قوانین مالیاتی جدید، معضل جدید صنعت خرده‌فروشی‌

قوانین مالیاتی جدید، معضل جدید صنعت خرده‌فروشی‌
قوانین مالیاتی جدید، معضل جدید صنعت خرده‌فروشی‌

رویاهای پایان یافته
هر چند قوانین جدید مالیاتی برای بسیاری از خرده‌فروشی‌ها سود بیشتر و البته افزایش تعداد کارگران را در پی داشته، اما در سوی مقابل برای بسیاری از صاحبان خرده‌فروشی‌های بزرگ گران تمام شده و تعدیل نیرو و حتی بسته شدن چند کارخانه و شرکت را رقم زده است. 
 برای برخی از برندهای بزرگ، قوانین جدید مالیاتی به معنای تعدیل نیرو با شدت عملی بیشتر از سال 2017 است؛ آنچه شرکت‌ها را بیش از پیش خالی از نیروی انسانی می‌کند. از طرفی تهدید دیگر قانون جدید مالیاتی، سلب اختیار انجام 2 کار همزمان تجاری است. به عبارت بهتر، هر برند بزرگی که علاوه بر فروش حضوری دارای سیستم فروش اینترنتی و فروشگاه اینترنتی است، تنها می‌تواند روی یک روش فروش حساب کند و این یعنی توقف فروش حضوری به خاطر اجبار به تعدیل نیروی انسانی. 
با چنین شرایطی رسما اعلام شده چند برند معتبر حوزه خرده‌فروشی در سال 2018 اقدام به تعطیل کردن برخی فروشگاه‌ها و تعدیل گسترده نیروهای خودشان می‌کنند.
وال‌مارت 
وال‌مارت در پایان سال 2017 رسما اعلام کرد در سال‌جاری میلادی 63 فروشگاه خودش در سراسر دنیا را تعطیل می‌کند. به گفته مدیر این برند برتر، دلیل اصلی وقوع چنین اتفاقی قوانین جدید مالیاتی و عدم توان پرداخت مالیات هر کارمند است. حدود یک‌چهارم کارمندان وال‌مارت در سال 2017 کار خود را از دست دادند و طبق شواهد موجود همین تعداد در سال 2018 هم به دلیل تعدیل نیرو دیگر برند کارمند وال‌مارت بودن را روی پیشانی خودشان ندارند.
تویز آر یواس
وضعیت این شرکت تولید اسباب‌بازی به مراتب بدتر از وال‌مارت است، به طوری که مجبور شده 180 فروشگاه خودش را ببندد. بدهی 9/4میلیارد دلاری در ماه سپتامبر نشان واضحی از ورشکستگی تویز بود. رژیم سخت مالی برای جلوگیری از نابودی کامل، تعدیل نیروی گسترده را در پی داشت و در این راستا حدود 3 هزار و 500 نیرو کار خودشان را از دست دادند. برای بازگشت شرکت به شرایط عادی چاره‌ای غیر از بازپرداخت بدهی‌ها و احتمالا تداوم تعدیل نیرو وجود نخواهد داشت.
سرس
پس از موفقیت‌های پی‌درپی سال‌های اخیر به نظر می‌رسید خطری برند سرس را تهدید نمی‌کند، اما در نهایت ناباوری، قوانین جدید مالیاتی گریبان سرس را هم گرفت و در نهایت تعدیل 150 نیرو و بستن 10 فروشگاه نشان داد اوضاع در این شرکت تا چه اندازه خراب است! گفته شده تا پایان سال 220 کارمند دیگر هم از کار بیکار خواهند شد! 
مک کیس 
مک‌کیس از بستن حدود نیمی ‌از فروشگاه‌هایش در سال 2018 خبر داد؛ آنچه به معنای واقعی بحران ناشی از قوانین مالیاتی سختگیرانه جدید در این شرکت را نشان می‌دهد. مک‌کیس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا سال‌ها نمونه کامل ثبات تجاری و اقتصادی بود، اما حالا در توفان گرفتار شده است. کار به جایی رسیده که حتی کمتر کردن ابعاد فروشگاه در دستور کار قرار دارد. حالا برخلاف گذشته نه‌چندان دور، برای مک‌کیس، خرید مشتریان در اولویت قرار دارد، نه ابعاد و جذاب فیزیکی فروشگاه‌هایش! در این شرایط اخبار مبنی بر غوطه‌ور شدن مک‌کیس در بدهی‌ها و انحلال کامل شرکت تا سال 2020 در صورت عدم پرداخت بدهی شنیده می‌شود؛ آنچه در صورت وقوع ضربه‌ای اساسی به صنعت خرده‌فروشی در سال 2018 وارد می‌کند.
بن‌تن
سال مالی وحشتناک و پرضرر بن‌تن باعث شده این برند در سال 2018 از توقف فعالیت 42 فروشگاه سخن به میان آورد. هر چند این تصمیم هنوز عملی نشده است، اما حتی صحبت کردن از این موضوع هم نشان از اوضاع خراب بن‌تن دارد. 4/3 میلیون دلار، رقم دقیق ضرر مالی «بن‌تن» است که رسانه معتبر «رویترز» آن را رسانه‌ای کرد. در چنین شرایطی، تعدیل بیش از 100 نیرو در 13 فروشگاه آمریکا اولین اقدام بن‌تن در سال 2018 است. پیش از این، بن‌تن برنامه‌های جاه‌طلبانه‎ای از جمله تاسیس 3 شعبه جدید در آمریکا و کانادا را در دستور کار داشت. با توجه به شرایط فعلی نه تنها چنین پروژه‌ای منتفی به نظر می‌رسد، بلکه ادامه حیات شرکت هم بستگی تام و تمامی ‌به تعدیل هر چه بیشتر نیروها و بستن فروشگاه‎‌هایش تا حد امکان دارد.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان