مرکزخرید «بوروود» یک نمونه منحصربه‌فرد زیست‌محیطی در دنیا

مرکزخرید «بوروود» یک نمونه منحصربه‌فرد زیست‌محیطی در دنیا
مرکزخرید «بوروود» یک نمونه منحصربه‌فرد زیست‌محیطی در دنیا

 مرکزخرید «بوروود» یک نمونه منحصربه‌فرد زیست‌محیطی در دنیا 
 دری به سوی دنیای بدون سرب 

از زمان داغ شدن تب مراکز خرید در دهه 60، مال‌های زیادی با سروصداهای فراوان و امکانات گسترده ساخته شدند اما تداوم نداشتند و پس از مدتی به خاطره‌ها پیوستند. با گذر از دنیای سنتی و رسیدن به عصر مدرن مراکز خرید، عنصر تداوم بیش از پیش در مقوله مراکز خرید جدی شد و حالا یک مرکزخرید در استرالیا ادعای «بادوام‌ترین مرکزخرید دنیا» را مطرح کرده است! 

آینده روشن
 پس از تجهیز و اتمام بهره‌برداری از مرکزخرید «بوروود» واقع در ویکتوریا در کشور استرالیا، بادوام‌ترین و جذاب‌ترین مال دنیا از سال 2019 درهای خود را به سوی مردم گشوده خواهد دید. با طراحی خاص این مرکزخرید، سنت و مدرنیته کنار هم قرار می‌گیرند و مشتریان در فضایی آرام ضمن خرید و صرف غذا از امکانات رفاهی حداکثر بهره را می‌برند. شرکت «فارسرز» به عنوان بهره‌بردار پروژه سعی کرده از الگوی مرکزخرید سبز نهایت بهره را ببرد و با سالم‌سازی محیط اطراف علاوه‌بر ایجاد جذابیت‌های بصری به زندگی سالم افراد کمک کند. در طرح اولیه فضایی به وسعت 20 مترمربع برای رستوران‌ها در نظر گرفته شده و همین میزان فضای تجاری هم وجود دارد. بنا بر ادعای سرمایه‌گذار مرکزخرید استرالیایی، عناصر به کار رفته در مجموعه، همان مشخصه‌هایی است که مراکز خرید بومی و جهانی در آینده برای موفقیت به آن احتیاج دارند. «بوروود» یک سال پس از افتتاح در سال 2019، 12 هزار و 700 مترمربع فضای تجاری اضافی در اختیار فروشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد. 2هزار مترمربع فضا برای فودکورت و فروشگاه‌های مخصوص صرف نوشیدنی در نظر گرفته می‌شود.


امتیازهای خاص 
 مرکزخرید «بوروود» با تکمیل شدن در اواسط سال 2018، اولین فضای سبز و طراحی 6ستاره بین مراکز خرید را به خود اختصاص خواهد داد و قصد دارد ضمن به‌کار بردن تمهیداتی مانند عدم استفاده از کربن و مواد آلاینده زیست‌محیطی، حتی جای پای افراد را هم به حالتی از انرژی تبدیل کند و بر اکسیژن فضا بیفزاید. شرکت بهره‌بردار مرکزخرید جذاب استرالیا برای اولین بار نیست که از چنین طرحی رونمایی می‌کند. آنها سال 2011 سالن «سیدنی اوپرا» را با الگوبرداری از محیط سبز ساخت و تجهیز کردند. همچنین قرار شده پس از تکمیل عملیات ساخت، سال 2020 از انرژی‌های نوظهور مانند فناوری ساخت لباس از زباله‌های کف اقیانوس در ارائه محصول استفاده شود. زمان دقیق به پایان رسیدن کار ساخت پروژه، اکتبر 2019 در نظر گرفته شده و تا آن زمان بخشی از عملیات بهسازی به پایان می‌رسد و برخی عملیات هم در جشن اولین سالگرد پروژه خاتمه می‌یابد.


 
فکر طولانی 
 از  اواسط دهه 90 مشتریان به طور روزافزونی به مسائل زیست محیطی علاقه‌مند شدند. مشتریان به یک نیروی قوی در مصرف‌گرایی سبز تبدیل شدند و از شرکت‌ها می‌خواستند در برابر جامعه و مسائل اجتماع، خود را مسئول بدانند. در این شرایط شاهد ظهور مفهوم مشتری سبز بودیم. در آینده مشتری سبز در مرکزخرید بوروود اینگونه تعریف می‌شود؛ کسی که از محصولات مضر برای سلامتی خودش دوری می‌کند. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز از سوی کارفرمایان مرکزخرید فاخر استرالیایی، علاقه به ساختن محیطی بهتر در مراکز خرید و البته نهادینه کردن توجه به سلامت شخصی است. میزان خطر ادراک‌شده مشکلات زیست‌محیطی، بیشترین تاثیر و داشتن نگرش زیست‌محیطی، کمترین تاثیر را بر رفتار خرید سبز دارد و به همین دلیل مرکزخرید واقع در ملبورن تمام توجه خودش را معطوف به رفتار خرید مشتریان کرده است؛ جایی که با دنبال کردن ردپای خرید مشتریان می‌توان دریافت آنها تا چه اندازه دغدغه زیست‌محیطی دارند. با به دست آوردن اطلاعات اولیه از خریداران حرفه‌ای، طیف غالب بازدیدکنندگان از مراکز خرید مشخص می‌شوند.

 


 
پروژه‌ای برای آینده 
«بوروود» مرکزخریدی برای آینده است؛ آینده‌ای که در آن از کمترین میزان آلاینده استفاده خواهد شد و مراکز خرید به عنوان بدنه اصلی صنعت خرده‌فروشی نقش مهمی در نهادینه کردن خرید سبز دارند. آنچه طی یک دهه آینده در مراکز خرید و خرده‌فروشی رخ می‌دهد، تاثیر غیرقابل انکاری در سبک زندگی مردم دنیا می‌گذارد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان