نگین‌های درخشان سواروسکی بر بدنه برج آزادی

نگین‌های درخشان سواروسکی بر بدنه برج آزادی
نگین‌های درخشان سواروسکی بر بدنه برج آزادی
نگین های درخشان سواروسکی بر بدنه برج آزادی
طراحی لباس یکی از هنرهای جذاب و خلاقانه است که طی سال‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جلب کرده، تا جایی که بیشتر در سنین پایین‌تر و در قشر جوان خودنمایی می‌کند. ضمن آنکه مدتی است اهمیت و تمرکز در عرصه طراحی لباس قوت پیدا کرده و رویدادهای متنوعی در این زمینه در کشور برگزار می‌شود که رویداد مدوسامیت از جمله این رویدادهای تحسین‌برانگیز به شمار می‌رود. به همین بهانه گفت‌وگویی را با یکی از طراحان جوان و موفق ایرانی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
لطفا یک بیوگرافی کوتاه از خودتان ارائه دهید و بفرمایید فعالیت‌تان در این عرصه را چطور آغاز کردید؟
من رضا زارعی هستم متولد 1361. حدود 9 سال است که در حوزه طراحی لباس فعالیت می‌کنم. حضور در عرصه طراحی لباس را از ابتدایی‌ترین مراحل آغاز کرده‌ام و در حال حاضر عمده فعالیت من در زمینه طراحی لباس برای بانوان خصوصا لباس عروس است.
 
خصوصیات یک طراح موفق از نظر شما چیست؟
از نظر من داشتن خلاقیت و نوآوری برای موفقیت در حوزه طراحی لباس از مهم‌ترین موارد لازم برای موفقیت است. ضمن آنکه یک طراح لباس باید توانایی رسوخ کردن به ذهن و شخصیت فرد درخواست‌کننده طرح را داشته باشد. علاوه‌بر آن چگونگی شناخت آناتومی بدن را بداند تا طرحی را مطابق با خلق و خوی فرد ارائه دهد. 
 
لطفا پیرامون حضورتان در رویداد بزرگ رونمایی از محصولات سواروسکی در هتل میناسلام دبی و همچنین لباسی که برای این رویداد با نماد برج آزادی و تزئین با کریستال‌های سواروسکی به نمایش گذاشتید و دلایل انتخاب آن توضیحاتی برای مخاطبان «تجارت طلایی» ارائه دهید.
حضور من در رویداد برند سواروسکی در دبی به صورت اتفاقی و با معرفی یکی از دوستان انجام شد. در ابتدا طرحی را ارائه داده بودم که طی مدتی مشخص، شامل تغییرات متعددی شد و در نهایت به آنجا رسید که احساس کردم این طرح در حال نزدیک شدن به نشانه‌هایی از برج آزادی است. من نیز به دلیل علاقه ذاتی که به این برج دارم، تلاش مضاعف کردم تا طرح ارائه شده به نماد واقعی خود بیشتر نزدیک شود.
ناگفته نماند که قصد من در ابتدا طراحی لباس عروس بود؛ اما با تغییر رنگ پارچه و سنگ‌هایی که برای تزئین این لباس به کار برده شد، در نهایت لباسی با طرح برج آزادی برای رویداد سواروسکی به سرانجام رسید که با تحسین نیز همراه بود. در حقیقت طرح این لباس طی یک مسیر و به صورت اتفاقی انتخاب شد.
 
 
لطفا نظرتان را در رابطه با رویداد مدوسامیت که در مرداد ماه گذشته برگزار شد، بفرمایید.
من از طرف برند موفق درسا و آقای مهدی معصومی به رویداد مدوسامیت که در اواخر مرداد ماه سال جاری برگزار شد، دعوت شدم. به نظر من مدوسامیت از بهترین رویدادهای ایرانی بود که در آن حضور پیدا کردم. امیدوارم چنین رویدادهایی باز هم تکرار شود که قطعا هربار می‌تواند موفق‌تر از قبل عمل کند.
 
 
فکر می‌کنید تفاوت میان طراحی لباس در سینما و... با طراحی برای عموم مردم جامعه در چیست؟ 
راستش را بخواهید تا به حال به جز چند مورد که به صورت شخصی انجام شده است، فعالیتی در حوزه طراحی لباس در سینما نداشته‌ام. اما به طور کلی طراحی لباس در سینما به واسطه چارچوب‌ها و قوانینی که دارد، با طراحی لباس برای عموم تفاوت‌های بسیاری دارد؛ چراکه باید طرحی عامه‌پسند را در این عرصه ارائه داد. این درحالی است که در طراحی لباس برای یک فرد و به صورت شخصی شرایطی بهتری از نظر ایده‌پردازی فراهم خواهد بود.
 
الگوی شما در حوزه بین‌المللی کیست و از چه برندهایی الهام می‌گیرید؟
الگوی خاصی در حوزه بین‌المللی ندارم اما دنبال‌کننده طرح‌های ارائه‌شده از آقای بالمین ((balmain هستم و علاقه بسیاری به نمونه کارهای این طراح موفق دارم.
همچنین در مورد الهام‌گیری از برندها باید بگویم سعی می‌کنم بیشتر روی برندهای مطرح و معروف بین‌المللی همچون دیور، ایوسن لورن، لانوین و اشی استدیو و... به دلیل علاقه ذاتی که دارم تمرکز کنم. اما به این دلیل که فعالیت من فقط در یک حوزه خاص متمرکز نیست، امکان الهام گرفتن و استفاده از برندهای متنوع خود به خود فراهم می‌شود.
 
 
برای طراحی یک لباس چه نماد‌ها یا مواردی را مدنظر قرار می‌دهید؟ 
تلاش می‌کنم طرحی که قرار است ارائه دهم بیشتر نزدیک به شخصیت فرد درخواست‌کننده باشد. ضمن آنکه جلسه‌ای که در ابتدا با این فرد برگزار می‌شود تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت، زیرا تا حدود بسیار زیادی مشخص می‌شود که چه نماد‌هایی برای این فرد قابل تغییر است یا چه طرحی بهترین طرح انتخابی خواهد بود. اما به کار بردن المان‌های خاص بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی برای فرد انجام نشود و بیشتر برای به نمایش درآوردن یک طرح باشد.
 
وضعیت طراحان لباس در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
از نظر من طراحان لباس به دلیل خلاقیت و نوآوری‌هایی که به خرج می‌دهند در شرایط بسیار خوبی در کشور قرار دارند. اما باز هم به دلیل شرایط موجود و اتفاقاتی که به تازگی دامنگیر شده است، محدودیت‌هایی برای تهیه و دسترسی به مواد اولیه همچون پارچه، زیپ و... وجود دارد که به نوبه خود مشکل‌آفرین خواهد بود.
 
اگر امکان دارد پیرامون برگزاری کلاس‌های طراحی لباس که توسط خودتان هم تدریس می‌شود توضیحاتی برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» ارائه فرمایید.
کلاس‌های آموزش طراحی از مبتدی تا پیشرفته طی یک دوره کوتاه‌مدت است. این کلاس‌ها از روز شنبه 14 مهرماه تا روز چهارشنبه 18 مهرماه سال جاری به مدت 5 روز برگزار می‌شود که در پایان مدرک گذراندن این دوره کوتاه‌مدت به هنرجویان اهدا خواهد شد.
 
مهم‌ترین چالش‌ پیش روی طراحی لباس در کشور از نظر شما چیست؟
همان طور که گفته شد در حال حاضر دسترسی به مواد اولیه برای طراحی و در نهایت ارائه یک لباس مشکل بزرگی است، چراکه تولیدات چندانی در این زمینه در داخل کشور انجام نمی‌شود و موضوعی تحت عنوان پارچه‌بافی و پارچه‌سازی در ایران معنای آنچنانی ندارد. به همین دلیل طراحان به ناچار باید طی سفرهایی که دارند مواد اولیه مورد نیازشان را به همراه بیاورند. 
 
برای علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه چه پیشنهادی دارید؟
 خوشبختانه علاقه و حضور در عرصه طراحی لباس بر سنین پایین متمرکز شده است. مسیر موفقیت نیز هموار بوده و آینده بسیار روشنی برای علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه طراحی لباس وجود دارد. البته این موارد زمانی به حقیقت می‌پیوندد که یک فرد علاقه ذاتی برای مشغول شدن در زمینه طراحی لباس را داشته باشد. گذشته از آن داشتن ذهن خلاق و ایده‌پرداز در این زمینه حرف اول را می‌زند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان