100 سال اصالت در سبک و طراحی

100 سال اصالت در سبک و طراحی
100 سال اصالت در سبک و طراحی

یک قرن با گالستیان

100 سال اصالت در سبک و طراحی

گالستیان یکی از برندهای قدیمی صنعت مبل در ایران است که به‌ زودی 100سالگی‌اش را جشن می‌گیرد؛ یک تجارت خانوادگی که به پشتوانه تجربه و تخصص چند نسل، یکی از نام‌های آشنای این حوزه به شمار می‌رود. گالستیان در این سال‌ها با تمرکز روی کارهای کلاسیک و سبک‌های امروزی توانسته پاسخگوی سلیقه متفاوت طرفداران این سبک باشد. مبل‌های تولیدی گالستیان در کنار محصولات چند برند مشهور ایتالیایی به مشتریان حق انتخاب فوق‌العاده‌ای داده است. اصالت سبک، دید هنری و کیفیت بالای محصولات‌، نکات برجسته در مبلمان گالستیان است که توانسته نام این برند را ماندگار کند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی،هاملت و هنریک خالویان برادرانی هستند که در حال حاضر مدیریت برند گالستیان را بر عهده دارند و به سنت خانوادگی وفادار مانده‌اند و تلاش می‌کنند این برند را به بهترین جایگاه برسانند. برادران خالویان در این گفت‌و‌گو ماجرای شکل‌گیری و توسعه این برند و فلسفه کاری خود را بازگو می‌کنند.

 

لطفا در ابتدا تاریخچه‌ای از برند خود را ارائه دهید و این‌که توضیح دهید ارتباط خانواده گالستیان با خالویان به چه شکل بوده است؟

گالستیان یکی از قدیمی‌ترین برندها در صنعت چوب و مبلمان ایران است. این برند از ترکیب تجارت خانواده‌های گالستیان و خالویان به وجود آمد. خانواده گالستیان در تبریز سکونت داشتند و فعالیتشان را از سال 1917 در این شهر شروع کردند، اما اجداد ما از روسیه مهاجرت کردند و در سلماس و تبریز ساکن شدند. خانواده ما به‌ طور سنتی در این حرفه فعال بودند. عموی بزرگ  و پدر من کارشان را از همان جا شروع کردند و سپس به تهران آمدند. فعالیت جدی‌تر آنها بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد.

برند ما در ابتدا «آ. گالستیان» نام داشت که مخفف نام آندرانیک گالستیان بود. مشارکت گالستیان و خالویان زمانی آغاز شد که ما تولیدات را بر عهده گرفتیم. اولین فروشگاه ما در خیابان لاله‌زارنو بود. مسئولیت تولید محصولات با ما بود و در فروشگاه گالستیان فروخته می‌شد. فروشگاه ما بعدا از خیابان لاله‌زار نو به خیابان طالقانی فعلی و از آنجا به خیابان شریعتی منتقل شد و 50 سال است که فروشگاه مرکزی مبلمان گالستیان در خیابان عباس‌آباد (شهید بهشتی) است. در سال 1363 با انتقال کل مالکیت مجموعه‌،  نام برند تغییری نکرد و با نام «مبلمان گالستیان» به فعالیتمان ادامه دادیم.

 

در خصوص محصولات خود در سال‌های ابتدایی تولید بگویید.

اوایل فقط میز و صندلی تولید می‌کردند و سفارش‌هایی برای دکوراسیون مغازه‌ها، سینماها و مطب‌های پزشکان هم داشتند، بعدها پروژه‌های بزرگ‌تری مانند تجهیز دکوراسیون داخلی دانشگاه‌ها‌ و بانک‌ها را هم بر عهده گرفتند. گالستیان‌ خانواده بزرگی بود و چند برادر در این حرفه فعالیت داشتند.

 

چقدر انتخاب کارها بر اساس گرایش بازار است؟

برند گالستیان بر اساس گرایش بازار پیش نمی‌رود. ما اعتقاد داریم در تمام دنیا اصولا برند‌ها هستند که طرح‌های نو، سبک‌ها و مد‌ها را به بازار القا می‌کنند. هنر و فرهنگ به این طریق است که اشاعه پیدا می‌کند‌. ما همیشه سبک و فلسفه کاری خودمان را داشته‌ایم و همین حالا هم چه در کارهای تولیدی چه در برندهایی که ارائه می‌کنیم، می‌توانید احساس، دید و فلسفه گالستیان را ببینید. اگر بخواهم فلسفه کاری خود  را در یک جمله بگویم، اصالت کار، اصالت سبک و کیفیت بالا است.

 

مزیت مبلمان برند گالستیان نسبت به کارهای عادی بازار در چیست؟

ما در تولید و برندینگ دنبال کارهایی بوده‌ایم که وجه هنری بارزی دارد. در این نوع مبلمان فقط راحتی در نظر گرفته نشده و جنبه هنری که مد نظر ما است هم در آنها مشهود است. در فلسفه گالستیان راحتی و جنبه هنری در کنار هم قرار دارند. ویژگی کارهای کلاسیک ماندگاری آنها است و با گذشت زمان خریدار از آنها خسته نمی‌شود. مشتریان گاهی از ما می‌خواهند مبلی که 30 سال قبل خریده‌اند را تعمیر و بازسازی کنیم، چرا که نمی‌توانند از آن دل بکنند، البته این موضوع از نظر اقتصادی به ضرر ما است، اما ارزش کارمان را بالا می‌برد.

ما قبلا صادرات داشتیم و حتی بیشترین صادراتمان، مبلمان مشتریان خودمان بوده است که به اقصی نقاط دنیا ارسال کردیم.

چرا با وجود برند گالستیان سراغ برندهای خارجی رفتید؟

این روزها صنعت مبل در دنیا خیلی تخصصی شده است، چه از نظر تولید، چه از نظر سبک‌. کارخانه‌هایی هستند که به‌ طور تخصصی روی اتاق‌خواب یا مبلمان هتلی کار می‌کنند. برندهایی هستند که بیشتر میز، صندلی و بوفه و ویترین و یا مبلمان اداری تولید می‌کنند و این تنوع از نظر سبک هم وجود دارد.

سلیقه‌ها به قدری متنوع شده که گالستیان به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه آنها باشد. برای برخی آپارتمان‌ها و واحدهای بزرگ هم گاهی همزمان 2 یا 3 سبک مبلمان انتخاب می‌شود.

ما در کنار تولید مبلمان خود سعی کردیم رسته‌های محصولاتمان را افزایش دهیم و چند برند مبلمان منزل و مبلمان اداری را به مشتریان ارائه دهیم و حتی با مهندسان و برندهای ایتالیایی ارتباطاتی داریم که  برای پروژه‌های خاص تجهیز هتل و رستوران می‌توانیم از تخصص و تجریه آنها بهره ببریم و امروز با مهندسان کشورمان نیز پروژه‌های زیادی را انجام می‌دهیم.

 

لطفا برندهایی که نماینده آنها هستید را معرفی کنید؟

ما نماینده برندهای مختلف مختص مبلمان منزل، مبلمان اداری که بیشتر مدیریتی است، مبلمان هتلی و اتاق‌خواب هستیم. برندهایی هم مخصوص «اکسسوری» به مشتریان ارائه می‌دهیم که دکوراسیون داخلی مجموعه را کامل می‌کنند و شامل لایتینگ، کریستال، تابلو، ظروف چینی و فرش هستند. بیشتر این اکسسوری‌ها از فلورانس یا شهرهای کوچک ایتالیایی می‌آیند و محصول تجارت‌های خانوادگی با قدمت 100 تا 200 ساله هستند. به ‌تازگی فرش‌های آنتیک ایرانی هم مد شده، هرچند استقبال از آنها در اروپا بیشتر است. در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک مبلمان منزل 2 برند مشهور پرووازی (Provasi) و کارپانلی (Carpanelli) را ارائه می‌دهیم که با نوآوری‌هایشان ایجاد سبک و مد می‌کنند و یک برند هلندی که کارهایش بیشتر در سبک ویکتورین و کلاسیک است و این نوع از سلیقه مشتریان‌ را تامین می‌کند. در کنار اینها مبل‌هایی که مدرن‌تر، امروزی‌تر و ساده‌تر هستند، ارائه می‌کنیم و فکر می‌کنم نسل جدید این کارها را بیشتر بپسندد.

البته اکثر برندهای ایتالیایی ما در حال حاضر کارهایشان را به 2 گروه کلاسیک و معاصر تقسیم کرده‌اند؛ شاخه تولیدات کلاسیک که دائما در حال نوآوری هستند و شاخه کارهای معاصر با طراحان جوان‌تر. البته باید تاکید کنم هدف ما ‌فروش مبل نیست، بلکه این برند‌ها هستند که سعی دارند سبک زندگی جدید و متفاوت را با یک دید هنری عرضه کنند.

 

لطفا بفرمایید محصولات خود را در گذشته به چه شکل تبلیغ می‌کردید و تا چه میزان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات اعتقاد دارید؟

تاریخچه برند گالستیان نشان می‌دهد که گالستیان زیاد به دنبال تبلیغ نبوده است. شاید در حال حاضر این یک ضعف به حساب بیاید، اما ما احساس کردیم به دلیل قدمت ما نسل‌هایی که از قدیم با ما همراه بوده‌اند، هنوز هم در کنار ما هستند و از مجموعه ما خرید می‌کنند و می‌توان گفت بزرگ‌ترین تبلیغ، حفظ یک برند است. کیفیت و احترام گذاشتن به مخاطبان تبلیغ گالستیان بوده است و در زمان‌های قدیم تهران به این وسعت نبود و اکثرا با برند گالستیان آشنایی داشتند. ما مراکزی را دکوراسیون کردیم که همه مردم  از آنجا استفاده می‌کنند، مانند بانک‌ها، هتل‌ها و برخی مطب پزشکان که از محصولات ما استفاده می‌کردند و این خود به نوعی تبلیغ کارهای ما بوده است. تبلیغات در صفحات مجازی بسیار جای بحث دارد، تبلیغات هم می‌تواند پویا باشد و هم می‌تواند برعکس عمل کند و تاثیر منفی بگذارد. در صفحات مجازی که همه برندهای معروف دنیا حضور دارند ما نیز حضور داریم.5 سال پیش که در اروپا کمتر از ایران صحبت می‌شد در یک مجله ایتالیایی گالستیان را به عنوان یک برند فعال که در صنعت مبلمان در ایران فعالیت می‌کند، معرفی کردند.

 

آیا در بحث مسئولیت‌های اجتماعی فعالیتی داشته‌اید؟

همه تمایل دارند از فرصت‌هایی که پیش می‌آید بهره ببرند، برخی صرفا نگاه مالی به این نوع مسائل دارند و فقط شعار می‌دهند؛ ما اهل شعار نیستیم و سعی می‌کنیم کاری را با علاقه انجام دهیم. اگر شما کارخانه‌ای دارید که هوا را آلوده می‌کند نمی‌توانید در زمینه محیط زیست کمپین راه‌انداری کنید.

فلسفه کاری ما روی هنر و زیبایی بنا شده است و وقتی به هنر نزدیک هستی نمی‌توانی از انسان‌دوستی دور بمانی و زمانی که با چوب ارتباط برقرار می‌کنید نشانگر این است که با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنید. ما در انجمن‌های خیریه فعالیت‌ داریم و در چند ماه گذشته در جهت حمایت از آثار هنری فعالیت‌هایی نیز داشته‌ایم، مانند آثار موسیقایی در تالار وحدت و ... و به زودی مراسم ویژه‌ای برای جشن 100سالگی برند خود خواهیم داشت.

چه آینده‌ای را برای صنعت مبل در ایران پیش‌بینی می‌کنید؟

 صنعت مبلمان می‌تواند اشتغال زیادی به وجود آورد. از سال‌های گذشته رشته‌های دانشگاهی مرتبط هم تدریس می‌شود. اگر دانشگاه و صنعت همکاری نزدیکی داشته باشند و مطالعات علمی به مرحله تولید برسد، پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

این صنعت در 40-50 سال گذشته فعال بوده است. ما در کشورمان جوانان زیادی داریم که تشکیل خانواده می‌دهند و نیاز به منازل و مبلمان جدید دارند. اگر بتوانیم هوشمندانه پیش برویم، این صنعت می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.

نباید روش‌های اشتباه گذشته مانند جلوگیری از واردات را تکرار کنیم. تجربه نشان داده این روش به صنعت و تولید کمکی نمی‌کند. اگر هم کمکی ‌کند مقطعی است، همانند این در مورد صنعت خودرو هم صادق است که جلوگیری از واردات به بالا رفتن کیفیت منجر نشد. اگر از نظر مالی و قوانین حمایت درستی صورت بگیرد، صنعت مبلمان ایران توان رقابت با رقیبان خارجی بخصوص در منطقه را دارد. همان‌طور که ترکیه توانسته در صنایع نساجی و چوب پیشرفت کند، ایران حتما می‌تواند در این زمینه موفق‌تر باشد. بازار ایران ظرفیت 80 میلیونی دارد که به‌ تنهایی می‌تواند صنعت مبلمان را شکوفا کند. دید مناسب اقتصادی و روابط عادی بین‌المللی می‌تواند زمینه پیشرفت را در سطح جهانی فراهم کند.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان