دغدغه‌های نسل سوم مراکزخرید‌

دغدغه‌های نسل سوم مراکزخرید‌
دغدغه‌های نسل سوم مراکزخرید‌

 دغدغه‌های نسل سوم مراکزخرید‌
 پیشگامان عرصه تکنولوژی

با وجود ضرورتی که برای تجهیز و بهبود مراکزخرید‌ نسل سوم حس می‌شود، هنوز ارتباطات اجتماعی بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد.

 


به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی،هر چه باشد نسل جدید خریداران و بازدیدکنندگان از مراکزخرید‌ بیش از اسلاف خودشان علاقه‌مند به داشتن تکنولوژی روز و به دست آوردن کالاهای مورد نیازشان به آسان‌ترین شیوه ممکن هستند. به عنوان یک کارفرما اهمیتی ندارد که می‌خواهید مرکزخرید‌ داشته باشید یا یک سوپرمارکت یا حتی مغازه‌ای کوچک، آنچه برگ برنده شما به حساب می‌آید، داشتن یک استراتژی مشخص است؛ این‌که شما در یک زمان مناسب در مکان مناسب قرار داشته باشید، دقیقا نکته متمایزکننده محسوب می‌شود. قرار داشتن در مکان مناسب حاصل سال‌ها تلاش و تجربه‌اندوزی است، اما  یافتن یک مکان مناسب، وابستگی زیادی به شم و هوش تجاری شما دارد؛ این‌که بر حسب تجربه بدانید در چه مکانی بیشترین فرصت برای بهره‌وری از مراکزخرید‌ را دارید. 
 هوش مصنوعی 
در اختیار داشتن اطلاعات خریدارانی که حتی یک بار از فروشگاه شما خرید کرده‌اند، یک موضوع ضروری است. در واقع داشتن یک بانک اطلاعاتی از مشتریان به شما کمک می‌کند علایق مشتریان را کشف کنید و آگاهانه محصولات خودتان را بفروشید. باید توجه داشته باشید الزاما نزدیک‌ترین مسیر، بهترین مکان برای راه‌اندازی یک مرکزخرید‌ نیست و در ایجاد یک مرکزخرید‌ و مال، پارامترهایی مانند تجمع جمعیت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری، بافت فرهنگی و درصد علاقه به خرید، بیش از جنبه در دسترس بودن باید مورد توجه قرار بگیرد. در این شرایط علاوه بر هوش و ابزار تجاری، ذکاوت شخصی یک کارفرما هم نقش مهمی در موفقیت یک مجموعه اداری و مال‌ دارد. در مورد مراکزخرید‌ یک پارامتر دیگر هم تعیین‌کننده است؛ میزان استقبال خریداران که این موضوع، مسئله‌ای نیست که ناگهانی و بدون برنامه شکل بگیرد و نیازمند برنامه‌ریزی همه‌جانبه است. 
 نقش کم‌رنگ نیروی انسانی
 این روزها نقش نیروی انسانی در مراکزخرید‌، کم‌رنگ‌تر از یک دهه قبل شده است، زیرا با توجه به تکنولوژی جدید دیگر بسیاری از نیازها به وسیله ربات‌های هوشمند برطرف می‌شود. همان‌طور که همگان می‌دانند برند آمازون اخیرا طرحی ارائه کرده که بر اساس آن انبارگردانی و جابه‌جایی وسایل دیگر نه از طریق نیروی انسانی، بلکه از راه دادن اطلاعات به وسیله اپلیکیشن به ربات‌ها، انجام می‌شود. ربات‌ها به سادگی کار انجام شده توسط انسان را به بهترین نحو به اتمام می‌رسانند. اما آیا در این حالت نیاز کلی به انسان برطرف می‌شود؟ قطعا نه، زیرا ربات روح ندارد و در صورت دادن آدرس اشتباه، فجایای زیادی به بار می‌آید.


راه چاره 
برای کمتر شدن اشتباهات، به تلفیق ربات و نیروی انسانی نیاز داریم، یعنی ربات‌ها به اندازه میزان فعالیت خودشان در این بازی سهیم شوند و سایه انسان‌ها، این سرمایه‌های اصلی مراکزخرید‌ روی سر مال‌ها باقی بماند. اگر این شرایط ایده‌آل شکل بگیرد، تنها یک سوال و ابهام باقی می‌ماند؛ آیا مراکزخرید‌ می‌توانند در تمامی نقاط دنیا  به یک اندازه و به شکل واحد، توامان از خدمات ربات‌ها و انسان‌ها بهره ببرند؟ به نظر می‌رسد حداقل در مقطع فعلی، جواب این سوال منفی باشد، زیرا هنوز حتی بسیاری از مراکزخرید‌ مدرن هم نتوانسته‌اند به مکانیزمی در زمینه استفاده کنترل شده از ربات دست یابند. در چنین شرایطی نمی‌توان گفت واقعا وارد عصر دیجیتال مراکزخرید‌ شده‌ایم.
از مهم‌ترین ابعاد یک مرکزخرید‌ و در واقع آنچه به یک مال شخصیت می‌دهد، میزان راحت بودن و در دسترس قرار داشتن عناصر خرید است. به مدد اپلیکیشن‌هایی که مدام به‌روز می‌شوند، این اتفاق حداقل در عصر حاضر خیلی سریع رخ می‌دهد، اما هنوز تا تکامل راه زیادی باقی مانده است. در چند سال آینده، اپلیکیشن‌های خرید بسیاری از معماهای امروز خریداران را حل می‌کنند، اما با این حال هنوز معماهای زیادی برای صاحبان مراکزخرید‌ وجود دارد؛ معماهایی که برای حل شدنشان به تکنولوژی بیشتری نیاز داریم. افق دید صاحبان مال‌ها و مراکزخرید‌ در طول زمان از داشتن مکانی برای خرید عمومی به مکانی برای تجارت و راحتی بیشتر مشتریان تغییر کرده است، اما برای نسل سوم صاحب‌منصبان این عرصه، پیشرفت در عناصر تکنولوژیک خرده‌فروشی بیش از خرید و فروش اهمیت دارد.
منبع: RETAIL PEOPLE 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان