جمعه سیاه ایرانی

جمعه سیاه ایرانی
جمعه سیاه ایرانی

تکاپوی غول های فروش اینترنتی ایران؛

جمعه سیاه ایرانی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی Black Friday چیست و خرید در این روز چگونه انجام می‌شود؟ چرا خرید در این روز مهم است؟ ارتباط بازار ایرانی با این روز جهانی چیست؟


به گزارش  پایگاه خبری تجارت طلایی، جمعه سیاه یا همان بلک‌فرایدی به نوعی روز به صدا درآمدن زنگ‌ها برای شروع خرید کریسمس بوده و روز بعد از روز شکرگزاری در ایالات متحده است. در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر، بلک فرایدیBlack Friday نام‌گذاری شده است. روز جمعه سیاه یک روز تعطیل نیست، ولی در این روز مردم به آغاز خرید برای جشن کریسمس و سال‌نو می‌پردازند.

تخفیف در روز بلک‌فرایدی هم شامل وسایل الکترونیکی است و هم غیر الکترونیکی. تمام فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین در این روز شرکت می‌کنند و محصولات خود را با تخفیف‌هایی باورنکردنی عرضه می‌کنند. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک‌هایی که فروشنده‌ها در این روز به کار می‌برند باعث می شود آنها فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کنند. این سبک از بازاریابی، یک نوع هیجان در خریدار ایجاد کرده و افراد را تشویق به خرید محصول می‌کند. این ویژگی در روز Black Friday به خوبی قابل رویت است. در این روز خریداران تنها از صبح تا قبل از شب، فرصت دارند تا خریدهای خود را انجام دهند.

جمعه سیاه در ایران
بازارهای مختلف موجود در ایران نشان‌دهنده پتانسیل بالای این کشور برای جریاناتی مانند بلک‌فرایدی است. تجربه ثابت کرده هر زمان که یک برند بزرگ، تخفیف‌های نجومی اعمال می‌کند، حتی در صورت کساد بودن بازار آن برند، مردم به خوبی از تخفیف اعمال شده بهره می‌برند. خرید در روز جمعه سیاه می‌تواند برای هرکسی لذت بخش باشد، چون می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های باورنکردنی به دست آورند. انواع متفاوت محصولات در این روز توسط فروشگاه‌های مختلف به مردم عرضه می‌شود.

بسیاری از کارشناسان حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران با این روز موافقند و تعداد انگشت‌شماری با رویکردی انتقادی به این ماجرا نگاه می‌کنند. انتقاد این کارشناسان بیشتر از زاویه بی‌ارتباط بودن این روز با فرهنگ ایرانی است. از دید این کارشناسان چرا چنین روزی با این حجم تخفیفی در ایران و در آستانه نوروز و اول مهر، همزمان با بازگشایی مدارس نداریم؟در مقابل عده‌ای معتقدند وقتی این روزهمزمان در کل دنیا برگزار می‌شود دلیلی ندارد فروشگاه‌های ایرانی از این موضوع کناره بگیرند. تجربه فروش استثنایی در این روز می‌تواند برای فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی دوست داشتی باشد و با حجم بالایی از خرید و سود روبه شوند.

در ایران دو قطب قدر و به‌نام درعرصه فروش اینترنتی داریم . دیجی‌کالا و بامیلو. در مقایسه فروشگاه‌های اینترنتی بامیلو و دیجی کالا باید گفت که بامیلو در این روز اندکی قدرتمندانه‌تر عمل کرده است. بامیلو از نام اختصاصی حراج جمعه استفاده می‌کند و چند وقتی است که به استقبال جمعه سیاه رفته است و با انواع بنر و تبلیغات این فروشگاه در سایت‌های مختلف روبه رو می‌شویم. البته نوع تجارت بامیلو، از همان ابتدا مارکت پلیس Marketplace است و آنها محصولات و کالاها را در انبار خود نگهداری نمی‌کنند، بیزنس مدلی که دیجی‌کالا مدتی است به آن روی آورده است. بامیلو تبلیغات زیادی با شعار بلک‌فرایدی شروع کرده است.

 

منبع: تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان