بعد از سقوط قیمت دلار،نوبت به بازار مسکن می رسد

بعد از سقوط قیمت دلار،نوبت به بازار مسکن می رسد
بعد از سقوط قیمت دلار،نوبت به بازار مسکن می رسد

بعد از سقوط قیمت دلار،نوبت به مسکن می رسد

کارشناسان بازار مسکن می‌گویند: برخلاف اینکه عده‌ای معتقدند قیمت خانه مجدد گران می‌شود اما معتقدیم با آرام شدن وضعیت ارز قیمت خانه علاوه بر تثبیت، ارزان هم می‌شود.


پس از اینکه فصل تابستان با افزایش قابل توجه قیمت مسکن گذشت، این روزها بازار مسکن به اما و اگر وصله پینه شده است. همین جمله کافی است تا حق مطلب ادعا شود و بگوییم که در این شرایط خیلی دقیق نمی‌توان برای این بخش پیش‌بینی داشت. اکثر کارشناسان آینده این حوزه را به بازار طلا و ارز گره زدند. آنها می‌گویند که ممکن است مردم از بازار ارز و سکه اشباع شوند و قیمت‌ها روند ثابتی را به خود بگیرد، در این شرایط مسکن جذاب خواهد شد و افزایش دوباره  قیمت‌ها در انتظار این بخش است.

برخی از کارشناسان هم فعالیت‌های اقتصادی و کنترلی دولت را بی‌اثر می‌دانند و می‌گویند جهش قیمت رخ داده به دلیل افزایش هزینه‌ها بوده است و هنوز افزایش تقاضا دامنگیر بازار نشده و چه بسا با افزایش خرید مسکن از سوی مردم و حتی سوداگران، قیمت مسکن در سال‌جاری مجدداً با افزایشی روبه‌رو می‌شود که غیرقابل پیش‌بینی است.

از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد. تقاضایی برای آن نیست و بنابراین حباب قیمت‌ها تا سال آینده شکسته خواهد شد.

خانه ارزان می‌شود؟
در همین حال یک کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا با آرام شدن بازار ارز سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن می‌رود؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه قرار باشد ثبات در بازار ارز شکل گیرد به تبع آن دیگر بازارها نیز روند آرامی را در پیش خواهند گرفت. بنابراین معتقدیم با ثبات بازار ارز قیمت مسکن روند صعودی نخواهد داشت.

فرهاد بیضایی می‌افزاید: البته ثبات و ساماندهی بازار ارز هم در حد شایعه است. باید برای پیش‌بینی بازار مسکن منتظر تشدید تحریم‌ها که قرار است از ۱۳ آبان ماه اعمال شود، ماند. چرا که در آن زمان با اعمال قوانین منع کننده همه بازارها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

در عین حال یک عضو انبوه‌سازان مسکن نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در آذر ماه و با تشدید تحریم‌ها جهش قیمت مسکن در راه است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد. با این وضعیت تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ این رکود در این حوزه پابرجاست و تا هفت ماه دیگر هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد.

عباس شوکتی درباره چرایی ثبات قیمت مسکن تا سال آینده اظهار می‌کند: در این بازه زمانی قیمت مسکن به خصوص در شهر تهران بسیار حبابی است. یعنی افراد به طور اختیاری و بدون پایه علم و اقتصاد مسکن خود را قیمت‌گذاری می‌کنند. با وجود این برای قیمت‌های فرضی و حبابی مشتری و تقاضایی وجود ندارد.

او می‌گوید: تجربه نشان داده زمانی که نرخ طلا و ارز افزایش می‌یابد قیمت مسکن روند کاهشی می‌گیرد. حال امیدواریم با تزریق برنامه‌های جامع بتوان در این حوزه اقدامات قابل قبولی انجام داد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان