امکانات یک شهر زیر یک سقف در «رزمال»

امکانات یک شهر زیر یک سقف در «رزمال»
امکانات یک شهر زیر یک سقف در «رزمال»

مجتمع تجاری، اداری، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی رزمال در 25 طبقه با کاربری‌های متنوع در منطقه 22 تهران و دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا به‌سوی دریاچه خلیج‌فارس است که به‌تازگی پردیس سینمایی، فودکورت و شهربازی آن افتتاح شده و در حال فعالیت است. طراحی چشم‌نواز این مجموعه موجب جذابیت چند برابری این مجتمع شده است، از این رو در این شماره با رزا صفایی‌فر، کارفرمای مجتمع تجاری رزمال گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و ضمن اشاره به تحصیلات و سوابق شغلی‌تان از دلیل نامگذاری این پروژه برای ما بگویید.

نام پروژه «رزمال» از نام من گرفته شده است. من مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنایع تحلیل سیستم‌ها از دانشگاه تهران شمال در سال۹۰ کسب کردم و مدرک کارشناسی‌ارشدم از دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در رشته معماری داخلی است. از آنجایی که به پدرم وابستگی خاصی دارم، ترجیح دادم از کانادا برگردم و به ایشان در این پروژه کمک کنم، غافل از اینکه اینجا می‌تواند بزرگ‌ترین دانشگاه زندگی من باشد. این پروژه پر از درس و تجربه زندگی برای من بوده و خواهد بود. من و پدرم مسئولیت صفر تا صد کارفرمایی پروژه، مدیریت پروژه و حوزه‌های اجرایی، معماری، ایمنی، حراست، مکانیکال و برق را با مدیریت ایشان به عهده داریم. این امر بسیار پرمسئولیت است و گاهی اوقات طاقت‌فرساست؛ به‌طوری‌که ۸۵ تا ۹۰درصد از وقت ما در این پروژه سپری می‌شود ولی در عین حال بسیار لذت‌بخش است. اینجاست که باید گفت خواستن توانستن است؛ من واقعا به این جمله اعتقاد دارم و از پدرم درس گرفتم که اگر بخواهی در زندگی موفق باشی، اول از همه باید صداقت داشته باشی و با مردم با انصاف برخورد کنی، قدرت تشخیص و پشتکار بالا داشته باشی و مهم‌تر از همه شخصا باید در صحنه باشی، تا بتوانی به‌درستی مدیریت و رشد کنی، بلندپروازی زیاد نکنی و در حد خودت گام برداری.

چند واحد تجاری اداری و خدماتی در آن فعالیت دارند؟

زیربنای رزمال بالغ بر ۲۰۰هزار مترمربع در ۲۵طبقه است که ۵ طبقه تجاری و دو برج اداری دارد و دومین مرکز تجاری بزرگ تهران محسوب می‌شود که دارای یکی از منحصربه‌فردترین چشم‌اندازهای اداری ایران است. این پروژه دارای ۴۰۰واحد تجاری با اصناف مختلف، هفت سالن سینما با معماری خاص و مدرن‌ترین سیستم صوتی آکوستیک است. همچنین دارای کنسرت‌‌هال 1600نفره و فضای روف گاردن ۷هزارمتری است که طراحی خاص و حرفه‌ای معماری صدای آکوستیک آن منحصربه‌فرد است. ۵ طبقه پارکینگ به تعداد حدود 3هزار عدد پارکینگ هم از جمله فضاهای ویژه رزمال است.

همچنین در بخش‌های خدماتی این پروژه استخر، سالن بدنسازی، اسپا، باشگاه بولینگ با چندین سالن تخصصی اسپا، هایپرمارکت، شهربازی ۵هزار و 500متری که جزو پنج شهربازی بزرگ ایران محسوب می‌شود، قرار دارد.

تک‌تک دستگاه‌های شهربازی با سلیقه خود ما انتخاب شده، زیرا که بارها و بارها به سفرهای مختلف بین‌المللی رفتیم تا بتوانیم ماشین‌های بازی را با حساسیتی که داشتیم انتخاب، تست و وارد کنیم.

 یکی از بزرگ‌ترین فودکورت‌های ایران در این مجموعه واقع شده که شامل ۱۶غرفه با ۲۶۰۰نفر فضای نشیمن و منظره خاص دریاچه، کوه و آبشار تهران است. همچنین هفت رستوران بین‌المللی با منظره منحصربه‌فرد و رستوران ۳۶۰درجه‌ای در بام برج جنوبی که یکی از لوکس‌ترین رستوران‌های حال حاضر تهران است واقع شده که از دیگر وجوه تمایز این پروژه محسوب می شوند. در واحدهای اداری هم بسیاری از پزشکان، کلینیک‌های تخصصی پوست، مو و زیبایی و سلامت دندان مستقر هستند.

 بخش اداری دارای ۲۱۲ واحد مدرن و لوکس است. برج شمالی دارای ۱۴ طبقه ۶ واحدی و برج جنوبی دارای ۱۵ طبقه ۱۰ واحدی هستند.

بخش تجاری در مساحتی نزدیک به ۷۴هزار مترمربع احداث شده و  ۳۸۴واحد تجاری دارد. ازجمله واحدهای تجاری حاضر در این مجموعه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: مجموعه بزرگ فرش دستباف و ماشینی با حضور برندهای مختلف فرش در طبقه چهارم، مجموعه بزرگ مبلمان و لوستر با حضور برندهای برتر ایرانی؛ ازجمله کوهبر، کارشاچوب ایرانیان، محبی، پردیسان، چوبنی، متین میز آریا و برندهای لوستر آرام و گردسوز، واحدهای تجاری شامل گلفروشی و تزیینات گل و گیاه، پت‌شاپ ژیوان، شیرینی و آجیل رزناتس، برندهای پوشاک زیلان، دهواستور و حکمت، برندهای تلفن‌همراه و برندهای زیرمجموعه زیپو، میس نایس و برندهای آرایشی بهداشتی، تجهیزات اختصاصی باشگاه ورزشی، برند ایتالیایی کانالی، پوشاک ورزشی، چرم آواکس و تعدادی بوتیک‌های فشن و طراحان برتر ایرانی بانک برندهای برتر غذایی: ایران گشنیز، جوسی برگر، چیکولند، وستیک، باماهاس، ویونا، آبمیوه بستنی آکای، مایاتکس مک، آناتولی، سالاد بار لیمو، ایتالیایی ماتو، رستوران بین‌المللی و چینی به مساحت ۷۰۰مترمربع با تراس اختصاصی، رستوران بین‌المللی و...

 

 

افتتاح فاز اول این مرکزخرید چه زمانی بود؟ مراحل افتتاح کامل این مجموعه به چه صورت خواهد بود؟

 در فاز اول مورخ 17 مهرماه 1402 فودکورت، سینما، شهربازی و همچنین بخش‌های فروش لوازم خانگی، فرش، مبلمان و لوستر افتتاح شدند.

در حال حاضر روند رشد و توسعه مراکزخرید در ایران چگونه است و ادامه سال ۱۴۰۲ را برای مراکزخرید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

در سال‌های اخیر، تحول بزرگی در مراکز تجاری ایران رخ داده که بسیار شگفت‌انگیز هستند و رشد عجیبی در ایران در این زمینه اتفاق افتاده است. مجتمع‌های تجاری، اداری و خدماتی کوچک و مغازه‌های کوچک کم‌کم جای خود را به مراکز تجاری بزرگ می‌دهند که بسیار برای جامعه و مردم مفید هستند؛ هم از نظر ذخیره زمانی و هم رفع مشکل ترافیک و پارکینگ.

در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم رشد مراکزخرید در ایران باعث شده که با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه رقابت کنیم؛ چه از نظر تنوع کاربری‌ها، تکنولوژی روز دنیا، استانداردهای بین‌المللی و حتی معماری‌های منحصربه‌فرد.

مجموعه‌ای که از تمام کاربری‌ها اعم از فرهنگی، ورزشی، تفریحی، خدماتی، اجتماعی، اداری و تجاری برخوردار باشد باعث می‌شود همه نیازهای افراد پوشش داده شود و قطعا از سفرهای بیهوده شهری جلوگیری می‌کند و باعث بالا بردن سطح آرامش خانواده‌ها و بهینه شدن ترافیک درون‌شهری می‌شود.

ما معتقدیم برای بهبود و ارتقای ساختار کلانشهری دنیا و ایران، گسترش مراکزخرید کمک زیادی به اصلاح معضلات شهری کرده و و در درازمدت با جمع‌آوری مغازه‌های کوچک که فاقد پارکینگ لازم و امکانات موردنیاز جامعه هستند، این مشکلات برطرف می‌شوند.

ایده شما برای ساخت بنای رزمال از کجا گرفته شده است؟

از آنجا که کارشناسی‌ارشد من در رشته معماری داخلی است، برای کانسپت پروژه از خود گل رز استفاده کرده و سعی کردم همان ظرافت و زیبایی گل رز را در معماری داخلی رزمال به کار ببرم؛ نمای شیشه‌ای در رزمال در دنیا چهارمین نمای شیشه‌ای مثلثی UNITIZE CURTAIN WALL است که به این شکل اجرا می‌شود و نصب بسیار پیچیده و سختی دارد. به دلیل اینکه اگر در تولید اشتباهی میلی‌متری صورت می‌گرفت، امکان نصب آن وجود نداشت. خود ما این نما را وارد و اجرا کردیم.

بخش معماری پروژه رزمال را شخصا و با حساسیت بسیار بالایی مدیریت می‌کنم که اغلب باعث تعجب بسیاری از سازنده‌های مطرح ایرانی و بین‌المللی شده که چگونه علیرغم نداشتن تجربه ساخت و اجرای پروژه‌ای با این وسعت، کارها رو به اتمام است.

سعی کردیم در جزئی‌ترین موارد این پروژه را اول از همه با عشقی که داریم و بعد با استفاده از تکنولوژی‌های ‌روز دنیا مثل سیستم  BMS ,PM ,SMART GPON بسازیم که خود این مسئله برای ما چالش بسیار بزرگی بود، زیرا در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد، وارد کردن این تکنولوژی‌ها و مواد لازم به ایران بسیار زمانبر، پرهزینه و گاهی نشدنی بود که با تلاش و پشتکار لحظه‌ای این پروژه به سرانجام رسید.

 

 

هدف شما از ساخت این مرکزخرید چیست؟

هدف اصلی ما این بود که نیازهای صفر تا ۱۰۰ یک خانواده را بتوانیم برآورده کنیم؛ لذا ساخت پروژه رزمال با هدف احداث مرکزی برای پوشش تمام نیازهای روزمره اعضای خانواده در بخش‌های  تجاری، خدماتی، تفریحی، ورزشی و اداری و رفع معضلات ترافیکی و آلودگی کلانشهرها  آغاز شد تا از ترافیک و جابه‌جایی غیرضروری در سطح شهر و هدر دادن زمان و هزینه جلوگیری ‌کند.

با توجه به سرمایه‌‌گذاری شما در پروژه رزمال چه دلیلی موجب شد که در این منطقه اقدام به فعالیت کنید؟

از آنجا که پدرم دید و نگاه بسیار عمیق و دقیقی در انتخاب لوکیشن دارد، از روز اول که زمین اینجا خریداری شد ایشان باور داشت که آینده تهران در این منطقه رقم خواهد خورد و رشد تهران به سمت غرب این کلانشهر خواهد بود. حال و بعد از گذشت چند سال، این موضوع کاملاً به واقعیت پیوسته است. رزمال دقیقا جنب اتوبان همت احداث شده و دسترسی‌های ویژه حمل‌ونقلی، اتوبان‌های متعدد تهران و کرج، خط ۵ متروی تهران و ایستگاه‌های مختلف اتوبوس یا تاکسیرانی سهولت رفت‌وآمد به آن را فراهم کرده است. همچنین زاویه دید منحصربه‌فرد رزمال که تنها دریاچه تهران چشم‌انداز آن است به ویژگی‌های مثبت آن افزوده است.

ضمنا نباید از این نکته غافل شد که احداث پرشمار بیمارستان‌های تخصصی، بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی، تفریحی و گردشگری کشور باعث شده که این منطقه آینده بسیار روشنی داشته باشد.

از زمانی که ایده ساخت این پروژه شکل گرفت تا به امروز با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو بوده‌اید؟

کانسپت‌های روز بین‌المللی پرچالش‌ترین بخش ساخت در این مرکزخرید بوده است. ما با چالش‌هایی ازجمله نوسانات نرخ ارز، مشکلات در زمینه تامین مواد لازم، وجود تحریم‌ها برای واردات و محدودیت‌های وارداتی درخصوص برندهای مختلف و محدودیت‌هایی برای استفاده از دانش روز دنیا مواجه بوده‌ایم.

همچنین گرفتن مجوزهای مختلف برای ساخت‌وساز ازجمله مجوز شهرداری، آتش‌نشانی، ادارات گاز، آب و برق و ... باعث تغییر و عقب‌ماندن از برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی پروژه شد.

ضمنا چالش‌های متعدد با پیمانکاران، تامین بسیار دشوار تجهیزات، فرآیند طولانی تامین برق و گاز و آب و مجوزهای اداری، ایجاد هماهنگی‌های لازم در پروژه (معماری، مکانیکال، الکتریکال و اجرا) به‌دلیل به‌روز کردن بسیاری از بخش‌های پروژه با سیستم روز بین‌المللی تاثیر بسیار منفی بر زمانبندی و برنامه‌ریزی گذاشته است که خوشبختانه توانسته‌ایم کلیه این مشکلات را رفع کنیم و اینک پروژه در برخی از بخش‌ها افتتاح شده و سایر طبقات تجاری نیز در آستانه افتتاح است.

تگها : خرده فروشی , برندهای برتر , سرمایه گذاری , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تکنولوژی , مرکزخربد , مجتمع های تجاری , فودکورت , رقابت , توسعه , معماری مدرن , مراکزتجاری , اداری و تجاری , رزمال

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان