رویداد ویژه اپل، برای معرفی محصولات جدید

رویداد ویژه اپل، برای معرفی محصولات جدید
رویداد ویژه اپل، برای معرفی محصولات جدید

رویداد ویژه اپل، برای معرفی محصولات جدید

اپل سه‌شنبه شب در رویدادی که مدت‌هاست همه انتظارش را می‌کشیدند چند محصول مهم را معرفی کرد درحالی که از ماه‌ها قبل اطلاعات مختلفی از آن محصولات به بیرون درز کرده بود. این رویداد اپل که در منهتن نیویورک برگزار شد آخرین رویداد اپل در سال ۲۰۱۸ بود و همچنان که همه منتظر بودند روی ارائه تبلت و کامپیوترهای شخصی متمرکز شده بود. آی‌پد پرو جدید اپل آنچنان که انتظار می‌رفت در این برنامه کاملا به‌روز شد و اپل یک نسل محبوب از کامپیوترهای شخصی‌اش – مک‌بوک ایر – را نیز بعد از چند سال به‌روز کرد. در کنار سخت‌افزارهای جدید، اپل بخشی از امکانات وعده داده شده در سیستم عامل iOS ۱۲ را هم همزمان با این رویداد ارائه داد.
آی‌پد پرو جدید
پس از ماه‌ها شایعات سرانجام آی‌پد پرو ۲۰۱۸ اپل معرفی و مشخص شد بسیاری از شایعات پیرامون این تبلت قدرتمند و البته گران‌قیمت واقعیت داشته است. آی‌پد پرو جدید اپل در دو نسخه ۱۱ و ۵/ ۱۲ اینچ عرضه شد که مهم‌ترین ویژگی آنها حذف حاشیه صفحه نمایش، اضافه شدن Face ID و پورت USB-C بود. البته اپل با ارتقای پردازنده قدرت پردازش این‌ آی‌پد را نیز به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا داده است. آی‌پد پرو همچنان که از نام آن مشخص است برای کاربرانی است که نیاز به پردازش سریع دارند. این محصول که حالا به گفته اپل قدرتی همپای کنسول ایکس‌باکس اس مایکروسافت دارد (البته در ابعادی بسیار کوچک‌تر) به‌خصوص مناسب گرافیست‌ها، عکاسان و کسانی است که تبلتی برای کارهای روزمره خود نیاز دارند. برای نیازهای معمولی‌تر آی‌پدهای ارزان‌تر اپل بسیار به صرفه‌تر هستند و به‌خصوص اپل برخی مدل‌های قدیمی‌تر را با قیمتی نسبتا ارزان عرضه می‌کند. به دلیل قدرت بالای پردازش این‌ آی‌پد قادر به اجرای اپلیکیشن‌های سنگین و قدرتمندی مثل فتوشاپ هم است به همین دلیل در مراسم رونمایی از آن از شرکت ادوبی هم برای معرفی قابلیت‌های فتوشاپ روی آی‌پد پرو دعوت به عمل آمده بود.

اما آی‌پد پرو قدرتمندترین تبلت اپل است و مدل ۲۰۱۸ این محصول حالا با طراحی جدیدتری عرضه شده است. این تبلت همچون مدل‌های قبلی در دو اندازه ۱۱ و ۹/ ۱۲ اینچی عرضه شده البته مدل ۱۱ اینچی جایگزین مدل ۵/ ۱۰ اینچی شده هرچند این اضافه شدن به صفحه نمایش به دلیل حذف بیشتر حاشیه‌هاست وگرنه اندازه تبلت تغییری نکرده است. این نخستین آی‌پد پرو شرکت اپل است که دکمه Home ندارد و آنچنان‌که انتظار می‌رفت از فیس آی‌دی به جای آن برای ورود به گوشی استفاده شده است. همچون آی‌فون XR، اپل در این آی‌پد نیز از صفحه نمایش Liquid Retina بهره گرفته است. هر دو نسخه‌ آی‌پد پرو جدید از تکنولوژی ProMotion اپل بهره می‌برند. اپل همچنین جک هدفون را از آی‌پدهای جدیدش حذف کرده است به این ترتیب خریداران باید از USB-C برای گوش دادن به موسیقی - در صورت استفاده از هدفون - استفاده کنند. خوشبختانه یا متاسفانه‌ای پد پرو جدید اپل برخلاف آی‌فون‌های جدید از حاشیه بالایی - ناچ - بهره نمی‌برد. آی‌پد پرو جدید اپل از پردازنده A۱۲X Bioni و یک CPU هشت هسته‌ای و GPU هفت هسته‌ای بهره می‌برد. این گوشی قدرتمند ۳۵ درصد در پردازش تک هسته‌ای سریع‌تر و ۹۰ درصد در پردازش چند هسته‌ای سرعت بهتری دارد.  در کنار آی‌پد پرو ۲۰۱۸ اپل یک قلم جدید را هم معرفی کرد. خبر بد اینکه قلم قبلی را نمی‌توان برای آی‌پد جدید به کار گرفت. خبر بدتر اینکه قیمت این قلم ۱۲۹دلار و ۳۰دلار گران‌تر از قلم نسل اول است.


اپل همچنین یک کیبورد جدید را هم برای‌ آی‌پد معرفی کرده است. قیمت نسخه ۱۱ اینچی آی‌پد پر و از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود و قیمت پایه نسخه 5/ 12اینچی نیز ۹۹۹ دلار است. گرفتن سفارش برای‌ آی‌پد پرو از روز سه‌شنبه آغاز شده و از یک هفته دیگر - هفتم نوامبر - تحویل‌ آی‌پد پروها آغاز خواهد شد.

مک‌بوک ایر جدید
اپل در این مراسم همچنین سرانجام یکی از محبوب‌ترین سری کامپیوترهای خود یعنی مک‌بوک ایر را به‌روز کرد. مک‌بوک ایر نسل اول به دلیل سبکی و باریک بودن و همچنین به دلیل قیمت زیر هزار دلار جذابیت زیادی در بازار ایجاد کرد اما اپل در سال‌های بعد این کامپیوتر را چندان تغییر نداد و صرفا برخی امکانات آن را افزایش داد. سال گذشته اپل یک ارتقای کوچک گرافیکی و CPU را در این سری از کامپیوترهای خود داده بود اما امسال سرانجام دیزاین آن را تغییر و مشخصات آن را نیز به شکل قابل توجهی بهبود داد.  اپل سرانجام صفحه نمایش رتینا را به این سری از کامپیوترهای خود آورد و در عین حال ۵۰ درصد هم از حاشیه اطراف صفحه نمایش آن کم کرد. کامپیوتر جدید مک‌بوک ایر دارای صفحه نمایش ۳/ ۱۳ اینچی است که مجهز به دو پورت USB-C و یک جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون است. وزن آن ۲/ ۱ کیلوگرم است که برای یک لپ‌تاپ وزن بسیار کمی است. مک‌بوک ایر جدید اپل به قابلیت تاچ‌ آی‌دی مجهز است و ۱۰درصد نسبت به نسل قبلی مک‌بوک ایر ضخامت کمتری دارد.این دستگاه از آلومینیومی ساخته شده که ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است.
این دستگاه همچنین از نسل هشتم سی پی یو اینتل دو هسته‌ای که با پردازنده گرافیکی ترکیب شده پشتیبانی می‌کند و حافظه آن تا ۱۶گیگابایت قابل ارتقا است. هارد این دستگاه را نیز می‌توان تا ۵/ ۱ ترابایت ارتقا داد. همچنین از یکی از پورت‌های USB-C آن می‌توان برای اتصال به برق استفاده کرد یا آن را به صفحه نمایش ۵K یا کارت گرافیک اکسترنال متصل کرد.  نسخه ابتدایی این کامپیوتر دارای ۸ گیگابایت رم و پردازنده ۶/ ۱ گیگاهرتزی Core i۵ و ۱۲۸گیگابایت هارد SSD است. قیمت آن از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود و عرضه آن از هفته آینده انجام می‌شود.

 

 

مک مینی
اپل در این مراسم همچنین کامپیوتر مک مینی جدیدش را معرفی کرد. کامپیوترهای مک مینی به دلیل حجم کوچک کاربردهای فراوانی دارند آنها قابلیت اتصال به مانیتور را دارند و از این رو مدل‌های کم قابلیت‌تر و ارزان تر آن برای استفاده در مدارس و دانشگاه‌ها کاربرد دارند.   این کامپیوتر جدید کوچک قدرتمند ۶ هسته‌ای است که نسبت به نسل قبلی این کامپیوتر ۵ برابر سریع‌تر است.  این کامپیوتر مجهز به چیپ T۲ و سه پورت تاندربولت و یک پورت اترنت با ظرفیت ۱۰ گیگابایت است. به جز اینها مک مینی یک پورت HDMI، دو پورت USB-A هم دارد تا از نظر قابلیت اتصال چیزی کم و کسر نداشته باشد. پردازنده این کامپیوتر از نسل هشتم پردازنده‌های اینتل است که با توربو بوست سرعت آن تا ۶/ ۴ گیگاهرتز می‌رسد.

اضافه شدن چیپ T۲ امنیت این دستگاه را بسیار افزایش داده است. اپل از این چیپ روی دستگاه‌های جدیدش استفاده می‌کند که قدرت رمزگذاری بالایی را فراهم می‌کند. این چیپ همچنین از کدک ویدئویی HEVC استفاده می‌کند که سرعتی تا ۳۰ برابر بالاتر را برای خواندن و پخش این فایل‌ها ایجاد می‌کند چیزی که برای کاربران با کاربردهای حرفه‌ای بسیار مورد نیاز است. این کامپیوتر همچون مک‌بوک ایر جدید از آلومینیومی با ۱۰۰ درصد قابلیت بازیافت ساخته شده است. البته در ساخت این کامپیوتر از کربن هم بهره گرفته شده است.  سیستم عامل روی این کامپیوتر macOS Mojave است. این کامپیوتر همچنین تا ۶۴ گیگابایت حافظه و هارد اس اس دی ۲ ترابایتی قابل ارتقا است. نسخه ۸گیگابایتی آن با قیمت ۷۹۹ دلار عرضه می‌شود.

اپل محافظه کار
شرکت یک تریلیون دلاری اپل همچنان از معرفی محصولات انقلابی امتناع می‌کند. روند مدیریت تیم کوک نشان می‌دهد که او به دنبال رشد تدریجی است وبه نظر می‌رسد همین سیاست هم برای حفظ دستاوردهای استیو جابز جواب داده است.  تیم کوک در این مراسم بارها و بارها مورد تشویق شرکت‌کنندگان در جلسه واقع شد و حتی به شوخی گفت که شاید تصمیم بگیرد محل زندگی‌اش را به نیویورک منتقل کند!  تیم کوک در این مراسم تاکید کرد که روند فروش ‌آی‌پدهای اپل از تمام برندهای فروشنده نوت‌بوک پیشی گرفته است. این همه در حالی است که همه می‌دانیم فروش کامپیوترهای شخصی به‌طور متوسط بازاری رو به افول داشته و این شامل خود کامپیوترهای شخصی اپل هم شده که البته این شرکت آمار فروش آن را – احتمالا به همین دلیل – اعلام نمی‌کند.  اپل همزمان با این رویداد نسخه جدیدی از سیستم عامل iOS ۱۲ را عرضه کرد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن امکان چت تصویری چند نفره روی فیس‌تایم است. امکانی که احتمالا بسیاری از دارندگان محصولات اپل منتظرش بودند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان