جای پسته در بورس کالا نیست

جای پسته در بورس کالا نیست
جای پسته در بورس کالا نیست

جای پسته در بورس کالا نیست

اسدالله عسگر اولادی می‌گوید: عرضه پسته در بورس کالا شدنی نیست و مصوبه دولت هم درخصوص پیمان سپاری ارزی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد، زیرا ارز حاصل از صادرات قابل برگشت به ایران و سامانه نیما نیست.


به گزاش پایگاه خبری تجارت طلایی، در بورس کالای ایران معاملات آتی سکه طلا، زیره سبز و کنجاله سویا انجام می‌شد که پس از گذشت مدت زمانی زعفران نیز به قراردادهای آتی در بورس کالای ایران اضافه شد. به گفته فعالان بازار سرمایه، با ورود هر دارایی به بازارهای مالی، معاملات آن دارایی شفاف‌تر و فرآیند کشف قیمت به مراتب بهتر انجام می‌شود، زیرا در چنین بازار‌هایی هر چه فعالان بازار پویا‌تر باشند بازار کاراتر خواهد شد و با کاراتر شدن بازار، قیمت بازار (market price) آن دارایی به ارزش ذاتی (intrinsic value) خود تمایل بیشتری خواهد داشت.

همچنین کشاورزان می‌توانند در صورت تمایل محصولات خود را با اطمینان خاطر با گذاشتن ودیعه‌ای نزد بورس کالای ایران با قیمت مشخص در سررسیدهای آتی به فروش برسانند و خود را از نوسانات قیمتی در ماه‌های آتی محافظت کنند که این موضوع در بازار آتی زعفران تحقق پیدا خواهد کرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که اضافه شدن پسته به قراردادهای آتی در بورس کالای ایران چقدر ضرورت دارد؟

اسدالله عسگراولادی، تاجر باسابقه پسته ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و چین، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: عرضه پسته در بورس کالا به هیچ عنوان ارزش ندارد و عملیاتی نخواهد شد، زیرا پسته در بازار بیش از ۴۰ نوع وجود دارد.
عسگر اولادی در این‌باره اضافه کرد: عرضه پسته در بورس کالا قابل اجرا نیست، به همین جهت با عرضه پسته در بورس کالا مخالفت کردیم، زیرا علاوه بر تنوع محصول، حجم پسته در بازار بسیار محدود و کم است. میزان تولید پسته در سال جاری از ۲۰۰ هزار تن به ۵۰ هزار تن رسیده و هم اکنون تنها ۵۰ هزار تن محصول پسته در بازار داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: در حال حاضر صادرکنندگان به دلیل گرفتاری که دولت ایجاد کرده تحت عنوان پیمان ارزی صادرات انجام نمی‌دهند و به نوعی خرید و فروش را متوقف و تعطیل کرده‌اند و دلیل آن هم این است که نمی‌توان پسته را صادر کرد، زیرا پول آن قابل برگشت به ایران و سامانه نیما نیست و تنها صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را در آن کشورها به صرافان دهند تا کالا وارد کشور کنند.

عسگر اولادی افزود: در حال حاضر پسته شرایط معاملاتی بسیار سختی دارد و آمار صادرات روز به روز در حال کاهش است. معتقدم در ماه‌های آبان و آذر میزان پسته بسیار اندکی صادر خواهد شد، زیرا کشتی‌ها محصول پسته ایران را به اروپا، آمریکای جنوبی و کانادا حمل نمی‌کنند.

این تاجر پسته ایران مطرح کرد: مصوبه دولت درخصوص پیمان‌سپاری ارزی قابل اجرا نیست، زیرا نمی‌توان در طول سه ماه ارز حاصل از صادرات پسته را به ایران برگشت داد. به عبارت ساده‌تر تنها دو ماه طول می‌کشد که تاجر پسته را به بازار مصرف صادر کند و حدود یک ماه طول می‌کشد که بفروشد و دو ماه هم به طول می‌انجامد که وصول کند، پس صادرات پسته چند ماه زمان می‌برد، اما دولت اعلام کرده که بعد از سه ماه باید ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشت داده شود که تحقق این موضوع غیرممکن است، زیرا ارز حاصل از صادرات قابل برگشت به ایران و سامانه نیما نیست، بنابراین اکثر صادرکنندگان تصمیم گرفته‌اند که پسته را صادر نکنند و به نوعی کار را تعطیل کرده‌اند.

 

منبع: تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان