بحران نیروی انسانی در حوزه استارت آپ

بحران نیروی انسانی در حوزه استارت آپ
بحران نیروی انسانی در حوزه استارت آپ

بحران نیروی انسانی در حوزه استارت آپ

در اوضاع نابه‌سامان اقتصادی که بیکاری جوانان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است، کارشناسان حوزه استارتاپ از کمبود نیروی انسانی در این حوزه سخن می‌گویند.
با وجود نرخ بیکاری حدود ۱۱ درصدی در اقتصاد ایران و وجود بیش از ۳٫۱ میلیون بیکار طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، در حوزه استارتاپ‌ها همچنان کمبود نیروی کار وجود دارد.

 

 

کمبودی که جدی است
محمد زاغری، کارشناس منابع انسانی استارتاپ‌هاست و بیش از پنج سال است در اکوسیستم استارتاپی فعالیت می‌کند و به انتخاب و گزینش افراد متخصص جایگاه‌های مختلف کاری استارتاپ‌ها کمک می‌کند. زاغری که تا به‌حال در جذب نیرو با استارتاپ‌های مثل ریحون، کارپینو و…سابقه همکاری دارد در گفتگو با تجارت‌نیوز از کمبود نیروی انسانی‌ متخصصی که دنیای استارتاپ‌ها با آن مواجه است سخن می‌گوید و معتقد است:  اغلب استارتاپ‌ها در آغاز راه و حتی در مسیر حرکتی، نمی‌دانند به چه رول‌هایی احتیاج دارند. فاندرها در گام اول در انتخاب کوفاندرها اغلب نمی‌داند به چه رول‌هایی باید توجه کنند و به آسانی از کنارش می‌گذرند. معمولا رول‌هایی که استارتاپ‌ها به آن احتیاج دارند در سه دسته جای می‌گیرند. هاسلر، هیپستر و هکر. براساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ در کل دنیا منتشر شد و حسابی سروصدا کرد، سومین عامل شکست استارتاپ‌ها ریشه در همین مساله دارد.


تئوریسین‌هایی که در اجرا ضعیفند
الیسا یاحقی یکی از مدیران جذب نیروی انسانی حوزه استارتاپ‌هاست که تجربه همکاری با هولدینگ‌هایی مثل صنایع سیمان زابل، غفاری، بانه زرین، بوکا و استارتاپ تپسی را در کارنامه کاری‌اش دارد.

یاحقی که این روزها مشغول بزرگ‌ترین پروژه استارتاپی تحت نظر کمپانی ریتیل است در گفتگو با تجارت‌نیوز، صحبت‌هایش را در خصوص کمبود نیروی انسانی استارتاپ‌ها شروع می‌کند: این روزها بیشتر از اینکه با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم، درگیر رزومه‌های فیک هستیم. بسیاری از نیروها خود و توانایی‌هایی که دارند را بیشتر از چیزی که هستند نشان می‌دهند و در مصاحبه‌های کاری، توانایی‌هایی که دارند را بزرگنمایی می‌کنند و در ظاهر تجربیات خوبی در کارنامه دارند؛ در حالی که در مرحله اجرا ضعیف عمل می‌کنند و نشان می‌دهند تئوریسینی بیش نیستند.
کارمند خوب بهتر از مدیر شکست خورده 
هومن رضوانی، مدیر بازاریابی دیجیتال شرکت کسرا درباره علت کمبود نیروی انسانی درحوزه استارتاپ‌های ایرانی می‌گوید: اکثر مشاغل ایرانی با کمبود نیروی متخصص مواجهند و این قضیه فقط مختص استارتاپ‌ها نیست. به خصوص این ضعف در شهرستان‌ها بیشر از دل پایتخت دیده می‌شود. دلیل این ضعف هم بسیار ساده است. در تمام مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه تدریس این سیستم به صورت تئوری انجام می‌پذیرد و در هچ موردی به شکل عملی به آن پرداخته نمی‌شود.
کمبود برنامه‌نویس
کمبود برنامه‌نویس و بحرانی که استارتاپ‌ها با آن مواجهند، بحث امروز و دیروز نیست و بارها از این کمبود گفته و نوشته شده است. اما علت این مسئله به تفصیل مورد بررسی قرار نگرفته و علل اصلی این بحران مشخص نیست. این درست که یکی از علت‌های اصلی این موضوع از فاندر بودن خود برنامه‌نویس‌ها نشات می‌گیرد اما دلایلی موجه‌تر پشت پرده این مسئله وجود دارد که لقمان آوند، یکی از کارشناسان حوزه فناوری، ارتباطات و استارتاپ‌ها مهم‌ترین آنها را  بررسی می‌کند.

وی که مدیر و موسس مجموعه آموزشی سون‌لرن در زمینه آموزشی برنامه‌نویسی وب و موبایل است، صحبت‌هایش راآغاز می‌کند: بله، متاسفانه در زمینه برنامه‌نویسی واقعا با کمبود نیرو مواجهیم. در حال حاضر ما در زمینه‌هایی که نیاز بازار کار است و خواهان زیادی دارد، دوره‌های زیادی برگزار می‌کنیم و به محض تمام شدن دوره‌ها، نیروهایی که از توانایی‌های بالایی برخوردارند را به شرکت‌هایی که درخواست نیرو دارند، معرفی می‌کنیم. اما باز هم با درخواست نیروی کار حرفه‌ای و متخصص روبه‌رو هستیم. البته که در میان تمام افراد، کسانی که واقعا علاقه دارند و بهتر و سریع‌تر مهارت و تفکر برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرند، در اولویت صف استخدام قرار دارند و بقیه اکثرا حتی آموزش خود را تکمیل نمی‌کنند.

 

منبع:تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان