند. ضمن اینکه ما درصدد هستیم تا به یاری خدا بتوانیم نمایشگاه بعدی را در آذرماه سال جاری برگزار کنیم.  
       
حمایت مالی نمایشگاه تخصصی ساعت
در ادامه جناب آقای پرویز پزشکی نایب رییس اول اتحادیه ساعت درباره بار مالی نمایشگاه ساعت و تمهیدات درنظر گرفته شده برای کاهش بار مالی نمایشگاه توضیحاتی را ارائه داد.
آنطور که آقای پزشکی می گوید مسئولیت بار مالی نمایشگاهی که زمستان 95 برگزار شد، برعهده یک پیمانکار بود که برای هرمتر ازغرفه ها مبلغی در حدود 850 هزار تومان هزینه شد. اما با توجه به نوسانات کنونی بازار ارز، برگزاری دور بعدی نمایشگاه با افزایش چند درصدی در نرخ متراژ غرفه ها مواجه خواهد شد. طبق اظهارات نایب رییس اول اتحادیه ساعت بالغ بر 90 درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه سال 95 از نحوه برگزاری ابراز رضایت کردند و خواهان برگزاری آن دردو نوبت سالانه در زمان مناسب بودند که با توجه با بالا بودن حجم کاری اتحادیه ساعت، انجام آن درحال حاضر امکان پذیرنیست.
 
چالش های پیش روی صنف ساعت
آقای غلامحسن ادریس آبادی در ادامه این گفتگو ضمن ابراز تاسف از وجود چالش های بسیار بر سرراه فعالیت صنوف مختلف فعال داخلی گفت  با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کسبه مجبور به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متعددی هستند. چرا که احتمالا ارز با نرخ 4هزار و دویست تومان به کالایی همچون ساعت تعلق نمیگیرد و مشکل ساز خواهد شد.
 
 
نظارت بر نحوه فعالیت ساعت فروشان
آقای عبدالرحیم احمدی در پاسخ به چگونگی نظارت بر عملکرد ساعت فروشان اظهار داشت: ساعت فروشان در رده های مختلفی مشغول به فعالیت هستند. به عنوان مثال تعدادی از آنها ارائه دهنده خدمات پس از فروش هستند که لیستی از این خدمات توسط اتحادیه ساعت به اتاق اصناف کشور ارائه و تایید شده و در فروشگاه های معتبر عرضه کننده ساعت قابل مشاهده است. خریداران نیز در صورت عدم رضایت از خرید و یا هزینه پرداخت شده می توانند شکایت خود را برای پیگیری های لازم توسط اتحادیه ساعت مطرح نمایند.
 
مبنای قیمت گزاری ساعت ها
آنطور که نایب رییس اول اتحادیه ساعت می گوید قیمت گزاری ساعت ها توسط اتحادیه انجام نمیشود. اما فروشندگان عمده  وخرده فروشان می توانند به ترتیب کالای خود را با سود 7 و 15 درصدی به فروش برسانند. ضمن اینکه دریافت سود فراتر از درصد اعلام شده  توسط فروشندگان تخلف بوده و مورد پیگیری واقع می شود .
 
نحوه نظارت بر خدمات پس از فروش
در ادامه خزانه دار اتحادیه ساعت درخصوص نحوه نظارت اتحادیه بر ارائه خدمات پس از فروش توسط فروشگاه ها به خریداران هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برخی برندهای ساعت که در داخل کشور دارای نمایندگی هستند؛ خود ارائه دهنده خدمات پس از فروش بوده و مسئولیت پاسخگویی در برابر فروش برندهایی را دارند که به داخل کشور وارد کرده اند. اما خدمات پس از فروش آن دسته از برندهایی که در داخل کشور نمایندگی ندارند، توسط همکاران مجربی ارائه خواهد شد که علاوه بر گذراندن دورهای تخصصی،  توسط اتحادیه به رسمیت شناخته شده و مشغول به فعالیت هستند.
 
 
راهکارهای اتحادیه برای مقابله با سودجویان صنف ساعت 
سوال بعدی خبرنگار تجارت طلایی پیرامون اقدامات مدنظر اتحادیه ساعت در زمینه جلوگیری از واردات ساعت های تقلبی و فروش آن بجای ساعت اصلی بود که رییس آقای احمدی به عنوان ریاست این اتحادیه تصریح کرد: از کلیه واردکنندگان برای حضور در اتحادیه دعوت به عمل آمد و برای خودداری از فروش کالاهای اصل به فروشگاه هایی که ارائه دهنده کالای کپی هستند  امضا گرفته شد. براساس آن در صورتی که یک فروشگاه کالای تقلبی بفروشد، کالای مورد نظر توسط کمیسیون فنی مورد نظر اتحادیه؛ بررسی و مورد تذکر قرار میگیرد و در صورت تکرار، فروشگاه فرد متخلف پلمپ خواهد شد.
آقای ادریس آبادی نیز در تکمیل پاسخ این سوال اظهار داشت: ما جز معدود کشورهایی هستیم که قانون کپی رایت را رعایت نمیکنیم و به این خاطر برای مقابله با ورود کالاهای تقلبی با محدودیت مواجه هستیم.
نوسانات قیمت ارز و مشکلات پیش رو
نایب رییس اول اتحادیه ساعت پیرامون مشکلات به وجود آمده در پی نوسانات قیمت ارز در کشور در راستای واردات ساعت  بیان داشت: با افزایش نرخ ارز همکاران ما دچار مشکل شده اند. زیرا کالایی که با نرخ ارز 3 هزار هفتصد تومان وارد میشد؛ با رکود مواجه شده است. همچنین واردات مجدد برندهای مختلف ساعت افزایش حدودا دوبرابری خواهد داشت که این موضوع نیز از حیطه اختیارات اتحادیه و قانون گزار خارج بوده و همگانی است. این رکود بازار ساعت اتفاقات تلخی نظیر افزایش قشر بیکار جامعه را در پی خواهد داشت.
سخن آخر
آقای ادریس آبادی جمله ای را به عنوان آخرین سخن به ماهنامه تجارت طلایی بیان کرد. به گفته وی بر اساس آمارهای گرفته شده در کشور صنف ساعت فروشان دربرگیرنده حدود 2 میلیون فرد فعال همچون فروشنده، تعمیرکار، ویزیتور و ...است که با ادامه روند رو به رشد نرخ ارز و رکود اقتصادی کنونی با مشکلات مالی و بیکاری مواجه خواهند شد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان