سهم برتر مراکز خرید

سهم برتر مراکز خرید
سهم برتر مراکز خرید

چگونه قطر به غول اقتصادی دنیا تبدیل شد؟

سهم برتر مراکز خرید

قطر در سال‌های اخیر علاوه‌بر اینکه عنوان پرهزینه‌ترین کشور خاورمیانه را به دست آورده، لقب ثروتمندترین کشور دنیا را هم در اختیار دارد. این رشد و پیشرفت در واقع اتفاقی نبوده و نتیجه سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در بخش اقتصاد و تجارت بوده است.

شهر جشنواره

این مجموعه که با هزینه 5/6 میلیارد ریال قطری در سال 2016 میلادی ساخته شد، 433 هزار مترمربع وسعت دارد که شامل 55 مغازه کوچک و فروشگاه بزرگ و رستوران و کافی‌شاپ و... است. «شهر جشنواره» علاوه‌بر یک هتل 5ستاره، شامل 4 سالن تفریحی است؛ یک پارک آموزشی-تفریحی برای خانواده‌ها و نوجوانان، سالنی با 200 دستگاه برای بازی رایانه‌ای، پارک برف که نخستین تجربه تفریحات برفی برای بسیاری از خانواده‌های قطری بوده و نهایتا پارک انگری‌برد. سالن‌های سینمایی 4D از دیگر جذابیت‌های این مرکز بزرگ، مجلل و متنوع است.

مجتمع‌های تجاری

تا سال 2022 میلادی نزدیک به 55 مجتمع تجاری بزرگ در قطر وجود خواهد داشت که نیمی از آنها هم‌اکنون در حال ساخت هستند. مال‌آف قطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها با مساحت 388 هزار مترمربع با 400 فروشگاه در زمینه‌های مختلف و 7 هزار پارکینگ خودرو در سال 2016 میلادی افتتاح شد.

اقتصاد قطر

نفت، گاز و ماهی‌گیری، 3 منبع اولیه رشد اقتصاد قطر بوده اما با شروع رشد اقتصادی از اواسط دهه 1990، صنعت، شهرسازی و خدمات مالی توانسته به تدریج نیمی از تولید داخلی را به خود اختصاص دهد. البته نفت و گاز همچنان 90 درصد از ارزش ریالی صادرات این کشور را شامل می‌شود. ذخایر گاز قطر، 25 تریلیون مترمکعب بوده و رتبه سوم را در جهان به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون تولید ناخالص داخلی قطر بالغ بر 202 میلیارددلار است. این تولید بالا در کنار جمعیت پایین موجب شده درآمد سرانه قطری‌ها در رتبه نخست جهان و بالغ بر 140 هزار دلار باشد. اگر تورم قطر به مانع بزرگی به نام بحران اقتصاد جهانی برنمی‌خورد، احتمالا هنوز در حال پیشروی بود. در سال‌های ابتدایی هزاره جدید، رشد سالانه تولید داخلی قطر چندین بار به بالای 10 درصد رسید اما در دهه کنونی کمتر از 5درصد بوده است. بدترین سال در این شاخص، 2009 میلادی با حدود منفی 23 درصد بود. در این سال البته نرخ تورم به صفر رسید و در سال بعد منفی شد. قطری‌ها بالاترین تورم را در سال‌هایی تجربه کرده‌اند که بالاترین نرخ رشد را داشته‌اند. اگر میزان هزینه‌ها را از تولید داخلی هر کشور کم کنیم، پس‌انداز سالانه آن باقی می‌ماند. قطری‌ها در این شاخص مقام دوم را دارند یعنی در سال 2014 میلادی تنها 44 درصد از تولید داخلی را خرج کرده‌اند. این کشور در زمینه چوب و زغال‌سنگ صادراتی ندارد. حدود 6 درصد از قلمرو قطر زیر کشت و بقیه آن بیابان و خیابان است. این 6درصد، حدود یک‌درصد از تولید داخلی را تشکیل می‌دهد و بقیه از صنعت (68 درصد) و خدمات (31 درصد) حاصل می‌شود. صنعت علاوه‌بر نفت و گاز و پتروشیمی، سیمان و فولاد و کارگاه‌های تعمیر کشتی‌های تجاری را هم دربرمی‌گیرد.

سهم صادرات

عمده محصولات قطری به ژاپن (27درصد)، کره جنوبی (19درصد)، هند (10درصد)، چین (6درصد) و سنگاپور (6 درصد) صادر می‌شود و عمده وارداتش از آمریکا (18درصد)، امارات متحده عربی (10 درصد)، عربستان سعودی (8 درصد)، بریتانیا (6 درصد)، چین (6 درصد)، آلمان (5 درصد) و ایتالیا (5درصد) می‌آید. بنابراین قطر از غرب جهان وارد و به شرق جهان صادر می‌کند. ارزش صادرات قطر، 3 برابر وارداتش است و بیشتر واردات، شامل ماشین‌آلات، تجهیزات حمل‌ونقل، مواد غذایی و شیمیایی می‌شود.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان