مسکن در پاییز هم ارزان نمی شود

مسکن در پاییز هم ارزان نمی شود
مسکن در پاییز هم ارزان نمی شود
مسکن در پاییز هم ارزان نخواهد شد
دو فعال بازار مسکن می‌گویند چنانچه بازارهای موازی همچون ارز، بورس و طلا ساماندهی نشوند قیمت مسکن در فصل پاییز روند افزایشی به خود خواهد گرفت.
 
نگرانی مردم درباره آینده قیمت مسکن همچنان وجود دارد. آیا با فرا رسیدن فصل پاییز ممکن است همراه با کاهش معاملات مسکن، قیمت‌ها در این حوزه  روند نزولی به خود بگیرند؟در پاسخ به این پرسش دو فعال بازار مسکن می‌گویند: چنانچه بازارهای موازی همچون ارز، بورس و طلا ساماندهی نشود قیمت مسکن در فصل پاییز روند افزایشی را به خود خواهد گرفت.
 
در همین رابطه عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک تهران در پیش‌بینی درباره قیمت مسکن در پاییز به تجارت‌نیوز گفت: باتوجه به تغییرات روزانه‌ای که در اقتصاد کشور نمایان است، پیش‌بینی افزایش قیمت در فصل پاییز موضوعی زودهنگام است. درحالی که باید اشاره کرد وزه مسکن  وارد رکود عمیقی شده است.
 
حسام عقبایی به حجم معاملات مسکن در فصل تابستان اشاره‌ کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که در خرداد و تیر ماه با کاهش ۲۵ درصدی حجم معاملات رو به رو بوده‌ایم. افزون بر آن در مرداد و شهریور ماه نیز به ترتیب کاهش ۳۶ و ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد بودیم. بنابراین این وضعیت بیانگر آن است که ما وارد دوران پیش رکود نشده‌ایم بلکه در حوزه مسکن مستقیما وارد فاز رکودی شدیم.
 
او معتقد است: چنانچه در نیمه دوم سال جاری با این روند پیش رویم و تحولی در بازار ارز و طلا حاصل نشود مسکن وارد فاز  رکود- تورمی خواهد شد. یعنی نه تنها قیمت‌ها روند کاهشی را به خود  نخواهند گرفت، بلکه رکود هم عمیق‌تر خواهد شد.این فعال بازار مسکن گفت: به نظر می‌رسد چنانچه تمام مولفه‌های اقتصادی که در حوزه مسکن تاثیرگذار هستند تا پایان زمستان روند ثابتی داشته باشند می‌توان امیدوار شد که در فصل بهار سال ۹۸ از رکود نجات پیدا کنیم.
 
تجربه گرانی مجدد در پاییز
از سوی دیگر یک کارشناس اقتصاد مسکن هم نسبت به وضعیت مسکن در فصل پاییز به تجارت‌نیوز گفت: اقتصاد ایران دچار چالش و التهابات فراوانی است. با وجود تغییر روزانه در مولفه‌های کلان اقتصادی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را برای حوزه مسکن داشت؛ این درحالی است که طی سال‌های گذشته کارشناسان این حوزه با بررسی برخی اعداد و ارقام می‌توانستند یک سال آتی این حوزه را مورد تحلیل قرار دهند. اما امروز شرایط تغییر کرده و تا زمانی که دولت نتواند مولفه ارز را ساماندهی کند نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای این حوزه متصور شد.
 
منصور غیبی در ادامه افزود: در شرایط فعلی با تثبیت بازارهای موازی همچون ارز، طلا و بورس می‌توان این امیدواری را داد که قیمت مسکن نیز در فصل پاییز روند ثابتی را در پیش خواهد گرفت.او با اشاره به تشدید التهابات اقتصادی اظهار کرد: با عدم مدیریت مولفه‌های کلان و افزایش التهابات اقتصادی قیمت مسکن نیز در نیمه دوم سال جاری روند افزایشی را به خود خواهد گرفت.
 
منبع : تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان