توسعه هوشمندانه برند در فضای مجازی

توسعه هوشمندانه برند در فضای مجازی
توسعه هوشمندانه برند در فضای مجازی

برندتان را در فضای مجازی هوشمندانه توسعه دهید

به موازات توسعه اینستاگرام و تبدیل آن به یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی شمار کاربران آن نیز به طور سرسام آوری رو به افزایش است. به طور طبیعی در چنین شرایطی بسیاری از کاربران و کسب وکارها به دنبال ایجاد تصویری مطلوب از خود در این شبکه اجتماعی خواهند بود. با این حال موفقیت در چنین کاری به هیچ وجه ساده نیست. به همین خاطر گزارش های فراوانی از نارضایتی کاربران نسبت به ناتوانی در دستیابی به مخاطب بیشتر وجود دارد. به نظر می رسد کاربران اینستاگرام در مقایسه با فیس بوک و توییتر علاقه کمتری به لمس بخش «فالو» دارند.

بی شک فعالیت سخت و عدم دریافت نتیجه دلخواه ناراحتی و دلسردی زیادی را به همراه دارد. اکنون برخی از کاربران و برندها حتی در زمینه ارزش فعالیت در اینستاگرام نیز با دودلی مواجه هستند. در هر صورت هیچ کس قصد اختصاص وقت و هزینه برای فعالیتی بی سرانجام را ندارد.
در این مقاله من قصد دارم به 10 دلیل اصلی عدم موفقیت کاربران و شرکت ها در جذب مخاطب اینستاگرامی بپردازم. همچنین در خلال این بحث راهکارهای مفیدی برای دستیابی به هدف مدنظرمان ارائه خواهم کرد. پس اجازه دهید به سراغ 10 اشتباه مهلک اینستاگرامی از نظر من توجه کنیم.

1. شما در تعامل با مخاطب اصلی تان نیستید

اگر شما به نظرات و پرسش های کاربران واکنشی نشان ندهید، آنها به سرعت شما را در لیست سیاه شان قرار خواهند داد. به هر حال اینستاگرام و هر پلتفرم دیگری فضایی «اجتماعی» قلمداد می شود. در یک محیط اجتماعی تعامل متقابل حرف اول را می زند.

مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم

اگرچه هدف اول در فعالیت اینستاگرامی نمایش پیام تصویری مان به مخاطب است، اما ماهیت اجتماعی و گفت وگومحور آن را نیز نباید فراموش کرد. در صورت صرف تمام وقت و هزینه تان برای بارگذاری پست های بهتر مخاطب های تان را از دست خواهید داد. به بیان ساده، این الگوی عملکرد بهترین بهانه را به مخاطب برای آنفالو کردن تان می دهد.

اقدام جایگزین: توصیه من در اینجا ساده است. شروع به واکنش نسبت به نظرات و ایده های دیگران کنید. تعامل بیشتر با کاربران پیام واضحی را به آنها و الگوریتم اینستاگرام ارسال خواهد کرد: من فعال و آماده گفت وگو با دیگران هستم. بر این اساس باید به دنبال گفت وگو و تعامل نظر با کاربران باشید. در واکنش به نظرات کاربران صرفا به جملات کوتاهی نظیر فهمیدم، متوجه صحبت تان هستم و به نظر نکته جالبی می رسد اکتفا نکنید. تلاش شما در اینجا باید گسترش دامنه بحث و ترغیب کاربران به شرکت در بحث تان باشد.

2. عدم ثبات، قاتل برندها در شبکه های اجتماعی

بارگذاری پست ها به صورت منظم و زمان مند شانس شما برای افزایش فالوور را بیشتر می کند. بی شک این توصیه مستلزم تولید محتوای بیشتر و به تبع آن صرف هزینه و زمان است. با این حال نتیجه کار کاملا ارزش چنین تلاشی را خواهد داشت.

نکته مهم در اینجا گزارش برخی از برندها و کاربران تاثیرگذار مبنی بر دریافت لایک و کامنت یکسان به هنگام توقف فرآیند ارسال پست به صورت مداوم است. چنین برداشتی اگرچه مبتنی بر یک خطای محاسباتی است، اما در نگاه نخست صحیح به نظر می رسد. به این ترتیب باید به پیچیدگی اندازه گیری میزان جذب مخاطب و تعامل سازنده با آنها در سطوح عالی فعالیت در شبکه های اجتماعی توجه داشته باشیم. بر این اساس با افزایش شمار فالوورهای مان و تبدیل آن به عددی 6 یا 7 رقمی نوسان های نسبتا کوچک در میزان جذب مخاطب به چشم نخواهد آمد. این به معنای عدم تغییر شرایط به هنگام فعالیت اندک ما نیست، بلکه موضوع ناآگاهی ما از کاهش محوبیت مان است.

توجه داشته باشید که هدف این بخش ترویج بارگذاری پست های متعدد و آزاردهنده در طول یک روز نیست. به طور معمول ارسال روزانه 2 الی 4پست منطقی به نظر می رسد. هر رقمی بالاتر از این باعث آزردگی و بی توجهی کاربران به شما می شود.

اقدام جایگزین: برنامه بارگذاری پست برای اکانت تان طراحی کنید. به این ترتیب شیوه فعالیت شما در اینستاگرام به یک استراتژی منسجم نزدیک خواهد شد.

به منظور جلب نظر هرچه بیشتر کاربران باید نسبت به برتری مطالب مان اطمینان حاصل کنیم. بر این اساس مطالب کلیشه ای و تکراری نباید جایی در استراتژی ما داشته باشد. تلاش شما باید در راستای غافل گیری مخاطب های تان با نمایش محتوای جدید و خلاقانه باشد.

3. تعامل و همکاری شما با سایر اکانت ها کم است

اگر مایل به طرح نام تان به عنوان برندی بزرگ هستید، باید با سایر اکانت های بزرگ ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب با استفاده از رابطه تان توان جذب مخاطب های طرف مقابل به صفحه خود را نیز خواهید داشت. 
فعالیت به عنوان برندی تنها و به دور از سایر شرکت ها به هیچ وجه اقدام منطقی محسوب نمی شود. در حقیقت شما نیازمند خروج از حباب خودساخته تان هستید. در غیر این صورت به زودی همه فالوورهای خود را از دست خواهید داد.

اقدام جایگزین: با دیگر کاربران و شرکت ها در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. هرچه سطح ارتباط شما با دیگران بیشتر باشد، احتمال موفقیت تان در اینستاگرام بیشتر خواهد شد. همیشه به یاد داشته باشید که اینستاگرام فضایی اجتماعی است. بر این اساس بدون حضور دیگران و تعامل با آنها هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. به علاوه افزایش سطح ارتباط برندتان به معنای کشف بازارهای جدید، مخاطب ها و مشتریان تازه نیز هست.

4. بی توجهی به سرویس استوری و سایر امکانات اینستاگرام

بی شک محتوای بصری تاثیر بالایی بر روی مخاطب دارد. با این حال اگر استفاده حداکثری از سرویس استوری، ویدئو و سایر امکانات اینستاگرام نداشته باشیم، شانس ما برای جذب مخاطب به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

بر این اساس تلاش شما باید آشنایی بیشتر با سرویس های مختلف اینستاگرام و استفاده بهینه از آنها در فرآیند برندسازی و تبلیغات تان باشد. در این صورت سرعت جذب مخاطب شما بسیار افزایش خواهد یافت.

اقدام جایگزین: به هنگام بارگذاری استوری از هشتگ های مناسب استفاده کنید. همچنین با ذکر مکان تصویر یا ویدئوی تان مخاطب را در کسب اطلاعات دقیق تر راهنمایی کنید. سرویس ویدئوی زنده اینستاگرام هم که به تقلید از اسنپ چت راه اندازی شده، امکان موثری برای غافلگیری مخاطب محسوب می شود. به عنوان مثال در زمان های مناسب ویدئوی زنده ای از نحوه فعالیت کارمندان در شرکت یا مراسمی مهم در اختیار مخاطب های تان قرار دهید.

توجه داشته باشید که در بخش استوری امکان ارسال گیف نیز وجود دارد. بر این اساس دست شما برای ساخت استوری زیبا بسیار باز خواهد بود. همچنین ویدئوی های طولانی خود را با تبدیل به پستی واحد به صورت راحت تر در اختیار کاربران قرار دهید.

5. معمای محتوای حوصله سر بر

به من اعتماد کنید، محتوای سرد و نچسب مشکل اصلی بسیاری از افراد و برندها در اینستاگرام است. ریشه چنین معضلی در استفاده بی رویه از کلیشه هاست. نکته جالب در این میان ناآگاهی برندها نسبت به استفاده شان از کلیشه های تکراری است. به این ترتیب تیم فنی یک برند پس از چند ماه تمایل به تکرار ایده های قبلی اش پیدا می کند. همین عامل باعث دلسردی و عدم علاقه کاربران به محتوای آن صفحه می شود.

اقدام جایگزین: همیشه به دنبال افزودن ارزشی به مطلب تان باشید. به عنوان مثال یک سلفی ساده در اغلب اکانت های کسب وکار و شخصی وجود دارد. با این حال توضیحات تکمیلی یا ذکر تفاوت آن تصویر با سایر نمونه های کلیشه ای برگ برنده شما به حساب می آید.

توجه داشته باشید که نباید هر نوع محتوایی را در صفحه تان درج کنید. بر این اساس فقط ایده های جذاب را به عنوان خوراک خبری در اختیار مخاطب قرار دهید. شاید توصیه من شبیه به فرآیند داستان سرایی تجاری باشد. مخالفتی با این همانندسازی ندارم. در هر صورت پست های ما در نهایت تصویری کلی از برندتان را به نمایش می گذارد. با اندکی مسامحه این تصویر کلی به داستانی تصویری قابل تعمیم است.

6. وقتی خودمان نیستیم

در شبکه های اجتماعی فعالیت در ظاهر اصلی خودمان در کنار علاقه و شور و شوق اهمیت بالایی دارد. به ویژه در اینستاگرام تلاش برای بیان برندمان در قالبی غیرواقعی سرانجام مطلوبی نخواهد داشت.

کاربران در فضای مجازی علاقه مند به تعامل با افراد و شرکت های واقعی هستند. بر این اساس باید خودمان را بیشتر به کاربران عادی نزدیک کنیم. مقوله افراد تاثیرگذار در همین چارچوب تعریف می شود. بر این اساس افراد مشهور در شبکه های اجتماعی به دلیل برخورد صمیمانه و نزدیک با سایر مخاطب ها محبوبیت بالایی کسب می کنند.

اقدام جایگزین: نحوه فعالیت خود را با ماهیت اصلی تان (به عنوان یک شخص یا برند) هماهنگ سازید. در هر صورت شما نباید دو نقش را بازی کنید. حوزه کسب وکار مانند عرصه سینما نیست، شما هم نه بازیگر بلکه یک برند هستید. ویژگی اصلی یک برند موفق نمایش تصویری ثابت از خود در عرصه های مختلف است. باز هم تکرار می کنم، شبکه های اجتماعی فرصت طلایی شما برای نمایش تصویر یگانه تان به شمار بالایی از کاربران است. این فرصت را با تلاش برای ایفای نقشی متفاوت از دست ندهید.

7. فروشنده های صرف جایی در اینستاگرام ندارند

مشکلی که در اینجا بدان می پردازم، تلاش برای فروش هرچه بیشتر محصولات در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام است. هنگامی که یه اکانت یا سایت خاص اقدام به ارائه مطالب تجاری بیش از حد عادی می کند، کم کم صدای همه در خواهد آمد. درست به همین دلیل نرم افزارهای مسدودسازی تبلیغات محبوبیت فراوانی در میان کاربران اینترنت دارد. تبلیغات بیش از حد دقیقا کارکردی مانند ویروس دارند. همه از آن فراری هستند و راه علاج را در مسدودکننده های تبلیغاتی می یابند.

اقدام جایگزین: بی شک استفاده از اینستاگرام به عنوان فروشگاهی قدرتمند ایده بدی نیست. در هر صورت علت حضور طراح های تبلیغاتی در این سایت و خدمات بازاریابی تیم فنی اینستاگرام همین است. با این حال باید فرآیند فروش مان را به صورت ملایم پیگیری کنیم.

توصیه من در اینجا تمرکز کمتر بر روی وجه مالی و تجاری فعالیت در اینستاگرام است. باید اندکی به فکر برقراری رابطه صمیمانه با کاربران، اطلاع از علاقه مندی ها و جذب شان به برندمان باشیم. در خلال این کارها نیز می توان اندکی به فکر کسب درآمد بود. در هر صورت توجه داشته باشید که عرصه فروش شما به طور کامل محدود به شبکه های اجتماعی نیست. با این حال عرصه جذب مخاطب فقط و فقط محدود به شبکه های اجتماعی می شود.

8. تنظیمات پیشرفته اکانت تان فعال نیست

بسیاری از ما پس از ساخت اکانت دیگر توجهی به تنظیمات جانبی نشان نمی دهیم. به این ترتیب هدف اصلی ما پس از ورود به اینستاگرام تولید محتوای هرچه بیشتر است. با این حال شاید چنین استراتژی موجب نارضایتی کاربران در نگاه نخست شان به صفحه شما شود.

به طور معمول یک کاربر به هنگام تصمیم گیری در مورد فالو کردن صفحه ای مشخص به المان های مختلفی توجه می کند. از این میان جلوه ظاهری، کیفیت عکس پروفایل و متن بخش بیوگرافی اهمیت بالایی دارد. اگر نسبت به این بخش ها بی توجه باشیم، تاثیرگذاری فعالیت مان بر روی مخاطب به شدت کاهش خواهد یافت.

اقدام جایگزین: نحوه مدیریت صفحه شما باید منحصر به فرد باشد. بر این اساس تقلید از دیگران در اینجا کارایی چندانی ندارد. نکته مهم توجه به ویژگی های خاص برندمان و تلاش برای اعمال آنها در جهت جذاب سازی پروفایل مان در شبکه های اجتماعی است.

یکی از المان های اصلی در زیبایی اکانت ها تصویر پروفایل است. برای یک برند بهترین گزینه بارگذاری لوگوی خود به عنوان عکس پروفایل خواهد بود. توجه داشته باشید که تصویر پروفایل شما باید کیفیت مناسبی داشته باشد. مشاهده تصویری بی کیفیت از سوی مخاطب ذهنیت وی نسبت به وجهه حرفه ای شما را خدشه دار خواهد کرد.

نکته مهم بعدی توجه به وضعیت بخش بیوگرافی است. در این بخش معمولا کاربران شرح مختصری از علاقه مند ی ها و جایگاه شان ارائه می کنند. به عنوان یک برند اگر شعار تبلیغاتی خاصی دارید، در کادر بیوگرافی آن را درج کنید. در غیر این صورت درج نام سایت رسمی یا آدرس دفتر مرکزی گزینه های مطلوبی محسوب می شوند.

9. اهمیت توجه به نکته ای خاص

توجه به هویت منحصر به فردمان در شبکه های اجتماعی اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب مخاطب تصویر روشنی از شما در ذهن خواهد داشت. این کار از طریق تمرکز بر روی عناصر خاصی که بیانگر هویت برندمان هستند، امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این با چنین اقدامی انتظارات مشخصی را از خود در میان کاربران ایجاد می کنیم. وقتی مخاطب انتظار خاصی از ما دارد، به طور مداوم پروفایل مان را چک خواهد کرد. مشکل بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی عدم تمرکز بر روی بیان هویت شان است. به این ترتیب مخاطب تصویر واضحی از طرف مقابلش نخواهد داشت.

اقدام جایگزین: عناصر اصلی برندتان به عنوان یک کسب وکار را بررسی کنید. بهترین راهکار برای یافتن المان هایی به منظور تمرکز بر آنها شروع فرآیند جست وجو از برند خودمان است. در وهله بعد به سراغ گزینه های مورد علاقه مخاطب های خود بروید.

 

10. خرید فالوور، بزرگترین اشتباه در اینستاگرام

هیچ چیز در اینستاگرام به اندازه فعالیت برخلاف قوانین آن مخرب نیست. بی شک افزایش شمار فالوورها کار جذب مخاطب را آسان تر خواهد کرد. با این حال خرید فالوور راهکار عاقلانه ای برای دستیابی به این هدف نیست. بیشتر برندها برای بهره مندی از مزایای کوتاه مدت اقدام به خرید فالوور می کنند، اما از نتایج بلندمدت آن غافل هستند. بر این اساس پس از زمانی کوتاه اینستاگرام متوجه خرید فالوورهای قلابی از سوی شما خواهد شد. در این هنگام اعمال محدودیت بر روی صفحه شما یا حذف آن بسیار محتمل خواهد بود.

اقدام جایگزین: راهکار موردنظر من ساده است: فالوور نخرید. اگرچه فرآیند توسعه برندمان در شبکه های اجتماعی طولانی است، اما خرید فالوور ما را با چالش های بسیار پیچیده ای مواجه خواهد کرد. با اختصاص زمان مناسب و پرهیز از عمل برخلاف قوانین اینستاگرام در مدتی طولانی تر به نتیجه ای پایدار خواهید رسید.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان