پنجمین سالگرد آغاز به کار ماهنامه تجارت طلایی

پنجمین سالگرد آغاز به کار ماهنامه تجارت طلایی
پنجمین سالگرد آغاز به کار ماهنامه تجارت طلایی

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار ماهنامه تجارت طلایی برگزار شد

یادبودی طلایی با روبان مشکی!

5 سال از انتشار ماهنامه تجارت طلایی، تنها نشریه‌ای که به صورت تخصصی فعالیت مراکزخرید کشور را رصد می‌کند و حامی برندها برای حضور در مراکزخرید است، می‌گذرد.

ماهنامه تجارت طلایی به مثابه نوزادی است که امروز با درایت و دگر‌اندیشی مدیر جوان و پرسنل خود به طفلی 5 ساله بدل شده و ویژگی طفل 5 ساله، قدرت تمیز خوب از بد است.

قصد داشتیم در سالروز انتشار این ماهنامه یا به عبارتی تولد آن جشنی پر از شادی برگزار کنیم تا هم ورودش به 5 سالگی را جشن بگیریم و هم از حامیان خود تشکر کنیم، اما افسوس که کاممان تلخ شد.

قامت رشید پلاسکو خم شد، فرو ریخت و  حالا دیگر نیست. جشنمان به روز عزای صنعت مراکزخرید  و یادبود پلاسکو تبدیل شد‌. دیگر شاد نبودیم، زیرا دلیرمردانی از سرزمینمان جان خود را از دست دادند و عده کثیری از هموطنانمان مال و اموال و شغل خود را.

مراسم را برگزار کردیم، اما نه به خاطر جشن 5 سالگی، برای این‌که تا همیشه به خاطرمان باشد در چنین روزی به دلیل قصور همه ما ملت ایران در فرهنگ‌سازی، ایمن‌سازی، نگهداری صحیح از میراث‌های ماندگار، تعامل دستگا‌ه‌های ناظر با یکدیگر، هماهنگی بین نهادهای دولتی و خصوصی و ... فاجعه‌ای آفریده شد تا بنایی که سال‌ها مایه مباهات ما بود تا سال‌های دیگر مایه افسوس و سرشکستگی ما باشد.

بیچاره پلاسکو، بیچاره مردان آتش‌نشان، بیچاره هزاران کارگر شاغل در پلاسکو و بیچاره ما که شاید تا چند سال دیگر به دلیل این بی‌توجهی‌ها هویت خود را نیز از دست بدهیم!

مراسم پنجمین سالگرد انتشار ماهنامه تجارت طلایی، اول بهمن‌ماه سال‌جاری در حالی برگزار شد که به دلیل وقوع فاجعه ساختمان پلاسکو تمامی آیتم‌های هنری این برنامه که رنگ و بویی از شادی داشت، حذف شدند.

در این مراسم باشکوه تعداد زیادی از کارفرمایان مراکزخرید و صاحبان برندها حضور داشتند که به درخواست مجری پس از آغاز مراسم به احترام مصیبت‌دیدگان حادثه پلاسکو به پا خاستند و یک دقیقه سکوت اختیار کردند.

جهان پهلوان محمدرضا توپچی، سردار محمود عاطفی، مهندس محمد البرزپور (مدیر مرکزخرید پلاسکو)، سرهنگ مطیعیان (مدیر بازار بزرگ فردوسی)، دکتر رامین سمیع‌زاده (دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون)، مهندس کیوان اقبالیان (مدیر مراکزخرید گروه سرمایه‌گذاری تات) و دکتر عظیم فضلی‌پور (‌رییس کمیته استاندارد و ارزش‌گذاری برند کشور) از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

مهندس شاهرخ کشاورز (سردبیر ماهنامه تجارت طلایی):

جان و مال مردم امانتی در دست مدیران مراکزخرید!

سخنران آغازین این مراسم، مهندس شاهرخ کشاورز، صاحب امتیاز و سردبیر ماهنامه تجارت طلایی بود که ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تسلیت به خانواده‌های مصیبت‌دیده در حادثه پلاسکو اظهار داشت: پلاسکو یکی از 5 مرکزخرید قدیمی ایران بود که بیش از 5 دهه قدمت داشت و هویت این صنعت محسوب می‌شد و امروز نبودش به ‌راستی عزای عمومی برای صنعت مراکزخرید کشور است، زیرا این صنعت هویت خود را از دست داد.

وی به حوادث اتفاق افتاده در حوزه مراکزخرید، از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و اذعان داشت: آتش‌سوزی در برج 17 طبقه سلمان مشهد، آتش‌سوزی در بازار رشت و همدان و آتش‌سوزی در مرکزخرید تازه‌تاسیس البرز بل‌سنتر نشان می‌دهد هر لحظه امکان دارد هر مرکزخریدی طعمه حریق شود، بنابراین در سومین همایش تقدیر از برترین برندهای مراکزخرید و مجتمع‌های تجاری کشور که 7 مهر سال‌جاری برگزار شد موضوع مدیریت بحران در مراکزخرید یکی از اساسی‌ترین موضوعات سخنرانی در این مراسم بود که متاسفانه به آن کم‌لطفی شد و امروز دریافتیم اگر آن روز کمی جدی‌تر به این موضوع توجه داشتیم، شاید حادثه پلاسکو رقم نمی‌خورد.

مهندس کشاورز در ادامه به اهمیت مدیریت مراکزخرید اشاره کرد و گفت: مدیران مراکزخرید امروز دریافتند مسئولیتشان بسیار سنگین است، زیرا به وضوح دیدند جان و مال و حال و آینده کسبه، ذی‌نفعان و مشتریان مراکزخرید نزد آنها به امانت سپرده شده است، بنابراین به کارفرمایان توصیه می‌شود حتما در انتخاب مدیر مرکزخرید خود دقت بیشتری داشته باشند، چرا که کار پرمخاطره و پرریسک مدیریت مراکزخرید از عهده آشنایان، دوستان، فرزندان و اطرافیان غیرمتخصص بر نمی‌آید.

وی اظهار داشت: به جز پلاسکو، بازار بزرگ فردوسی، بازار شیخ‌صفی تبریز، بازار رضای مشهد و بازار صفویه از جمله مراکزخریدی هستند که بیش از 50 سال قدمت دارند و حال و روز بهتری از پلاسکو ندارند، کما این‌که هیچ‌کدام از بازارهای قدیمی شهرهای مختلف کشور نیز به لحاظ ایمنی استاندارد نیستند و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

سردبیر ماهنامه تجارت ‌طلایی در پایان سخنانش بیانیه‌ای از محمد ترامشلو (مدیرعامل شرکت بازرگانی ترامش و کارفرمای بازار رضا، بازار لوطی صالح و بازار رضای مروی) که به دلیل وقوع حادثه پلاسکو نگاشته شده بود را قرائت و از این اتحاد و همبستگی قدردانی کرد.

 متن بیانیه به شرح زیر است:

«دستانی که کمک می‌کنند از دستانی که برای دعا بالا می‌روند، مقدس‌ترند. مدیریت بازرگانی ترامش با ابراز تاسف و تاثر به هموطنان عزیز در راستای کمک و همدلی به زیان‌دیدگان و ذی‌نفعان مجموعه پلاسکو اعلام آمادگی کامل می‌نماید تا با هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران و مسئولین ذی‌ربط مجموعه‌های تجاری خود از قبیل مجموعه لوطی صالح و بازار رضای مروی را که از لحاظ منطقه‌ای و صنفی مناسب صنف پوشاک می‌باشند تا زمان مشخص شدن وضعیت کسبه پلاسکو در اختیار این عزیزان قرار دهد تا شاید اندکی از اندوه این عزیزان در ماه‌های پایانی سال کاسته شود.»

دکتر رامین سمیع‌زاده (دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون)‌:

سودآوری نتیجه‌ نهایی مدل‌های کسب‌وکار است

دکتر رامین سمیع‌زاده، دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون سخنران بعدی این مراسم بود که  ضمن توضیحاتی در خصوص تجربه خود در آتش‌سوزی بازار مبل ایران 1  در خصوص Business Model یا مدل کسب‌و‌کار نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

 متن سخنرانی در ادامه آمده است:

21 اردیبهشت‌ماه سال 91 بود و ما برای مراسم افتتاحیه موزه مبل آماده می‌شدیم که خبر رسید یکی از بازارهای مبل در یافت‌آباد آتش گرفته است. هر لحظه بر وسعت این آتش افزاده می‌شد. بر اساس دستور مهندس علی انصاری، بلافاصله و ظرف نیم ساعت پارکینگ بازار مبل با 700 خودرو تخلیه شد و مردم نیز محل آتش‌سوزی را ترک کردند. با کمک نیروهای امدادی آتش‌سوزی مهار شد و اگرچه بخش قابل توجهی از بازار سوخت، اما تلفات جانی نداشت.

یکی از مواردی که در این آتش‌سوزی به ما کمک کرد هماهنگی بین نیروهای امدادی یعنی راهنمایی و رانندگی، اورژانس، آتش‌نشانی و بسیج بود و همچنین منطقه سهل‌الوصول برای مهار آتش، اما در حادثه‌ای مانند پلاسکو که تردد در محل سخت است، عمق فاجعه بیشتر خواهد شد.

ما باید در مراکزتجاری خود استاندارهای IMS را رعایت کنیم، اما چند مرکزخرید در کشور دارای این گواهینامه هستند؟

به نظر من نیروهای امدادی ما باید با هم هماهنگ کار کنند و همواره به این نکته توجه کنند که اگر در مناطقی مانند بازار تهران با آن خیابان‌های باریک و جمعیت زیاد چنین حوادثی رخ دهد، چگونه باید آن را مدیریت کنند.

امروز می‌خواهم کمی در خصوص مدل کسب‌و‌کار صحبت کنم. مدل کسب‌وکار شیوه‌ای است که شرکت، بنگاه یا سازمان برای تولید سود و سر پا نگه داشتن خود انتخاب می‌کند و در واقع مدل کسب‌و‌کار بیان می‌کند چگونه سازمان برای تولید محصول یا ارایه خدمت ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

امروز تعداد قابل توجهی از برندهای موفق در این مراسم حضور دارند، اما این سوال در ذهن تداعی می‌شود که آیا اگر سال بعد همین مراسم برگزار شود، با تغییرات تکنولوژیکی که لحظه به لحظه سرعت می‌گیرد و با پارادایم‌های جدیدی که هست، این برندها به اندازه امروز موفق خواهند بود؟

مدل‌های کسب‌و‌کار سهمی قابل توجه در موفقیت یا شکست بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کنند. مدل‌های کسب‌و‌کار چارچوبی از عوامل موفقیت و تولید ثروت هستند. مدل‌های کسب‌وکار کارکردی چندگانه دارند و نشان می‌دهند کدام فعالیت‌ها به چه شیوه‌ای و در چه زمانی باید انجام گیرند که در نهایت هم برای سازمان و هم مشتری تولید ارزش شود. سودآوری نتیجه‌ نهایی مدل‌های کسب‌وکار است، بنابراین مدل کسب‌وکار ابزاری برای تامین منافع مشتری و بنگاه و درآمدزایی است. به عقیده من همانطور که ما در شرکت‌‌های خود واحد مالی، اداری‌، پارکینگ و ... داریم برای حضور در حوزه رقابت‌های ملی و بین‌المللی نیز لازم است واحد توسعه مدل‌های کسب‌وکار داشته باشیم، زیرا این واحد پیوسته رقبا را رصد می‌کند، آگاهی به جدیدترین تکنولوژی‌ها دارد، نیاز مصرف‌کنندگان را می‌شناسد و متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه، در مواقع لزوم استراتژی‌های شرکت‌ها را تغییر می‌دهد تا به هدف نهایی نزدیک‌تر شوند.

در پایان ضمن تبریک به مناسبت سالگرد انتشار ماهنامه تجارت طلایی باید بگویم تجارت طلایی را مجله‌ای متین، بی‌حاشیه و رو به رشد می‌بینم.

محمد البرزپور (مدیر مرکزخرید پلاسکو)‌:

کسبه مقصر نیستند

پس از سخنرانی دکتر سمیع‌زاده و پخش تیزری از 5 مرکزخرید قدیمی ایران که پلاسکو هم جزو آنها بود، مهندس البرزپور، مدیر مرکزخرید پلاسکو  پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ابراز تاسف از اتفاق پیش آمده، گفت: از 570 واحد تجاری که در پلاسکو فعالیت داشتند تنها 100 واحد بیمه بودند و این موضوع به آن دلیل است که هنوز در بعضی از صنوف، کسبه از امتیازات و فواید بیمه آگاهی کافی ندارند و صرفا آن را هزینه بیهوده می‌دانند.

وی سهل‌انگاری کسبه را در موضوع بیمه بخشی از این قصور دانست، اما اظهار داشت: بخش اعظم این ناآگاهی به شرکت‌های بیمه باز می‌گردد که نتوانسته‌اند این مشتریان بالقوه را در خصوص خدماتی که ارایه می‌دهند به خوبی آگاه کنند.

وی در پایان گفت: از همه عزیزانی که در این جمع حضور دارند می‌خواهم اگر تا کنون اقدام به بیمه واحدهای صنفی خود نکرده‌اند به زودی اقدام کنند و به دوستانشان نیز در این خصوص توصیه نمایند.

البرزپور در خصوص رعایت نکات ایمنی در ساختمان، گفت: در این خصوص هیچ‌کدام از کسبه مقصر نیستند.

رونمایی از سند ثبت جهانی برند تجارت طلایی

ثبت جهانی برند اصطلاحی است که مترادف با 2 واژه "جهانی‌سازی" و "‌تجاری سازی‌" برند است. ثبت جهانی برند بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی WTO و توافقنامه Trips صورت می‌گیرد و به شما این اجازه را می‌دهد که از مشخصه ®استفاده نمایید و این جمله را به عنوان هویت سرزمینی برند درج کنید‌.

در این مراسم با حضور بزرگان صنعت مراکزخرید و برندها از سند ثبت جهانی برند "تجارت طلایی" رونمایی شد.

دکتر عظیم فضلی‌پور (رییس کمیته استاندارد و ارزش‌گذاری برند در ایران):

ثبت جهانی برند برای ما مزیت رقابتی است

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که فرایند ما را به سازمان تجارت جهانی رقم می‌زند این است که در فضای تجارت جهانی رتبه‌بندی بر اساس مزیت‌های رقابتی است نه مزیت‌های نسبی، البته پیش از این مزیت‌های نسبی در این رتبه‌بندی دخیل بود، اما امروز اگر نتوانسته باشیم مزیت‌های نسبی خود را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم مانند گدایی هستیم که در نهایت فقط چیزی پیدا می‌کند که بخورد و نمیرد.

نفت برای کشور ما یک مزیت نسبی است، اما وقتی امروز در تهران یک لیتر آب گران‌تر از یک لیتر نفت است، یعنی نتوانسته‌ایم از این مزیت نسبی به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنیم.

نتیجه عدم استفاده از مزیت‌های نسبی این است که در سال 1355 سهم ما از تجارت جهانی چیزی حدود 1.5 درصد بود، اما بر اساس گزارش آنکتاد در سال 1394 به 0.04 درصد رسید و این در حالی است که تجارت جهانی در این تقریبا 40 سال، 6 برابر شده است.

در سال 2005 ما در نهایت عضو ناظر WTO شدیم و 10 سال به ما فرصت دادند تا عضو فعال شویم و برای این‌که طراز بازرگانی ما منفی نشود 34 کالای اساسی و استراتژیک به ما معرفی شد که سرمایه‌گذاری روی آنها ما را به حضور در این سازمان نزدیک می‌کرد و سبب می‌شد طراز بازرگانی ما صفر نشود. سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، بالاخص گسترش مال‌ها از جمله این موارد است.

اساسا سرمایه‌های هر کشوری که بر اساس آن طراز بازرگانی آن کشور تعیین می‌شود شامل3 قسمت است؛ سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی. حال هر کدام از این سرمایه‌ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند و به ‌نوعی پول‌ساز باشد سرمایه بنیادین است. سرمایه بنیادین همان برند است که از درون این 3 سرمایه خارج می‌شود.

به عنوان مثال دکتر شریعتی، سرمایه انسانی است و آرامگاه ابن‌سینا، سرمایه اجتماعی. حال هرکدام از این سرمایه‌ها برای کشور سودآوری کند سرمایه بنیادین است و طبیعتا همه برندها نیز سرمایه‌های بنیادین هستند.

ما امروز در تجارت 4 دوره را پشت سرگذاشته‌ایم و عصر امروز عصر برند است. عصر برند به این معناست که ما امروز فقط کالا نمی‌خریم، بلکه برند می‌خریم و از طرفی امروزه نسل جدید مشتریان نسل ارزش‌‌محور است، یعنی مشتری می‌خواهد همراه با خرید برند خواسته‌ها و ایده‌هایش عملی شود و سهم اجتماعی نیز داشته باشد.

در عصر برند بازاریابی و تبلیغات از حالت عمودی به صورت افقی درآمده، یعنی مردم دیگر به تبلیغات اعتماد ندارند و از کسانی که کالا را مصرف کرده‌اند در خصوص کیفیت کالا اطمینان حاصل می‌کنند.

در سال 2010 بر سر تعیین ارزش برند، دعوای بزرگی بود که فرجام آن تدوین استاندارد 10668 بود. بر اساس این استاندارد، 3 فاکتور اصلی برای تعیین ارزش برند مشخص شد: 1- شاخص مالی 2- شاخص رفتاری و 3- شاخص قانونی‌.

شهرت و اعتبار برند، شاخص رفتاری، گردش مالی 3 سال آخر، شاخص مالی و ثبت جهانی شدن برند، شاخص قانونی آن را تعیین می‌کند.

امروز چون ما عضو ناظر هستیم اگر برندی را ثبت جهانی کنیم به عنوان یک مزیت رقابتی برای ما محسوب می‌شود، بنابراین بیایید پیش از آن‌که دیگران کالاها، خدمات، اختراعات و هویت تاریخی ما را به نام خودشان ثبت کنند آنها را ثبت جهانی کنیم تا به ظرف جهانی نزدیک‌تر شویم.

دوباره می‌سازمت وطن             اگرچه با خشت جان خویش

ستون به سقف تو می‌زنم         اگرچه با استخوان خویش

برش کیک‌های تولد!

یکی از ابتکارات جالب در این مراسم، ایجاد لحظاتی پر از خاطره برای مدیران برندها و کارفرمایان مراکزخرید متولد دی‌ماه بود که با ماهنامه تجارت طلایی همکاری داشتند.

مسعود امیدی (مدیرعامل مرکزخرید تیراژه)، اکبر کریم‌زاده (کارفرمای مرکزخرید نفیس)، محسن منافی (مالک مرکزخرید پانوراما)،‌ احمد احمدپور (کارفرمای مرکزخرید ایپک‌پالاس تبریز) و حسام هندسی (مدیرعامل شرکت مهان‌پوش) از جمله عزیزانی بودند که به مناسبت تولدشان کیک مختص برند خودشان را بریدند و کتاب حافظ نفیسی از برند درسا و عکسی تهیه شده از خودشان روی شاسی هدیه گرفتند.

کیک تولد ماهنامه تجارت طلایی نیز توسط مهندس شاهرخ کشاورز (سردبیر) و شهریار کشاورز (قائم مقام سردبیر) بریده شد.

مهندس حسین نعمتی (مدیر فروش شرکت کارن تجارت)

نوسانات برقی از مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی

سخنران بعدی این مراسم، مهندس حسین نعمتی بود که با موضوع تجهیزات نظافتی مراکزخرید سخنرانی کرد.

وی مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در مراکزخرید را نوسانات برقی در تاسیسات برشمرد و اظهار داشت: بیشترین نوسانات برقی در تابلوهای برق و اتاق‌های الکتریکال رخ می‌دهد و این به دلیل گرد و خاکی است که به شیوه صحیح نظافت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: مدارهای الکتریکی ذرات گرد و غبار را باردار و جذب می‌کنند و سبب اتصالات سیستم می‌شوند، بنابراین برای نظافت تابلوهای برق حتما لازم است از جاروبرقی‌های دارای برسی نرم استفاده شود نه کمپرسورهای بادی.

نعمتی اظهار داشت: متاسفانه کارفرمایان مراکزخرید در خصوص تهیه تجهیزات نظافتی برای تاسیسات و محیط داخلی و خارجی مراکزخرید دغدغه‌ای ندرند، در حالی‌که استفاده تخصصی و بجا از امکانات و تجهیزات نظافتی باکیفیت عمر استفاده از مراکزخرید را بالا می‌برد.

پس از سخنان مهندس حسین نعمتی، محسن منافی (کارفرمای مرکزخرید پانوراما) در خصوص مرکزخرید پانوراما و علل ساخت این مرکزخرید توضیحاتی ارایه داد و گفت: پانوراما به عنوان اولین مرکزخرید مطابق با استانداردهای جهانی موفق به جلب نظر شرکت اینوستا ترکیه شد. این شرکت تجربه ساخت، مدیریت و بهره‌برداری تخصصی از مراکزخرید را در 7 کشور جهان دارد. ما با قراردادی که با شرکت اینوستا ترکیه بسته‌ایم قرار است این شرکت در 28 درصد سهام پانوراما شریک شود که این امر موجب تسهیل و تسریع در اجرای فاز دوم و سوم خواهد شد. همچنین  اینوستا متعهد گردیده علاوه بر تسهیل در ورود برندهای بین‌المللی به این مجموعه، طی 5 سال دانش و تکنیک‌های روز مدیریت مرکزخرید را به ما انتقال دهد تا این تکنیک‌ها را در کشور و در میان کارشناسان و هموطنانمان بومی کنیم. به این ترتیب پانوراما نام خود را در دفاتر جهانی به عنوان یکی از اولین شاپینگ‌مال‌های مطابق با استانداردهای جهانی در ایران به ثبت رسانید.

تقدیر از حامیان ماهنامه تجارت طلایی

در پایان مراسم با اهدای تندیس و لوح سپاس از شرکت‌هایی که در طول این سال‌ها پیوسته حامی مالی و معنوی ماهنامه تجارت طلایی بودند، تقدیر به عمل آمد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان