بازاریابی محتوایی استراتژی موثر فروش

بازاریابی محتوایی استراتژی موثر فروش
بازاریابی محتوایی استراتژی موثر فروش

بازاریابی محتوایی استراتژی موثر فروش

تاکنون درباره مشتری‌مداری، کارآفرینی، برندسازی، برندشخصی و بسیاری دیگر از اصطلاحات حوزه کسب‌وکار در فضای مجازی، مطالبی را گفته شده است. بنابراین وقت آن است که این‌بار، گفت‌وگو با نویسنده حوزه تجارت الکترونیک را به بازاریابی محتوایی اختصاص دهیم.

 

بازاریابی محتوایی یکی‌از زیرمجموعه‌های مهم بازاریابی دیجیتال به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید که این نوع از بازاریابی، تکنیک جدیدی نیست و برندها از گذشته‌های دور تلاش می‌کردند تا از طریق تولید محتوا، به اشکال گوناگون، مشتریان بیشتری را جذب کنند. درواقع اقدام به تولید محتوا برای به‌دست آوردن حجم بیشتری از بازار فروش، سالیان سال است که قدمت دارد. اما به هر حال اصطلاح «بازاریابی محتوایی»، اصطلاحی جدید و جوان است که نیاز به توضیح و تشریح آن از زبان فعالان حوزه دیجیتال، احساس می‌شود.
با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و یک رشته تخصصی مطرح‌شده و توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان فعالان حوزه دیجیتال به‌خود اختصاص دهد. تا امروز تعاریف متعددی نیز درباره این اصطلاح مطرح شده است.ازجمله «جو پولیتزی» پدرخوانده بازاریابی محتوا، در کتاب معروف خود به نام «بازاریابی محتوایی»، این اصطلاح را فرآیندی در کسب‌وکار معرفی کرده است که به تولید و توزیع محتوای گیرا و مجاب‌کننده، برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن فعالیت‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد.
اما خلاصه کلام و کل بازاریابی محتوایی را می‌توان به‌سادگی در همین چند جمله خلاصه کرد: کاری کنید که مخاطبتان محتوایی را که برایش به‌نمایش می‌گذارید، با لذت ببیند و بشنود و حتی اسمش را تبلیغ نگذارد و درنهایت به شما اعتماد کند، از شما خرید کند یا نامتان را بهتر به‌خاطر بسپارد.
محمود بشاش، نویسنده و فعال حوزه تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با مردم‌نو درباره این اصطلاح پرکاربرد در دنیای دیجیتال، می‌گوید: بی‌تردید بازاریابی محتوایی، مهم‌ترین استراتژی برای افزایش فروش است. بنابراین از یک کارآفرین انفرادی گرفته تا یک شرکت چندملیتی بزرگ، همه می‌توانند از این روش برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنند. 
شاید هم بتوان گفت فعلاً هیچ روش و استراتژی جایگزینی برای بازاریابی محتوا شناخته نشده است. درواقع بازاریابی محتوایی در عصر حاضر، تبدیل به بخش بزرگی از تعامل با مصرف‌کننده و جلب توجه مخاطبان مناسب به‌صورت آنلاین شده است.محمود بشاش در بخش دیگری از این گفت‌وگو توصیه می‌کند: حتماً برای تولید محتوا باید یک «تقویم تولید محتوا» داشته باشید. تقویم تولید محتوا درواقع یک فایل اکسل است که در ردیف‌های افقی آن روزهای هفته را با تاریخ مربوط به آن روز درج می‌کنید. در ستون‌های این تقویم نیز می‌توانید امکانات مجازی خود را درج کنید و بنویسید چه محتوایی با چه موضوعی را قرار است تولید کنید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که تولید محتوا چیزی شبیه به نوشتن شعر است و باید به ذهن خطور کند! 
بنابراین اگر برنامه‌ریزی مشخصی نداشته باشید، ممکن است روزی مجبور شوید محتوایی را که چندان جذاب نیست به مخاطب ارائه دهید و احتمالاً بازخورد خوبی هم نگیرید. در ضمن توجه کنید که لینک‌ها و تصاویر و مطالبی که می‌نویسید، بسته به نوع هریک از شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. نکته بعدی که باید به آن توجه شود نیز این است که چه کسی باید این محتوا را اجرا کند؟ اگر صاحب کسب‌وکار گسترده‌ای هستید، لازم است که برای اجرای محتوا، یک مسئول اجرائی داشته باشید. 
آن شخص باید بداند چه زمانی اقدام به تولید محتوا کند و این محتوا در کدام سایت یا کدام بخش از فضای دیجیتال منتشر خواهد شد. در ضمن برای اینکه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید، تقویم تولید محتوا را هر سه‌ماه یک‌بار آماده کنید، تا برای سه‌ماه آینده برنامه مشخصی داشته باشید.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان