دیجی کالا و تجربه جدیدی از خرید

دیجی کالا و تجربه جدیدی از خرید
دیجی کالا و تجربه جدیدی از خرید

تجربه خرید کالاهای سوپر مارکتی از دیجی کالا

دیجی‌کالا از چند ماه پیش فروش محصولات تندمصرف را آغاز کرده است. با‌توجه‌به تفاوت ماهیت حوزه‌ی FMCG با سایر کالاهایی که دیجی‌کالا می‌فروشد، بر آن شدیم تا عملکرد این فروشگاه را در ارائه‌ی این محصولات محک بزنیم.

 

 

ورود به حوزه‌ی موادغذایی و کالاهای تندمصرف هدفی است که در مسیر تحقق چشم‌انداز دیجی‌کالا دیده می‌شود. دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه ازنظر بازدید و تعداد خرید، در پی آن است تا در گام اول، به اولین مقصد برای هر نوع خریدی تبدیل شود. ازاین‌رو، این شرکت ورود به تمامی حوزه‌های خرید را در دستورکار قرار داده است. با‌توجه‌به چنین سیاستی، پوشش نیازهای اولیه‌ی کاربران نظیر موادخوراکی و کالاهای تندمصرف بسیار اهمیت دارد. دیجی‌کالا برای ورود به حوزه‌ی محصولات تندمصرف یا FMCG عضو جدیدی را در خانواده‌ی خود پذیرفت و به‌بیان بهتر، روکولند به هلدینگ دیجی‌کالا پیوست . فرایند نگه‌داری و ارسال کالاهای تندمصرف و سوپرمارکتی باتوجه‌به ماهیت این محصولات بسیار پیچیده‌تر از سایر حوزه‌ها است؛ چراکه مدیریت زنجیره‌ی تأمین و نیز پخش و ارسال، مستلزم دقت و همچنین سرعت‌عمل درخورتوجه است. این موضوع بر خواسته از ماهیت کالاهای FMCG یا تندمصرف است. کالاهای تندمصرف به دو دلیل باید سریع‌تر از سایر کالاها دردسترس کاربران قرار گیرند: 1. محصولات FMCG با‌توجه‌به ماهیتشان مانند فساد زودهنگام موادغذایی باید سریع‌تر از سایر کالاها دردسترس خریداران قرار گیرند؛ 2. با‌توجه‌به اینکه اقلام سوپرمارکتی جزو ضروری‌ترین موادمصرفی در خانواده‌ها محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو، تأخیر چندساعته در ارسال ارائه‌ی خدمات در این حوزه را بی‌معنی می‌کند. به‌بیان بهتر، خرید کالاهای سوپرمارکتی به‌صورت اینترنتی نباید مستلزم سپری‌کردن زمان طولانی باشد. 
دیجی‌کالا برای رسیدن به هدفش، مرکزها یا انبارهای متعددی برای پردازش و ارسال اقلام خریداری‌شده در سطح شهر تهران درنظر گرفته تا بتواند فرایند پردازش و ارسال کالا را در بازه‌ی زمانی سه ساعته از زمان خرید انجام دهد. براساس آمارهای ارائه‌شده، حاصل همکاری دیجی‌کالا با روکولند عرضه‌ی بیش از دَه هزار نوع محصولات غذایی خواهد بود که بازه‌ی تحویل سه ساعته برای آن درنظر گرفته‌ شده است. در وهله‌ی اول، سوپرمارکت آنلاین دیجی‌کالا برای شهروندان تهرانی دردسترس است و فعلا برنامه‌ای برای راه‌اندازی در دیگر شهرها به ما اعلام نشده است. دیجی‌کالا علاوه بر محصولات سوپرمارکتی، درنظر دارد ازطریق همکاری مستقیم با تولیدکنندگان تره‌بار، افزون‌بر کاهش قیمت نهایی محصولات باغی، بهینه‌سازی فرایند بسته‌بندی و نگه‌داری از محصولات باغی نظیر میوه‌ها را نیز به حالت ایده‌آل برساند تا درکنار کاهش قیمت محصولات ارائه‌شده، ضایعات در این حوزه نیز به حداقل ممکن کاهش یابد. باتوجه‌به اینکه درحال‌حاضر امکان خرید محصولات FMCG در دیجی‌کالا فراهم شده، برای سنجش این موضوع تصمیم گرفتیم در روز پنجشنبه 13 دی سفارشی را در دیجی‌کالا ثبت کنیم. اگر به‌یاد داشته باشید، در روز پنجشنبه هوایی بارانی و نیمه‌برفی را شاهد بودیم.

تأمین کالا در سوپرمارکت دیجی‌کالا همانند محصولات موجود دیگر و سیستم‌های مشابه نیست و تمامی کالاها را خودِ دیجی‌کالا آماده می‌کند. درواقع، مدل مارکت‌پلیس که هم‌اینک در سایر اقلام فروشی دیجی‌کالا اجرا شده، درباره‌ی حوزه‌ی FMCG صادق نیست و تمامی کالاها را دیجی‌کالا تأمین می‌کند. تنوع محصولی چشمگیر است؛ اما تعداد درخورتوجهی از محصولات هم در حالت « عدم‌موجودی» قرار دارند. البته این موضوع به این شکل نیست که شما نتوانید محصول مدنظرتان را پیدا کنید؛ بلکه بهتر است بگوییم شاید شما نتوانید «برند» دلخواه‌تان را پیدا کنید که از دیدگاه ما امری طبیعی خواهد بود. پس‌ازآنکه سفارش خود را ثبت کردید، باید آدرس و بازه‌ی زمانی تحویل را ثبت کنید. درباره‌ی خرید ما، شماری از محصولات به‌صورت ارسال مرسوله دوم ثبت شد که دلیل آن را متوجه نشدیم. با تعویض نوع محصول و برند، تمامی سفارش‌های ما در یک مرسوله قرار گرفت. ساعت 10:49 سفارش ثبت و درحال‌پردازش قرار گرفت. بازه‌ی زمانی‌ ثبت‌شده‌ی ما برای تحویل سفارش ساعت 15 تا 18 بود. البته مطلع باشید برای بعضی از اقلام خاص و غیرضروری، ممکن است بعضی از بازه‌های زمانی تحویل غیرفعال باشد که آن‌چنان موضوع حاد و آزاردهنده‌ای نیست. بازه‌های تحویل کالا از ساعت 9 تا 21 است که به‌صورت چهار بازه‌ی سه ساعته دردسترس کاربران است. در ساعت 11:54 سفارش ما را دیجی‌کالا پردازش و آماده‌ی ارسال کرد. باتوجه‌به وضعیت جوّی، ساعت ثبت سفارش و بازه‌ی زمانی برای تحویل به مأمور ارسال، تأخیر درخورتوجهی را شاهد بودیم. در ساعت 14:46، سفارش به مأمور ارسال مرکز توزیع تهران تحویل داده شد. پس از گذشت چند ساعت، سفارش راس ساعت 17:35 دقیقه به‌دست ما رسید. تمامی اقلام در بسته‌بندی‌های مناسب قرار داشتند و در کیسه‌های مختلف با فاکتور کامل تحویل گرفته شد. در اولین تجربه‌ی خرید از سوپرمارکت دیجی‌کالا به مشکل چندانی برنخوردیم و در موعد مقرر، کالا به‌دستمان رسید. خرید اینترنتی برای چنین کالاهایی به حداقل سه تا چهار ساعت نیاز دارد. درواقع، به‌نظر می‌رسد به دو صورت می‌توان بهترین استفاده را از سوپرمارک دیجی‌کالا کرد: خریدهای غیرضروری که می‌توان چندساعتی صبر کرد و خریدهای عمده‌ی آخر هفته که بازهم در محدودیت زمانی قرار ندارد. در این دو حالت، سرویس‌های دیگری هستند که رقابت بسیار سنگین‌تری برای سوپرمارکت دیجی‌کالا به‌وجود آورده‌اند. باید ببینیم در طولانی‌مدت کدام سرویس می‌تواند نیاز مخاطبان بیشتری را پوشش دهد. آیا شما تجربه استفاده از سوپرمارکت دیجی‌کالا را دارید؟ 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان