استعدادیابی و تربیت نیروی انسانی قوی، زمینه‌ساز صنعت خرده‌فروشی موفق

استعدادیابی و تربیت نیروی انسانی قوی، زمینه‌ساز صنعت خرده‌فروشی موفق
استعدادیابی و تربیت نیروی انسانی قوی، زمینه‌ساز صنعت خرده‌فروشی موفق

 

 

آقای پرکاش منون، موسس و مدیرعامل آکادمی جهانی خرده‌فروشی و از فعالان و شرکای اتاق فکر جهانی در این صنعت و مدیر اجرایی صنعت خرده‌فروشی در استرالیا و خاورمیانه است. او یک متخصص با تجربه در زمینه زنجیره تامین خرده‌فروشی است که به تمام افراد در این صنعت، در هر بعد فعالیتی کمک می‌کند تا سود خود را با ایجاد تیم‌هایی با کارایی بالا به دست آورند.

دیدگاه آقای پرکاش منون این است که به سازمان‌ها کمک کند تا نه تنها کارشناسان فنی، بلکه کارشناسان با کارایی بالا که دارای مهارت‌های رهبری موثر و شفاف هستند نیز فعالیت کنند و این واقعیت رهبران جهانی است که در همه جنبه‌های کسب‌وکار فعالیت می‌کنند.

در این میان همراهی و فعالیت با سخنرانان و رهبران بزرگ این صنعت برای او تجربه بزرگ و حرفه‌ای به همراه داشته است. پرکاش منون یکی از اعضای تیمی  بوده است که طی 12 ماه زنجیره تامین شکست‌خورده‌ای را رهبری کرده و طی آن میلیون‌ها دلار به درآمد پروژه افزوده شده است.

نقش پررنگ مشاوره آقای پرکاش منون و برنامه‌های مربی‌گری او مبتنی بر این نکته است که "در میان بهترین‌ها بودن" به اندازه کافی خوب نیست، مگر آن که به موفقیت یا پایداری خود اطمینان داشته باشید و این نیازمند پشتیبانی کامل از مهارت‌های بین فردی است.

اما آقای پرکاش منون یکی از ویژه‌ترین میهمانان دعوت شده به نخستین کارگاه آموزشی خرده‌فروشی و مراکزخرید‌ که با همت ماهنامه تجارت طلایی در دی‌ماه سال‌جاری برگزار شد، بود.

در راستای آشنایی بیشتر با این فرد موفق گفت‌و‌گویی اختصاصی را با وی انجام داده‌ایم که شرح آن در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.

بیوگرافی‌ کوتاهی از خود  ارائه دهید و پیرامون سابقه کاری و زمینه‌های موفقیتتان برایمان بگویید.

بنده پرکاش منون و اهل استرالیا هستم و 27 سال است که در آنجا زندگی می‌کنم. تحصیلات اولیه را در هند گذراندم و در 2 رشته  مدرک گرفته‌ام که یکی از آنها در زمینه صنعت غذایی و دیگری در زمینه مدیریت هتلداری است.

از تجربه‌های کاری من مدیریت اجرایی در بخش غذا و نوشیدنی در یک هتل در هند بوده است. در سال 1999 با همراه داشتن 5 هزار دلار و 2 چمدان به استرالیا رفتم. اولین شغلم در آن کشور نظافت سرویس‌های بهداشتی بود. بعد از آن در رستوران‌هایی همچون کی اف سی، پیتزا‌هات و در برج مدیریت و سطح فروش فروشگاه مایر که  بزرگ‌ترین دپارتمان‌استور در استرالیا است، مشغول به کار شده و بعد از 8 سال، فعالیت خود را در هیات‌مدیره مایر ادامه دادم.

در زمانی که مدیریت این فروشگاه زنجیره‌ای را بر عهده داشتم درآمد و سود کمپانی به 2/3 بیلیون دلار رسید‌.

در آن زمان به صورت تمام وقت کار می‌کردم و به طور همزمان در مدرسه بیزینس استرالیا مشغول تحصیل در رشته ام‌بی‌ای بودم‌. پس از آن برای ادامه تحصیل در زمینه مد و زنجیره تامین به پنسیلوانیا رفتم و مدرک پی‌اچ‌دی خود را در زمینه خرده‌فروشی دریافت کردم.

تا به حال 42 کتاب نوشته‌ام و تجربیات آکادمیک در این زمینه دارم. همچنین مدیرعامل و بنیانگذار آکادمی جهانی خرده‌فروشی هستم که در دوبی و سنگاپور فعال است و اخیرا در ایران نیز برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت خود دارد.

تخصص اصلی بنده در خرده‌فروشی است و اطمینان می‌دهم اگر خرده‌فروشی‌ای را با تمام اجزا به من تحویل دهید، با سودآوری 100 درصدی تحویل خواهید گرفت.

در مورد آکادمی جهانی خرده‌فروشی توضیحاتی ارائه دهید و بفرمایید در کدام کشورها شعبه دارید؟

ما آکادمی خرده‌فروشی را پایه‌گذاری کرده‌ایم که قرار است از مارس 2018 فعالیت خود را آغاز کند. همچنین شریک تجاری دولت دوبی بوده و در صدد هستیم تا در ابتدا به صورت رسمی در دوبی شروع به‌ کار کنیم و بعد از آن به سایر کشورهای همجوار مانند عمان، پاکستان، اردن، عربستان، سنگاپور و مالزی بپردازیم.

تیم ما بسیار قوی بوده و دارای پشتوانه عملی و سابقه‌ای چندین ساله است و همه اعضای آن را افراد متخصص تشکیل می‌دهند و بازار هدف ما نیز تمام متخصصان این حوزه هستند.

 هم اکنون در حال انتقال دانش به متخصصان این حوزه و دانشجویان هستیم و در زمینه خرده‌فروشی در تمامی صنایعی که خرده‌فروشی دارند، مانند انرژی، لجستیک‌، مدیریت ارتباطات‌، مد و پوشاک، غذا، بانک و ... مخاطب داریم.

تعریف شما از صنعت خرده‌فروشی چیست و این صنعت را در خاورمیانه و دنیا چطور ارزیابی می‌کنید؟

خرده‌فروشی قدیمی‌ترین صنعت موجود در دنیا بوده که از گذشته رواج داشته است. آنچه در صنعت خرده‌فروشی به فراموشی سپرده شده نیروی انسانی نیست، بلکه استعداد در این زمینه است، زیرا در صورتی که استعدادیابی انجام شود و به نیروها براساس دانش جدید آموزش داده شود، از آنها خرده‌فروشان و مدیران موفقی ساخته خواهد شد.

باتوجه به گسترش مال‌ها و مراکز تجاری در خاورمیانه، آینده این مراکزخرید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باتوجه به رشد چشمگیر مراکزتجاری بحران‌های زیادی در پیش روی آنها قرار دارد که یکی از آنها عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در مقابل این گسترش و توسعه است. به عنوان مثال برج‌ها و مراکز تجاری ساخته می‌شوند، اما با کمبود پارکینگ و امکانات وابسته مواجه می‌شوند.

همچنین در صنعت خرده‌فروشی ضرورت 2 مورد سرمایه‌گذاری بزرگ وجود دارد که یکی از آنها موضوع انبار است، زیرا در صورتی که علم چگونگی مدیریت انبار وجود نداشته باشد، خرده‌فروشی از هم پاشیده می‌شود و موضوع بعدی نیروی کار انسانی است که در اینجا به جای فقدان نیروی انسانی، فقدان استعداد مشاهده می‌شود.

 باتوجه به این‌که 95 درصد ورشکستگی‌ها در خرده‌فروشی به دلیل شکست در مراحل انجام کار است، باید برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در راستای آموزش و همچنین پرورش نیروها قدم برداشت، زیرا در غیر این صورت اگر شما یک مرکزتجاری بسازید و در زمینه‌های فرآیند، استعداد و تجهیزات فقدان داشته باشید، تنها هزینه اضافی کرده‌اید.

با توجه به فعالیت شما در این حوزه متوجه شدیم تمایل به کمک‌رسانی به سازمان‌هایی را دارید که نیاز به آموزش و تربیت‌ کارشناسان در زمینه خرده‌فروشی و مدیریت در این حوزه را دارند، این کارشناسان را در چه حوزه‌هایی آموزش می‌دهید؟

این موضوع بستگی به موردی دارد که از آن به عنوان خرده‌فروشی یاد می‌شود. ما راه‌حل‌ها و دستورالعمل‌های بسیاری برای موفقیت در این صنعت داریم، زیرا در تمامی کسب‌وکارهای موجود دنیا خرده‌فروشی به صورت نهفته وجود دارد، بنابراین در تمامی جزییات خرده‌فروشی، آماده ارائه آموزش‌های لازم هستیم.

 

آموزش‌های خرده‌فروشی چه تاثیری بر ارتقای سطوح مختلف در این صنعت دارند؟ به نظر شما مال‌های ایرانی از لحاظ کیفی نیازمند چه تغییراتی هستند تا بتوانند الگوی موفقی به شمار روند؟

با استفاده از آموزش‌های خرده‌فروشی می‌توان مراحل فروش، خرده‌فروشی و مراکزتجاری را متحول کرد و در سطوح بالاتری قرار داد. این سیر به گونه‌ای است که  فروشنده معمولی به فروشنده خوب، فروشنده خوب به یک مدیر فروش خوب، مدیر فروش خوب به یک مدیر مرکزتجاری و ... تبدیل خواهد شد.

این روش آموزشی به گونه‌ای است که خرده‌فروشان باهوش می‌توانند از هر 2 روش آفلاین و آنلاین استفاده کنند.

مهم‌ترین چالش‌ها در این صنعت از نگاه شما چیست؟

بحران و فقدان استعدادها است و بهترین راه برای گذر از این بحران، تکیه بر آموزش‌های مربوط به این صنعت از طریق آموزش‌های دانشگاهی و ارائه دانش آکادمیک است که روش‌های جدیدتری را به خرده‌فروشان معرفی می‌کند.

به همین دلیل دانش و تحصیلات اهمیت بسیاری دارد، چرا که هسته مرکزی این صنعت دانش و آموزش‌های خرده‌فروشی است.

از نظر شما بهترین راهکار برای رفع این موانع و مشکلات چیست؟

تحصیلات در زمینه خرده‌فروشی تاثیر بسیاری در مواجهه با مشکلات موجود در این صنعت دارد. همچنین با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت آکادمی خرده‌فروشی، می‌توان خیلی سریع‌تر و با بازدهی بالاتر نسبت به دوره‌های بلند‌مدت و آکادمیک دانشگاهی به دانش در زمینه خرده‌فروشی رسید و آن را به منصه ظهور رساند.

آینده صنعت خرده‌فروشی ( 5 سال آینده) را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای بهتر شدن مدیریت مراکزتجاری باید تحصیلات و تجربه علمی و عملی در زمینه خرده‌فروشی در افراد وجود داشته باشد تا با درک دیدگاه‌ها و نقاط قوت بتوانند به موفقیت برسند. در این راستا تا 10 سال آینده سود صنعت خرده‌فروشی در هند 500 بیلیون دلار و در عربستان سعودی 10 هزار تریلیون دلار خواهد بود. به عنوان مثال عربستان سعودی برای سال میلادی 2030 برنامه‌ریزی می‌کند که در ریاض به عنوان مگا‌سیتی درآمد بالایی از خرده‌فروشی داشته باشد. همچنین ایران و همه کشورها برنامه‌ریزی خوبی برای رسیدن به آینده‌ای بهتر دارند.

  بفرمایید نقش صنعت خرده‌فروشی در اشتغال‌زایی به چه صورت است و به بهبود کسب‌وکار چه کمکی می‌کند؟

ارتباط تنگاتنگی بین ایجاد فرصت‌های شغلی و صنعت خرده‌فروشی وجود دارد و از طریق صنعت خرده‌فروشی تنوع شغلی متعددی ایجاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مدیریت ارتباط با مشتریان، نگهبانی و حفاظت، داروخانه، سوپرمارکت، انبارداری‌، متصدی فروش، بانکداری، تاسیسات و نگهداری، حمل‌ونقل و ... اشاره کرد.

فکر می‌کنید خرده‌فروشی در آینده  نزدیک چه جایگاهی در تجارت جهانی پیدا می‌کند و چه تاثیری بر مراکزخرید‌ دنیا خواهد گذاشت؟

خرده‌فروشی خیلی بزرگ‌تر از مراکزتجاری است و به عبارتی، مراکزتجاری قسمتی از خرده‌فروشی هستند‌. همچنین در این مراکز انواع مختلفی از خرده‌فروشی نظیر پوشاک، بانکداری، نانوایی، سوپرمارکت و ... وجود دارد و روزی خواهد رسید که مراکزتجاری و خرده‌فروشی در مفهومی گسترده‌تر با هم به تعامل می‌رسند.

شایان ذکر است، تخصص آقای پرکاش منون در رهبری و پیشبرد صنعت خرده‌فروشی در زمینه برنامه‌ریزی، خرید، ذخیره‌سازی منابع، مدیریت زنجیره تامین، اثربخشی و اثرگذاری شخصی، رهبری تفکر و اندیشه، سرعت در انتقال و تحولات کسب‌وکار و اهداف آن و در آخر کارآفرینی و اشتغال است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان