سایه حمایت و کیفیت ال‌سی‌ وایکیکی بر سر تولید 20 درصدی اجناس این برند محبوب در کشور

سایه حمایت و کیفیت ال‌سی‌ وایکیکی بر سر تولید 20 درصدی اجناس این برند محبوب در کشور
سایه حمایت و کیفیت ال‌سی‌ وایکیکی بر سر تولید 20 درصدی اجناس این برند محبوب در کشور

 

نامگذاری امسال با شعار "حمایت از کالای ایرانی"، تجارت طلایی را بر آن داشت تا به بهانه تولید اجناس برند "السی وایکیکی" و مسئولیتپذیری 9 کارخانه  برای این رویداد بزرگ در داخل کشور و مهمتر از آن استقبال ایرانیان از این برند که می‌تواند الگوی مناسبی برای تولیدکنندگان داخل کشور باشد، با جناب آقای فرید نکتهسنج که دارای سمت مدیر کشور "‌“International Retail Country Manager شرکت السی وایکیکی در ایران هستند هم سخن شود. در ادامه، شرح کامل این گفتوگو از دیدگاهتان خواهد گذشت.

لطفا خودتان را معرفی کرده و در مورد سابقه فعالیتتان صحبت کنید.

بنده متولد 1364 در شهر تبریز هستم. دوره مهندسی برق الکترونیک را در دانشگاه آزاد تبریز به اتمام رساندم. از همان دوران دانشجویی به همراه چند تن از دوستان یک شرکت کامپیوتری (‌نرم‌افزاری- سخت‌افزاری- شبکه‌) در تبریز راه‌اندازی کردیم و من مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفتم. پس از پایان دوره کارشناسی نیاز به یادگیری مدیریت را احساس کردم، چرا که مدیریت همان تیم 6، 7 نفره هم برایم آسان نبود، به همین دلیل برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه سفر کردم و دوره MBA را در دانشگاه استانبول گذراندم و به طور همزمان در سال اول، مدیریت دفتر استانبول شرکت سائلا الکترونیک رو بر عهده داشتم و بعد به عنوان مسئول واحد صادرات وارد شرکت اورن کابل (‌یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کابل در ترکیه) شدم. از سال 2012 هم وارد مجموعه ال‌سی وایکیکی شدم که با سمت‌هایی همچون مدیر فروشگاه‌های کشور آذربایجان، مسئول اجرایی کشورهای مختلفی از جمله مغرب، آذربایجان، امارات، عمان، قبرس شده و در نهایت هم به عنوان مدیر منطقه و مدیر کشور ایران در حال همکاری هستم.

درباره تاریخچه فعالیت برند السی وایکیکی و پیرامون ایده‌ای که منجر به تبدیل این برند از یک برند فرانسوی به یک برند ترک شد، توضیحاتی ارائه فرمایید.

جرقه پایهگذاری برند السی وایکیکی در سال 1985 توسط 2 دوست  فرانسوی و طی سفر به آمریکا و با دیدن مجله‌ای که روی آن عکسی از سواحل وایکیکی آمریکا درج شده بود، زده شد. ("السی" مخفف کلمه دوستان در زبات فرانسه است). از سال 1988 "مجموعه TAHA ترکیه"‌، تولیدات السی وایکیکی فرانسوی را آغاز کرد و در سال 1997 که تنوع تولید در ترکیه افزایش یافت،  مجموعه TAHA تصمیم به در اختیار گرفتن امتیاز فروش برند السی وایکیکی گرفت و از آن زمان برند ال‌سی وایکیکی تبدیل به یک برند ترک شد.

اولین شعبه این برند در کدام کشور خارجی و در چه سالی افتتاح شد؟

نخستین شعبه بین‌المللی ال‌سی وایکیکی در سال 2009 در کشور رومانی و 5 سال پس از آن نیز یکصدمین شعبه بینالمللی در کشور بوسنی افتتاح شد. برند السی وایکیکی در حال حاضر در 38 کشور دنیا شعبه دارد.

برند السی وایکیکی در صنعت پوشاک ترکیه دارای چه جایگاهی است و در اروپا چه جایگاهی دارد؟

"همه لایق خوب پوشیدن هستند" شعار شرکت ما است که تمام فعالیت‌هایمان را بر پایه اجرای این شعار قرار داده‌ایم. شرکت السی وایکیکی در تلاش است تا کیفیت خوب را با قیمت مناسب عرضه کند. ال‌سی وایکیکی برند خانواده است و محصوولاتش از دوران نوزادی تا دوران کهنسالی را شامل می‌شود. این برند در داخل ترکیه رتبه یک فروش پوشاک را به خود اختصاص داده و اختلافش با سایر برندها به گونه‌ای است که رتبه دوم، سوم و چهارم در مجموع کمتر از السی وایکیکی هستند. بر اساس آماری که هم اکنون داریم در هر هفته 12 میلیون نفر در دنیا از فروشگاه‌های السی وایکیکی بازدید می‌کنند.

در حال حاضر السی وایکیکی در 38 کشور و 244 شهر دارای 839 شعبه است.  قابل ذکر است، به ازای هر 5/2 روز یک شعبه جدید افتتاح می‌شود.

این برند دارای چه تعداد نمایندگی در دنیا بخصوص خاورمیانه است؟

السی وایکیکی دارای467 شعبه در کشور ترکیه و 372 شعبه در سایر کشورها است. اما اگر بخواهیم تنها منطقه خاورمیانه را بررسی کنیم، ایران با داشتن 26 شعبه در رتبه دوم و پس از ترکیه قرار دارد. در ادامه کشور عراق با 21 شعبه و مصر با 19 شعبه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. علاوه بر آن  25 شعبه دیگر نیز در کشورهای عمان، امارات‌، قبرس، قطر، اردن، عربستان، بحرین و لبنان قرار دارند. در حقیقت دوسوم شعب بین‌المللی این برند در منطقه خاورمیانه واقع شده‌اند.

این برند دارای چه تعداد نمایندگی در ایران است؟ شرکت السی وایکیکی برای توسعه شعب خود در ایران به صورت بلندمدت چه برنامه‌هایی دارد؟

در حال حاضر 26 شعبه فعال در ایران داریم. طبیعتا علاقه داریم در دسترس مشتری باشیم. بر همین اساس و طبق اولویت‌های شهرهای پرتراکم، ابتدا وارد این شهرها می‌شویم و در تلاشیم تا بتوانیم در شهرهای کوچک هم در دسترس مشتریان باشیم. طبق برنامه شرکت، برای سال 2023 که صدمین سال جمهوریت کشور ترکیه است، السی وایکیکی در نظر دارد 500 شعبه در ترکیه و 1000 شعبه هم در خارج از ترکیه داشته باشد. ما طبق این روال فروشگاه‌های مورد نیاز هر کشور را بررسی کرده و راهاندازی خواهیم کرد.

استقبال ایرانیان از حضور برند السی وایکیکی در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مشتریان ایرانی برند السی وایکیکی را چه از طریق شعب داخلی و چه از طریق شعب کشورهای همسایه میشناسند و به کیفیت و خدمات ما اطمینان دارند. قیمت اجناس ما در ایران نسبت به سایر کشورها کمی بالاتر است که این بالاتر بودن نسبی قیمت به مالیات و عوارض گمرکی در ایران برمیگردد.

آیا فاز تولید و اشتغالزایی در مناطق بومی همچون سایر برند‌های خارجی فعال در ایران در دستور کار السی وایکیکی قرار دارد و آیا رضایتبخش بوده است؟

حدود 2 سال پیش تحقیقات اولیه را در ایران انجام دادیم که پس از آن فهرستی از تولیدکنندگان جمعآوری شد، در سال 96 قانونی تصویب شد که بر اساس آن برندهای خارجی موظف شدند 20 درصد از حجم واردات خود را در داخل کشور تولید کنند. ما نیز به واسطه فهرستی که از قبل تهیه کرده بودیم به عنوان یکی از نخستین شرکت‌های خارجی، تولیدات خود را در داخل ایران آغاز کردیم. اولین تولیدات ما حدود 3 ماه پیش به فروشگاه‌های السی وایکیکی در داخل ایران وارد شدند. در واقع این اجناس 100 درصد تولید داخل و از لحاظ کیفیت و استاندارد مانند دیگر محصولات ال‌سی وایکیکی  هستند. علاوه بر نکات ذکر شده، قسمتی از محصولات تولیدی نیز باید صادر شود که نخستین قسمت از آن حدود 3 ماه پیش به انبار مرکزی ما در استانبول ارسال شد که ممکن است در کشورهایی همچون عراق، لبنان، روسیه و حتی کشورهای اروپایی به فروش برسد.

آیا افتتاح شعب جدید السی وایکیکی بر اساس استراتژی سالیانه صورت می‌پذیرد یا بر اساس نبض موجود در بازار پوشاک و عملکرد رقبا؟

همان طور که اشاره شد، بر اساس اهداف شرکت السی وایکیکی برای سال 2023، برنامهریزی‌هایی انجام شده است. به عنوان مثال قرار بر این است برای سال 2018 تعداد شعب بینالمللی  به 1000 شعبه برسد. طبق این برنامه‌ریزی برای هر کشوری نسبت به پتانسیل فروش و نیاز بازار برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد شعب انجام می‌شود.

آیا برای ایجاد شعب خود غالبا استاندارد و متراژ خاصی را در نظر دارید؟ برای انتخاب شعبه در یک مرکزخرید چه معیارهایی را مد نظر قرار می‌دهید؟

شرکت السی وایکیکی در شهر تهران در مراکزخریدی همچون ارگ، پالادیوم، باملند، کورش، ایستگاه متروی شریعتی و ‌... دارای شعبه است. اما به طور کلی در هر شعبه به فضایی نیاز داریم تا کلکسیون‌هایمان را ارائه دهیم. قانون ما برای فروشگاه‌های بینالمللی در اختیار داشتن حداقل 1500 متر فضا هم برای فروشگاه‌های جاده‌ای و هم فروشگاه‌های تاسیس شده در مراکزخرید است. وسعت فروشگاه‌های السی وایکیکی از 1500متر تا  4 هزار متر است که پیدا کردن چنین فضایی در ایران و بخصوص شهرستان‌ها مقداری مشکل است. کوچکترین فروشگاه السی وایکیکی در‌هایپراستار شهید باکری تهران و بزرگترین شعبه ما در ایران هم به متراژ  2 هزار متر در مرکزخرید ارگ واقع شده است. همچنین بیشتر تمایل داریم فروشگاه‌ها در طبقه همکف در دسترس مشتری باشند و در صورتی که مراکزخرید طبقات متعددی داشته باشند طبقات همکف و اول اولویت ما هستند. اما به طور کلی نوع چیدمان کالا، محل قرارگیری رقبا، محل ورود و خروج مشتریان، قسمتی از مرکزخرید که ‌هایپرمارکت در آن واقع شده است، خروجی‌های پارکینگ و‌ ... را برای محل قرارگیری شعبه مد نظر قرار می‌دهیم.

برند السی وایکیکی در دنیا چه تعداد پرسنل دارد و در چند کارخانه محصولات خود را تولید میکند؟

براساس آماری که در دسترس است، شرکت السی وایکیکی تا انتهای سال 2017 تعداد 42 هزار پرسنل فروشگاهی داشت که قرار است تا پایان سال میلادی جاری  8 هزار  نفر دیگر به این تعداد افزوده شوند. از این 42 هزار نفر، 23 هزار نفر خانم هستند که 1700 نفر از آنها دارای سمت مدیریت فروشگاهی یا  مدیریت بخش هستند، چرا که برند السی وایکیکی به طور فعال از حضور خانم‌ها استفاده می‌کند.

در مجموع در کشور ایران حدود 3 هزار پرسنل فروشگاهی و  500 پرسنل فعال در دفاتر، انبارها و حوزه حملونقل و تولید داریم. همچنین با توجه به اینکه برند السی وایکیکی تولیدات خود را به صورت سفارشی انجام می‌دهد، طی یک سال اخیر 9 کارخانه در ایران مسئولیت تولیدات شرکت السی وایکیکی را برعهده گرفتهاند که 2500  نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در آنها فعال هستند. حدود 6 هزار نفر در ایران برای برند ال‌سی وایکیکی کار می‌کنند و به طور کلی در دنیا 1500 کارخانه و کارگاه با داشتن 180 هزار پرسنل مسئولیت تولیدات السی وایکیکی را عهدهدار هستند.

چه محصولاتی از سوی این برند عرضه میشود؟

شرکت السی وایکیکی برای تمام سنین و سطوح جامعه تولید دارد و هر فرد می‌تواند نسبت به سلیقه خود لباس، کیف، کفش و سایر اجناس مورد نیاز خود را تهیه کند. علاوه بر آن کلکسیون‌های ویژه مانند کلکسیون ورزشی، کلکسیون بارداری، کلکسیون فارغالتحصیلی، مدرسه و نوزادی داریم. از سال 2016 السیهوم نیز به خانواده السی وایکیکی اضافه شد که وسایل خانگی از جمله حوله، ملحفه، ست خواب و همچنین محصولات جدیدی نظیر شمع، گلدان و ‌... را که روزبهروز به سبد محصولاتمان اضافه می‌شود، عرضه میکند که به  طور همزمان در شعب ایران هم وارد می‌شود‌.

بیشتر مخاطبان شما را چه قشری تشکیل می‌دهند؟

مشتریان ما تمامی اعضای خانواده هستند، زیرا می‌توانند محصولات مناسب با سلیقه خود را از فروشگاه‌های ما تهیه کنند. ضمن اینکه ما پوشاک را مطابق مد روز و فرم مناسب کشور تولید می‌کنیم. علاوه برآن بیشتر روی لباس‌های نوزادی دقت داریم و تمام آزمایش‌ها را در مورد کیفیت، استاندارد و رنگ پارچه انجام می‌دهیم تا این اجناس برای استفاده نوزادان مناسب باشند.

مزیت رقابتی السی وایکیکی در مقایسه با سایر رقبا چیست؟

 بیش از 30 سال از فعالیت، تولید و فروش السی وایکیکی می‌گذرد که به مرور زمان و با دریافت بازخورد عملکرد خود از مشتریان، تولیدات خود را بهتر می‌کند. در حال حاضر در 15 کشور از 38 کشوری که در آن شعبه داریم دارای رتبه نخست فروش پوشاک هستیم. مهم‌ترین مزیت رقابتی ما این است که برای هر سطح درآمدی و سنی لباس تولید می‌کنیم و در تلاش هستیم کیفیت خوب را در کنار قیمت مناسب داشته باشیم.

در حاضر حاضر 3 آزمایشگاه در کشورهای ترکیه، چین و بنگلادش داریم که تمامی تولیدات ال‌سی وایکیکی را از نظر کیفی و اکولوژیکی کنترل می‌کنند، زیرا کیفیت لباس‌های عرضه شده برای ما خیلی مهم است. در سال 2 میلیون و در طول روز حدود 8 هزار آزمایش از سوی السی وایکیکی روی اجناس تولید شده انجام می‌شود. به طور کلی قبل و بعد و در حین تولید، به دفعات کنترل می‌کنیم البته این تست‌ها را برای تولیدات  داخل کشور هم انجام میدهیم. تست‌هایی که در آزمایشگاه‌های ما انجام می‌شوند دارای  استانداردهای بینالمللی بوده  و در تمام دنیا مورد تایید هستند که تمام این عوامل باعث اطمینانخاطر مشتری بخصوص برای تهیه لباس‌های نوزادی می‌شود.

قیمتگذاری اجناس بر چه اساسی صورت می‌گیرد که مبلغ تمام شده به این میزان برای مشتریان جذاب است؟

همانطور که اشاره شد شعار ما "همه لایق خوب پوشیدن هستند" است که در تمام جلسات شرکت هم شنیده میشود.  آقای مصطفی کوچوک، مدیر ارشد اجرایی  CEO ما عقیده دارد یک خانواده 4 نفره با حداقل درآمد باید بتواند در طول یک ماه یک ست کامل از لباس‌های مناسب و استاندارد را برای تمامی اعضا تهیه کند، به همین دلیل سعی می‌کنیم مناسب‌ترین قیمت‌ها را در فروشگاه‌هایمان برای مشتریان عرضه کنیم.

چقدر به ابزار و استراتژی تبلیغاتی در فضایی که فعالیت دارید معتقد هستید و ابزاری که شما از آن استفاده میکنید، کدامند؟

تبلیغات در زمینه مد و لباس اثربخشی فراوانی دارد و نوع تبلیغ در هر کشور متفاوت است. این تبلیغات گاهی به صورت مجازی و گاهی از طریق رسانه‌های تصویری و مکتوب انجام میشود. ما قبل و بعد از ورود به هر کشور تحقیقاتی را انجام میدهیم تا بدانیم کدام راه تبلیغاتی برای کدام کشور مناسب است. اما بازخورد نوع تبلیغات به فرهنگ هر جامعه بستگی دارد. در ایران به دلیل محدودیتی که در زمینه تبلیغات محیطی برای برندهای خارجی وجود دارد یکی از بهترین راه‌های تبلیغاتی برای ما پیامک است. ما قبل از افتتاح شعبه، زمان ورود محصولات جدید و فاز اول یا دوم تخفیفات را برای ساکنان منطقه پیامک می‌کنیم.

آیا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی فعالیتی دارید؟

به طور سالیانه و رسمی 10 درصد از سود خالص به صورت کمک‌های مالی برای تامین مخارج زندگی، تهیه البسه برای نیازمندان، افتتاح مدرسه در ترکیه و سایر کشورها اختصاص مییابد.

در سال 2017 برای اولین بار در دنیا سیستم السی دبلیو سنس را ایجاد کردیم که برنامه‌ای مختص نابینایان است. با داشتن این برنامه ساده، افراد نابینا پس از ورود به فروشگاه و با نمایش اتیکت مقابل دوربین تلفن همراه خود، می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به لباس را به صورت صوتی و به 2 زبان ترکی و انگلیسی دریافت کنند. شایان ذکر است، شرکت السی وایکیکی در این زمینه برنده نشان‌های بینالمللی شده است.

همچنین در زمینه تست‌های اکولوژیک که می‌توانند برای انسان و یا محیط مضر باشند هم حساسیت‌هایی داریم، بنابراین ورودی تا خروجی کارخانه‌های تولیدی را بررسی می‌کنیم، مانند مواد اولیه مصرفی، ضایعات و ‌... و اگر کارخانه‌ها استاندارد مورد نظر را نداشته باشند نمیتوانند کالایی برای ما تولید کنند.

اگر بخواهید برند السی وایکیکی را در یک کلام معرفی کنید چه می‌گویید‌‌؟

السی وایکیکی از دوران نوزادی تا پیری و برای هر سطحی از جامعه پوشاک تولید و عرضه می‌کند و سعی دارد تا کیفیت را در کنار قیمت مناسب به افراد ارائه کند.

برای سخن آخر اگر فکر میکنید نکته‌ای از قلم افتاده است، لطفا بفرمایید.

از مجموعه تجارت طلایی تشکر میکنم که در زمینه مراکزخرید و خرده‌فروشی فعال است و تلاش می‌کند پراکندگی حضور تمامی فعالان در این عرصه را در یک نقطه متمرکز کند تا مسائل و مشکلات مطرح شده و به یکدیگر معرفی شوند که نتیجه آن نیز افزایش سرعت در فعالیت این مجموعه‌ها است.

.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان