تبدیل صادرات به واردات در صنعت پارچه های رومبلی

تبدیل صادرات به واردات در صنعت پارچه های رومبلی
تبدیل صادرات به واردات در صنعت پارچه های رومبلی

تبدیل صادرات به واردات در صنعت پارچه های رومبلی

ایران دهها سال است ماهانه بیش از 2 ونیم میلیون متر پارچه رومبلی وارد می کند که با راه اندازی رسمی بزرگترین کارخانه تولید کننده این محصول در خاورمیانه علاوه برخودکفایی، بازار منطقه را نیز در دست می گیرد.
تولید پارچه یکی از بخش های قابل توجه و قابل تامل در حوزه صنعت نساجی به شمار می رود. در این میان یکی از پارچه هایی که در عصر رواج آپارتمان نشینی با تقاضای بالا در بازار مواجه بوده، پارچه رومبلی است. امکان انتخاب پارچه همراه با انتخاب مبلمان و تنوعی که این کالای خانگی می تواند در طراحی خانه ایجاد کند، بازار قابل توجهی برایش رقم زده است.

البته داستان ورود جنس خارجی و قرق بازار هم دیگر وجه نخ نمای اقتصاد ایران است. به هر حال پارچه رومبلی امروز در بازار مشتریان زیادی دارد.

یافت آباد ، مرکزفروش پارچه رومبلی ایران

بازار مبل یافت آباد تهران بزرگ ترین بازار مبل در کشور به شمار می رود. به شکلی که شما به راحتی می توانید انواع مبل استیل، راحتی و کلاسیک را به طور هم‌زمان در این مکان از آن خود کنید. تنوع بالای محصول سبب شده است این بازار از طرفداران خاص و ویژه ای برخور دار باشد. بازار مبل یافت آباد تهران به شما کمک می کند دکوراسیون داخلی متفاوتی را تجربه کنید. تنوع بی نظیر در رنگ و طرح دلیل بارز این امر شناخته شده است. شما به راحتی با مراجعه به محله جنوب غربی شهر تهران در منطقه ۱۸ شهرداری می توانید به این بازار مبل دسترسی پیدا کنید. وجود پاساژهای آنتیک و لوکس به جای زمین های کشاورزی و دام‌پروری در حومه این منطقه نشان از رشد و پیشرفت بسیار بالای بازار مبل یافت آباد تهران در طی گذر زمان دارد.

صدها واحدتجاری کوچک و بزرگ در بخش فروش پارچه رومبلی در یافت آباد سالها است که فروشنده کالاهای خارجی هستند.چینی و ترکیه ای محصولاتی هستند که جای تولید ایرانی را گرفته است.این روند سالهاست که بربازار پارچه رومبلی کشور حاکم است. از در هر مغازه یا فروشگاهی که می گذری نام کشورهای ترکیه و چین و کمی ایتالیا به وفور به چشم می خورد.

داد فروشندگان داخلی از نبود محصول ایرانی

سهراب ملکی یکی ازفروشندگان پارچه رومبلی  است که بیش از 20 سال سابقه کار دراین حوزه را دارد گفت: متاسفانه حدود 90 درصد اجناسی که به فروش می رسد از خارج وارد می شود.وی به مشکلات اجناس وارداتی اشاره کرد و گفت: گاه ما به چهار طاقه پارچه از یک مدل نیاز داریم تا درخواست مشتری مان را فراهم کنیم اما مجبوریم یک کانتینر با مبالغ هنگفت وارد کنیم .

علی کبریایی دیگر فروشنده پارچه رو مبلی است با 30 سال سابقه کاری . او گفت: برای تهیه محصولات مورد نیاز بازار برخی مواقع باید شش ماه منتظر ورود کالا از خارج باشیم که در واقع سرمایه و زمان ما را هدر می دهد.

تلاش جوانان برای خودکفایی کشور

چند جوان ایرانی که سالهاست وارد کننده پارچه رومبلی هستند تصمیم بر تولید این محصول  در داخل و به دست گرفتن بازار خاورمیانه گرفته اند. برادران نوری وهمتی که ابتدا قصد ساخت این کارخانه در یکی از کشورهای همسایه را داشتند پس از سخنان رهبر انقلاب در حمایت از تولید واشتغال داخلی ایده خود را در داخل اجرایی می کنند.

حدود دو سال است که بزرگترین واحد تولید پارچه رومبلی خاورمیانه در شهرک صنعتی قرچک در دست ساخت است.این واحد تولیدی  چند هفته ای است که به صورت آزمایشی در یک نوبت کاری حدود 200 نفر جوان را مشغول به کار و محصولاتش را به بازار عرضه کرده است.

علیرضا نوری مدیر عامل شرکت تولید پارچه رومبلی اویاز( شرکت سام سپهر ایرانیان سابق) گفت: هم اکنون میزان تولید در یک نوبت کاری هشت ساعته حدود 800 هزار مترپارچه است که در صورت تامین مواد اولیه  ودر سه نوبت کاری بیش از 2 ونیم میلیون متر پارچه تولید می شود.وی با بیان اینکه مقدمات واردات مواد اولیه مورد نیاز فراهم شده است افزود: در صورتی که مسئولان وزارت صنعت ، معدن وتجارت بویژه مسئولان گمرگ در زمینه ترخیص مواد اولیه و ماشین آلات باما همکاری کنند هر چه زودتر امکان اشتغالزایی برای 500 نفر در سه نوبت کاری تامین می شود.

نوری اضافه کرد : هدف ما در بخش اول ،تامین نیاز داخلی و خود کفایی  کشور در زمینه پارچه رومبلی است که با رساندن تولید به مرز دو ونیم میلیون متر محصول تا نیمه اول آذر این هدف محقق می شود.وی صادرات به خاورمیانه و پیوستن ایران به جمع پنج کشور برتر پارچه رومبلی در جهان را از دیگر اهداف مهم واحد تولیدی اش بیان کرد و گفت: ماشین آلات مورد نیاز که به آخرین فناوری های روز جهان مجهز هستند از کشورهای آلمان  و چین به تدریج تا یک سال آینده وارد و نصب می شوند و با تجهیز کارخانه به این تجهیزات تولید به 5 میلیون متر در ماه افزایش می یابد.

نوری افزود: با دو برابر شدن تولید در این کارخانه ، مازاد برنیاز به کشورهای خاورمیانه صادر  وایران به بزرگترین صادر کننده پارچه رومبلی منطقه تبدیل می شود.این تولید کننده در ادامه نخی که به عنوان  مواد اولیه کارخانه استفاده می شود را استحصال شده از چیپس پتروشیمی صنایع داخلی بیان کرد و گفت: متاسفانه این چیس به چین صادر و در آنجا به نخ تبدیل  و با ارزشی چند برابری دوباره به ما فروخته می شود.وی با بیان اینکه برای تولید نخ در کشور و تولید محصول از صفر تا 100 در داخل نیاز به سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی است ابراز امیدواری کرد با کمک مسئولان و حمایت دولت امکان تولید نخ در صنعت نساجی و بویژه پارجه رومبلی فراهم شود زیرا ماده اولیه تولید آن به وفور در کشور وجود دارد.

این کارآفرین نمونه اظهار کرد: زمینی به مساحت 20 هکتار خریداری شده است تا زمینه تولید نخ در داخل فراهم شود وبا اجرایی شدن این طرح میزان اشتغالزایی در این واحد تولیدی بزرگ به 1000 نفر مستیم و 10 هزار نفر غیر مستقیم افزایش خواهد یافت.

رضایت فروشندگان ایرانی از جنس داخلی

 فروشندگان پارچه های رومبلی یافت آباد که چند هفته ای است لذت فروش محصول ایرانی را چشیده اند در گفتگو با ما ضمن ابرازخوشحالی فراوان از وجود جنس ایرانی در بازار ، این محصول را با کیفیت تر از مشابه خارجی دانستند وخواهان تولید بیشتر آن شدند.تنوع رنگ، ارزانی 40 درصدی ، دسترسی آسان ومدت زمان کوتاه دستیابی به انواع پارچه مورد نیاز مشتریان از جمله خصوصیات تولید ایرانی است .

بزرگترین واحد تولیدی پارچه رومبلی خاورمیانه قرار است در سالروز ولادت پیامبراکرم (ص) با حضور رییس جمهور یا معاون اول وی به صورت رسمی افتتاح شود.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان