تغییر مناسبات کسب و کار تخصصی در "آوا جنرال"

تغییر مناسبات کسب و کار تخصصی در "آوا جنرال"
تغییر مناسبات کسب و کار تخصصی در

فاز یک مجتمع آواجنرال به بهره‌برداری رسید
تغییر مناسبات کسب‌وکار و استقرار واحدهای صنفی فنی در حاشیه شهرها

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران می‌گوید تخصصی‌سازی مجتمع‌های خرید و عرضه کالا با هدف کاهش بار ترافیکی شهرها و دسترسی آسان‌تر مشتریان به خرید در دستور کار قرار گرفته و سرمایه‌گذاران خوش‌ذوق در این هدف‌گذاری پیش‌قدم شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی، بنابر اعلام آوا جنرال، محمدباقر معتمد، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران در مراسم بهره‌برداری از فاز یک مجتمع آوا جنرال گفت: مناسبات کسب و کار در حال تغییر است و این تغییر در این جهت است که مردم با آسایش و رفاه بیشتری به کالای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. در شهری مانند تهران، جمعیت و تعداد خودروها در حال افزایش است در حالی که خیابان‌ها تغییری نکرده است به همین دلیل تمایل به خرید از مجتمع‌ها و مال‌های تخصصی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این میان افراد خوش‌فکر و باتجربه‌ای هم وجود دارند که از این نیاز به نحو احسن استفاده می‌کنند. ساخت مجتمع تخصصی آوا جنرال از این نمونه‌ها است که انتخاب مناسب موقعیت مکانی آن باعث شده سازندگانی که به بازار آهن شادآباد برای خرید آهن مراجعه می‌کنند، پکیج و تأسیسات خود را هم از این منطقه تهیه کنند و این شرایط موجب می‌شود تا مجموعه‌ای از خدمات و کالاهایی که مرتبط با هم هستند در مناطق غیر مرکزی شهرها متمرکز شوند.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع گفت: همراه با تغییرات کسب‌وکارها، آسایش مشتریان در آن است که مجتمع‌های تخصصی در مناطق حاشیه‌ای شهرها ایجاد شود تا ضمن کاهش تراکم و ترافیک شهری به تخصصی‌سازی ارائه خدمات و کالاها نیز کمک شود.وی با بیان اینکه وجود انبارهای مناسب در کنار این مجتمع‌ها نیز از جمله ویژگی‌های مثبت است، گفت: خریدار پس از خرید به آسانی می‌تواند کالای خریداری شده را از انبار شرکت‌ها تحویل بگیرد و ارسال کالا برای مشتری نیز روند سهل‌تری به خودخواهد گرفت.

۹۵ درصد تأسیسات گرمایشی ساختمان، داخلی است

معتمد با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات و تأسیسات فنی ساختمان در داخل تولید می‌شود، گفت: در بخش گرمایش ۹۵ درصد کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود، از محل تولیدات داخلی است و در بخش تأسیسات سرمایش حدود ۷۰ درصد تأسیسات مرکزی تولید داخلی است و با وجود آنکه اسپیلت‌ها و کولرهای گازی پیشرفته اکنون وارد می‌شود اما در برنامه تولیدکنندگان داخلی است تا این تجهیزات نیز با فرآیند مونتاژ در داخل تولید شود.

وی با بیان اینکه مشکل عمومی تولید در حال حاضر تهیه مواد اولیه است، گفت: گاهی هم تولیدکنندگان با مشکل قیمت‌گذاری اجباری از سوی سازمان حمایت مواجه هستند و متأسفانه قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که تولیدکننده با حاشیه سود کم مواجه می‌شود و مجبور است ظرفیت تولید را کاهش دهد.رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران گفت: به طور متوسط تأسیسات فنی ساختمان از سال گذشته و پس از نوسان‌های قیمت ارز با افزایش قیمت ۲۰ درصدی مواجه شد، اما به دلیل عدم رونق بخش مسکن و رکود تولید در این بخش تولیدکنندگان بخش تأسیسات نیز مجبور شده‌اند تا قیمت خود را کاهش دهند و حاشیه سود خود را کمتر کنند.

وی افزود: ۳۰ درصد از تقاضای بازار در بخش تأسیسات ساختمان کاهش یافته که عمده آن ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم است.رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع با بیان اینکه تولیدکنندگان این صنف ارز نیمایی دریافت می‌کنند، گفت: برخی از تولیدکنندگان فعال موفق شده‌اند ۴۰ تا ۵۰ درصد از ارز مورد نیاز خود برای مواداولیه را از محل ارز نیمایی تهیه کنند اما تولیدکنندگانی هم هستند که به دلیل فرآیند پیچیده دریافت ارز نیمایی موفق به انجام این کار نشده‌اند.

مشاغل مزاحم باید به تدریج از شهرها خارج شوند

حسین مهری، رئیس اتحادیه پیچ و مهره و عضو اتاق اصناف ایران نیز در مراسم بهره‌بردای از فاز یک مجتمع تجاری آوا جنرال با بیان اینکه تعدادی از واحدهای فروش پیچ و مهره در مجتمع آوا جنرال مستقر شده‌اند، گفت: بر اساس تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، باید هر گونه مشاغل مزاحم به خارج از شهرها منتقل شود. در کمیسیون پژوهش اتاق اصناف، تحقیقات و بررسی‌های مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و مشاغل آلاینده و مزاحم باید به تدریج از مرکز شهرها منتقل شوند و در مجتمع‌های تخصصی مستقر شوند.

وی با بیان اینکه این منطقه درگذشته به بازار آهن معروف بوده است، گفت: صنوف ابزار، شیرآلات، پیچ و مهره، قفل و لولا، آهن‌آلات و در کنار آن تأسیسات فنی ساختمان از جمله صنوفی هستند که در منطقه غرب تهران و در منطقه شادآباد مستقر شده‌اند و خریداران می‌توانند نیازهای خود را با مراجعه به این مرکز تهیه کنند.
شهرداری‌ها همدلی چندانی با اصناف ندارند
مهری با بیان اینکه متأسفانه شهرداری‌ها همدلی چندانی با اصناف ندارند، گفت: ایجاد زیرساخت‌های رفاهی از جمله ایجاد پارکینگ برای واحدهای تجاری است و در مرکز تجاری آواجنرال پیش‌بینی مناسبی برای پارکینگ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ اتحادیه صنفی در کشور وجود دارد، گفت: این امیدواری وجود دارد که تمامی صنوف بتوانند با تخصصی‌سازی، آرامش در خرید را برای مشتریان به همراه آورند.رئیس اتحادیه پیچ و مهره با اشاره به مشکل مربوط به ترخیص کالا از گمرک گفت: بیش از ۷۰ درصد کالاهایی که در صنف پیچ و مهره عرضه می‌شود وارداتی است که جزو گروه دوم کالایی محسوب می‌شود و باید ثبت سفارش مناسب آن صورت گیرد اما این فرآیند به راحتی انجام نمی‌شود.

دسترسی به شریان‌های اصلی عبور و مرور خرید مردم را آسان‌تر می‌کند

همچنین امیر محمدی مدیر اجرایی مجتمع آوا جنرال در مراسم افتتاحیه این مجتمع در منطقه شادآباد تهران، با بیان اینکه در مراکز شهرها تمرکز اصناف وجود ندارد، گفت: به دلیل پراکندگی استقرار اعضای مختلف صنف تأسیسات، ابزارآلات و صنوف مکمل ساختمان در نقاط مختلف شهر و مشکلاتی که در رابطه با دسترسی مشتریان به این نقاط به دلیل پراکندگی صنوف و وجود طرح زوج و فرد وجود داشت، ایده ایجاد یک مجتمع تخصصی در منطقه‌ای در دسترس و خارج از محدوده طرح ترافیک که بخشی از فعالان این صنوف را دور هم جمع کند منجربه احداث مجتمع آواجنرال شد.

وی افزود: این مجموعه به متراژ ۵۲ هزار متر مربع فضایی را ایجاد کرده تا برندهای مطرح صنف تأسیسات و ابزار و صنوف مرتبط با آن در مرکزی دور هم جمع شوند و به دلیل دسترسی به شریان‌های عبور و مرور، نزدیکی به فرودگاه و ترمینال این امکان را برای مشتریان فراهم کنند که خرید راحت تری داشته باشند. از طرفی تجمع این صنوف کنار یکدیگر شرایط ارائه کالا با قیمت رقابتی‌تر و اطمینان خرید کالای اصل را برای مصرف‌کننده به همراه دارد.

محمدی با اشاره به اینکه این مجتمع در سه فاز طراحی شده، گفت: فاز یک این طرح ۱۰۷ واحد دارد که به بهره‌برداری رسیده و دو فاز دیگر طرح تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.وی تاکید کرد: یکی از اهداف شهرداری در ساماندهی صنوف، انتقال به حاشیه شهر است و البته با توجه به بازدید شهردار و اتاق‌های اصناف از این منطقه، توسعه این واحدها در این منطقه در دستور کار است و حمایت مناسبی نیز از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی صورت گرفته است.

 

منبع:ایسنا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان