مرکز خریدی از جنس زمان

مرکز خریدی از جنس زمان
مرکز خریدی از جنس زمان

معرفی مرکز خرید نقش جهان اندیشه

مرکزخریدی از جنس زمان

یکی از دغدغه‌های زندگی شهری بهره بردن از فضاهای باکیفیت شهری است که در احداث شهرهای جدید نگاه ویژه‌ای به این دغدغه شده است و شاید بتوان شهر جدید اندیشه را به عنوان شهر جدید پیشرو در این زمینه نام برد؛ شهری که براساس طرح توسعه شهرهای جدید و طرح تفصیلی شهری طراحی و احداث شده است تا بتواند به عنوان شهری در نزدیکی پایتخت کلیه نیازهای فرهنگی-اجتماعی ساکنان خود را تامین کند تا از خروج سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی به سمت کلانشهرها جلوگیری به عمل آورد. این شهر قطعا نیازمند پایگاه‌های اجتماعی قدرتمند است و مراکز خرید به عنوان پایگاهی اجتماعی در مسیر رسیدن به این هدف مفید خواهند بود.
شهر جدید اندیشه نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو یکی از المان‌های شهری که در پویایی و ارتقای کیفیت زندگی شهری در شهر جدید اندیشه طراحی و اجرا شده است پروژه مرکزخرید نقش جهان اندیشه است که با معماری ایرانی‌اسلامی ‌منحصربه‌فرد خود نگاه هر بازدیدکننده‌ای را محصور می‌کند. این مرکزخرید که با تفکر اعتلای ارزش‌های معماری ایرانی‌اسلامی‌ در زمینی به مساحت 53 هزار مترمربع طراحی شده است، زیربنایی بالغ بر 123 هزار مترمربع دارد.
معماری بی‌بدیل این پروژه تجاری که توسط «فربیرز جبارنیا» طراحی شده است برگرفته از معماری استان‌های مختلف کشور است، به نحوی که آثار معماری 150 استادکار ایرانی باعث شده است شما از هر شهر و دیاری که به این مرکز تفریحی‌تجاری قدم بگذارید المانی از شهر خود را در آن بیابید و با آن خاطره‌سازی کنید.
معماری هوشمندانه این بنای تجاری در دو بعد محوطه‌سازی و مراکز خرید مشرف به محوطه جانمایی شده است. محوطه‌سازی بی‌نظیر این مرکزخرید مشابه میدان نقش جهان اصفهان شما را محصور زیبایی‌های خود خواهد کرد. در کنار بهره‌گیری از المان‌های مشابه میدان نقش جهان طراحی هوشمندانه جوی‌های آب که نماد پویایی است و شما را به یاد فین کاشان می‌اندازد نیز از دیگر ویژگی‌های محوطه‌سازی خاص این مرکزخرید است.

 


اما زیبایی‌های محوطه‌سازی این مرکز تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و فضای سبز 3 هکتاری این مرکز شما را به یاد زیبایی‌های باغ آقا بزرگ‌خان کاشان خواهد انداخت. طراحی سه فرش‌گل در محوطه این مرکز که از بازارهای پیرامونی نیز قابل رویت است، فرهنگ و هنر ایرانی در بافت فرش‌های پرنقش و نگار را به رخ بازدیدکنند‌گان می‌کشاند.
بازارهای پیرامونی حیاط مرکزی در 3 طبقه احداث شده‌اند و هریک از این طبقات از طریق آسانسورها و پله‌برقی‌های متعدد تعبیه‌شده، هدایتگر جریان حرکتی مشتریان واحدهای تجاری است تا از این طریق به رونق تمامی ‌بخش‌های این مرکزخرید کمک کند.طراحی 12سرا مشابه بازارهای محلی اطراف میدان نقش جهان که امکان بازدید و تردد از هر دو سوی مغازه‌ها را برای مشتریان فراهم می‌کند، از دیگر جنبه‌های مثبت ایجاد یک جریان حرکتی در مرکزخرید اندیشه است.
بازارهای مشرف به محوطه‌سازی مرکزی این مرکزخرید علاوه‌بر جذابیت‌های بصری با تفکر معماری مشابه سرای بازار تهران طراحی شده است و به منظور جلوگیری از یکنواختی حرکتی و خستگی مشتریان از بازدید بالغ بر 200 واحد تجاری در هر یک از سراها، به یک چهارسوق منتهی می‌شود. هر چهارسوق طراحی شده در مرکزخرید نقش جهان اندیشه، معماری متفاوتی داشته و تجربه‌ای جدید را برای مشتریان و بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

 


نمای بیرونی بازار سه‌طبقه نقش جهان که با استفاده از مصالح سنتی آجر طراحی شده است، دارای 12 رواق است که براساس نام مشاهیر ادب فارسی نام‌گذاری شده است تا از این طریق تفکیکی هوشمندانه و متناسب با فضای ایرانی اسلامی ‌این مرکزخرید ایجاد شود.مرکزخرید نقش جهان اندیشه که 1276 واحد تجاری را در دل خود جای داده است، با توجه به جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری منحصر به فرد خود توانسته است به پایگاهی اجتماعی در بین ساکنان شهر جدید اندیشه و گردشگران تبدیل شود. در کنار واحدهای تجاری، رستوران‌های سنتی و مدرن طراحی شده بستری را برای گذران اوقاتی مفرح برای این مرکز تجاری-رفاهی پدید آورده است.

 

اما در کنار تمامی‌ جنبه‌های فنی و معماری این مرکزخرید خاص در قلب شهر، نباید به راحتی از کنار یکی از جاذبه‌های معماری نقش جهان اندیشه گذشت. مسجد سلمان فارسی که جزو 3 مسجد بزرگ ایران به حساب می‌آید، به واسطه معماری منحصربه‌فرد و هنر کاشی‌کاران و نقاشان این بنا به مرکز ثقل بازار نقش جهان اندیشه تبدیل شده است. قطر 24 متری و ارتفاع 34 متری گنبد این مسجد آن را به دومین گنبد بزرگ ایران پس از گنبد بنای سلطانیه زنجان بدل کرده است. مناره‌های سربه‌فلک‌کشیده این مسجد با ارتفاعی بالغ بر 35 متر یادآور مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان است و به واسطه نوع معماری شگفت‌انگیز این مرکزخرید از تمامی ‌بخش‌های بازار و محوطه مرکز قابل مشاهده است. از دیگر ویژگی‌های این مسجد معماری داخلی و سنگ آب منحصر‌به‌فرد آن در ورودی دالان مسجد است. اگر تاکنون فرصت تجربه انعکاس صدای خود در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را نداشته‌اید، معماری این بنا به شما این اجازه را می‌دهد که این تجربه را تنها در فاصله چند کیلومتری پایتخت داشته باشید. معماری مسجد به نحوی انجام شده است که صدای شما را تا 12 بار اکو کند.
شهرها به هویت و المان‌های شهری منحصر‌به‌فرد همواره احتیاج داشته‌اند و معماران در دوره‌های مختلف با خلق آثاری متمایز از جنبه فنی و اجتماعی توانسته‌اند هویت فرهنگی شهرها را تبیین کنند. در روزگاری که مراکز خرید به عنوان مرکز تجمعات اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شوند، نگاهی ویژه به مقوله اقتصاد در کنار فرهنگ، پروژه مرکزخرید نقش جهان اندیشه را به پروژه‌ای خاص که قابلیت‌های هویت‌بخشی شهری را در دل خود دارد، تبدیل کرده است.

 

تولید کننده : تیم تولید محتوا تجارت طلایی

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان