سودآوری برندهای آسیایی

سودآوری برندهای آسیایی
سودآوری برندهای آسیایی

چگونه آسیا برای اولین بار در سودآوی برندها، سایر قاره‌ها را جا گذاشت
کهن‌ترین، برترین
با درخشش آسیا در عرصه برندینگ و سرمایه‌گذاری در امور مربوط به صنعت خرده‌فروشی، دیگر به طور کامل انگاره برتری قاره اروپا در این زمینه فراموش شده است.
 به عبارت بهتر در پایان سال 2018 برای اولین‌بار ارزش و سود برندهای آسیا بیش از اروپا و سایر قاره‌ها شد و در این زمینه در مکان اول قرار گرفت. در اصل به خاطر رشد برندهای چینی، منطقه آسیا پیشتاز رشد ارزش برند است؛ با رشدی ۴۲ درصدی نسبت به سال 2017. برندهای چینی به تنهایی 32 درصد در ارزش برند رشد داشته‌اند. از ۱۲ سال پیش که اولین برند چینی وارد لیست 100 برند برتر جهان شد تا به حال برترین کشور آسیایی در صنعت خرده‌فروشی، رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر ۱۴ برند چینی در زمره 100 برند برتر جهان هستند. این اعداد و ارقام به وضوح نشان‌دهنده رشد و افزایش روزافزون و بی‌سابقه شرکت‌های چینی و رقابت تنگاتنگ آنها با غول‌های تکنولوژی آمریکایی است.

 

 

دلایل برتری
زایش در بهره‌وری در یک دهه اخیر بیش از کل تاریخ بشریت بود. نسخه صنعتی شدن قبل از ورود به آسیا در سراسر کشورهای اروپا و آمریکای شمالی از یادها رفت. تنها در چند دهه، صنعتی‌سازی باعث شد ژاپن از یک کشور فئودال به کشوری صنعتی و مدرن تبدیل شود که قابلیت غلبه در جنگ علیه قدرت بزرگ اروپا یعنی روسیه را داشته باشد. بعد از این واقعه، صنعتی شدن در خلال دهه ۸۰ و طی الگویی که از آن به عنوان «غازهای پرنده» نام برده می‌شود در سرتاسر آسیا گسترده شد. این فرآیند در آغاز تحول اقتصاد هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره‌جنوبی و تایوان را رقم زد. سپس در سایر کشورهای آسیا از جمله چین، هند، مالزی، تایلند و ویتنام وسعت یافت اما قوانین این بازی در خلال ۲۵ سال اخیر تغییرات چشمگیری پیدا کرد.

 

چرخه تولید
 در برهه‌ای از زمان، تولید دیگر موتور خلق ارزش‌های صنعت نبود. آن دسته از شرکت‌هایی که بیشترین ارزش را در اقتصاد آزاد دارند، قابلیت‌های مربوط به طراحی، بازاریابی، توزیع و خدمات را تحت کنترل خود می‌بینند. در دنیای جدید، شرکت‌ها دیگر لزوما بر اساس دارایی‌های تولیدی تحت مالکیت خود رقابت نمی‌کنند. در دنیای امروز و با گسترش اطلاع‌رسانی هر حرکت و تصمیم‌گیری سازمان توسط برند آن سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و موفقیت‌ها و شکست‌های سازمان با برند آن سازمان نمایان می‌شود. امروزه نام تجاری سرمایه بسیاری از کسب و کارها محسوب می‌شود و ارزش و اعتبار نام تجاری یک شرکت چندین برابر ارزش دارایی‌های مشهود و قابل رویت آن است. از سوی دیگر برند یک جریان ذهنی و روحی است که باید در ذهن مصرف‌کنندگان، خریداران، سهامداران، کارکنان و کاربران قرار گیرد. برندها دارای ماهیت اجتماعی هستند. برندی موفق است که افراد اجتماع نسبت به آن حس تعلق و مالکیت داشته باشند و از آن خود بدانند. بسیار دیده شده افراد جامعه ناخودآگاه یا برای جلب توجه دیگران به بازاریاب‌های رایگان برندها تبدیل می‌شوند و بدون داشتن منافع مادی اقدام به تبلیغ و مطرح کردن یک یا چند برند خاص می‌کنند.

 

 

روند آینده 
با توجه به وضعیت فعلی و روندی که دیده می‌شود به نظر می‌رسد برتری تازه به دست آمده آسیایی‌ها حداقل تا نیم‌دهه دیگر پایدار بماند. به دلیل وجود زیرساخت‌های موجود، سرمایه‌گذاری فراوان و دید مناسبی که نسبت به بازار تجارت و به طور خاص خرده‌فروشی در آسیا وجود دارد، قاره کهن چرخه سودآوری را در طول سالیان آتی خواهد داشت. آسیا با تجربه، دانش، نوآوری و البته سرمایه فراوان، هر چند از پهناوری قدرت اروپا برخوردار نیست اما به خاطر تجمع چند برند واقعا برتر در دنیا مانند سامسونگ، تویوتا و... بخش بزرگی از سود مراکز خرید در دنیا را تامین می‌کند. کشورهای اروپایی هر چند دارای برندهای مطرح بیشتری هستند اما حداقل در سال 2018 تنها به لحاظ کمیتی برتر از همتایان‌شان در قاره آسیا بوده‌اند و مجموع سود 4 برند آسیایی، رتبه قاره کهن را در سودآوری کلی بالاتر از اروپا و سایر قاره‌ها قرار داد. واقعیت موجود حداقل تا  نیم‌دهه دیگر دست‌نخورده باقی خواهد ماند؛ آسیا به غول بزرگ و قدرت اول غیرقابل انکار در زمینه سودآوری خرده‌فروشی و مراکز خرید تبدیل شده است. 


 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان