رفتار بازار ارز در هفته پیش رو

رفتار بازار ارز در هفته پیش رو
رفتار بازار ارز در هفته پیش رو
رفتار بازار اراز در هفته پیش رو
در حالی که قیمت دلار روندی نزولی به خود گرفته است و سیاست‌گذاران با ارائه طرح‌های جدید به دنبال تداوم این کاهش قیمت هستند اما حتی اتفاقاتی مانند افزایش غیررسمی نرخ سود بانک‌ها هم باعث نشده سرمایه‌ها از بازار ارز به بانک‌ها منتقل شوند. در این شرایط آیا روند نزولی دلار ادامه می‌یابد؟
 
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار در پنجشنبه ۲۲ شهریور ماه امسال در حالی به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که در ابتدای این هفته قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۱۴ هزار تومان بود.در همان ابتدای هفته ریزش قیمت دلار توسط برخی پیش‌بینی می‌شد اما تحقق این پیش‌بینی قیمت دلار به نظر می‌رسد به زمان بیشتری نیاز دارد.گزارش میدانی از بازار ارز در هفته اخیر نیز نشان می‌دهد هرچند نرخ دلار حتی تا مرز ۱۵ هزار تومان هم پیش رفت اما در مجموع ثبات نسبی در این بازار حاکم بود. موضوع قابل توجه استقبال معامله‌گران از فروشندگان دلار بود. همین مساله برخی نگرانی‌ها نسبت به تداوم روند صعودی قیمت دلار را بیشتر می‌کند.
 
از سوی دیگر سود بانکی هم سد راه دلار نشد و هرچند خبرگزاری‌ها از افزایش غیررسمی نرخ سود بانکی خبر می‌دهند اما حتی این اتفاق هم به نظر نمی‌رسد از عطش خرید دلار کم کرده باشد. در این مورد ایسنا گزارش داده که بانک‌ها نرخ سود در حساب‌های سپرده را در فاصله دوم شهریورماه به بعد افزایش داده و حتی سپرده‌های با سود ۲۳ درصدی افتتاح کردند.
 
در همین حال سیاست‌گذاران نیز بیکار ننشسته‌اند. ثبت سفارش برای واردات کالاهای دارای قبض انبار گمرکی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به پیشنهاد گمرک، بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی بلامانع اعلام شده است.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز از اختصاص ۱٫۸ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و ۱٫۴ میلیارد یورو نیمایی برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای در یک ماه اخیر خبر داده تا به متقاضیان ارزی کشور به نوعی اطمینان خاطر ارزی بدهد. با این حال پس از اینکه با تایید شورای نگهبان ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به قانون تبدیل شده، نااطمینانی‌هایی درباره آینده ریاست کل بانک مرکزی به وجود آمده است. آیا همتی ۶۱ ساله مجبور به ترک بانک مرکزی خواهد شد؟ در صورت رخ دادن این اتفاق شاید بازار ارز واکنشی از خود نشان دهد.
 
دلار در هفته پیش‌رو
با وجود نااطمینانی ناشی از خروج احتمالی همتی از بانک مرکزی اما دیگر مولفه‌های موثر بر بازار ارز پیام نگران‌کننده‌ای ندارند. افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی از سویی و اتفاقات سیاسی اخیر از جمله مذاکرات اخیر ایران با روسیه و ترکیه و در کنار این افزایش احتمالی نرخ سود می‌توانند برای بازار ارز پیام‌های آرام‌بخشی داشته باشد. در هفته اخیر کشور همسایه ایران (یعنی ترکیه) هم دست به یاری گرفتن از سیاست افزایش نرخ سود بانکی زد و نرخ سود را به ۲۴ درصد رساند که این اقدام منجر به رشد ارزش لیر شد.
 
علاوه بر این، همچنان لوایح چهارگانه و تسهیل تبادلات پولی بین‌المللی ایران مطرح است که طبق پیش‌بینی پروانه مافی، نماینده مجلس با تصویب این لوایح قیمت دلار ۵۰ درصد ارزان می‌شود.اما از سوی دیگر اخیرا پس از اعلام آمادگی کانادا برای حل مناقشات تجاری خود با آمریکا، دلار در برابر همه همتایان مهم خود به جز ین صعود کرد.
 
در مجموع یک طرف صعود دلار در برابر سایر ارزها ، استقبال معامله‌گران از خرید دلار، نااطمینانی‌های ناشی از خروج احتمالی رئیس کل بانک مرکزی و کاهش احتمالی درآمدهای نفتی ایران وجود دارد و در سوی دیگر گشایش‌های ارزی، افزایش احتمالی نرخ سود بانکی و ارزانی احتمالی دلار به واسطه احتمال تصویب لوایح چهارگانه و تسهیل تبادلات پولی بین‌المللی ایران که باید دید در کشمکش این عوامل کدام یک اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
 
به نظر می‌رسد چهار عامل نخست بیشتر برای دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت تاثیر دارند و سه عامل دیگر باعث شوند در مقاطعی (مانند شاید هفته جاری) قیمت دلار را ارزان کنند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان