پروچیستا، برند محبوب بانوی ایرانی

پروچیستا، برند محبوب بانوی ایرانی
پروچیستا، برند محبوب بانوی ایرانی
پروچیستا، برند محبوب بانوی ایرانی
برند پروچیستا از معدود برندهای پوشاک زنانه ایرانی است که به صورت کاملا صنعتی تولید شده و عرضه می‌گردد. این برند بر پایه تفکر جوانی شکل گرفته که نیاز بانوان در حوزه پوشاک را درک کرده و برای تامین این نیاز وارد گود تولید شده و بحق هم تاکنون موفق بوده است.برای آشنایی بیشتر با برند پروچیستا با مهندس محسن خانی، مدیر این برند به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.
 
1- لطفا ضمن معرفی خودتان در خصوص تولد برند پروچیستا توضیحاتی ارائه دهید.
محسن خانی هستم متولد دی‌ماه 1362. مدرک تحصیلی بنده کارشناسی مهندسی کشاورزی است، اما به دلیل علاقه به حوزه پوشاک وارد این حوزه شدم. علاقه من به صنعت پوشاک از آنجا ناشی شد که این صنف به نوعی در خانواده ما موروثی بود و برادرانم در ترکیه کار برشکاری انجام می‌دادند، سفر من به آنجا و کسب تجربه سبب شد پس از مدتی که بیشتر در حوزه فروش فعالیت داشتم تصمیم به ایجاد مجموعه تولیدی بگیرم. برای اجرای این تصمیم کار خود را در یک کارگاه کوچک 30 متری آغاز کردم و به این ترتیب برند پروچیستا متولد شد.
ما در ابتدا فقط مانتو تولید می‌کردیم و به سبب کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و تبلیغات دهان به دهان کار خود را گسترش دادیم تا جایی که امروز مجموعه‌ای 2000 متری در شهرک صنعتی شمس‌آباد با نزدیک به 60 پرسنل که تیم‌های طراحی، برش، گلدوزی و دوخت این برند را تشکیل می‌دهند، داریم.
در یک سال اخیر نیز بنا به نیاز و تقاضای بازار پوشاک بانوان، شلوار، شومیز و شال و روسری را نیز به لاین تولیدات خود اضافه کرده‌ایم.
 
2- در حوزه برندینگ برای این مجموعه چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
ما هم‌اکنون در پروچیستا بازار هدفی را دنبال می‌کنیم که در آن اقشار متوسط رو به بالا می‌توانند محصولات این برند را در اختیار داشته باشند، اما قرار است در راستای برندینگ ابتدا اقدام به ایجاد هلدینگ پروچیستا نماییم و در آن 2 یا 3 برند دیگر با نام‌های متفاوت و کیفیت‌های متفاوت برای دهک‌ها بالای جامعه داشته باشیم و بازار هدف خاصی را دنبال کنیم.
در حوزه برندینگ این نکته را دریافته‌ایم که یک برند نمی‌تواند چندین دیدگاه، چندین قیمت و چندین شکل داشته باشد، به همین دلیل است که برندهای بزرگ دنیا برای هر قشری و محصول متناسب با نیاز آن طیف از افراد، یک برند جدید ارائه می‌دهند.
در برند جدید اقشار مرفه با توانایی مالی بالا، بازار هدف ما خواهند بود و با این اتفاق ما می‌توانیم توانایی و پتانسیل مجموعه را از همه لحاظ به رخ صنعت پوشاک زنانه بکشیم.
شاید این پرسش پیش بیاید که چرا برند پروچیستا فقط محصولات زنانه تولید می‌کند؟ در پاسخ باید بگویم صنعت پوشاک کشور در حوزه پوشاک مردانه برندهای بسیار خوبی دارد که بسیار قوی عمل می‌کنند، اما در حوزه پوشاک بانوان، ما مجموعه‌ای قوی که به صورت کاملا صنعتی و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید محصول نماید نداشتیم و برند پروچیستا سعی در پوشش این ضعف دارد.
 
3- پروچیستا در حال حاضر چند شعبه دارد؟
پروچیستا در تهران فعلا 3 شعبه در مرکزخرید توچال، مرکزخرید ولنجک و مرکزخرید آرتمیس فرمانیه دارد، همچنین محصولات این برند در سیتی‌سنتر کیش، در مشهد و در اهواز نیز به فروش می‌رسند.
تصمیم داریم شعب این برند را افزایش دهیم و قطعا تا پایان سال در مرکزخرید رویال سعادت‌آباد شعبه‌ای از این برند با دیزاین داخلی جدید خواهیم داشت. همچنین حضور پروچیستا در اطلس‌مال نیز قطعی است.
برای برند جدیدی که پیشتر در مورد آن توضیح دادم نیز یک شعبه در آرتمیس فرمانیه خواهیم داشت، اما آنچه که مهم است تقویت آنلاین مارکتینگ برند پروچیستا است که برای آن برنامه‌های بسیاری داریم و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم.
 
 
4- مهم‌ترین مزیت رقابتی این برند نسبت به رقبای خود چیست؟
همانطور که پیشتر اشاره کردم صنعت پوشاک در حوزه بانوان در ارائه محصولات کاملا صنعتی و طراحی‌های به‌روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا ضعف‌های بسیاری دارد که برند پروچیستا سعی کرده‌ است تا حدود زیادی این ضعف‌ها را برطرف کند.
کیفیت خوب محصولات و قیمت مناسب نیز یکی از همین مزیت‌ها است و اطمینان ما به محصولاتمان آنقدر زیاد است که همه جا و از همه تریبون‌ها اعلام می‌کنیم اگر مشتری به هر دلیلی از خرید این برند ابراز نارضایتی کرد با کمال میل کالا را پس گرفته و مبلغ را به وی باز می‌گردانیم.
به ‌دست آوردن اعتماد مشتریان ساده و اتفاقی نیست و مشتریان ما با اطمینان کامل این برند را حتی به صورت آنلاین تهیه می‌کنند، زیرا می‌دانند بر خلاف برخی برندها، کیفیت و رنگ و لعاب محصولات پروچیستا با آنچه که در عکس‌ها دیده و پسندیده‌اند، تفاوتی ندارد.
 
5- استراتژی‌های این برند برای جذب مشتری چیست؟ و اساسا مشتریان خود را چگونه رصد می‌کنید؟
ما واحد CRM را راه‌اندازی کرده‌ایم که مهم‌ترین هدف این واحد ایجاد اعتماد در بین مشتریان است که در این کار موفق بوده‌ایم.
باشگاه مشتریان پروچیستا به ما کمک می‌کند که گزارشات به صورت هفتگی، ماهانه و سه ماهانه به ما داده ‌شود، بنابراین نقاط ضعف و قوت را آنالیز می‌کنیم و سعی در بهبود کیفیت محصولات خواهیم داشت.
همچنین در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و ... نیز حضور فعال داریم.
ما کالامحور بودن را مد نظر داریم و نگاهمان به برند پروچیستا یک برند فست‌فشن است، بنابراین مشتریان قطعا هر 2 هفته یک بار طراحی‌ها و مدل‌های جدید این برند را مشاهده خواهند کرد و همین تنوع طراحی و مدل‌ها آنان را جذب پروچیستا خواهد کرد.
 
6- بفرمایید در طراحی‌هایتان چه نکاتی را مد نظر قرار می‌دهید و از چه برندهایی الگو می‌گیرید؟
در خصوص طراحی باید بگویم قالب طراحی این گونه است که تمام برندهای دنیا 30 تا 40 درصد مجاز هستند از هم الگوبرداری کنند برای برند پروچیستا نیز به دلیل این‌که ترندهای سال از میان برندهای مشهور دنیا انتخاب می‌شوند ما نیز به سمت الگوگیری از بخشی از طراحی‌های آنها رفته‌ایم.
برند زارا به دلیل فست‌فشن بودن و فروش آنلاین قوی، برای ما یک الگو است و به طور کلی تفکرات آقای اورتگا در ایندیتکس که شامل برندهای مختلف زارا، ماسیمودوتی، برشکا و ... است را دنبال می‌کنیم. 
 
7- در راه تولید با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟
اساسا صنعت پوشاک ایران با چالش‌های بسیاری مواجه است که مهم‌ترین آنها معضل قاچاق پوشاک است و همه به آن اذعان دارند. بر اساس آمار، در اسفندماه سال 95 در هر ساعت 3 کانتینر کالای قاچاق از ترکیه به کشور وارد شده است و این آمار در طول روز به 143 کانتینر رسیده است. چرا ما وقتی می‌توانیم از ورود کالاهای بی‌کیفیت ترکیه‌ای با تمهیداتی ساده جلوگیری کنیم صنعت پوشاک خود را دو دستی به کشورهای بیگانه تقدیم می‌کنیم؟
به نظر بنده، عدم فرهنگ‌سازی در حوزه پوشاک یکی از مهم‌ترین معضلات است. با این‌که این صنف بیش از 20 هزار عضو دارد، اما هنوز مرجعی وجود ندارد که تولیدکنندگان پوشاک، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد اولیه و پرسنل متخصص به یکدیگر معرفی شوند‌. شاید بسیاری از مواد اولیه‌ای که ما وارد می‌کنیم را تولیدکنندگان داخلی بتوانند تامین کنند، اما به دلیل عدم آگاهی نمی‌توانیم از توانایی آنها مطلع شویم.
یکی از معضلات ما تامین پرسنل متخصص است و این به دلیل نبود مرجع است و ما هنوز باید برای تامین نیروی انسانی به روش سنتی از روزنامه‌های کثیرالانتشار استفاده کنیم یا با آگهی در فضای مجازی این مشکل را مرتفع کنیم. همچنین قیمت تمام ‌شده کالا نیز یکی از معضلات تولید است.
مواد اولیه محصولات ما از کشورهای مختلف نظیر اندونزی، ترکیه و چین و ... بسته به فصل، تامین می‌شود و این در حالی است که افزایش تعرفه واردات این مواد نیز بر مشکلات ما افزوده است. در حالی که تعرفه واردات اقلام غیرضروری چندین سال است که ثابت مانده تعرفه واردات پارچه هر سال افزایش می‌یابد و همین افزایش تعرفه واردات به قاچاق بیشتر کالا کمک می‌کند.
 
سخن پایانی
ما در سال 95 گواهینامه‌های ایزو 10001  و 9001 و CE را اخذ کرده‌ایم و در حال اخذ گواهینامه WJT نیز هستیم.
همچنین چندین درخواست برای ایجاد شعبه در کویت، امارات و عمان داریم که در حال بررسی آنها هستیم.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان