رویداد طراحی نقش و پارچه با همکاری چرم درسا

رویداد طراحی نقش و پارچه با همکاری چرم درسا
رویداد طراحی نقش و پارچه با همکاری چرم درسا

رویداد طراحی نقش و پارچه با همکاری چرم درسا

در همکاری مشترک گروه چرم درسا، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا  با عنوان "رویداد طراحی نقش پارچه ( دکوراتیو و اکسسوار)"  از آثار طراحان منتخب رونمایی شد. این رویداد  با حضور شاهین فاطمی مدیرعامل گروه چرم درسا، دکتر فاطمه کاتب‌ رئیس دانشکده هنر ، دکتر فریناز فربود رئیس پژوهشکده طراحی و نوآوری منسوجات و پوشاک دانشگاه الزهرا ، دانشجویان منتخب و جمعی از اساتید دانشگاه الزهرا برگزار شد.

در این همکاری از دانشجویان علاقه‌مند درخواست شده بود، طرح‌های نقش پارچه خود را به منظور داوری به هیات داوران ارائه کنند. در این همکاری ۵1 طراح شرکت که از میان 250 طرح آنها ۲۰ طرح انتخاب شدند.

در ابتدا دکتر فریناز فربود رئیس پژوهشکده طراحی و نوآوری منسوجات و پوشاک دانشگاه الزهرا و مسئول پروژه همکاری درسا در دانشگاه، به ارائه گزارشی در این باب پرداخت . دعوت دانشجویان به شرکت در این رویداد 22 خرداد ماه در دانشگاه الزهرا با حضور دکتر فربود، دکترکاتب، شاهین فاطمی، آذر صبری (رئیس واحد طراحی درسا) و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه انجام شد. پس از دعوت دانشگاه و درسا از دانشجویان جهت شرکت در این رویداد 250 اثر از 51 طراح برای داوری جمع آوری شد که پس از جلسات داوری مشترک دانشگاه و درسا، 20 طرح برگزیده شد.

 

 

نقش طراح، اندیشه اوست

شاهین فاطمی مدیرعامل گروه چرم درسا و کارآفرین موفق کشوری در رویداد طراحی نقش پارچه ( دکوراتیو و اکسسوار)  ضمن تبریک و قدردانی از تمامی برگزیدگان و کسانی که زمینه همکاری برند درسا را با دانشکده هنر دانشگاه الزهرا فراهم کرده‌اند، گفت: هنر زبان‌های مختلفی مانند شعر، موسیقی، فرش بافی و... دارد. طراحی نیز یکی از زبان‌های هنر است که افراد می‌توانند فکر و اندیشه خود را از طریق طراحی که شامل طراحی پارچه، طراحی صنعتی، طراحی لباس و... می‌شود به دنیا منتقل کنند. طراح با نقشی که طراحی می‌کند، صحبت می‌کند. در واقع نقش طراح، اندیشه اوست که از طریق آن با جهان بیرون ارتباط برقرار می‌کند.

فاطمی در ادامه درباره علل همکاری  گروه چرم درسا با دانشگاه الزهرا گفت: دنیای آینده، دنیای همکاری‌ست. برندها زمانی بزرگ می‌شوند که همکاری کردن را آموخته باشند. در حال حاضر برندهای بزرگ دنیا با طراحان بزرگ، کوچک، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها و... همکاری می‌کنند. همکاری نشانه‌ی ضعف نیست، نشانه بلوغ یک صنعت و گروهی است که با یکدیگر همکاری می‌کنند. گروه صنایع چرم درسا نیز به بلوغی رسیده که با دیگران همکاری کند. در همکاری مهم این است که از ظرفیت‌ها و توانایی‌های همدیگر استفاده کنیم.

همچنین دنیای آینده، دنیای دانش است. قدرتمندان در دنیای آینده،  کسانی هستند که از دانش به بهترین نحوه بهره برداری می‌کنند. این دانش می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد. بنابراین کسب وکارها دیگر نمی‌توانند با دانش تجربه و ثروت قدرت بدست بیاورند. درنتیجه اگر صنعت گران نیاموزند که باید از دانش تئوری  دانشگاه‌ها استفاده کنند و دانشگاهیان نیز نیاموزند که باید از  دانش عملی صنایع بهره برداری کنند، ره به جایی نخواهیم برد. اگر این اتفاق رخ ندهد، در کشورمان نه دانش عملی و نه دانش تئوری رشد خواهد کرد. همچنین برای پرورش مجموعه  انسان‌ها و داشتن صنعت و اقتصاد پایدار باید از دانش‌های تولید شده در صنعت و دانشگاه آثار جدیدی را خلق کنیم.

کانسپت تهران ۱۳۷۰

فاطمی درباره اینکه چرا برای همکاری مشترک؛ گروه صنایع چرم درسا، دانشکده هنر، کانسپت تهران ۱۳۷۰ در نظر گرفته شده گفت: گروه صنایع چرم درسا در تلاش است تا سال ۱۴۰۰ به یک مجموعه بین المللی و جهانی تبدیل شود. این گروه؛ مسیر را برای رسیدن به هدف مهم آغاز کرده است. چرم درسا معتقد است: در دنیای آینده برندهای ملی، محلی و بومی وجود ندارند و برندهای جهانی پایدار خواهند بود. قدرت برندهای جهانی آنقدر افزایش می‌یابد که برندهای محلی را در خود حل کرده و یا از بین می‌برند. بنابراین اگر برندها به سمت جهانی شدن حرکت نکنند، کم کم چراغ‌شان خاموش خواهد شد. به عنوان مثال همه افراد کشور به ارتباطات جهانی متصل و حداقل از چند شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین یک طراح با انتشار طرح خود در شبکه های اجتماعی به راحتی می‌تواند آن را در معرض نگاه هزاران فرد در دنیا قرار دهد. بنابراین اگر درست عمل کنیم، می‌توانیم از شبکه‌های جهانی و ارتباطات موجود در جهان که ناخواسته در آنها سهیم شده‌ایم استفاده کنیم و آثارمان را به  دنیا معرفی کنیم. اولین گام درسا در جهت جهانی شدن همکاری با برند سواروسکی بود. درسا توانست علی رغم  برخی مشکلات با یک برند جهانی موفق کوبرندینگ (cobranding) داشته باشد.

درسا برای تمامی برندهای‌شان چنین مسیری را تا جهانی شدن طی خواهد کرد. این نوید را می‌دهیم که همکاری آینده را با دانشگاه، گروه درسا و برند سواروسکی داشته باشیم. در راستای جهانی شدن فقط یک راه داشتیم، ما نمی‌توانستیم مانند اروپایی‌ها فکر و به مبارزه با آنها بریم. ما باید از توانایی و مهارت‌های خودمان استفاده کنیم. درسا در شهر تهران متولد شده است. تهران پایتخت فرهنگی و مد هر منطقه‌ای می‌تواند باشد. تهران وامدار تمدن و فرهنگ ایران است. تهران اولین خاستگاه پست مدرنیسم ایران است. بیشتر آثار طراحی و معماری ایرانی در حوزه پست مدرنیسیم در تهران خلق شده‌اند. بنابراین کانسپت این همکاری با پلاک تهران ۱۳۷۰ ثبت شد. البته ما نمی‌خواهیم درباره گذشته صحبت کنیم. ما از طریق همکاری می‌خواستیم درباره آینده بگویم، چون دنیا منتظر صحبت‌های درسا از آینده است. طرح‌های تولیدی  باید از آینده بگویند. باید بگویند که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. باید گفته شود که در سبک زندگی و طراحی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. باید بتوانیم، آثار و ریشه‌های تمدن ایران را در قالب نگاه آینده به ثمره ظهور برسانیم. دیگر فقط استفاده از طرح های تاریخی مان همچون  تخت جمشید و آثار هنری در دنیا خریداری ندارد. باید یاد بگیریم، ریشه‌های تمدن‌مان را به زبان مدرنیته و آینده تولید کنیم. بنابراین درسا، پروژه آینده تهران را رقم زده است. در این پروژه درباره آینده تهران و ایران مطالعه شده و نتایج و نگاه بدست آمده از مطالعات را در متدولوژی زبان طراحی پارچه، جواهرات، صنعتی به ثمره ظهور می‌رسانیم و به دنیا معرفی می‌کنیم. گروه چرم درسا بر کلکسیون درسا سواروسکی ۲۰۱۱ با قدرت تمام نام تهران را به زبان انگلیسی درج کرده است. کالکشن تهران ۲۰۱۹؛ مشترک درسا و سواروسکی در مجله‌ی سالت سواروسکی (Salt Swarovski )  با دومیلیون نسخه در دنیا در حال انتشار است. تهران نماینده‌ و سفیر تمدن ایران است. تهران نماینده صلح است که همکاری مشترک را با سواروسکی داشته است. این پیام ما به دنیا بود. بنابراین با بهره برداری از رسانه‌های دنیا می‌توانیم  اتفاقات خوبی را خلق کنیم.

 

 

حضور ۵۰ طراح در همکاری

فاطمی در پایان درباره جزییات این همکاری افزود: 51 طراح در همکاری درسا با دانشکده هنر شرکت کردند که استقبال قابل توجه‌ای بود. به جرات می‌توان گفت: برای ۸۰ درصد آثار زمان و وقت قابل توجه‌ای صرف شده بود. درسا تصمیم دارد، قبل از همکاری‌های بعدی ورکشاپی را برگزار و درباره چگونگی خلق آثار مناسب قابل عرضه به بازار با دانشجویان گفتگو کند. در این ورکشاپ منشور و دی ان ای، برند موشکافی و مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا طراحان با نگاهی بهتر شروع به کار کنند.  لازم به ذکر است: آثار طراحان شرکت کننده در این همکاری در قالب کتابی جمع آوری و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.  

در مجموع از تمامی طراحان حاضر در این همکاری سپاسگزاریم. انتخاب ۲۰ طرح به عنوان برگزیده به این منزله نیست که این طرح‌ها بهترین هستند. این ۲۰ طرح بیشترین امتیاز را از داوران کسب کرده‌اند. در انتها از همکاری دکتر فاطمه کاتب ( رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا) دکتر فربود و تمامی اساتید و هیات داوران و همکاران گروه چرم درسا  که به اجرای طرح همکاری کمک کردند، سپاسگزارم.

طراحی درک عمق معناست

دکتر فاطمه کاتب‌ رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا در ادامه این رویداد افزود: در این همکاری ارتباط خوبی میان صنعت و دانشگاه شکل گرفته است. از اینکه دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه الزهرا در پیشبرد اهداف گروه چرم درسا نقشی داشتند، بسیار خرسندیم. در میان آثار طراحی شده، طرح‌های بسیار قوی دیده می‌شوند. آثاری که در محصولات مختلف می‌توانند به کار روند. طراحی درک عمق معناست. طراح باید از حوزه‌ای که قرار است برای آن طراحی کند، شناخت کافی داشته باشد تا بتوانند به درک خود از حوزه معنا ببخشد.

کاتب با اشاره بر ارزش دانش گفت: دانشی که همراه با عشق باشد، بسیار ارزشمند است. اگر عشق نباشد، حاصل کار حس خوبی ندارد. بنابراین تفاوت دانشمندان با هنرمندان همین است. احساس هنرمندان در کارشان متجلی است. باطن هنرمند باید آنچنان زلال باشد تا بتواند اثر فوق العاده‌ای را خلق کند. در آثار طراحی شده برای این رویداد عشق به وضوح دیده می‌شود. در انتها از تمامی همکاران، اساتید و بخصوص از گروه صنعتی چرم درسا بابت فراهم آوردن شرایط این همکاری بسیار سپاسگزارم.

در پایان نیز درسا از 5 طراح برگزیده ، 15 طراح برتر تقدیر نمود و هدیه ای به رسم یادبود به تمامی طراحان و خالقان آثار با ایده تهران 1370 ، تقدیم نمود.

 

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان