چکش بصری

چکش بصری

در دنیای امروزی کسب‌و‌کار، واژه‌ها وسیع‌ترین قلمرو حکمرانی را دارند؛ توییت‌ها، به‌روز‌رسانی متن‌های فیسبوکی، پیامک‌ها، اسلایدهای پاورپوینت، ایمیل‌ها و حتی شیوه قدیمی نامه‌نگاری.

با این حال شواهد متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند تصویرها نقش بسیار مهم‌تری از واژ‌ها در بازاریابی ایفا می‌کنند.

چکش بصری تنها تکرار نام برند نیست، بلکه واژه‌ای ویژه را به ذهن منتقل می‌کند.

سادگی در کنار منحصربه‌فرد بودن باعث می‌شود مشتری چکش بصری را از فاصله دور نیز بی‌درنگ بشناسد.

نشان تجاری اولیه مرسدس بنز شکوه بیشتری داشت، اما بسیار ضعیف بود. نباید به نشان تجاری تنها نگاهی تزیینی داشت. برای آن دسته که می‌خواهند پیشرو باشند این نشان‌ها چکش‌های بصری بالقوه‌ای هستند. نشان کنونی مرسدس بنز در نهایت سادگی طراحی شده است. این ستاره 3 پر یکی از قدرتمندترین چکش‌های دنیای امروز به شمار می‌آید و مانند خودروی با پرستیژ مرسدس بنز مفهوم "پرستیژ" را به ذهن مخاطب میخ می‌کند.

صلیب سرخ با 97 میلیون داوطلب و پشتیبان و کارمند در 186 کشور یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سازمان‌های دنیاست. (‌صلیب سرخ آمریکا سازمانی مستقل است که با کمیته صلیب سرخ جهانی همکاری مستقیم دارد.)

فروشگاه‌های تیفاتی چیزی دارند که نمی‌توانید آن را بخرید‌، بلکه آن را به رایگان به شما می‌دهند. این همان جعبه آبی رنگ است.

قانونی سفت و سخت در این تشکیلات وجود دارد که می‌گوید هیچ‌گاه اجازه ندهید جعبه‌ای که نام شرکت را بر روی خود دارد از فروشگاه خارج شود‌، مگر این‌که کالایی همراهش باشد که آن را فروخته باشید و مسئولیت آن را پذیرفته باشید.

واژه‌ها را با عناصر تصویری مقایسه کنید‌. واژه‌ها ضعیف هستند، چندان به خاطر نمی‌مانند و اعتبار کافی ندارند‌. در عوض چکش‌های بصری قوی هستند‌، در خاطر می‌مانند و برانگیزاننده احساساتند.

نوشتار بالا چکیده‌ای است ازکتاب "‌چکش بصری" به قلم  لورا ریس و با ترجمه شاهین ترکمن و آتنا مقدم از انتشارات سیته.

لورا ریس یک استراتژیست برجسته برندینگ، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌ها، سخنران بسیار پرطرفدار و یک شخصیت شناخته شده تلویزیونی است.

لورا ریس مدیر شرکت   Ries & Riesواقع در ایالت آتلانتا آمریکا است‌. وی بیش از 20 سال متوالی است که در کنار پدر و شریک خودش ال. ریس که از او به عنوان پیشگاه افسانه‌ای حوزه جایگاه‌یابی نام برده می‌شود، کار می‌کند. این پدر و پسر در کنار یکدیگر به شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا در حوزه برندسازی مشاوره می‌دهند.

این 2 با هم به بیش از 60 کشور مختلف از شیلی گرفته تا هندوستان و اندونزی سفر کرده و اصول پایه‌ای برندسازی را آموزش داده‌اند.

وی در کنار پدرش 5 کتاب مختلف را به نگارش در آورده است، اما کتاب چکش بصری اولین کتابی است که وی به تنهایی به نگارش در آورده و در ایران منتشر شده است. لورا ریس در این کتاب سعی کرده است در خصوص تاثیر فراوان تصاویر بر ذهن مخاطبان صحبت کند و آن را به شکل یک چکش بصری ترسیم ‌کند. او در این کتاب که شامل 13 فصل است تلاش می‌کند در خصوص عوامل موثر بر شکل‌گیری و ماندگاری برندها توضیحاتی ارائه دهد.

این کتاب علاوه بر مفهوم چکش بصری، مفهوم دیگری هم از جنس کلمات عرضه کرده است. این مفهوم جدید نیست، اما شما برای برندتان به آن احتیاج دارید. میخ، مفهومی است که در کنار چکش بصری جنس شما را جور می‌کند. هدف برنامه‌های بازاریابی، مالکیت واژه‌ای در ذهن شما است. به عنوان مثال برند BMW مالک واژه راندن است، اما چکش بصری این میخ چه بود؟ یک زنجیره طولانی از آگهی‌های بازرگانی از افراد خوشحال که در جاده‌های پیچ در پیچ به راندن BMW مشغول بودند. میخ برند ولوو چه بود؟ امنیت! و چکش بصری آن، تبلیغات تلویزیونی آزمون تصادف این برند بود. مفهومی که لورا ریس ابداع کرده موفقیت این برندها را توجیه می‌کند. این چکش‌ها واقعا ارزشمند هستند و زمانی قدرت واقعی خود را نشان می‌دهند که در کنار یک میخ مناسب قرار بگیرند.

کتاب در فصول دیگر به چکش‌ها و میخ‌های برندهای دیگر می‌پردازد. در برخی از برندها، چکش بصری رنگ یا حتی رنگ بسته‌بندی محصولات آن برند است! این کتاب روان نوشته شده است و سیر منطقی در آن رعایت شده است. در فصل انتهایی کتاب، نویسنده سعی دارد شما را برای یافتن چکش برندتان کمک کند.

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرماید : 

66399241، 66399243

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان