نقش برندسازی در توسعه اقتصادی

نقش برندسازی در توسعه اقتصادی
نقش برندسازی در توسعه اقتصادی

نقش برندسازی در توسعه اقتصادی

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار کرد: اقتصاد‌های بزرگ زمانی شکوفا شده‌اند که نام‌های بزرگی را ایجاد کرده و به بلوغ رسانده‌اند، این درحالی است که تعداد این شرکت‌ها و نام‌های بزرگ در کشورمان بسیار کم است و بنابراین برای کسب سهم بیشتری از بازار جهانی نیازمند برندسازی هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت، محمدرضا مودودی عنوان کرد: از بین ۱۰هزار صادر‌کننده، کمتر از ۵۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این عدد برای بالای ۵۰۰ میلیون دلار صادرات به کمتر از ۵۰۰ شرکت و برای بیش از یک میلیارد دلار به یکی، دو شرکت محدود می‌شود.

مودودی گفت: در همین زمان ۹۰۰ وارد‌کننده بالای ۱۰ میلیون دلار کالا به کشور وارد کرده‌اند، درحالی‌ که در ایران بیش از یکصد هزار واحد صنعتی با تنوع تولید گسترده وجود دارد، اما کمتر تولید‌کننده‌ای قدرت رقابت با برند‌های جهانی را دارد که این امر، نشان‌دهنده اهمیت برند‌سازی در موضوع تجارت خارجی است. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه فرآیند انتخاب شرکت‌های برتر براساس معیار بین‌المللی طی شده تا این مراسم به‌صورت کاملا متفاوت از بحث تندیس فروشی‌های رایج برگزار شود، افزود: این مراسم در هفتم اسفند و با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و چهل نشان تجاری برتر کشور که از میان یکصد و پنجاه شرکت متقاضی ارزیابی، انتخاب شده‌اند جایزه ملی دریافت خواهند کرد.

وی به واردات برخی کالا‌های غیرضروری مانند سنگ‌پا، مربا و غذای حیوانات که در فضای مجازی منتشر می‌شود اشاره کرد و افزود: سوال اینجاست که آیا باید دولت برای هر فعالیتی که بخش‌خصوصی می‌خواهد انجام دهد چارچوب بگذارد و آیا به جای بخش‌خصوصی تصمیم‌گیری کند و مثلا جلوگیری از واردات آنها را از طریق بخشنامه اعلام کند؟ این امر، نشان دهنده نداشتن توفیق اقتصاد ما در برند‌سازی با توجه به بزرگی آن است. مودودی با تاکید بر اینکه دولت تعیین کننده چارچوب کلی است گفت: در شرایط قبلی ممنوعیت ۱۳۳۹ قلم کالا اعلام شد که البته در فهرست جدید حدود ۲۹۳ قلم کالا از آن حذف و ۱۰۰ قلم کالا به آن اضافه شد. اینها اقلام مهمی بودند که سهم زیادی از ارزبری را تشکیل می‌دادند، بنابراین در رابطه با آنها سیاست کلی اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: به‌طور کلی کد‌های HS که امروز مبنای تعاملات تجاری ما با دنیاست ۸ رقمی است، ولی این کد‌ها در دنیا و در کشور‌هایی نظیر روسیه تا ۱۲ رقم هم وجود دارد؛ بنابراین برای تعدادی از اقلام وارداتی کدی تعریف می‌شود که ممکن است کالا‌های مختلفی در آن کد تعریف شود، اما ممکن است یک مورد از آن کالا‌ها بیشتر از سایر کالا‌ها در کد مورد نظر وارد کشور شود که در مجموع، چون برای واردات آن دسته از کالا‌ها آن کد کاربرد می‌یابد میزان وارداتی که انجام می‌شود توسط آن کد معرفی می‌شود.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی تصویب کرد کالایی که تولید داخلی دارد واردات آن ممنوع باشد، اما ممکن است یک کالای خاص در زمانی ثبت‌سفارش شده باشد که هنوز ممنوعیت آن اعلام نشده بود و برای واردات آن هم فرصت باشد؛ بنابراین ممکن است آن کالای ممنوعه با توجه به زمان ثبت سفارش و فرصتی که برای واردات آن بوده در زمان ممنوعیت آن کالا وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه حدود چند سال است که صادرات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار متوقف شده است، گفت: حتی این بحث مطرح بود که با تعدیل نرخ ارز می‌توانیم افزایش صادرات را محقق کنیم، اما این کار صورت نگرفت بنابراین مشکل در جای دیگر است و یکی از دلایل مهم این امر، نداشتن برند‌های بزرگ و مطرح و شناخته شده در سطح جهانی است. مودودی همچنین درخصوص صادرات کالا‌هایی نظیر فرش و زعفران ایرانی افزود: کل تجارت جهانی فرش فقط سالانه دو میلیارد دلار است یعنی اگر همه ایرانی‌ها شبانه روز فرش ببافند بیش از دو میلیارد دلار درآمد نخواهیم داشت درحالی‌که همین میزان هم به دلیل نداشتن برند درحال کم‌شدن است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان